Το περιβαλλοντικό όφελος για τη Θεσσαλονίκη από τα νέα έργα υποδομής- το μετρό, το Fly Over και την αναδιάρθρωση του ΟΑΣΘ- παρουσιάστηκε σε εκδήλωση που διοργάνωσε χθες το απόγευμα το Ελληνικό Ινστιτούτο Έρευνας και Ανάπτυξης με την υποστήριξη του Πράσινου Ταμείου, αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Σύμφωνα με τον αντιπεριφερειάρχη Θεσσαλονίκης Κώστα Γιουτίκα, «επειδή επί δεκαετίες είναι υπαρκτό το πρόβλημα με τα αιωρούμενα σωματίδια, τα έργα και οι δράσεις που θα βελτιώσουν την κυκλοφορία των οχημάτων, όπως και ο εκσυγχρονισμός του στόλου των αστικών συγκοινωνιών, θα συμβάλουν δραστικά και στον περιορισμό της ατμοσφαιρικής ρύπανσης». Ανάμεσα στις αναγκαίες παρεμβάσεις, έθεσε τους ποδηλατόδρομους, την ενθάρρυνση της στάθμευσης περιφερειακά και την ενίσχυση του πρασίνου.
“Βέβαια, η λειτουργία του μετρό θα είναι παράγοντας βελτίωσης της ατμόσφαιρας αλλά απαιτούνται και πολυεπίπεδες παρεμβάσεις από το σύνολο των φορέων, με ενθάρρυνση της μικροκινητικότητας” είπε ο κ. Γιουτίκας προσθέτοντας ότι και η αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης είναι πολυπαραγοντικά ζήτημα και απαιτούνται πολύπλευρες ενέργειες.
Πάντως, η λειτουργία του Μετρό θα βοηθήσει σ’ αυτή την κατεύθυνση καθώς, όπως είπε ο διευθύνων σύμβουλος και αντιπρόεδρος ΔΣ “Ελληνικό Μετρό” Νίκος Κουρέτας, παράγει λιγότερες εκπομπές CO2 σε σύγκριση με τα αυτοκίνητα, με αποτέλεσμα θετικό ισοζύγιο ανθρακικού αποτυπώματος. Παράλληλα, τα μέτρα μείωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος και η αυξημένη ενεργειακή αποδοτικότητα με τη λειτουργία του Μετρό υλοποιούνται μέσω, μεταξύ άλλων, της ανάκτησης ενέργειας έλξης μέσω της αναγεννητικής πέδης στους συρμούς, την εγκατάσταση ενεργειακά αποδοτικού εξοπλισμού σε τρένα, σταθμούς και υποδομές, το φαινόμενο εμβόλου από την κίνηση των συρμών στον αερισμό σηράγγων (μείωση έως 80% στην ενέργεια αερισμού σηράγγων) και τα έξυπνα συστήματα ελέγχου και ενεργειακής διαχείρισης λειτουργίας όπως κυλιόμενες κλίμακες που σταματούν χωρίς επιβάτες.
Ειδικά μέτρα προστασίας του Μετρό Θεσσαλονίκης από τα κλιματικά φαινόμενα
Σύμφωνα με τον κ. Κουρέτα, επειδή η Θεσσαλονίκη είναι ευάλωτη σε πλημμύρες, ειδικά κατά τη διάρκεια ισχυρών βροχοπτώσεων, η εφαρμογή συστημάτων αποστράγγισης θα είναι αποτελεσματική για την αντιπλημμυρική προστασία των σταθμών, των φρεάτων και των σηράγγων, τα οποία έχουν κατασκευασθεί για περίοδο επαναφοράς πλημμύρας 200 ετών.
Όσον αφορά την αντιμετώπιση των υψηλών θερμοκρασιών κατά την περίοδο του καλοκαιριού, ο υπόγειος χαρακτήρας του έργου διατηρεί συνθήκες άνεσης στους σταθμούς ενώ οι συρμοί είναι κλιματιζόμενοι.
“Συνεπώς, η κλιματική ανθεκτικότητα του Μετρό Θεσσαλονίκης απαιτεί ολιστική προσέγγιση που περιλαμβάνει ανθεκτικές υποδομές, συστήματα παρακολούθησης και προειδοποίησης, σχέδια έκτακτης ανάγκης και ενεργειακή αυτονομία. Με την εφαρμογή αυτών των μέτρων, το Μετρό θα λειτουργήσει αποτελεσματικά και θα παρέχει ασφαλείς και αξιόπιστες υπηρεσίες μεταφοράς ακόμη και υπό ακραίες κλιματικές συνθήκες” κατέληξε ο κ. Κουρέτας.
Καμία καθυστέρηση στην ηλεκτροκίνηση των λεωφορείων
Για τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΑΣΘ Κώστα Ταγγίρη, η σταδιακή αντικατάσταση των πετρελαιοκίνητων οχημάτων θα επιφέρει μείωση εκπομπών κατά 30% του διοξειδίου άνθρακα.
“Είμαστε ήδη στους δρόμους με τα ηλεκτρικά λεωφορεία στη γραμμή 21 και 29, την Πέμπτη και η γραμμή 20 θα εξυπηρετείται με ηλεκτρικά λεωφορεία και τη Δευτέρα καλύπτουμε και την περιοχή των Συκεών” τόνισε, ξεκαθαρίζοντας ότι δεν υπάρχει καμία καθυστέρηση και σύντομα το 100% του στόλου , θα είναι καινούργια οχήματα νέων τεχνολογιών, όχι αποκλειστικά με ηλεκτροκίνηση.
Απαντώντας στα ερωτήματα που έχουν τεθεί σχετικά με την λειτουργία των φορτιστών των λεωφορείων, διαβεβαίωσε ότι ήρθαν μαζί με τα λεωφορεία και δεν υπήρχε καμία καθυστέρηση στη λειτουργία τους.
“Έπρεπε πρώτα να δοκιμαστούν και ήταν πολυήμερες οι δοκιμές, όμως παρελήφθησαν και τώρα τοποθετούνται” είπε σχετικά.
Ωστόσο, σύμφωνα με τον αναπληρωτή καθηγητή και διευθυντή του Εργαστηρίου Συγκοινωνιακής Τεχνικής ΑΠΘ Γιάννη Πολίτη, κανένα έργο δεν έχει ως πρώτο αφήγημα τη βελτίωση των περιβαλλοντικών δεικτών. Ο ίδιος αναφέρθηκε στη σπουδαιότητα της αλληλοσυμπληρωματικότητας των δημοσίων μέσων μεταφοράς, στη βελτίωση των υποδομών για αύξηση της μικροκινητικότητας, στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας αλλά και στην αναγκαιότητα εξεύρεσης τρόπων για να μειωθεί η προσέλευση οχημάτων στο κέντρο όπου δεν επαρκούν οι θέσεις στάθμευσης.
“Πρέπει να καλλιεργήσουμε τη νοοτροπία μας αλλάζοντας την τοποθέτηση μας στο οικοσύστημα προκειμένου να αφήσουμε την εγωκεντρική διάσταση του οικοσυστήματος” συνόψισε από την πλευρά του ο Γιώργος Μπανιάς, γ.γ. Αντιπροσωπείας ΤΕΕ/ΤΚΜ.