Ασφάλεια στον σιδηρόδρομο, ανάταξη, αναβάθμιση και επέκτασή του, είναι ζητήματα που τέθηκαν από πολλούς ομιλητές, στο πλαίσιο της συζήτησης που έγινε νωρίτερα, σήμερα, στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, η οποία ενημερώθηκε από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα.
Στις προτάσεις του κόμματός του για τον ελληνικό σιδηρόδρομο αναφέρθηκε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Χάρης Μαμουλάκης. Ο κ. Μαμουλάκης ζήτησε άμεση επίλυση «των πολλών και ετερόκλητων εκκρεμοτήτων οικονομικού χαρακτήρα», ξεκάθαρο χρονοδιάγραμμα των δράσεων για την αναβάθμιση του ελληνικού σιδηροδρόμου. Αναφέρθηκε επίσης στην ανάγκη ενίσχυσης του ΟΣΕ με μόνιμο προσωπικό και δημιουργίας της «σιδηροδρομικής Εγνατίας» αλλά και στην ανάγκη να έχει τρένο και η Κρήτη. Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ μίλησε και για τον μεταβατικό πρόεδρο του ΟΣΕ. «Μαθαίνουμε, ότι έχει οριστεί μεταβατικός πρόεδρος στον ΟΣΕ ο κ. Γραμματίδης, που κάλυπτε με νομικές υπηρεσίες την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την Hellenic Train. Δηλαδή, ο Οργανισμός ΟΣΕ που διεκδικεί από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ συγκεκριμένα ποσά και πολύ μεγάλα, δυσθεώρητα ύψη φτάνουν τα ποσά, λοιπόν, τι κάνει; Η διοίκηση και το υπουργείο τοποθετεί τον νομικό σύμβουλο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, πρόεδρο μεταβατικό στον ΟΣΕ. Αυτό είναι η επιτομή της σύγκρουσης συμφερόντων», είπε ο Χάρης Μαμουλάκης.
Στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Εγνατίας αναφέρθηκε και ο εισηγητής της ΝΔ Δημήτρης Κυριαζίδης. «Δεν ξέρουμε αν θα υπάρξει ένας επανασχεδιασμός και πώς θα σχεδιαστεί τελικά η σιδηροδρομική Εγνατία, υπό την έννοια ότι οι Σέρρες και η Δράμα έμειναν εκτός αυτής της σχεδίασης», είπε ο κ. Κυριαζίδης και επισήμανε: «Δράμα-Θεσσαλονίκη έχουμε μεταφορές κάθε μήνα 4.000 φορτηγών, διότι έχουμε την εκμετάλλευση των μαρμάρων και είναι αναγκασμένες αυτές οι μεταφορές να γίνονται οδικώς, χωρίς να υπάρχει και οδικό δίκτυο, με τεράστια, θα έλεγα, και πολλαπλά ατυχήματα και κόστος μεταφοράς».
Διαφάνεια και λογοδοσία στη δράση των κυβερνητικών οργάνων και όσων έχουν οριστεί υπεύθυνοι στη λειτουργία του σιδηροδρόμου, ζήτησε ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ Απόστολος Πάνας. «Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων, διαπίστωσε ότι δεν ενημερώθηκε για κάποιο σχέδιο ασφαλείας σε εθνικό επίπεδο. Κατά λέξη, στο πόρισμα αναφέρεται ότι δεν απεδείχθη κάποιο ετήσιο σχέδιο ασφαλείας και ότι αυτό μπορεί να σημαίνει ότι τα σχέδια αυτά είτε δεν αναγνωρίζονται ως εργαλεία κατάλληλα για τη σιδηροδρομική ασφάλεια, είτε δεν υπάρχει κάποιος να τα υλοποιήσει στο σωστό επίπεδο», επισήμανε ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ.
«Δεν είναι εικόνα αυτή των μισογκρεμισμένων εγκαταστάσεων των γραμμών που για χρόνια εξυπηρετούνται από λεωφορεία αντί για τρένα. Των εγκαταλειμμένων διαβάσεων. Των χαλασμένων φαναριών, των ανύπαρκτων μέσων ασφάλειας, της έλλειψης προσωπικού ή να αναφέρουμε τα ανεκδιήγητα γεγονότα της Δοϊράνης ή της Ξάνθης. Να σταματήσει το τρένο σε ισόπεδες αφύλακτες διαβάσεις, να αποβιβάζεται κάποιος από τους εργαζόμενους για να σταματήσει την κυκλοφορία των οχημάτων και εν συνεχεία, να επιβιβάζεται και να ξεκινάει η αμαξοστοιχία και πάλι. Ούτε σε κωμική ταινία δεν συμβαίνουν αυτά», ανέφερε η ειδική αγορήτρια της Ελληνικής Λύσης Μαρία Αθανασίου.
«Δεσμευτήκατε ότι το πρόγραμμα που μας ανακοινώσατε έχει εικοσαετή σχεδιασμό χρονικό και ότι εν πάση περίπτωση το νέο σχήμα ΟΣΕ- ΓΑΙΟΣΕ- ΕΡΓΟΣΕ θα είναι αυτό που θα λύσει όλα τα προβλήματα χωρίς να έχουμε Έκθεση Βιωσιμότητας, χωρίς να έχουμε προτεραιοποίηση», ανέφερε ο ειδικός αγορητής της «Νίκης» Νίκος Βρεττός. Ο βουλευτής εκτίμησε ότι και η χρηματοδότηση για έναν αναβαθμισμένο και ασφαλή σιδηρόδρομο είναι ελλιπής.
«Αν και είναι παραδεκτό από όλους μας ότι ο σιδηρόδρομος είναι το πλέον ασφαλές και οικολογικό μέσο στην Ευρώπη, δυστυχώς, σήμερα, στην Ελλάδα και παρά τα εκατομμύρια τα οποία δόθηκαν, ο Έλληνας δεν έχει τον σιδηρόδρομο που του αξίζει. Δυστυχώς, ο σιδηρόδρομος έχει πάρα πολλά προβλήματα. Χρειάστηκε δε να συμβεί το τραγικό έγκλημα των Τεμπών για να έρθουν στην επιφάνεια όλες οι παθογένειες του ελληνικού σιδηροδρόμου, παθογένειες οι οποίες επιδεινώθηκαν κατά πολύ στην παρούσα κυβέρνηση, η οποία φέρει μεγάλη ευθύνη για το έγκλημα των Τεμπών», σημείωσε ο ειδικός αγορητής των «Σπαρτιατών», Πέτρος Δημητριάδης.
«Απαιτείται εστιασμένη πολιτική να προσελκύσει τους πολίτες από τη χρήση άλλων μέσων μεταφοράς προς το σιδηρόδρομο», σημείωσε ο ειδικός αγορητής της Πλεύσης Ελευθερίας Αλέξανδρος Καζαμίας και παρατήρησε ότι «οι αναμενόμενοι πόροι για το σχέδιο αναδιάρθρωσης των σιδηροδρόμων είναι εντελώς άγνωστοι και απρόβλεπτοι και αυτό δίνει την αίσθηση ότι μετατίθενται κάποιες ουσιαστικές προτεραιότητες στο αόριστο μέλλον».
«Εθνικοί κανόνες ασφαλείας ακόμα και σήμερα, μετά το αδιανόητο έγκλημα, δεν έχουν θεσπιστεί, όπως αυτό επιβάλλει η ευρωπαϊκή και η ελληνική νομοθεσία», ανέφερε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Βασίλης Κόκκαλης.
«Χαιρετίζω την ενοποίηση της ΕΡΓΟΣΕ με τον ΟΣΕ και με τη ΓΑΙΟΣΕ. Θεωρώ πολύ σημαντικό να ενταχθούν τα σιδηροδρομικά έργα στα διευρωπαϊκά δίκτυα. Οδικά και σιδηροδρομικά έργα μπορεί να καταστήσουν τη Βόρειο Ελλάδα αυτό, το οποίο είναι για τη Βορειοδυτική Ευρώπη η Ολλανδία και το Βέλγιο», είπε ο βουλευτής της ΝΔ Στράτος Σιμόπουλος.