Με την κατηγορηματική δήλωση “δεν έχουμε κανένα απολύτως λόγο να ιδιωτικοποιήσουμε το νερό στη Θεσσαλία, δεν είναι ούτε στις προθέσεις μας ούτε το φανταστήκαμε ποτέ ως πιθανότητα και ως προοπτική” ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θ. Σκυλακάκης επιχείρησε να κλείσει το θέμα που άνοιξε ο ΣΥΡΙΖΑ και άλλα κόμματα της Αντιπολίτευσης με την έναρξη της επεξεργασίας του νομοσχεδίου στην αρμόδια κοινοβουλευτική Επιτροπή, λέγοντας ότι ιδιωτικοποιείται το νερό της Θεσσαλίας και θα ακολουθήσουν κι άλλες Περιφέρειες. Το νομοσχέδιο αφορά σε ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας των δασών, γ) της αστικής ανθεκτικότητας και πολιτικής, δ) της καταπολέμησης της αυθαίρετης δόμησης, ε) της ενεργειακής ασφάλειας.
Με αιχμή την ίδρυση της ΑΕ για την διαχείριση των υδάτων της Θεσσαλίας (ΟΔΥΧ), πάνω στην οποία βασίστηκε και ο ισχυρισμός ότι ιδιωτικοποιείται το νερό, ο κ. Σκυλακάκης, ανέφερε ότι το μόνο που θέλει η κυβέρνηση είναι να μην αποτύχει η Εταιρεία αυτή καθώς, τόνισε ότι θα επιτελέσει έναν απολύτως κρίσιμο σκοπό, ενόψει άλλων καταστροφικών καιρικών φαινομένων. Εξήγησε ότι δεν μπορεί να μιλά κανείς για ιδιωτικοποίηση όταν η εταιρεία αυτή είναι ιδιοκτησίας κατά 100% του Δημοσίου και αφού με σκωπτικό τόνο είπε χαρακτηριστικά: “Γηράσκω αεί διδασκόμενος. Εδώ, λοιπόν, σε αυτή τη συνεδρίαση ανακάλυψα ένα νέο ορισμό της ιδιωτικής εταιρείας. Ακούστε τον, έχει πολύ ενδιαφέρον”. Περιέγραψε σχετικά ότι “η ιδιωτική εταιρεία” ανήκει 100% στο Δημόσιο, έχει τα μέλη του διοικητικού της συμβουλίου να ορίζονται κατά τα 3/4 από το κεντρικό κράτος και κατά το 1/4 από την τοπική αυτοδιοίκηση. Το στρατηγικό της σχέδιο και το σχέδιο δράσης της ιδιωτικής εταιρείας εγκρίνονται από το δημόσιο, από τους αρμόδιους υπουργούς. Αυτή η ιδιωτική εταιρεία κρατικοποιεί ιδιωτικούς φορείς. Γιατί η ΟΕΒ και η ΤΟΕΒ κρατικοποιούνται στην πραγματικότητα και αναλαμβάνει τα χρέη τους η ιδιωτική εταιρεία. Και αυτή η ιδιωτική εταιρεία μετατρέπει και υπαλλήλους σε κρατικούς υπαλλήλους. Αυτός είναι ο νέος ορισμός ιδιωτικής εταιρείας και θέλετε στα σοβαρά να κάνουμε διάλογο για την οργάνωση του ΟΔΥΘ και το νερό της Θεσσαλίας”. Απευθυνόμενος στα κόμματα της Αντιπολίτευσης και ιδιαιτέρως στον ΣΥΡΙΖΑ, είπε ότι αν δεν υπήρχε η ανάγκη να κάνετε αντιπολίτευση, γιατί έχουμε μερικές ημέρες πριν από τις ευρωπαϊκές εκλογές, θα βρίσκατε κάτι άλλο να πείτε από το ότι υπάρχει μια ιδιωτική εταιρεία που είναι 100% δημόσια. “Υπάρχει ανάγκη για να πάμε επί της ουσίας, για να είναι ο ΟΔΥΘ ευέλικτος; Έχει κανείς δοκιμάσει να διαχειριστεί αρδευτικά δίκτυα, τη συντήρηση σε στιγμές κρίσης; Εδώ έχουμε και βουλευτές από τη Θεσσαλία, οι οποίοι ξέρουνε κάτι παραπάνω γι’ αυτές τις ανάγκες. Δεν χρειάζεται ευελιξία ο ΟΔΥΘ;” διερωτήθηκε.
Απαντώντας για τα όσα υποστήριξε ο επικεφαλής της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ, Σ. Φάμελλος ότι προσλαμβάνονται golden boys με μεγάλους μισθούς, ο κ. Σκυλακάκης τόνισε ότι αυτοί οι μισθοί που δίνονται στα στελέχη για να αναλάβουν την τεράστια αυτή ευθύνη δεν είναι καν μισθοί “που θα μας έφερναν τους κορυφαίους στον ιδιωτικό τομέα”, “Είναι οι ελάχιστοι οι οποίοι θα μας οδηγούσαν σε ένα ανώτερο στέλεχος του ιδιωτικού τομέα, το οποίο θα θέλαμε να προσελκύσουμε για να εφαρμόσουμε σύγχρονη τεχνολογία, σύγχρονα συστήματα μάνατζμεντ, τα οποία πρέπει να εισέλθουν σε αυτό τον οργανισμό, για να δουλέψει καλά” είπε. Προσέθεσε ότι η ουσία αυτού του εγχειρήματος είναι να βρεθεί ο τρόπος ώστε να μην υπάρχει πολυδιάσπαση ευθυνών, η οποία ήταν καταστροφική για τη Θεσσαλία και είχε ως αποτέλεσμα της πολυδιάσπασης της ευθύνης.
Κλιματική κρίση και Θεσσαλία
Αναφερόμενος στο κεντρικό σημείο του νομοσχεδίου, ο αρμόδιος υπουργός απάντησε και στην κριτική ότι πρόκειται περί πέντε νομοσχεδίων, λέγοντας πως η κλιματική κρίση, είναι μία δεν είναι πέντε και έρχεται σε όλα τα επίπεδα. Προσέθεσε πως για να πάμε σε ένα ουσιαστικό διάλογο, πρέπει να γνωρίζουμε ότι από πλευράς προσαρμογής στην κλιματική κρίση ούτε η χώρα μας, ούτε η Ευρώπη, ούτε ο κόσμος, έχουν πραγματική προετοιμασία: Η κλιματική κρίση έρχεται ταχύτερα και νωρίτερα από ότι είχε προβλεφθεί. Ενημέρωσε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ρίξει όλο της το βάρος στη μείωση των αερίων του θερμοκηπίου και δεν έχει σοβαρούς προϋπολογισμούς για την προσαρμογή. Όταν λοιπόν βρέθηκε η Θεσσαλία σε κρίση, πήρε η χώρα κάποια λεφτά, που έμειναν από το Ταμείο από άλλες καταστροφές, τα οποία ήταν ελάχιστα σε σχέση με την καταστροφή η οποία είναι 2% του ΑΕΠ. “Μας είπαν κάντε ανακατανομή, σας δίνουμε τη δυνατότητα, πάρτε από άλλα πράγματα και βάλτε τα εκεί. Στον επόμενο Ντάνιελ, από που θα κάνουμε ανακατανομή; Υπήρχαν και νέα λεφτά αλλά τα λεφτά τα βασικά, είναι ανακατανομή. Τα νέα λεφτά που μπορούσαμε να πάρουμε τα πήραμε όλα, αλλά ήταν αυτά που μπορούσαμε να πάρουμε. Δεν μπορείς να πάρεις λεφτά που δεν υπάρχουν” εξήγησε.
Τόνισε στο σημείο αυτό, ότι η ένταση της κλιματικής κρίσης μας βρίσκει απροετοίμαστους από πλευράς προσαρμογής ως πλανήτη, ως Ευρώπη και ως χώρα. Υπογράμμισε ότι είναι τεράστια η ευθύνη που έχουμε και τα ποσά που θα χρειαστεί να δαπανήσουμε, είτε με τη μορφή πρόληψης είτε με τη μορφή αποζημιώσεων καταστροφής, επίσης, θα είναι τεράστια, διότι κάποια στιγμή αργά η γρήγορα όλοι έρχονται στη θέση της εξουσίας έστω και με τη μορφή δημάρχου. “Θα τα δούμε μπροστά μας αυτά” επισήμανε και σημείωσε ότι η πραγματική και ειλικρινής προσπάθεια της κυβέρνησης σε σχέση με τον ΟΔΥΘ να κάνει έναν Οργανισμό που να περιλαμβάνει όλες τις απόψεις, – μπαίνουν γεωργικοί συνεταιρισμοί, εκπρόσωποι από την Τοπική Αυτοδιοίκηση και από τρία διαφορετικά Υπουργεία με βαριά πολιτική ευθύνη – “Προφανώς, έπρεπε να βάλουμε και πολλά χρήματα και είναι μια συζήτηση πως αυτά τα χρήματα θα αξιοποιηθούν παραγωγικά, αλλά το σίγουρο είναι ότι αν αυτός ο Οργανισμός δεν είναι γρήγορος, οι καταστροφές που θα ξαναέρθουν θα τον βρουν απροετοίμαστο και αυτόν όπως έχουν βρει απροετοίμαστη όλη τη δημόσια διοίκηση” συμπλήρωσε.
Να σώσουμε τα δάση
Σχετικώς με τις διατάξεις για την προστασία των δασών και απαντώντας στις αιτιάσεις περί εισόδου ιδιωτών που θα αποκομίσουν κέρδη, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ενημέρωσε ότι για πρώτη φορά εφαρμόζεται το μέτρο της επιδότησης της βιομάζας που βγαίνει από το δάσος, όχι τόσο της τεχνικής ξυλείας ή του βιομηχανικού ξύλου, όσο της υπόλοιπης βιομάζας, η οποία μπορεί να γίνει προϊόντα ξύλου ή οτιδήποτε άλλο. Έτσι, ανέφερε ότι υποχρεώνουμε τις όποιες εταιρείες θα ήθελαν να μπουν και προσέθεσε πως αν ήθελε να κάνει ιδιωτικοποίηση, θα έδινε το πράσινο φως στους εργολάβους του προγράμματος ANTINERO να μπαίνουν σε αυτή την υπόθεση, αφού έχουν και αρκετά μηχανήματα και έχουν ήδη κάνει τη δουλειά. “Δεν το έκανα αυτό. Θέλω να καταλάβετε. Δεν το έκανα αυτό. Είπαμε «μόνο εταιρείες ξύλου ή εταιρείες ενεργειακής αξιοποίησης της βιομάζας», συμπλήρωσε και σημείωσε ότι ο σκοπός είναι μέσα από αυτή τη σχέση των εταιρειών και των ΔΑΣΕ, “που υποχρεωτικά παντρεύονται 50/50”, να πετύχουμε μία ώσμωση του ιδιωτικού τομέα και του κοινωνικού τομέα και να πολλαπλασιάσουμε τις επενδύσεις και τους ανθρώπους που μπαίνουν στα δάση για να μπορέσουμε να τα σώσουμε. “Αλλιώς τα δάση δεν σώζονται. Όταν οι πυρκαγιές θα περάσουν δεύτερη φορά μέσα σε μια επταετία, δεκαετία, δωδεκαετία, μετά χρειάζεται τεχνητή αναδάσωση. Η τεχνητή αναδάσωση θέλει 17 προϋπολογισμούς του κράτους και η χώρα θα πάει σε ερημοποίηση. Και ξέρετε η ερημοποίηση θα ανήκει σε όλους μας. Γι΄ αυτό αξίζει τον κόπο να κάνουμε αυτή την προσπάθεια για τα δάση”. Κατέληξε στο θέμα υπογραμμίζοντας πως πρόκειται για μια τεράστια προσπάθεια, καθώς διοχετεύονται εκεί 80 εκατομμύρια από το ΕΣΠΑ, ενώ βγαίνουν ποσά από αυτά για τα δικαιώματα ρύπων τα οποία επίσης διοχετεύονται για την προστασία των δασών.
Κανένα νέο αυθαίρετο: Αυτή είναι η αλλαγή
Αναφερόμενος ο κ. Σκυλακάκης, στις διατάξεις του νομοσχεδίου για την αυθαίρετη δόμηση, τόνισε ότι η κυβέρνηση αναλαμβάνει το στοίχημα και την δέσμευση να μην υπάρξει στη χώρα κανένα νέο αυθαίρετο και πάνω σε αυτή, – όπως είπε – μπορεί να έρθουμε κάποια στιγμή να εξορθολογήσουμε την πολιτική μας για τα αυθαίρετα, γιατί για την ώρα δεν υπάρχει εξορθολογισμός αυτής της πολιτικής.
“Το κράτος μας, στο θέμα των αυθαιρέτων, ήταν μια τεράστια, ογκώδης, με ψηλό λαιμό, στρουθοκάμηλος. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Ήμασταν για δεκαετίες ένα κράτος – στρουθοκάμηλος. Η ελληνική Πολιτεία έχει πλήρως αποτύχει στο θέμα των αυθαιρέτων», είπε και εξήγησε ότι η αλλαγή πολιτικής που προτείνει στο Σώμα το υπουργείο είναι να εξασφαλιστεί ότι δεν θα έχουμε κανένα καινούργιο αυθαίρετο. Σημείωσε ότι η φιλοσοφία του νομοσχεδίου αυτού είναι πως θα εξασφαλιστεί με τρόπο απόλυτο ότι κανένα πλέον αυθαίρετο δεν θα επιβιώνει. Έτσι – είπε ο κ. Σκυλακάκης – θα αφαιρέσουμε “το βασικό ηθικό κίνδυνο” που εμποδίζει το ΣτΕ, να συμφωνήσει σε ρυθμίσεις με πολεοδομικά αντισταθμίσματα (εκεί που μπορούν να γίνουν) που μπορεί τον τεράστιο αριθμό εκείνων, που ακόμη παραμένουν αδήλωτα και αυθαίρετα, σταδιακά να τον βάλει στον πολεοδομικό σχεδιασμό, γκρεμίζοντας, ταυτόχρονα, τις πιο ακραίες περιπτώσεις αυθαιρέτων από το παρελθόν.
“Για να αποκτήσουμε μια σοβαρή πολεοδομική πολιτική πρέπει να σταματήσει η αυθαίρετη δόμηση και ο τρόπος να σταματήσει είναι να μη χτίζεται τίποτε καινούργιο. Αυτό σημαίνει ότι κάποιος θα «βάλει το κεφάλι του στον ντορβά» και θα υποσχεθεί και θα δεσμευτεί πολιτικά ότι δεν θα χτίζεται τίποτα καινούργιο αυθαίρετο” κατέληξε συμπληρώνοντας πως δεν μπορούμε να πάμε και να διαχειριστούμε την κλιματική κρίση πίσω από τις αιτιάσεις και τους τσακωμούς συνεχίζοντας την αυθαίρετη δόμηση.
Ενεργειακή Πολιτική
Η υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Αλεξάνδρα Σδούκου, αναφέρθηκε στις ενεργειακές διατάξεις του νομοσχεδίου τόνισε ότι σε γενικές γραμμές αυτό που ουσιαστικά επιδιώκει η κυβέρνηση, πέραν της διάταξης για το πρόγραμμα “Απόλλων”, με το οποίο έργο επιδιώκει να περιορίσει το ενεργειακό κόστος για τους ευάλωτους καταναλωτές και για τους Δήμους, εισάγει τις ανταγωνιστικές διαδικασίες για την χορήγηση λειτουργικής ενίσχυσης και στα μικρά φωτοβολταϊκά που θα συνάπτουν συμβάσεις μετά το Μάιο.
“Είναι άλλο ένα λιθαράκι σε αυτό το τεράστιο οικοδόμημα της ενεργειακής μετάβασης που υπηρετούμε με συνέπεια αυτά τα τεσσεράμισι χρόνια και που έχει φέρει την Ελλάδα στις πρώτες χώρες παγκοσμίως στον τομέα αυτό σε όλες τις μετρήσεις, σε νέα ισχύ που έχουμε σε ΑΠΕ, αφού έχουμε διπλασιάσει τις ΑΠΕ τα τελευταία χρόνια, στο ποσοστό των ΑΠΕ στην ηλεκτροπαραγωγή, στις ώρες λειτουργίας του συστήματος χωρίς ορυκτά καύσιμα, αλλά και σε μετρήσεις απτές για τον πολίτη. Στην μείωση του κόστους ενέργειας ακόμη και στην περίοδο εκτός κρίσης και στην συμμετοχή στην ενεργειακή δημοκρατία, στην εξοικονόμηση ενέργειας” είπε. Σημείωσε ότι αυτό το νομοσχέδιο εξορθολογίζει τις συμβατικές τεχνολογίες που κάποτε τις επιδοτούνταν, αλλά τώρα πλέον είναι ώριμες, όπως είναι τα φωτοβολταϊκά, προάγει και ενισχύει νέες τεχνολογίες που θα στηρίξουν το ενεργειακό σύστημα του μέλλοντος, όπως είναι τα υπεράκτια αιολικά πάρκα, όπως είναι τα πλωτά φωτοβολταϊκά, αντιμετωπίζει πραγματικές αστοχίες, όπως είναι η ρευματοκλοπές, που μας επιβαρύνουν όλους, αλλά και δίνει έναν αναπτυξιακό ορίζοντα με ρυθμίσεις για νέες ΑΠΕ που θα αποτελέσουν τη ραχοκοκαλιά του ενεργειακού συστήματος για το μέλλον.
“Είναι άλλο ένα βήμα, λοιπόν, για την υλοποίηση του στρατηγικού οράματος αυτής της κυβέρνησης, του πρωθυπουργού, που θέλει την Ελλάδα στην ενέργεια να είναι ανεξάρτητη, να είναι ασφαλής, να είναι ανταγωνιστική και να είναι και πρωτοπόρος” είπε.
Απαντώντας στον εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ ο οποίος είπε ότι αδιαφορεί για τις Ενεργειακές Κοινότητες, δεν προωθεί την Ενεργειακή δημοκρατία, δεν δίνει όρους σύνδεσης σε Ενεργειακές Κοινότητες, είπε πως αυτό που έκανε η κυβέρνηση ήταν να εξορθολογήσει το πλαίσιο των Ενεργειακών Κοινοτήτων με βάση τις κατευθυντήριες Οδηγίες της ΕΕ. Έδωσε στοιχεία σύμφωνα με τα οποία το 2019, είχαμε 303 Ενεργειακές Κοινότητες και σήμερα έχουν συσταθεί 1.360. Επίσης, πέρα από τους όρους σύνδεσης που έχει δώσει ο ΔΕΔΔΗΕ, έχουμε και άλλα δύο Gigawatt, ένα τεράστιο το νούμερο από Ενεργειακές Κοινότητες που έχουν λάβει ορό σύνδεσης από τον ΑΔΜΗΕ.
“Οπότε αυτή η καραμέλα, επιτρέψτε μου να πω, ότι δεν προωθούμε το θεσμό των Ενεργειακών Κοινοτήτων νομίζω ότι δεν έχει, πλέον, κανένα νόημα από πλευράς του ΣΥΡΙΖΑ να συνεχίζουν και να το προβάλλουν, διότι η αλήθεια είναι ότι σε έναν περιορισμένο ηλεκτρικό χώρο που υπάρχει, αυτό που πρέπει κανείς να κάνει είναι να προσέξει με έναν πολύ δίκαιο και ισορροπημένο τρόπο να έρθει και να κατανείμει τον χώρο αυτό σε όλους και έχουμε μπροστά μας πολλούς που θέλουμε να κάνουν έργα Α.Π.Ε.” ανέφερε η κα Σδούκου.
Επίσης απάντησε για το τι απαιτείται για να πέσουν τα τιμολόγια ρεύματος κι επισήμανε ότι αυτό που χρειάζεται, είναι ότι πρέπει να γίνει αύξηση της ζήτησης με έναν επωφελή τρόπο. “Χρειάζεται να αυξήσουμε την παραγωγή σε ΑΠΕ. Να περιορίσουμε, δηλαδή, τα ορυκτά, κυρίως το φυσικό αέριο, που ανεβάζουν την οριακή τιμή του συστήματος. Γι’ αυτό έχουμε υποθέσει, ότι θα έχουμε έναν δυνατό εξηλεκτρισμό στο σύστημά μας, μεταξύ του 2030 και 2040, αλλά πρέπει να προηγηθούν οι ΑΠΕ” τόνισε.
Σχετικώς με το πρόγραμμα “Απόλλων”, η αρμόδια υφυπουργός τόνισε ότι αντί να κάνουμε σπαρμένα 332 έργα μικρά, που είναι αμφίβολο πότε θα γίνουν, αποφασίσαμε με τη διάταξη αυτή να κάνουμε μεγάλα έργα αύριο, με τα οποία πετυχαίνουμε οικονομίες κλίμακος, μειώνουμε τις τιμές αποζημίωσης. ‘Αρα – όπως είπε – και την επιβάρυνση των καταναλωτών εν τέλει καλύπτουμε και έτσι όλες τις δημοτικές καταναλώσεις και όλους τους ευάλωτους. “Και πραγματικά, είμαι περίεργη, σε αυτό το εμβληματικό έργο της Κυβέρνησης, αν η Αντιπολίτευση θα το ψηφίσει ή όχι” παρατήρησε.
Τα κόμματα
Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Μίλτος Ζαμπάρας, έκανε λόγο για πολυνομοσχέδιο με το οποίο απαξιώθηκε η όποια διαδικασία διαβούλευσης καθώς δεν έμεινε σε αυτήν ούτε δύο εβδομάδες. Πρόκειται – είπε – για ένα «πολύ κακό νομοσχέδιο που κατάφερε να έχει απέναντί του όλους τους φορείς». Σχετικώς με το νέο Οργανισμό Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας που συστήνεται ως Ανώνυμη Εταιρεία ανέφερε ότι έρχεται “χωρίς κανέναν σοβαρό σχεδιασμό, χωρίς καμία πραγματική διαβούλευση χωρίς καμία επιστημονική τεκμηρίωση” ενώ ακολουθούνται οι προτάσεις μιας ολλανδικής εταιρείας “αμφιβόλου επιστημονικής επάρκειας και ιδιωτικών συμφερόντων”. Υποστήριξε ότι η εκπόνηση του ολλανδικού master plan, έγινε καταστρατηγώντας τους κανόνες περί δημοσίων συμβάσεων καθώς απουσιάζουν τα επιστημονικά κριτήρια, προτείνονται λύσεις που έχουν κριθεί αρνητικά από το ΣτΕ, χωρίς συμβατότητα με το ενωσιακό δίκαιο. Χαρακτήρισε αντισυνταγματική την διαχείριση του νερού από μια Ανώνυμη Εταιρεία και υποστήριξε πως στόχος είναι «να κάνετε δωράκια σε κάποιους ιδιώτες για να βολέψετε και κάποια γαλάζια παιδιά και βέβαια όλα αυτά τα golden boys”. Χαρακτήρισε τον ΟΔΥΘ ΑΕ «θετσαρικό μοντέλο και πιλότο για όλη την Ελλάδα». Αναφορικώς με τις διατάξεις για την διαχείριση των δασών είπε ότι «μέσα στο σχήμα των δασικών συνεταιρισμών μπαίνουν για να κάνουν κουμάντο οι μεγάλες εταιρείες». Επικριτικά στάθηκε και για τα κεφάλαια του νομοσχεδίου για την αστική πολιτική και τα σχέδια αστικής ανθεκτικότητας κι όπως υπογράμμισε, το πρόγραμμα “Απόλλων” παρουσιάζεται ότι θα λύσει τα προβλήματα των ενεργειακών κοινοτήτων όταν έχουν αφεθεί οι ενεργειακές κοινότητες και τα έργα αυτοπαραγωγής και αυτοκατανάλωσης χωρίς χώρο στο δίκτυο. “Βαφτίζετε την Ενεργειακή Κοινότητα Πολιτών δίνοντας χώρο σε ιδιώτες για να λαμβάνουν ευρωπαϊκές ενισχύσεις” είπε. Ο κ. Ζαμπάρας, ζήτησε από την κυβέρνηση να σταματήσει «να νομοθετεί με τέτοιο τρόπο γιατί η αλαζονεία του 41% δεν μπορεί να είναι το μόνιμο άλλοθι» και κάλεσε τουλάχιστον να αποσυρθούν οι διατάξεις που αφορούν την Θεσσαλία και ξεκινήσει ένας σοβαρός σχεδιασμός για την αντιμετώπιση των προβλημάτων.
“Για ακόμα μία φορά η κυβέρνηση, εφευρίσκει ευγενείς «όρους» για να κρύψει τις πραγματικές της προθέσεις: την περαιτέρω απαξίωση και περιθωριοποίηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, προς όφελος ενός γραφειοκρατικού συγκεντρωτισμού, συνδυαστικά με την υποβάθμιση του ρόλου του Δημοσίου σε κρίσιμα στοιχεία ελέγχου και διαμόρφωσης πολιτικής”, είπε ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ, Μανώλης Χριστοδουλάκης. Αναφέρθηκε στην δημιουργία του Οργανισμού Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας για να υποστηρίξει πως μέσα από μια σειρά ενεργειών της κυβέρνησης αποδεικνύεται ότι έχει λάβει ήδη τις αποφάσεις να περάσει το «νερό» υπό μια άλλης μορφής διαχείριση στη Θεσσαλία και πιθανώς, το μοντέλο αυτό να αποτελέσει πιλότο και για ανάλογες θεσμικές πρωτοβουλίες και σε άλλες Περιφέρειες. Για τις διατάξεις για την προστασία των δασών, ανέφερε ότι ουσιαστικά περνάει η δασοπροστασία στα χέρια των ολίγων και των μεγάλων ιδιωτών. Σχετικώς με τις διατάξεις για την καταπολέμηση της αυθαίρετης δόμησης, έθεσε τα ερωτήματα αν υπήρξε διαβούλευση με την Τοπική Αυτοδιοίκηση για την αφαίρεση αρμοδιοτήτων και γιατί δεν ενισχύθηκαν οι υπηρεσίες Δόμησης των Δήμων; Τέλος αναφέρθηκε στο «bonus δόμησης» που “πλήττει δήμους και κατοίκους” ζητώντας από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας να ενημερώσει την Επιτροπή για το ποιες πρωτοβουλίες σκοπεύει να λάβει το αμέσως επόμενο διάστημα για το θέμα αυτό. “Είναι σημαντική η διαμάχη που έχει ξεσπάσει ανάμεσα στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και τους δήμους του παραλιακού μετώπου, αλλά και πρόσφατα του βόρειου τομέα Αθηνών, σχετικά με τις πρόσφατες αποφάσεις του Ε’ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας, που έκρινε αντισυνταγματικό το λεγόμενο “bonus δόμησης” που συνεπάγεται αύξηση του ύψους και του συντελεστή δόμησης των κτιρίων, έναντι σημειακών περιβαλλοντικών αντισταθμισμάτων» ανέφερε ο βουλευτής και πρόσθεσε ότι είναι σε αναμονή η σχετική απόφασης της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας” είπε συγκεκριμένα.
H ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ, Διαμάντω Μανωλάκου, απέρριψε επί της Αρχής το νομοσχέδιο λέγοντας πως «έχουμε τέσσερα νομοσχέδια στην συσκευασία του ενός» με το οποίο «προωθούνται με βιασύνη, τερατουργήματα σε βάρος των αναγκών του λαού για να κερδοφορήσουν σε νέα πεδία μεγαλοεπενδυτές». Το νομοσχέδιο, είπε, θα πρέπει να αποσυρθεί γιατί «ιδιωτικοποιεί περαιτέρω το βασικό αγαθό που ο άνθρωπος δεν μπορεί να στερηθεί που είναι το νερό». Επίσης, συμπλήρωσε η βουλευτής, «προωθείται αυτούσιο το λεγόμενο στρατηγικό σχέδιο ανασυγκρότησης της Θεσσαλίας που περιγράφεται στην έκθεση της Ολλανδικής εταιρείας που το ανέλαβε και η οποία διαχειρίζεται τεράστια κεφάλαια πολυεθνικών πελατών της». Σχετικά με τον Οργανισμό Διαχείρισης Υδάτων της Θεσσαλίας που συστήνεται με το σχέδιο νόμου, η βουλευτής του ΚΚΕ υποστήριξε ότι «η διαχείριση του νερού μετατρέπεται σε εργαλείο για συνολικότερες αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις στην περιοχή». Η κυρία Μανωλάκου, σχετικά με τις διατάξεις για την διαχείριση και προστασία των δασών είπε ότι και αυτή «ουσιαστικά εκχωρείται σε ιδιώτες καθώς τα δάση αντιμετωπίζονται ως βιομάζα, ως εμπόρευμα σε ξυλοβιομήχανους και ξυλέμπορους και όχι ως οικοσύστημα». Για τις ενότητες της αστικής πολιτικής και την καταπολέμηση της αυθαίρετης δόμησης, ανέφερε ότι εντάσσονται στην στρατηγική της ΕΕ για τις πόλεις και έχουν ως κριτήριο την διασφάλιση της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων. Τέλος, απέρριψε και τις διατάξεις για την ενεργειακή ασφάλεια, υποστηρίζοντας ότι «εδώ αναδεικνύονται τα προβλήματα και οι αντιφάσεις του καπιταλιστικού τρόπου παραγωγής που έχει Θεό του το κέρδος και καταπατά τις ανάγκες των ανθρώπων».
O ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης, Κωνσταντίνος Μπούμπας, υποστήριξε πως με το νομοσχέδιο αυτό χάνεται μια ευκαιρία για να υπήρχε μια σοβαρή συζήτηση για το περιβάλλον και την μελλοντική δράση για τις επόμενες γενιές. Η καταστροφή της Θεσσαλίας, είπε, θα ήταν μια ευκαιρία να μπούμε σε μια σοβαρή εθνική στρατηγική για το μέλλον. Επισήμανε ότι τα σχέδια διαχείρισης δασών και βοσκοτόπων καθυστερούν και τα πρόστιμα έχουν ξεπεράσει τα 450 εκατ. ευρώ. Υποστήριξε ότι «σοβαρή πολιτική δεν υπάρχει καις τον αγροτικό τομέα». Επέκρινε την βραχεία διαβούλευση του νομοσχεδίου και ζήτησε να ληφθούν υπόψιν οι 500 και πλέον παρατηρήσεις και σχόλια που έκανα οι επιστημονικοί φορείς που έχουν γνώση και εμπειρία. Σχετικώς με τον Οργανισμό Υδάτων Θεσσαλίας και το ολλανδικό σχέδιο, ανέφερε ότι δεν μπορεί να αποκλείεται η τοπική και η περιφερειακή αυτοδιοίκηση που ξέρει πρόσωπα και καταστάσεις, όταν μάλιστα η αυτοδιοίκηση έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στις χώρες της ΕΕ. Στην διαχείριση του νερού «μπαίνουν ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια» και εκτίμησε ότι «θα έχουμε αυξήσεις στην τιμή του νερού τα επόμενα χρόνια». Για την δόμηση, υποστήριξε ότι καταργούνται τα Παρατηρητήρια Δόμησης και εκτίμησε ότι η κατάσταση της αυθαίρετης δόμηση θα διαιωνίζεται. Σχετικά με την διαχείριση και προστασία των δασών είπε διερωτήθηκε γιατί θα πρέπει να εκχωρηθεί η διαχείριση και εκμετάλλευση των δημοσίων δασών σε ιδιωτικές εταιρείες και όχι σε δασικούς συνεταιρισμούς.
Εκ μέρους της Νέας Αριστεράς, η Πέτη Πέρκα, κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι έφερε χωρίς ουσιαστική διαβούλευση το νομοσχέδιο στη Βουλή, ενώ επέμεινε ότι επιχειρεί την ιδιωτικοποίηση της αναγκαίας κρατικής παρέμβασης σε μια περιοχή που πλήττεται οικονομικά και κοινωνικά από τις συνέπειες της κλιματικής κρίσης με κομμάτι αυτού του παζλ την σύσταση της εταιρείας ΟΔΥΧ.
Με αιχμή την μεταβατική διάταξη για την έγκριση των τιμολογίων, εκτίμησε ότι η κυβέρνηση θέλει να αυξήσει τα τιμολόγια και παρακάμπτει με νόμο την Ρυθμιστική Αρχή, που η ίδια σύστησε. Αναφερόμενη στις ενεργειακές διατάξεις, υποστήριξε ότι με το πρόγραμμα “Απόλλων” η κυβέρνηση δείχνει ότι είναι εμμονικά προσκολλημένη στην εξυπηρέτηση ιδιωτικών συμφερόντων. Επίσης ανέφερε ότι με την διάταξη “για τους κακόβουλους οφειλέτες” στην ουσία η κυβέρνηση παραδέχεται το κοινωνικό πρόβλημα που έχει δημιουργήσει, δηλαδή την αδυναμία χιλιάδων καταναλωτών να πληρώσουν τους λογαριασμούς ρεύματος. Σχετικώς με τις ρυθμίσεις που αφορούν στα δάση, η κα Πέρκα στάθηκε στην έννοια της αστικής πολιτικής υπογραμμίζοντας πως εγείρονται σοβαρά ερωτηματικά ως προς το περιεχόμενό της και τη σχέση της με το υπόλοιπο σύστημα σχεδιασμού. Τέλος, για την αυθαίρετη δόμηση είπε ότι δημιουργούνται νέα αυθαίρετα, δεν γίνονται δειγματοληπτικοί έλεγχοι, οι κατεδαφίσεις πηγαίνουν στο απώτερο μέλλον ενώ η υποστελέχωση των υπηρεσιών του Δημοσίου αποδεικνύεται ότι αποτελεί επιλογή.
Ο ειδικός αγορητής της Νίκης, Κομνηνός Δελβερούδης, ανέφερε ότι το νομοσχέδιο αυτό έρχεται να αντιμετωπίσει προσχηματικά τις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης ενώ ουσιαστικά είναι πέντε νομοσχέδια σε ένα ενώ αναφέρεται σε πέντε αυτοτελείς πολύ σημαντικούς τομείς. Προσέθεσε ότι απαιτούνται 77 υπουργικές αποφάσεις για να εφαρμοστεί και εξέφρασε την απορία από που αντλεί η κυβέρνηση την αισιοδοξία της ότι θα λειτουργήσει με επιτυχία. Αναφορικώς με την ίδρυση ΑΕ για την διαχείριση των υδάτων της Θεσσαλίας είπε πως πρόκειται για ιδιωτικοποίηση του νερού κι αντί να αποσυρθεί η διάταξη συνεχίζεται η διαβούλευση. Όσον αφορά τις διατάξεις για την διαχείριση και την προστασία των δασών υποστήριξε ότι η κυβέρνηση προωθεί σχήματα με σκοπό τα μεγάλα κέρδη. Τέλος, σχετικά με τις ρυθμίσεις για την αυθαίρετη δόμηση, ο κ. Δελβερούδης διερωτήθηκε από που αντλείται η αισιοδοξία ότι θα πετύχουν οι διαδικασίες – εξπρές των κατεδαφίσεων όταν υπάρχουν ανεκτέλεστα πρωτόκολλα κατεδάφισης ακόμη και για δέκα χρόνια.
Ο Ιωάννης Κόντης από τους Σπαρτιάτες, ανέφερε ότι το νομοσχέδιο είναι δαιδαλώδες με πολλούς εξαιρετικά σοβαρούς τομείς και ειδικώς για τον τομέα υδάτων και δασοπροστασίας, που είναι περιουσία των Ελλήνων και όχι ιδιωτών που θα πάνε να καρπωθούν κέρδη, θα πρέπει να υπάρχει μόνο η κρατική εποπτεία.
Από την Πλεύση Ελευθερίας, η ειδική αγορήτρια Ελένη Καραγεωργοπούλου, αφού τόνισε ότι το νερό είναι δημόσιο αγαθό και η μετάθεση των ευθυνών του κράτους, δεν θα περάσει έτσι, είπε πως είναι προκλητική η διάταξη για την σύσταση Οργανισμού Διαχείριση Υδάτων Θεσσαλίας, αφού δημιουργεί έναν Οργανισμό απολύτως αδιαφανή. Για τις ρυθμίσεις για την προστασία των δασών, επισήμανε ότι η πολιτική μετακύλισης της ευθύνης από το κράτος στους ιδιώτες δεν είναι πολιτική διαχείρισης της προστασίας των δασών. Σχετικώς με τις διατάξεις για την αυθαίρετη δόμηση, υπογράμμισε ότι οποιαδήποτε νομοθετική πρωτοβουλία δεν είναι σύμφωνη με τις αποφάσεις του ΣτΕ δεν θα αποτελέσει λύση του προβλήματος. Η κα Καραγεωργοπούλου, δήλωσε σύμφωνη με την δημιουργία ενεργειακών κτηρίων αλλά ανέφερε ότι στο όνομα της ενεργειακής αναβάθμισης δεν μπορούμε να δεχόμαστε επιπλέον ορόφους και περισσότερο τσιμέντο. Τέλος κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι αδιαφορεί για κάθε έννοια ουσιαστικής διαβούλευσης και καλής νομοθέτησης.