Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Την ανοδική πορεία των τελευταίων ετών και την πλήρη επαναφορά του σε κυκλοφορία και έσοδα επιβεβαιώνει η Αττική Οδός και στο πρώτο τρίμηνο του 2024. Σύμφωνα με πληροφορίες, μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2024, η κυκλοφορία στην Αττική Οδό είναι ενισχυμένη κατά περίπου 5% έναντι του α’ τριμήνου 2023, ενώ τα έσοδα του asset εμφανίζονται αυξημένα κατά σχεδόν 7,5% στο Q1 2024, έναντι του ίδιου χρονικού διαστήματος πέρυσι. Σε επίπεδο τριμήνου, οι διελεύσεις στην Αττική Οδό ανά ημέρα φθάνουν κατά μέσο όρο τα 255 χιλ. οχήματα περίπου (σχεδόν 240 χιλ. οχήματα κατά μέσο όρο την ημέρα πέρσι στο 3μηνο) και τα έσοδα από τα διόδια ξεπερνούν, κατά τις ίδιες πληροφορίες, τα 53 εκατ. ευρώ στο πρώτο τρίμηνο 2024 (κάτι λιγότερο από 50 εκατ. πέρυσι στο τρίμηνο).
Όπως έχουμε αναφέρει, πρόσφατα το ΣτΕ απέρριψε την προσφυγή της κοινοπραξίας Vinci – Mytilineos κατά του διαγωνισμού της νέας παραχώρησης για την Αττική Οδό, με αποτέλεσμα να ανοίγει ο δρόμος για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που είχε δώσει προσφορά 3,27 δις ευρώ στον σχετικό διαγωνισμό που είχε διενεργήσει το ΤΑΙΠΕΔ.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει ολοκληρώσει τις διαδικασίες χρηματοδότησης, καθώς οι διοικήσεις των τεσσάρων συστημικών τραπεζών έχουν εγκρίνει κοινοπρακτικό δάνειο 2,7 δισ. ευρώ, μέσω του οποίου οι Alpha, Eurobank, Πειραιώς και Εθνική θα χρηματοδοτήσουν με 675 εκατ. ευρώ η κάθε μία την επένδυση του ομίλου για τη νέα σύμβαση παραχώρησης, με τον ίδιο να εισφέρει το υπόλοιπο ποσό. Πάντως, πρέπει να γίνουν ενέργειες και από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ώστε να επιτευχθεί η ομαλή μετάβαση της σύμβασης ώστε να αναλάβει ο νέος παραχωρησιούχος στην θέση των ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΑΒΑΞ. Πρόσφατα, ο υφυπουργός Υποδομών, Ν. Ταχιάος, μιλώντας στο φόρουμ των Δελφών, επανέλαβε ότι πρόθεση της κυβέρνησης είναι να προχωρήσει τις διαδικασίες, από την πλευρά της, ώστε η παράδοση να γίνει τον προσεχή Οκτώβριο χωρίς να πάμε σε κάποιο μοντέλο προσωρινής διαχείρισης.
Η Αττική Οδός είναι ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος μήκους περίπου 70 χλμ., που κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990 με τη μέθοδο της παραχώρησης. Αποτελεί τον περιφερειακό οδικό άξονα της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και τμήμα της σπονδυλικής στήλης του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής.
Πρόκειται για ένα προαστιακό οδικό δίκτυο και αυτοκινητόδρομο, με δύο ή τρεις λωρίδες κυκλοφορίας και μία λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ), ανά κατεύθυνση. Σε ορισμένα τμήματα στο μέσον του αυτοκινητόδρομου, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο, κινείται ο προαστιακός σιδηρόδρομος, που δεν αποτελεί μέρος της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού.