Οι πολυεθνικοί όμιλοι σέρνουν το χορό της ακρίβειας με νέες ανατιμήσεις που τρέχουν από τις αρχές Απριλίου σε αρκετά προϊόντα ευρείας κατανάλωσης. Οι νέες τιμές είναι αυξημένες έως 9% για προϊόντα που εντοπίσαμε. Πιθανότητα οι ανατιμήσεις να ξεπερνούν το διψήφιο ποσοστό αφού οι επιχειρήσεις προετοιμάζονται για την τουριστική περίοδο και την πλημμυρίδα των τουριστών που ξεπερνά τα 30 εκατομμύρια επισκέπτες.
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης παρά τα μέτρα που έχει λάβει μέχρι σήμερα, δεν βλέπει φώς στο τούνελ ενώ οι καταναλωτές βλέπουν ανατιμήσεις αντί για μειώσεις.
Ο υπουργός Κώστας Σκρέκας στην αγορά τροφίμων έχει «κόψει» τις προσφορές προϊόντων σε επιχειρήσεις που ανεβάζουν τις τιμές αλλά απέφυγε να δημοσιοποιεί λίστα με αυτά που αυξήθηκαν ή με αυτά που μειώθηκαν.
Έτσι τα …αποκαλυπτήρια της αγοράς γίνονται από την ΕΛΣΤΑΤ η οποία δεν λέει να δώσει λίγη «χαρά» στο κυβερνητικό επιτελείο. Οι καταναλωτές γνωρίζουν εκ των προτέρων ότι οι τιμές δεν πρόκειται να επανέλθουν στα επιπεδα προ ανατιμήσεων. Ήρθαν για να μείνουν.
Ο πληθωρισμός ενισχύθηκε τον Μάρτιο στο 3,2% από 2,9% του Φεβρουαρίου βγάζοντας στη ….σέντρα τους κλάδους που αυξήθηκαν έως 6,4%. Η αγορά των τροφίμων – αλκοολούχων ποτών ενισχύθηκε κατά 5,3% τον Μάρτιο του 2024 σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2023. Η επίπτωση του κλάδου στον πληθωρισμό είναι 1,1727 η οποία είναι η υψηλότερη. Τα ξενοδοχεία καφέ και εστιατόρια είχαν άνοδο κατά 6,4% και η επίπτωση διαμορφώθηκε στο 0,7197.
Από τα 45 προϊόντα της «καυτής» λίστας των προϊόντων που ανατιμήθηκαν τον Μάρτιο του 2024 σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2023.
Το ελαιόλαδο είχε άνοδο 67,2%, τα ασφάλιστρα υγείας ενισχύθηκαν κατά 14% τα κρέατα κατά 3% και τα ψάρια 5,7%. Οι τιμές των φρούτων με άνοδο 12,7% τα λαχανικά 4,1% και το ψωμί 1%. Συνολικά 39 προϊόντα είχαν άνοδο από 0,6% ενώ μόλις 6 προϊόντα είχαν πτώση από 2% έως 39% που αφορά το φυσικό αέριο.
Η αγορά τροφίμων δεν λέει να ρίξει τις τιμές. Στη σειρά και οι ξενοδόχοι.
Η λίστα των 24 προϊόντων που οι τιμές τους μειώθηκαν τον Μάρτιο σε σχέση με τον Φεβρουάριο ανήλθαν σε 13. Ανάμεσα τους ήταν τα ψάρια μειώθηκαν κατά 5,4% , το χοιρινό κατά 2,1% τα τυριά 1,4% και τα επεξεργασμένα λαχανικά κατά 6,3% ενώ στην κορυφή της ανόδου είναι τα ξενοδοχεία και τα πανδοχεία που ανατιμήθηκαν κατά 14,6%.
Οι συνθήκες στην αγορά δεν βελτιώνεται αλλά γίνονται πιο δύσκολες για τους καταναλωτές και ειδικότερα για όσους σχεδιάζουν καλοκαιρινές διακοπές αφού οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις ήδη ανέβαζαν τα τιμολόγια τους.
Νίκος Θεοδωρόπουλος