O ‘Αλμπερτ Αϊνστάιν, ένα από τα λαμπρότερα ανθρώπινα μυαλά, υπολογίζεται πως είχε IQ 160. To μοντέλο Τεχνητής Νοημοσύνης ChatGPT-4 εικάζεται πως «έπιασε» ήδη δείκτη νοημοσύνης 165, παρά τον βραχύ βίο του. Η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ) φαίνεται πως βρίσκεται πλέον κοντά στο να αναπτύξει λογική και κριτική σκέψη, ενώ αυτή τη στιγμή υπάρχουν πάνω από 5000 μοντέλα, τα οποία δημιουργούν δυνατότητες ώστε να περάσουμε από το ΑΙ (Αrtificial Intelligence) στο ΙΑ (Intelligence Augmentation), ήτοι στην επαυξημένη ανθρώπινη νοημοσύνη. Στο σκηνικό αυτό, δεν είναι η Τεχνητή Νοημοσύνη που θα πάρει τις δουλειές των homo sapiens που θα μείνουν πίσω, αλλά οι ίδιοι οι άνθρωποι που θα ξέρουν πώς να τη χρησιμοποιούν με τον βέλτιστο τρόπο.
Τα παραπάνω επισήμανε σήμερα ο chief innovation officer της εταιρείας «The Future Cats», Δημήτρης Δημητριάδης, μιλώντας στο 7ο συνέδριο του ακαδημαϊκού προγράμματος τουρισμού και φιλοξενίας του ACT (The American College of Thessaloniki), με τίτλο «Τουρισμός και Τεχνητή Νοημοσύνη: Επανασχεδιάζοντας το μέλλον του κλάδου».
Οι εφαρμογές της Τεχνητής Νοημοσύνης στον τουρισμό είναι πολλαπλές, αφού μπορούν να βοηθήσουν -μεταξύ άλλων- στην αειφορία του κλάδου (σε μια περίοδο που το 74% των ταξιδιωτών επιθυμεί σήμερα οι εταιρείες να προσφέρουν πιο αειφορικές ταξιδιωτικές επιλογές), αλλά και στην πλήρη εξατομίκευση της ταξιδιωτικής εμπειρίας, ανάλογα με το προφίλ και τις προτιμήσεις του κάθε ατόμου. «Το μέλλον δεν έρχεται σαν κεραυνός, αλλά σαν γάτα που πλησιάζει αργά-αργά και έχουμε τον χρόνο να προσαρμοστούμε» κατέληξε ο κ.Δημητριάδης.
Πιθανή αύξηση παγκόσμιου ΑΕΠ κατά 7 τρισ. δολ στην επόμενη 10ετία λόγω δημιουργικής Τεχνητής Νοημοσύνης
Στην αύξηση του παγκόσμιου ΑΕΠ κατά 7 τρισ. δολάρια στην επόμενη δεκαετία εκτιμάται ότι θα οδηγήσουν οι εφαρμογές της δημιουργικής Τεχνητής Νοημοσύνης (Generative AI), κι αυτό τη στιγμή που μέχρι πέρυσι η ίδια η τεχνολογία ήταν άγνωστη, όπως επισήμανε ο Δημήτρης Γεωργίου, senior consultant της Deloitte.
Πρόσθεσε πως, ήδη, ένας στους δέκα ταξιδιώτες έχει χρησιμοποιήσει εργαλεία δημιουργικής ΤΝ στον ταξιδιωτικό προορισμό (στις μικρότερες ηλικίες ακόμα περισσότεροι), ενώ πάνω από οκτώ στους δέκα που τα αξιοποίησαν για τον σχεδιασμό του ταξιδιού τους δήλωσαν πολύ ευχαριστημένοι από το αποτέλεσμα. Επιπλέον, βάσει έρευνας, περισσότεροι από τους μισούς ταξιδιώτες θα επέλεγαν ευκολότερα για την κράτησή τους ένα κανάλι όπου είναι διαθέσιμα τέτοια εργαλεία. Η δημιουργική ΤΝ μπορεί, όπως υπενθύμισε ο κ.Γεωργίου, να λειτουργήσει -μεταξύ άλλων- ως ψηφιακός βοηθός και θυρωρός διαθέσιμος 24 ώρες το εικοσιτετράωρο, επτά ημέρες εβδομαδιαίως, να συγκρίνει τιμές και να προτείνει τις καλύτερες, να δημιουργήσει μια ηχητική ξενάγηση με φωνή που μοιάζει ανθρώπινη, έναντι προσιτού ποσού, να παράσχει 100% προσωποποιημένες υπηρεσίες και πληροφορίες, να βοηθήσει στη δημιουργία περιεχομένου μάρκετινγκ και στον σχεδιασμό προϊόντων, να διευκολύνει την εφαρμογή προγραμμάτων επιβράβευσης και να συνεισφέρει στην εφαρμογή πιο αειφορικών και βιώσιμων πρακτικών στον τουριστικό τομέα.
Από την εποχή που το online δεν ήταν γνωστό στην ταξιδιωτική βιομηχανία, στην εποχή της ΤΝ στον τουρισμό
«Δέκα χρόνια πριν προσπαθούσαμε να εξηγήσουμε στην ταξιδιωτική βιομηχανία τι είναι το online και σήμερα μιλάμε πλέον για Τεχνητή Νοημοσύνη στον τουρισμό. Η μετάβαση είναι πάρα πολύ γρήγορη» επισήμανε ο Μάρκος Γιαννησόπουλος, επικεφαλής του Expedia Group για την περιοχή ΕΜΕΑ (Ευρώπη, Μέση Ανατολή, Ασία).
Πρόσθεσε πως η χρήση των υπηρεσιών των brands του ομίλου έχει οδηγήσει στη συγκέντρωση δεδομένων όγκου 70 Peta Bytes, «που αν ήταν εκπομπές στο Netflix θα χρειάζονταν 140 χρόνια για να τις παρακολουθήσουμε». Τα δεδομένα αυτά, σε συνδυασμό με τις περισσότερες από 800 δισ. προβλέψεις της ΤΝ (βάσει αναζητήσεων, ιστορικών στοιχείων για την πορεία των τιμών κτλ), επιτρέπουν -μεταξύ άλλων- στην Expedia Group, την πρώτη εταιρεία του κλάδου που ενεργοποίησε αναζήτηση βασισμένη στο ChatGPT, να προτείνει ταξιδιωτικούς προορισμούς στους επισκέπτες της πλατφόρμας και να σχεδιάσει ταξίδια, μέσω του trip planning. Πάνω από το 50% των ταξιδιωτών επισκέπτονται την πλατφόρμα δεν έχουν επιλέξει προορισμό και μπορούν να λάβουν απαντήσεις σε ερωτήματα όπως «Ποιος θα ήταν ο ιδανικός για εμένα προορισμός;». Αξιοποιώντας την ΤΝ, ο όμιλος έχει ενεργοποιήσει υπηρεσίες όπως το Price Tracking, που παρακολουθεί τις τιμές των πτήσεων (πάνω από 3 εκατ. άτομα έχουν εγγραφεί στην εφαρμογή, ώστε να λαμβάνουν ειδοποιήσεις όταν αλλάζουν οι τιμές), το Price Predictions (πρόβλεψη τιμών για πτήσεις), όπου γίνονται 100 εκατ. αναζητήσεις ημερησίως και αξιοποιούνται ιστορικά δεδομένα άνω των οκτώ ετών και το One key (που ενιαιοποιεί τα προγράμματα επιβράβευσης και εξαργύρωσης ανταμοιβής σε όλα τα brands και τα ταξιδιωτικά προϊόντα του ομίλου).
Πιο έξυπνες και στρατηγικές επενδυτικές αποφάσεις χάρη στην ΤΝ
Την πεποίθηση ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη προσφέρει, για πρώτη φορά στην ιστορία του τουριστικού κλάδου, τη δυνατότητα λήψης πιο έξυπνων και στρατηγικών επενδυτικών αποφάσεων, οι οποίες βασίζονται ακριβώς στις πραγματικές επιθυμίες των ταξιδιωτών και όχι απλά σε υποθέσεις και προβλέψεις, εξέφρασε ο Ρόμαν Σάρμπας (Roman Sarbash), επικεφαλής καινοτομίας και τεχνολογίας των Domes Resorts.
«Για πρώτη φορά στην ιστορία μπορούμε να μετατρέψουμε τον οποιοδήποτε όγκο γραπτής πληροφορίας σε αριθμούς -και αγαπάμε τους αριθμούς» είπε ο κ.Σάρμπας, διευκρινίζοντας πάντως πως «δεν είμαστε έτοιμοι να βασιστούμε πλήρως σε αυτή την τεχνολογία και δεν μπορούμε να πούμε αν θα είμαστε ποτέ έτοιμοι να βγάλουμε τον άνθρωπο από την εξίσωση».
Εν αναμονή των εξελίξεων, πάντως, η χρήση ΤΝ στον όμιλο Domes έφερε μείωση του χρόνου αναμονής και εξατομικευμένες απαντήσεις προς τους πελάτες του, καθώς και πιο άνετες εμπειρίες διαδρομών των φιλοξενούμενων. «To δυναμικό αυτής της τεχνολογίας είναι απεριόριστο, οι συνέπειες τεράστιες και μη αναστρέψιμες, αλλά τουλάχιστον για λίγα χρόνια θα είμαστε λίγο- πολύ στο ίδιο σημείο με σήμερα. Το σίγουρο είναι πως όσοι μάθουν να χρησιμοποιούν αυτή την τεχνολογία θα κάνουν τη διαφορά» κατέληξε.
Ο τουρισμός να μη δει φοβικά την ΤΝ
Απευθύνοντας χαιρετισμό στην εκδήλωση, ο πρόεδρος του Κολλεγίου Ανατόλια, δρ Πάνος Βλάχος, επικαλέστηκε μεταξύ άλλων μελέτη της McKinsey, σύμφωνα με την οποία η ηλεκτρονική τιμολόγηση μπορεί να αυξήσει τα έσοδα των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων κατά 10%. Πρόσθεσε πως ο τουρισμός δεν πρέπει να δει φοβικά την ΤΝ, αλλά να συνεχίσει να αναπτύσσει την εξοικείωση με την τεχνολογία, ενώ επισήμανε την ανάγκη να ληφθούν υπόψη -γενικά ως προς την ΤΝ- και θέματα ηθικής, σε μια περίοδο που η ΕΕ κάνει σημαντικά βήματα για να προσεγγίσει την επαναστατική αυτή τεχνολογία σε σχέση με τον πολίτη, ενώ αντίθετα οι ΗΠΑ την προσεγγίζουν σε σχέση με τον καταναλωτή.
Για καταιγίδα και τσουνάμι εξελίξεων αλλαγών σε όλα τα επαγγέλματα -και στον τουρισμό- λόγω της ΤΝ, έκανε λόγο κατά τον χαιρετισμό του ο πρόεδρος του Business School του ΑCT, δρ Νικόλαος Xουρβουλιάδης._