Της Τέτης Ηγουμενίδη
Ανοίγει ο δρόμος για το οικονομικό κλείσιμο της συμφωνίας για την Εγνατία Οδό με την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης, την Παρασκευή, μεταξύ δημοσίου (μέσω του ΤΑΙΠΕΔ) και κοινοπραξίας ΓΕΚ Τέρνα (75%) – Egis Projects (25%).
{Σημ. της σύνταξης: στο αρχικό άρθρο που δημοσιεύτηκε το πρωί της Τετάρτης 27/3 γινόνταν αναφρά σε υπογραφή της σύμβασης την Πέμπτη 28/3. Η υπογραφή, στη διάρκεια της ημέρας, μεταφέρθηκε για την Παρασκευή 29/3}
Το ποσό που θα εισπράξει το ελληνικό δημόσιο είναι της τάξεως των 1,4 δις. ευρώ. Θα καθοριστεί ακριβώς κατά το οικονομικό κλείσιμο της σύμβασης το οποίο αναμένεται το Φθινόπωρο (το ακριβές νούμερο σχετίζεται με το επιτόκιο δανεισμού και δεν έχει ακόμα προσδιοριστεί).
Θα ακολουθήσει η κατάθεση της 35ετούς σύμβασης παραχώρησης στη Βουλή προς κύρωση.
Όπως ήταν αναγκαίο υπεγράφη χθες από τους υπουργούς Υποδομών και Μεταφορών και Οικονομικών και οδεύει προς δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως η Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) για την αύξηση των διοδίων στον αυτοκινητόδρομο που κατασκευάστηκε ως δημόσιο έργο και πλέον θα αποτελεί σύμβαση παραχώρησης. Μέχρι σήμερα οι χρήστες του πληρώνουν χαμηλότερα διόδια, σε σχέση με τους υπόλοιπους αυτοκινητοδρόμους.
Βάσει των όρων του διαγωνισμού για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού τα διόδια θα αυξηθούν σε πρώτη φάση από τα 3 λεπτά σήμερα σε 4 λεπτά του ευρώ ανά χιλιόμετρο. Στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους της χώρας με διόδια η χρέωση έχει διαμορφωθεί σε 6,7 λεπτά ανά χιλιόμετρο. Τα διόδια της Εγνατίας θα αυξηθούν δεύτερη φορά, από τα 4 στα 5 λεπτά ανά χιλιόμετρο, αφού ο παραχωρησιούχος εκτελέσει ορισμένα έργα.
Από την πλευρά του παραχωρησιούχου έχει γίνει η σύσταση της εταιρίας ειδικού σκοπού «Νέα Εγνατία Οδός» με ημερομηνία έναρξης 5 Μαρτίου 2024 και σκοπό την εκπλήρωση των υποχρεώσεων και η άσκηση των δικαιωμάτων της σύμβασης παραχώρησης.
Η ανακήρυξη της κοινοπραξίας ΓΕΚ Τέρνα – EGIS Projects ως προτιμητέου επενδυτή για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού από το ΤΑΙΠΕΔ έγινε τον Αύγουστο του 2021. Χρειάστηκαν δηλαδή περίπου 2,5 χρόνια για την υπογραφή της σύμβασης.
Η κοινοπραξία ΓΕΚ Τέρνα –Egis, ειδικότερα θα αναλάβει τη συντήρηση και λειτουργία του οδικού άξονα μήκους 658 χιλιομέτρων, καθώς και των 3 κάθετων οδικών αξόνων συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων, που αποτελούν συνδέσεις της Εγνατίας Οδού με τις γειτονικές χώρες (Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία). Επιπλέον, η σύμβαση προβλέπει πως τα πρώτα χρόνια της παραχώρησης η κοινοπραξία θα προχωρήσει σε μία σειρά από κατασκευαστικά έργα, συμπεριλαμβανομένης και της βαριάς συντήρησης του δρόμου.
Η θυγατρική του Ομίλου ΓΕΚ Τέρνα για τις κατασκευές, Τέρνα θα αναλάβει το σύνολο των νέων έργων υποδομής που προβλέπει η σύμβαση (υπολογίζονται σε περίπου 720 εκατ. ευρώ κατά την πρώτη πενταετία μελετών – κατασκευής), το σύνολο των έργων βαριάς συντήρησης του αυτοκινητοδρόμου και σημαντικό μερίδιο των έργων ελαφριάς συντήρησης και λειτουργίας. Εκτιμάται ότι το παραπάνω τεχνικό αντικείμενο αντιστοιχεί συνολικά σε περίπου 3 δις. ευρώ στη διάρκεια της παραχώρησης.
Με τη συμμετοχή της με ποσοστό 75% στο σχήμα παραχώρησης, η ΓΕΚ Τέρνα θα ενοποιεί κατά ΔΛΠ το σύνολο των εσόδων της παραχώρησης, τα οποία με βάση το χρηματοοικονομικό μοντέλο εκτιμώνται σε περίπου 11,3 δις. ευρώ στη διάρκεια της παραχώρησης.