Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Ένα ακόμα «βήμα» έγινε προς την κατεύθυνση της προώθησης βασικών διεργασιών που θα οδηγήσουν στην υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης ανάμεσα σε ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis και ΤΑΙΠΕΔ για την Εγνατία Οδό. Στις 5 Μαρτίου 2024 «ανέβηκε» στο ΓΕΜΗ η σύσταση της εταιρείας «Νέα Εγνατία Οδός Παραχώρηση Ανώνυμος Εταιρεία», με μετόχους τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Egis, που υπενθυμίζεται ότι απαρτίζουν την κοινοπραξία (με ποσοστά 75% – 25%) που είχε κερδίσει τον σχετικό διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την 35ετή σύμβαση του αυτοκινητόδρομου. Η διάρκεια της εταιρείας αυτής είναι 37 έτη ενώ έχει αρχικό κεφάλαιο 2,5 εκατ. ευρώ. Σκοπός της εταιρείας είναι η εκπλήρωση των υποχρεώσεων και η άσκηση των δικαιωμάτων που συμφωνούνται με τη σύμβαση παραχώρησης ανάμεσα σε Ελληνικό Δημόσιο, ΤΑΙΠΕΔ και κοινοπραξία, σχετικά με τη μελέτη, κατασκευή, λειτουργία, συντήρηση, εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου και των 3 καθέτων οδικών αξόνων. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να έχει δικαίωμα να προτείνει 6 μέλη και η Egis 2 στο Διοικητικό Συμβούλιο.
Πάντως, η κοινοπραξία και η αγορά αναμένουν την δημοσιοποίηση της σχετικής ΚΥΑ από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών βάσει της οποίας, με υπογραφή Χρ. Σταϊκούρα, θα προβλέπεται το βασικότερο από τα προαπαιτούμενα, η βασικότερη εκκρεμότητα, για την ανατίμηση των διοδίων στον αυτοκινητόδρομο προκειμένου το κόστος ανά χιλιόμετρο να αυξηθεί στα 0,04 ευρώ (από 0,03 ευρώ που είναι σήμερα). Στη συνέχεια, με την έναρξη της παραχώρησης, τα τέλη διέλευσης προβλέπονταν να πάνε στα 5 λεπτά ανά χιλιόμετρο από τον παραχωρησιούχο. Πέραν αυτού, όπως κατά καιρούς είχε γίνει γνωστό, υπήρχαν και εκκρεμότητες σχετικά με την αδειοδότηση σηράγγων, την ανάταξη γεφυριών, την τοποθέτηση νεών σταθμών κ.α., ενώ προφανώς θα εκκρεμεί και να περάσει η σύμβαση από τη Βουλή. Σε σχέση με τους νέους σταθμούς διοδίων μάλιστα, σε Μάλγαρα, Χαλάστρα, Πολύκατσρο, υπάρχουν αντιδράσεις και αν τελικά δεν τοποθετηθούν θα προκύψει εύλογα θέμα αποζημίωσης στην κοινοπραξία.
Η σύμβαση παραχώρησης αφορά στη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού από την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους Εβρου, μήκους 658 χλμ., όπως και των τριών κάθετων οδικών αξόνων Σιάτιστα – Κρυσταλλοπηγή, Χαλάστρα – Εύζωνοι και Θεσσαλονίκη Προμαχώνας, με μήκος και οι τρεις 225 χλμ., που έχει δεσμευθεί να αναβαθμίσει η παραχωρησιούχος, για χρονική περίοδο 35 ετών.