«Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εφαρμόζει συγκροτημένο σχέδιο για την ανάταξη και τη συνολική αναβάθμιση του ελληνικού σιδηροδρόμου, με γνώμονα την ασφάλεια των επιβατών και των σιδηροδρομικών μεταφορών», ανέφερε η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χριστίνα Αλεξοπούλου, απαντώντας στη Βουλή σε επίκαιρη ερώτηση για την μη λειτουργία συστήματος τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης στη γραμμή ‘Ανω Λιόσια-Κιάτο. Σχετική επίκαιρη ερώτηση είχε απευθύνει στην κυβέρνηση ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Ψυχογιός.
Σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέφερε ότι στη συγκεκριμένη σιδηροδρομική γραμμή «υπάρχουν ζητήματα» τα οποία «οφείλονται διαχρονικά, σε διαρκείς παρεμβατικές συμπεριφορές ατόμων που δρουν στην περιοχή και σε εξωγενείς παράγοντες». Όμως για την επίλυση των ζητημάτων αυτών, «η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών εργάζεται σκληρά, μεθοδικά και αποφασιστικά για την ενίσχυση του επιπέδου ασφάλειας».
Πώς όμως έφτασε να απαξιωθούν τα συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης; Για τα συστήματα σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης και τηλεπικοινωνιών, η κ. Αλεξοπούλου επισήμανε ότι «εγκαταστάθηκαν στο τμήμα αυτό, βάσει της 279/2003 Σύμβασης, μεταξύ της ΕΡΓΟΣΕ και της κοινοπραξίας ΑΚΤΩΡ και την 31.12.2007 εκδόθηκε η βεβαίωση περαίωσης του έργου. Ακολούθησε όμως δικαστική διένεξη και η οριστική παραλαβή κρίθηκε ότι συντελέστηκε αυτοδίκαια, από την 6.2.2011, με την 14/2015 απόφαση του Διαιτητικού Δικαστηρίου. Από το 2009 ξεκίνησαν και συνεχίστηκαν τα επόμενα χρόνια κλοπές και βανδαλισμοί από παραβατικά άτομα, τα οποία συνέχισαν τις εγκληματικές τους πράξεις στις εγκαταστάσεις του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού στις σήραγγες, στον εξοπλισμό γραμμής, σε καλώδια, ερμάρια, ηλεκτρονικές συσκευές, αλλά και στα εγκατεστημένα συστήματος σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης ΕΤCS, καθώς και άλλα υποσυστήματα, με αποτέλεσμα τα συστήματα αυτά να τίθενται σταδιακά εκτός λειτουργίας και εν τέλει να απαξιωθούν τελείως, καθώς η ΕΡΓΟΣΕ με την κοινοπραξία που εκτέλεσε το έργο βρίσκονται σε δικαστική διένεξη. Από το 2015 μέχρι σήμερα το έργο δεν έχει μεταφερθεί στον ΟΣΕ, με σχετικό πρωτόκολλο».
Τηλεδιοίκηση το 2028
Για την αποκατάσταση και λειτουργία του συστήματος σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης του ETCS και ηλεκτομηχανολογικών εγκαταστάσεων σηράγγων της συγκεκριμένης γραμμής, όπως ενημέρωσε η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, ο ΟΣΕ συντάσσει ήδη τα τεύχη δημοπράτησης των νέων εγκαταστάσεων ενώ έχει ήδη υποβληθεί πρόταση χρηματοδότησης από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα 2021-2017, στη διπλή σιδηροδρομική γραμμή ΣΚΑ-Κιάτο. Η δημοπράτηση του έργου θα γίνει μετά την έγκριση της πρότασης χρηματοδότησης. Ο εκτιμώμενος χρόνος ολοκλήρωσης του έργου, όταν εγκριθεί, είναι ο Απρίλιος του 2028.
«Κατά το μεταβατικό στάδιο, μέχρι να λειτουργήσει πλήρως το σύστημα, η ασφάλεια της κυκλοφορίας και των επιβατών επιτυγχάνεται πλήρως με την πιστή εφαρμογή του ισχύοντος Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας, επί διπλής γραμμής, με έλεγχο από συστήματα CCTV των σηράγγων «Ευταξία», «Κακιά Σκάλα» 1 και 2, και «Αγίων Θεοδώρων», καθώς και από το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας Κορίνθου», είπε η Χριστίνα Αλεξοπούλου και πρόσθεσε ότι ο ΟΣΕ έχει άδεια λειτουργίας σε ισχύ από την ΡΑΣ. Διαβεβαίωσε επίσης, ότι το ανθρώπινο δυναμικό των αρμοδίων υπηρεσιών, ιδιαίτερα σε ό,τι έχει να κάνει με την ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου και των επιβατών, «εργάζονται μεθοδικά, με συνέπεια και πλήρη αντίληψη του κρίσιμου τομέα που διαχειρίζονται».
«Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εφαρμόζει συγκροτημένο σχέδιο για την ανάταξη και τη συνολική αναβάθμιση του ελληνικού σιδηροδρόμου, με γνώμονα την ασφάλεια των επιβατών και των σιδηροδρομικών μεταφορών», ανέφερε η κ. Αλεξοπούλου και ενημέρωσε τον βουλευτή ότι επιδιώκεται η χρηματοδότηση από την ΕΕ, σειράς έργων, μεταξύ των οποίων και η εγκατάσταση νέου συστήματος σηματοδότησης και ETCS στη γραμμή ‘Ανω Λιόσια-Κιάτο.
Νωρίτερα, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Ψυχογιός, είχε καταγγείλει ότι «χωρίς τηλεδιοίκηση και σηματοδότηση παραμένει ο Προαστιακός στο τμήμα ‘Ανω Λιόσια – Κιάτο, ένα χρόνο μετά την τραγωδία των Τεμπών». Ο βουλευτής ζήτησε άμεσες παρεμβάσεις και επισήμανε ότι ο ίδιος ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης, όταν σε τηλεοπτική εκπομπή ρωτήθηκε για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες διεξάγεται η σιδηροδρομική κυκλοφορία από τα ‘Ανω Λιόσια ως το Κιάτο, επιβεβαίωσε ότι, όχι μόνο δεν υπάρχει σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση, αλλά και ότι κανένας τοπικός πίνακας τηλεδιοίκησης δεν λειτουργεί στη γραμμή (Νέα Πέραμος, Κινέτα, ‘Αγιοι Θεόδωροι, Κόρινθος, Κιάτο) προσθέτοντας, ότι η ίδια κατάσταση επικρατεί από τον Πειραιά ως τους Αγίους Αναργύρους. «Όπως σημειώνεται και σε σειρά δημοσιευμάτων σε συνέχεια των παραπάνω, στα τμήματα αυτά του Προαστιακού, αν η γραμμή εμπρός είναι κατειλημμένη, οι μηχανοδηγοί δεν βλέπουν κόκκινο φανάρι, ενώ το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας δεν μπορεί να παρακολουθεί στην οθόνη τη θέση των τρένων, ούτε να τηλεχειρίζεται τα ‘κλειδιά’ σε μη στελεχωμένους σταθμούς. Η γραμμή ‘Ανω Λιόσια-Κιάτο χρησιμοποιείται καθημερινά από χιλιάδες πολίτες για τις μετακινήσεις τους. Η τραγωδία των Τεμπών θα έπρεπε να έχει οδηγήσει την κυβέρνηση και στο να έχει αποκαταστήσει άμεσα τέτοιου είδους βασικές τεχνικές απαιτήσεις, διότι και μετά τα Τέμπη υπήρχαν ατυχήματα συνεχώς», είπε ο κ. Ψυχογιός και επισήμανε: «Αυτή τη στιγμή, για την ασφάλεια στη γραμμή ‘Ανω Λιόσια-Κιάτο, μόλις φτάσει το τρένο στην Κόρινθο υπάρχει μια επικοινωνία ότι αφήχθη στην Κόρινθο, για να ξεκινήσει το επόμενο. Αυτό θεωρείτε ότι το 2024 είναι τρόπος για την ασφάλεια και την αύξηση των δρομολογίων;». Ο βουλευτής αναφέρθηκε και σε πρόσφατη ανακοίνωση του ΟΣΕ, σύμφωνα με την οποία, η τηλεδιοίκηση στα τέλη του 2023 απέτρεψε ένα νέο δυστύχημα στα ‘Ανω Λιόσια. «Αυτό επιβεβαιώνει ότι γρήγορα πρέπει να υπάρξει λύση και απαιτούνται απαντήσεις για το μεταβατικό στάδιο», είπε ο κ. Ψυχογιός. Επικαλέστηκε, τέλος, ανακοίνωση των μηχανοδηγών ότι δεν υπάρχει ημερομηνία αποκατάστασης για τα φωτοσήματα και την τηλεδιοίκηση στη Γραμμή ‘Ανω Λιόσια-Κιάτο.
«Κατά το παρόν μεταβατικό στάδιο και μέχρι την ολοκλήρωση του έργου, εφαρμόζεται πιστά ο Γενικός Κανονισμός Κίνησης, με τα παραρτήματα του, τα οποία έχουν δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, περιλαμβάνουν τους γενικούς κανόνες ασφαλείας και αποτελούν βασικό εργαλείο για την επίτευξη της ασφαλούς εκτέλεσης των σιδηροδρομικών μεταφορών, σύμφωνα με την 2016/798 Ευρωπαϊκή Οδηγία, τη ΡΑΕ και τον ΟΣΕ», ανέφερε η κ. Αλεξοπούλου. Ειδικότερα και σε σχέση με την κυκλοφορία σε τμήματα διπλής γραμμής, που δεν υπάρχει εξοπλισμός ηλεκτρικής σηματοδότησης και ασφάλειας, η υφυπουργός υπογράμμισε ότι έχουν προβλεφθεί και ακολουθούνται όλες οι διαδικασίες που αναφέρονται στο παράρτημα 2 του Κανονισμού, για την ασφαλή κυκλοφορία των προσώπων και του τροχαίου υλικού, που βρίσκονται επί των σιδηροδρομικών γραμμών. «Επιπλέον, οι ταχύτητες των αμαξοστοιχιών είναι μειωμένες στα 120 χλμ. την ώρα, παρότι η γραμμή επιτρέπει 160 χλμ. την ώρα. Σε όλο το μήκος του δικτύου που δεν καλύπτεται από σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση, η γραμμή είναι κλειδωμένη στην ευθεία, αποκλείοντας την αλλαγή τροχιάς οποιουδήποτε συρμού. Η κυκλοφορία επί διπλής γραμμής είναι ομοιόμορφη με ελαφρές αυτοκινητάμαξες και ρυθμική δρομολόγηση, που είναι εύκολη στη ρύθμιση της, καθότι κανένας συρμός δεν εισέρχεται στο τμήμα αυτό, εάν προηγουμένως οι δύο τηλεδιοικήσεις που ελέγχουν τους εκατέρωθεν σταθμούς, δεν δώσουν τη σχετική άδεια αναχώρησης. Καμία εργασία που να απαιτεί κίνηση σε μονή γραμμή δεν εκτελείται σε ώρες κυκλοφορίας. Εφαρμόζονται όλες οι προβλέψεις του συστήματος ασφάλειας», είπε η κ. Αλεξοπούλου.