Θετικό πρόσημο αναμένεται το 2024 στην παγκόσμια αγορά διαρκών καταναλωτικών προϊόντων τεχνολογίας. Μετά από δύο χρόνια πτώσης, η διεθνής αγορά θα γυρίσει επιτέλους ξανά σε θετικό πρόσημο το 2024, αν και σε μικρό ποσοστό, εκτιμά η GfK. Όπως ενημερώνει ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδας (ΣΕΠΕ), η εταιρεία εκτιμά ότι η αγορά έκλεισε το 2023 με χαμηλό μονοψήφιο ποσοστό μείωσης, της τάξης του 3%, με την αξία της αγοράς να παραμένει, πάντως, πάνω από τα προ πανδημικά επίπεδα.
Σχεδόν τέσσερα χρόνια μετά την πανδημία, οι αναλυτές προβλέπουν ότι θα ξεκινήσουν σταδιακά οι κύκλοι αντικατάστασης των συσκευών τεχνολογίας, ειδικά για κατηγορίες που κινούνται πιο γρήγορα, όπως τα smartphones και οι φορητοί υπολογιστές. Αντίστοιχα, η κατηγορία Τηλεπικοινωνιών αναμένεται να σημειώσει ανάπτυξη το 2024 λόγω νέων αγορών, με την τάση να συνεχίζεται για στροφή προς τις premium συσκευές.
Ανοδική πορεία αναμένεται να ακολουθήσει φέτος και η παγκόσμια αγορά τηλεόρασης. Η μακροπρόθεσμη παρακολούθηση πωλήσεων δείχνει ότι οι πωλήσεις τηλεοράσεων αυξάνονται ενόψει μεγάλων αθλητικών γεγονότων. Ως εκ τούτου, οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 2024 και το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου θα έχουν θετικό αντίκτυπο στην κατηγορία των καταναλωτικών ηλεκτρονικών ειδών.
Ανομοιογενής ανάπτυξη
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η ανάκαμψη των καταναλωτικών προϊόντων τεχνολογίας δεν θα είναι ομοιογενής, ανά τον πλανήτη, το 2024. Η παγκόσμια απόκλιση στην απόδοση της αγοράς ήταν ήδη εμφανής το 2023.
Η αγορά της Μέσης Ανατολής και Αφρικής κινήθηκε ανοδικά κατά 7% – σε έσοδα – τους πρώτους δέκα μήνες σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Ωστόσο, η αγορά της Κίνας πάλεψε με τον αποπληθωρισμό, την κρίση των ακινήτων και τη χαμηλή καταναλωτική εμπιστοσύνη και κατέγραψε αρνητικό πρόσημο 6%. Αυτή η παγκόσμια απόκλιση αναμένεται να αυξηθεί το 2024, καθώς το εθνικό ΑΕΠ συνεχίζει να αυξάνεται σε αναδυόμενες περιοχές, όπως η Ινδία, ενώ η Κίνα και οι ΗΠΑ επιβραδύνουν σε σύγκριση με το 2023.
Ο ρόλος του πληθωρισμού
Σύμφωνα με την ανάλυση της GfK, ο πληθωρισμός αναμένεται να μειωθεί περαιτέρω το 2024, γεγονός που θα τονώσει την παγκόσμια εμπιστοσύνη των καταναλωτών. Ωστόσο, τα επιτόκια θα παραμείνουν υψηλά, δημιουργώντας εμπόδιο στις επενδύσεις τόσο για τους καταναλωτές όσο και για τις επιχειρήσεις.
“Η τιμή θα παραμείνει σημαντικό κριτήριο αγοράς για τους καταναλωτές το 2024. Ωστόσο, ο ανταγωνισμός μόνο στην τιμή είναι πρόκληση. Η σύσταση της εταιρείας προς τους εμπόρους λιανικής και τους κατασκευαστές είναι να διασφαλίσουν ότι η αξία της επωνυμίας τους παραμένει σταθερή στα μάτια των καταναλωτών και να επικεντρωθούν σε χαρακτηριστικά που προσφέρουν τη σωστή σχέση ποιότητας/τιμής”, σημειώνει η εταιρεία.