Πηγή Εικόνας: απε - μπε

Η ταχίνι, τα παστέλια και ο Μακεδονικός χαλβάς έχουν γίνει ανάρπαστα στην αγορά  των ΗΠΑ με τους καταναλωτές να έχουν «απογειώσει» τις πωλησεις με την διοίκηση της εταιρείας Χαϊτογλου να προσβλέπει με αξιώσεις στις διεθνείς αγορές.

Το ρεκόρ του τζίρου για τρία χρόνια σερί της εταιρείας Χαϊτογλου προέρχεται κυρίως από τις εξαγωγές φθάνοντας τα 100 εκατ. ευρώ. Το brand Μακεδονικός χαλβάς σαρώνει στις διεθνείς αγορές με τις πωλήσεις στις ΗΠΑ να συνεισφέρουν το 40% στην αύξηση του τζίρου.

Τα προϊόντα της η εταιρείας έχουν διεισδύσει στα ράφια των μεγάλων σούπερ μάρκετ σε περισσότερες από 50 χώρες σημειώνοντας σημαντική μεγέθυνση των οικονομικών της.

Η αξία των πωλήσεων έχει πλησιάσει τα 100 εκατ. ευρώ με το τζίρο των εξαγωγών να καλύπτουν  τις πωλήσεις της εσωτερικής αγοράς.

Βασικός πυλώνας της στρατηγικής παραμένει η ανάπτυξη των εξαγωγών με προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας, προσαρμοσμένα στην κάθε αγορά, σύμφωνα με τον κ. Χαϊτογλου.

Η καλύτερη αγορά της Αφοί Χαϊτογλου είναι οι ΗΠΑ που συνεισφέρει το 40% του τζίρου από τις εξαγωγές- όπου εξάγονται χαλβάς, ταχίνι και παστέλια είτε branded προϊόντα είτε ως private label.  Παράλληλα αναπτύσσεται δυναμικά και η αγορά του Καναδά ενώ επί ευρωπαϊκής ηπείρου, η αγορά της Μεγάλης Βρετανίας είναι η πιο δυνατή με τα προϊόντα ταχίνι και χαλβά να είναι σε όλα τα μεγάλα σούπερ μάρκετ. Σε ό,τι αφορά τον διεθνή ανταγωνισμό αυτός προέρχεται από χώρες όπως το Ισραήλ, Λίβανο, Ιορδανία και Τουρκία ωστόσο όπως ανέφερε ο marketing director της εταιρείας το γεγονός ότι η Ελλάδα είναι στην ΕΕ αποτελεί μεγάλο πλεονέκτημα λόγω ποιοτικών προδιαγραφών στην παραγωγή παρά το γεγονός ότι είναι υψηλότερο το κόστος.

Στην εγχώρια αγορά αναπτύσσεται σημαντικά το ταχίνι ενώ στην κατηγορία του χαλβά, οι μπάρες χαλβά που έχει κυκλοφορήσει η Αφοί Χαϊτογλου έχει ως αποτέλεσμα να διευρύνονται οι πωλήσεις και πέραν της περιόδου της Σαρακοστής. Όπως είπε, η τάση προς υγιεινή διατροφή έχει μετατοπίσει το ενδιαφέρον των καταναλωτών από τη μαρμελάδα και την πραλίνα φουντουκιού σε προϊόντα όπως το ταχίνι και το φιστικοβούτυρο, κατηγορίες  που η εταιρεία κατέχει ηγετική θέση όπως και στην κατηγορία του χαλβά.

Η  πρώτη ύλη, το σουσάμι, σύμφωνα με τον κ. Χαϊτογλου υπάρχουν δυσκολίες τόσο λόγω καιρικών συνθηκών και επιπλέον κόστους. Οι ποσότητες που παράγονται στην Ελλάδα δεν επαρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες και εισάγεται από την Αιθιοπία κατά κύριο λόγο με το κόστος των μεταφορικών λόγω των προβλημάτων να αυξάνεται.

Ωστόσο, όπως είπε, η  εταιρεία έχει συμβολαιοποιήσει ποσότητες με αξιόπιστους προμηθευτές για τη χρονιά ωστόσο αθροιστικά το κόστος της πρώτης ύλης και το μεταφορικό είναι 30-35% σε σχέση με πέρυσι.

Νίκος Θεοδωρόπουλος