Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Εντατικά προχωρούν από την ΤΕΡΝΑ οι εργασίες στη μεγάλη επένδυση, ύψους 500 εκατ. ευρώ, για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης. Όπως αναφέρονταν στο ενοποιημένο κυβερνητικό σχέδιο για το 2024 αναφορικά με τον τομέα υποδομών – μεταφορών, το 2024 αναμένεται να υλοποιηθεί το έργο κατά το ήμισυ περίπου. Η εμπορική του λειτουργία αναμένεται το 2027. Ειδικότερα, σε σχέση με ορόσημα και χρονοδιαγράμματα, προβλέπονται η υλοποίηση 35% του αντικειμένου του έργου στο 1ο τρίμηνο 2024 και η υλοποίηση 45% του αντικειμένου του έργου στο 3ο τρίμηνο 2024. Ως γνωστόν, στην εταιρεία Αεροδρομίου συμμετέχουν το Ελληνικό Δημόσιο (45,90%), η ΤΕΡΝΑ (32,46%, όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) και ο ινδικός όμιλος GMR Airports Ltd (21,64%).
Το project
Ο Αεροσταθμός θα έχει έκταση 94.000 τ.μ. κατά την έναρξη λειτουργιών και διαθέτει 8 επίπεδα. O νέος αερολιμένας θα είναι μεγαλύτερος σε μέγεθος 32% σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό. Ειδικότερα, το εν λόγω έργο, το οποίο χωροθετείται στην περιοχή του υφιστάμενου στρατιωτικού αεροδρομίου, περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τα παρακάτω επιμέρους έργα: Τις εγκαταστάσεις του νέου αερολιμένα (κτήριο αεροσταθμού, πύργος ελέγχου, διάδρομος προσγείωσης – απογείωσης αεροσκαφών, παράλληλοι τροχόδρομοι, δάπεδα στάθμευσης αεροσκαφών, χώροι στάθμευσης οχημάτων, υποστηρικτές εγκαταστάσεις, κλπ) και τις οδικές συνδέσεις του αερολιμένα με τον ΒΟΑΚ (Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης) και την οδό Ηράκλειο – Βιάννος.
Το έργο υλοποιείται με Σύμβαση Παραχώρησης (35 ετών) που αφορά στη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης, συμπεριλαμβανομένου του αναγκαίου οδικού του δικτύου. Ο Νέος Αερολιμένας θα ενισχύσει τον τουρισμό στην Κρήτη, θα συμμετέχει καθοριστικά στην ανάπτυξη του νησιού, καθώς και της εθνικής οικονομίας συνολικότερα, ενώ, ταυτόχρονα, θα δημιουργήσει συνθήκες για την προσέλκυση νέων επενδύσεων και την αύξηση των θέσεων εργασίας στην περιοχή Το Αεροδρόμιο από την έναρξη λειτουργίας του θα αντικαταστήσει τον σημερινό εν λειτουργία Διεθνή Αερολιμένα Ηρακλείου «Ν. Καζαντζάκης» που βρίσκεται στην περιοχή της Αλικαρνασσού. Το Οδικό Δίκτυο αφορά στη σύνδεση του Αεροδρομίου με τους ΒΟΑΚ με νέο κλειστό αυτοκινητόδρομο (μήκους 18 χλμ. περίπου, και τη σύνδεση του Αεροδρομίου με τον ΝΟΑΚ μήκους έξι (6) χλμ. Ο Νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης θα είναι το δεύτερο πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο στην Ελλάδα. Θα εξυπηρετεί 10.000.000 επιβάτες ετησίως κατά την έναρξη, ενώ κατά τη διάρκεια της περιόδου παραχώρησης αναμένεται να ξεπεράσει τους 18.000.000 σε ετήσια βάση. Η γεωπολιτική θέση της Κρήτης, η τουριστική της ανάπτυξη, η ανάγκη για υψηλού επιπέδου τουριστικό προϊόν, η δυνατότητα αξιοποίησης κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο της πρωτογενούς παραγωγής της Κρήτης και η ανάγκη ολιστικής προώθησης της Κρητικής Διατροφής και Υγείας, απαιτούν ένα ισχυρό Μεταφορικό Κόμβο για την Κρήτη, την Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου και σε αυτή την κατεύθυνση, βασίζεται ο νέος βελτιωμένος σχεδιασμός του αεροδρομίου.
Η πρόοδος των εργασιών
Χτες, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έδωσε και κάποια στοιχεία για την πρόοδο των εργασιών, με αφορμή και την επίσκεψη της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στην Κρήτη. Ειδικότερα, για την περιοχή του Αεροδρομίου, έχουν ολοκληρωθεί οι χωματουργικές εργασίες και τα αντιπλημμυρικά έργα στο σύνολο του αεροδρομίου. Επίσης έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες οδοστρωσίας στο χώρο στάθμευσης αεροσκαφών και είναι σε εξέλιξη οι εργασίες οδοστρωσίας στις περιοχές του διαδρόμου – τροχοδρόμου. Όσον αφορά στις εργασίες σε κτίρια έχει σχεδόν ολοκληρωθεί το κτίριο της Αστυνομίας και ο φέρων οργανισμός του κτιρίου νερού. Στο Κτίριο Κεντρικού Αεροσταθμού (Terminal) είναι σε πλήρη εξέλιξη οι εργασίες Φέροντα Οργανισμού με ολοκλήρωση του επιπέδου του υπογείου, του ισογείου, του διαδρόμου αφίξεων. Παράλληλα, έχει ξεκινήσει η κατασκευή ειδικών συστημάτων για το Κτίριο Κεντρικού Σταθμού ενώ εκτελούνται οι εργασίες για την κατασκευή της γέφυρας αναχωρήσεων στο κτίριο Αεροσταθμού. Τέλος, ξεκίνησαν οι εργασίες θεμελίωσης του Πύργου Ελέγχου και εργασίες εκσκαφών στον Πυροσβεστικό Σταθμό και είναι σε εξέλιξη οι εργασίες κατασκευής του φέροντος οργανισμού του κτιρίου του Υποσταθμού. Για τις Οδικές Συνδέσεις του Αεροδρομίου (σύνδεση με ΒΟΑΚ / ΝΟΑΚ), στη Βόρεια σύνδεση του Αεροδρομίου (ΒΟΑΚ – Αεροδρόμιο) έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό 70% το τμήμα από Χ.Θ. 7+020 έως την είσοδο του Αεροδρομίου (Χ.Θ. 18+624) και σε ποσοστό 45% το τμήμα από τον Κόμβο Χερσονήσου έως την Χ.Θ. 3+800. Η νότια σύνδεση του Αεροδρομίου (ΝΟΑΚ) έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό 75%. Αξίζει να σημειωθεί ότι στο εργοτάξιο απασχολούνται περίπου 900 άτομα.