Της Τέτης Ηγουμενίδη

 

Κατά περίπου 40 λεπτά μειώνεται από το ερχόμενο Σαββατοκύριακο ο χρόνος του ταξιδιού από την Αθήνα προς τη Λευκάδα και την Πρέβεζα με τη λειτουργία του νέου αυτοκινητόδρομου Άκτιο – Αμβρακία, συνολικού μήκους 49 χλμ.

Με την παράδοση του συνόλου του έργου στην κυκλοφορία επιτυγχάνεται η μείωση της σημερινής απόστασης κατά 13 χλμ. και κυρίως αντικαθίσταται μια οδός 62 χλμ. με μειωμένα γεωμετρικά χαρακτηριστικά από έναν κλειστό αυτοκινητόδρομο.

Η επίσημη εκδήλωση παράδοσής του πραγματοποιήθηκε χθες, σε σημείο του νέου αυτοκινητόδρομου, παρουσία του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα, του υφυπουργού Υποδομών, Νίκου Ταχιάου, των περιφερειαρχών Ηπείρου και Δυτικής Ελλάδας, Αλέξανδρου Καχριμάνη και Νεκτάριου Φαρμάκη και του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της Μυτιληναίος, Ευάγγελου Μυτιληναίου.

Ο κ. Μητσοτάκης στο σύντομο χαιρετισμό του αναφέρθηκε στην αναπτυξιακή προοπτική που ανοίγει ο νέος αυτοκινητόδρομος για την ευρύτερη περιοχή, σημειώνοντας ότι η κυβέρνηση θα συνεχίσει να ενισχύει τις υποδομές της χώρας, έχοντας προηγουμένως εξασφαλίσει την τεχνική και χρηματοδοτική τους δυνατότητα.

Να σημειωθεί πως το διάστημα αυτό η κυβέρνηση και ειδικότερα το υπουργείο Υποδομών εξετάζουν όλα τα υπό σχεδιασμό έργα προκειμένου να καταλήξουν σε αυτά που έχουν προτεραιότητα και δύναται να εξασφαλίσουν χρηματοδότηση.

Στο πλαίσιο αυτό ο κ. Σταϊκούρας στην ίδια εκδήλωση σημείωσε χαρακτηριστικά πως «η κυβέρνηση, δια του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, μεριμνά για την ποιοτική ολοκλήρωση και την έγκαιρη παράδοση δεκάδων υπό εκτέλεση μεγάλων και μικρών έργων στην κοινωνία, ενώ σχεδιάζει – με ρεαλισμό – νέα έργα.

Μεριμνά για την οικοδόμηση σχέσεων συνεργασίας με τις ιδιωτικές εταιρείες.

Σχέσεις που χαρακτηρίζονται από σαφήνεια, ειλικρίνεια και συνέπεια».

Στην ίδια λογική ο κ. Ταχιάος χθες υπογράμμισε: «Στη δική μας γενιά εγκαινιάστηκαν πολλά έργα τα οποία πλέον, χρήζουν συντήρησης. Χρειαζόμαστε πόρους για συντηρήσεις, χρειαζόμαστε πόρους για έκτακτα γεγονότα, χρειαζόμαστε πόρους για πολιτική προστασία. Και ήταν η θεομηνία Daniel που χτύπησε τη Θεσσαλία που μας επέβαλε να αναδιατάξουμε το σχεδιασμό μας, να αναδιατάξουμε τις προτεραιότητες και αυτό κάνουμε ως κυβέρνηση».

Από την πλευρά του ο κ. Μυτιληναίος στο χαιρετισμό του, αλλά και στο περιθώριο της χθεσινής εκδήλωσης, παρατήρησε πως αυτή τη στιγμή έχουν ανατεθεί στους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους έργα αξίας περί τα 15 δις. «Το σημαντικό» ωστόσο, είναι, όπως είπε, «τα ανεκτέλεστα να εκτελεστούν». Πρόσθεσε πως δεν είναι εύκολη δουλειά και η ανάθεση των έργων, «το ζητούμενο όμως είναι η εκτέλεση, και εδώ θα σε δω μάστορα…»

Σύμφωνα με τον επικεφαλής της Μυτιληναίος η Μέτκα δεν θα προχωρήσει ποτέ σε «σκοτωμένες» προσφορές, στην προσπάθειά της να αναλάβει περισσότερα έργα. «Έχουμε ένα μερίδιο ικανοποιητικό και το μεγαλώνουμε συνέχεια στο δικό μας πλαίσιο. Δεν θέλουμε να γίνουμε Hochtief…»

Ο αυτοκινητόδρομος Άκτιο – Αμβρακία έχει 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση. Ανήκει στο ελληνικό Διευρωπαϊκό Δίκτυο Α52 και συνδέει απευθείας την Ιόνια Οδό (από τον Α.Κ Αμβρακίας) με το Αεροδρόμιο του Ακτίου, την υποθαλάσσια σήραγγα του Ακτίου και το λιμάνι της Ηγουμενίτσας (μέσω της οδού Πρέβεζας – Ηγουμενίτσας) και τον κόμβο προς Λευκάδα παρακάμπτοντας την πόλη της Αμφιλοχίας.

Η αποτίμηση των ωφελειών συνοψίζεται κυρίως στην αύξηση του επιπέδου προσφερόμενης συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης και ασφάλειας, με άμεσες επιπτώσεις στην μείωση των ατυχημάτων και ιδίως των σοβαρών, τη μείωση της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης, λόγω της μείωσης των δυσμενών περιβαλλοντικών επιπτώσεων των οδικών μεταφορών και τη βελτίωση ασφάλειας των αστικών περιοχών, λόγω της εκτροπής της «βαριάς» κυκλοφορίας και αποσυμφόρησης του υπάρχοντος οδικού δικτύου.

Το έργο περιλαμβάνει, επίσης, την κατασκευή παράπλευρων και κάθετων δρόμων, δύο μεγάλων κοιλαδογεφυρών περίπου 200 μέτρων εκάστη και τριών μικρότερων γεφυρών για ρέματα, 9 κόμβων (8 ανισόπεδους και 1 ισόπεδο), καθώς και άνω και κάτω διαβάσεων.

Επιπλέον, με την εν λόγω εργολαβία κατασκευάστηκε και το οδικό τμήμα που συνδέει την απόληξη του οδικού άξονα Άκτιο – Αμβρακία με την Ιόνια Οδό, μήκους περίπου 500 μέτρων, στην αρχή του υπόψη οδικού άξονα.

Στο έργο έχουν εφαρμοστεί σύγχρονες τεχνικές προδιαγραφές, καινοτόμες αλλά και ειδικές τεχνικές λύσεις. Ενδεικτικά αναφέρονται: η εφαρμογή της μεθόδου δονητικής αντικατάστασης, η χρήση φωτιστικών σωμάτων LED στον οδοφωτισμό του έργου για εξοικονόμηση ενέργειας, η χρήση τροποποιημένης ασφάλτου για τον περιορισμό των μελλοντικών αναγκών συντήρησης και η αντιστήριξη διανοιγμένων πρανών ορυγμάτων.

 

Η ιστορία του Άκτιο – Αμβρακία

Όπως σχεδόν όλα τα έργα στη χώρα μας το Άκτιο – Αμβρακία έχει τη δική του ιστορία. Η πρώτη δημοπράτηση του με 4 εργολαβίες έγινε το 2009. Οι συμβάσεις με 4 εταιρίες του ομίλου Μαρούλη (ΑΕΓΕΚ, Ιόνιος κλπ) υπεγράφησαν τον Μάρτιο του 2010 και υπό κανονικές συνθήκες το έργο θα είχε ολοκληρωθεί σε 3 χρόνια. Ωστόσο, ο προαναφερόμενος όμιλος δεν ανταποκρίθηκε στις υποχρεώσεις του, όπως το ίδιο συνέβη και στο Μετρό της Θεσσαλονίκης.

Ένα τμήμα του μόνο, 17 χιλ. μεταξύ Ακτίου και Βόνιτσας, παραδόθηκε στην κυκλοφορία το 2019. Την ίδια χρονιά ξεκίνησε εκ νέου διαδικασία για την ανάθεση του έργου προκειμένου να ολοκληρωθεί. Ο πρώτος διαγωνισμός ακυρώθηκε, λόγω δικαστικών εμπλοκών και ακολούθησε δεύτερος ο οποίος τελεσφόρησε με ανάδοχο την Μέτκα, θυγατρική της Μυτιληναίος, η οποία υπέγραψε τη σχετική σύμβαση, αξίας 160 εκατ. ευρώ, Νοέμβριο του 2020. Ήταν το πρώτο οδικό έργο που ανέλαβε, έπειτα από την επαναδραστηριοποίηση της Μυτιληναίος στα έργα υποδομών. Τον Ιούλιο του 2022 δόθηκε σε κυκλοφορία η παράκαμψη Αμφιλοχίας.