Στη μορφή που είχαν πριν από δεκαεπτά χρόνια, με τρεις και τρεις λωρίδες κυκλοφορίας ανά ρεύμα, επέστρεψαν χθες το μεσημέρι η Εγνατία και η οδός Βενιζέλου, στη συμβολή τους, καθώς απομακρύνθηκαν οι προστατευτικές λαμαρίνες του εργοταξίου του Μετρό στο σταθμό Βενιζέλου.
Στην αριστερή πλευρά της ανόδου της Βενιζέλου θα παραμείνουν μέχρι τον Ιούνιο τα δύο εργοτάξια του σταθμού του Μετρό και οι δύο γερανοί για την επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων, χωρίς όμως να εμποδίζουν την κυκλοφορία.
Όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, τα έργα επέβλεψε χθες το μεσημέρι ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας και ο υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών αρμόδιος για τις υποδομές Νίκος Ταχιάος, οι οποίοι διαβεβαίωσαν ότι το Μετρό θα λειτουργήσει και κανονικά το 2024 ενώ υπογράμμισαν ότι μια πολύχρονη ταλαιπωρία και μια δοκιμασία για τους πολίτες στο συγκεκριμένο σημείο, με την απελευθέρωση των λωρίδων κυκλοφορίας, έφτασε στο τέλος της.
Χρ. Σταϊκούρα;: Ολοκληρώνεται η πολύχρονη ταλαιπωρία των πολιτών, υλοποιείται και παραδίδεται στους πολίτες το μετρό
“Είναι γεγονός ότι η υλοποίηση ενός εμβληματικού έργου για την πόλη της Θεσσαλονίκης, αυτού του μετρό, επέφερε επί μακρόν και ταλαιπωρία και καχυποψία. Καχυποψία στην κοινωνία και ταλαιπωρία στους πολίτες γιατί πολλές φορές τα έργα συνοδεύονται από αποκλεισμούς δρόμων οι οποίοι πρέπει να γίνουν για να υλοποιηθούν. Νομίζω ότι σήμερα με ρεαλιστική αισιοδοξία και αυτοπεποίθηση μπορούμε να πούμε ότι ολοκληρώνεται αυτή η πολύχρονη ταλαιπωρία των πολιτών και υλοποιείται και παραδίδεται στους πολίτες ένα έργο” δήλωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας και συνέχισε:
“Απελευθερώνονται δρόμοι και επιστρέφουν στους πολίτες και μάλιστα όπως πληροφορήθηκα ο συγκεκριμένος δρόμος μετά από δεκαεπτά έτη. Δεκαεπτά έτη ταλαιπωρίας και αναμονής. Συνεπώς μαζί με τον ιδιωτικό τομέα ο οποίος έχει ανεβάσει σημαντικά ταχύτητες δεσμευόμαστε – όπως το έχει πει και εργάζεται αόκνως ο κύριος υφυπουργός – ότι τον Νοέμβριο του 2024 θα λειτουργήσει το Μετρό στη Θεσσαλονίκη. Και παράλληλα εργαζόμαστε για την επέκτασή του προς την Καλαμαριά, τους αμέσως επόμενους μήνες, αλλά και για την ακόμα μεγαλύτερη επέκτασή του, μέσα από έναν σχεδιασμό και μελέτες προς τη βορειοδυτική Θεσσαλονίκη. Νομίζω ότι με σκληρή δουλειά, με σχέδιο και μεθοδικότητα καλύπτουμε κενά προς τους δημότες και τους πολίτες της Θεσσαλονίκης που είχαμε επί χρόνια και το Μετρό θα λειτουργήσει τον Νοέμβριο του 2024”.
Ν. Ταχιάος: Στην τελική ευθεία το Μετρό – Αναπλάσεις στην περιοχή από τον ιδιωτικό τομέα
“Ανοίγουμε δύο δρόμους, οι οποίοι για δεκαεπτά χρόνια ήταν κλειστοί. Νομίζω, αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό γιατί σηματοδοτεί την αρχή του τέλους του έργου” ανέφερε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές Νίκος Ταχιάος και πρόσθεσε: “Το έργο έχει φτάσει στην τελική του φάση, θα δείτε όλοι ότι το Μετρό το Νοέμβριο θα είναι σε λειτουργία. Από εκεί και πέρα πρέπει να καταλάβουμε όλοι στη Θεσσαλονίκη ότι με αυτή τη διάνοιξη τους προσεχείς μήνες πρόκειται να ζήσουμε μια πολύ μεγάλη αλλαγή στην Εγνατία και στην περιοχή Βενιζέλου. Θα δείτε ότι μια περιοχή που δοκιμάστηκε πολύ, θα πάρει τα πάνω της. Ουσιαστικά θα αναπλαστεί από τον ιδιωτικό τομέα, ο οποίος αντιλαμβάνεται τη δυναμική που δημιουργείται με την έλευση του Μετρό στην περιοχή. Κι επίσης στην πορεία, μόλις λειτουργήσει το Μετρό θα φανεί ότι αυτή, η ίδια η λειτουργία του, αποτελεί μια τρομερή, μια πολύ σημαντική πολεοδομική παρέμβαση στην πόλη.
Θα δούμε περιοχές οι οποίες στο παρελθόν είχαν πέσει εμπορικά ή δοκιμάστηκαν, να αναζωογονούνται και θα δούνε την κινητικότητα μέσα στην πόλη να ανεβαίνει. Πραγματικά, νομίζω ότι η Θεσσαλονίκη ετοιμάζεται για την επόμενη μέρα, και η επόμενη μέρα δεν είναι μόνο με τις επεκτάσεις του μετρό, όχι μόνο η επέκταση του μετρό προς την Καλαμαριά στην οποία αναφέρθηκε ο κ. Σταϊκούρας, ούτε οι άλλες που θα γίνουν πολύ σύντομα προς τη Σταυρούπολη και προς τον Εύοσμο, αλλά θα δούμε ότι το μετρό αποτελεί ένα έργο, του οποίου η πνοή θα αλλάξει πραγματικά την πόλη”.
ΑΚΤΩΡ: Απολύτως βέβαιο ότι το μετρό της Θεσσαλονίκης θα παραδοθεί τον Νοέμβριο του 2024
Στο μεταξύ, όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, για την πορεία του μετρό Θεσσαλονίκης, αλλά και το ιστορικό των προβλημάτων που αντιμετώπισε το έργο στο παρελθόν, μίλησε χθες ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ‘Ακτωρ, Αλέξανδρος Εξάρχου. Νωρίτερα, ο επικεφαλής της ‘Ακτωρ συνόδευσε τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα, και τον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Νίκο Ταχιάο, στην επιθεώρηση των εργασιών απελευθέρωσης των χώρων του εργοταξίου, στον σταθμό «Βενιζέλου», και παράδοσης των οδών Εγνατία και Βενιζέλου στην κυκλοφορία.
Ο κ. Εξάρχου ανέτρεξε στο ιστορικό της αρχικής ανάθεσης του έργου πριν από 18 χρόνια, το οποίο έχει ταλαιπωρήσει για χρόνια τους Θεσσαλονικείς, όλες τις κυβερνήσεις και όλους τους αναδόχους, σε εργολήπτη για τον οποίον οι πάντες τότε γνώριζαν ότι δεν μπορούσε να το υλοποιήσει. «Είναι δυνατόν να ανατίθενται δύσκολα έργα σε εργολάβους που δεν έχουν την τεχνική επάρκεια ή την οικονομική ικανότητα να τα καταφέρουν;» διερωτήθηκε.
Όπως δήλωσε ο επικεφαλής της ‘Ακτωρ, η μόνη πρόνοια του τότε αναδόχου ήταν να εισπράξει την προκαταβολή για να καλύψει άλλες – και ξένες προς το έργο – οικονομικές υποχρεώσεις. Το αποτέλεσμα ήταν να μην ξεκινήσει το έργο, η πόλη να ταλαιπωρείται και, όταν εκείνος έφτασε στην οικονομική κατάρρευση, οι τράπεζες να μην τον αφήνουν να πτωχεύσει.
Οι παθογένειες του παρελθόντος
Κατά αυτόν τον τρόπο, συνέχισε ο κ. Εξάρχου, χάθηκε ανεκτίμητος χρόνος και πάρα πολλά χρήματα, τα οποία, όπως συμπλήρωσε, ήταν στην πραγματικότητα η διαφορά μεταξύ της αρχικής προσφοράς του τότε αναδόχου και του πραγματικού κόστους του έργου. Και όπως επισήμανε, ο εργολάβος «δεν ήταν ένας και δεν ήταν η ‘Ακτωρ». «Αυτά είναι παθογένειες του παρελθόντος, που πρέπει να μας διδάσκουν. Εάν εμείς ως νέα διοίκηση της ‘Ακτωρ δεν είχαμε τη οικονομική δυνατότητα να χρηματοδοτήσουμε άμεσα το έργο με 40 εκατ. ευρώ, αυτό δεν θα τελείωνε ούτε τον Νοέμβριο του 2026» εκτίμησε ο κ. Εξάρχου.
Παράλληλα, ο κ. Εξάρχου δήλωσε: «Δράττομαι της ευκαιρίας να στείλω δύο μηνύματα σε μερικούς καλοθελητές, που προφανώς ενοχλούνται, διότι η νέα διοίκηση της ‘Ακτωρ προχωρά το μετρό Θεσσαλονίκης», κάνοντας λόγο για εργολάβους «του παρελθόντος, που ήθελαν, αλλά δεν μπόρεσαν να κάνουν αυτό που έκανε η Intrakat μέσα σε 1,5 χρόνο».
«Εμείς αυτό κάνουμε: πήραμε την ‘Ακτωρ, εκτελούμε το έργο και θα το ολοκληρώσουμε. Και όχι μόνο αυτό, αλλά όλα τα έργα μας, γιατί έχουμε εξασφαλίσει, τόσο την τεχνική, όσο και την χρηματοοικονομική μας επάρκεια και, κυρίως, τις εισπράξεις από έργα που εκτελούμε» συνέχισε. «Όσο και αν προσπαθείτε να μας ενοχλήσετε, το μετρό Θεσσαλονίκης που δεν μπορέσατε να ολοκληρώσετε, θα το τελειώσουμε το Νοέμβριο» συνέχισε ο κ. Εξάρχου. «Οι υπονομευτές της δικής μας προσπάθειας έρχονται από την Αθήνα» διευκρίνισε και κατέληξε: «Τους ευχόμεθα υγεία».
«Να τροποποιηθεί το νομοθετικό πλαίσιο ανάθεσης έργων»
Ο κ. Εξάρχου χαρακτήρισε το ιστορικό του Μετρό Θεσσαλονίκης, «παράδειγμα αποτυχίας του συστήματος δημοπράτησης των δημοσίων έργων» και έκανε έκκληση να τροποποιηθεί το νομοθετικό πλαίσιο ανάθεσης, ώστε να διασφαλιστεί ότι, αφενός τα έργα θα ανατίθενται σε εταιρίες που θα μπορούν να τα εκτελέσουν, και ότι αφετέρου αυτά θα δημοπρατούνται ώριμα και στο σωστό κόστος. Μάλιστα, όπως σημείωσε ο κ. Εξάρχου, δεν είναι τυχαίο ότι τα έργα ΣΔΙΤ ή παραχωρήσεων «παραδόξως τελειώνουν εγκαίρως και ποτέ καθ’ υπέρβαση του κόστους». Και αυτό συμβαίνει διότι αναλαμβάνονται από εταιρίες που έχουν αποδείξει την οικονομική τους επάρκεια στις τράπεζες, έχουν διασφαλίσει ικανούς πόρους και δεν έχουν κανένα όφελος ή συμφέρον από τις καθυστερήσεις. Και αυτό διότι, όπως επισήμανε, ο εργολήπτης αναλαμβάνει ένα έργο σωστά κοστολογημένο, σε αντίθεση με πολλά δημόσια έργα, τα οποία στο παρελθόν ανατίθεντο με εκπτώσεις της τάξης του 40%-50% και ήταν δεδομένο ότι θα ήταν αδύνατο να εκτελεστούν.
Ο επικεφαλής της ‘Ακτωρ επισήμανε ότι έργα που δημοπρατούνται χωρίς μελέτες ή απαλλοτριώσεις, ή χωρίς διασφαλισμένους πόρους, με μαθηματική βεβαιότητα δεν πρόκειται να εκτελεστούν στους χρόνους τους. Και χαιρέτισε τις προσπάθειες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να μην δημοπρατούνται πλέον έργα υποδομής χωρίς εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, αλλά και να προχωρούν κανονικά οι πληρωμές των εκτελούμενων έργων. «Αυτή πρέπει να είναι η μόνιμη προσέγγιση στο ζήτημα» σχολίασε και υπογράμμισε ότι εάν ένα έργο έχει ωριμάσει προτού δημοπρατηθεί και έχει διασφαλισμένη χρηματοδότηση, τότε είναι βέβαιο ότι ο εργολάβος θα είναι εκείνος που θα πληρώσει ποινικές ρήτρες σε περίπτωση αστοχίας. Και αυτές, όπως παρατήρησε, δεν επιβάλλονται, διότι σπανίως οι ευθύνες ανήκουν στον εργολάβο, αλλά σε γεγονότα ευθύνης Δημοσίου, όπως οι απαλλοτριώσεις, η ελλιπής χρηματοδότηση και οι εσφαλμένες μελέτες.
Με 40 εκατ. ευρώ χρηματοδότησε το έργο η Άκτωρ
Όπως επιβεβαίωσε δημόσια για ακόμη μία φορά ο κ. Εξάρχου, το μεγάλο έργο του μετρό Θεσσαλονίκης θα παραδοθεί στο ελληνικό κράτος τον Νοέμβριο του 2024, κάτι που χαρακτήρισε απολύτως βέβαιο. Ο επικεφαλής της ‘Ακτωρ τόνισε ότι οι τελευταίες καθυστερήσεις του έργου οφείλονταν στην έλλειψη χρηματοδότησης, η οποία ξεπεράστηκε αμέσως μετά την ανάληψη του ελέγχου και της διοίκησης της ‘Ακτωρ από τον Όμιλο Intrakat, με την χρηματοδότηση των εργασιών με κεφάλαια 40 εκατ. ευρώ, εφαρμόζοντας έτσι μία βασική δέσμευση της εταιρείας προς την ελληνική κυβέρνηση.
Παράλληλα, o επικεφαλής της εταιρείας ανακοίνωσε ότι, καθώς στο έργο έχουν πλέον ξεπεραστεί και οι τελευταίες αρχαιολογικές εκκρεμότητες, οι εργασίες της ‘Ακτωρ, συμπεριλαμβανομένου και του σταθμού «Βενιζέλου», θα έχουν ολοκληρωθεί έως και το τέλος Απριλίου 2024 και θα απομείνουν μόνο οι δοκιμές των συρμών και των συστημάτων. Επίσης, μίλησε και για την επέκταση της Καλαμαριάς, για την οποία η εταιρεία θα κάνει ό,τι χρειάζεται, ώστε να παραδοθεί 8 μήνες μετά την παράδοση της κύριας γραμμής.