Τον παράγοντα του χρόνου στην ολοκλήρωση των έργων υποδομών έθεσε επιτακτικά ο Πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας Γιώργος Στασινός, μιλώντας στην ημερίδα «2030: Η νέα ταυτότητα της Θεσσαλονίκης και της Κεντρικής Μακεδονίας – Στρατηγική, ορόσημα, προκλήσεις», που διοργάνωσαν η εφημερίδα «Μακεδονία της Κυριακής» και το makthes.gr, και στη θεματική ενότητα: «Υποδομές – Μεταφορές – Αστική Κινητικότητα». Όπως χαρακτηριστικά τόνισε «το μεγαλύτερο πρόβλημα στη χώρα μας γενικά και ειδικά στα έργα είναι ο χρόνος, διότι κανείς δεν θέλει να δεσμεύεται από συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα».
Ο κ. Στασινός ζήτησε η Πολιτεία να αποτυπώσει πλήρως τις διαδικασίες και τα πιθανά προβλήματα στη διαδικασία παραγωγής δημοσίων έργων και να προσδιοριστούν με ακρίβεια τα σημεία που χρειάζονται θεσμικές παρεμβάσεις για την ταχύτερη ανάθεση και ολοκλήρωση των έργων.
Ο Γιώργος Στασινός πρότεινε το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών «να γίνει πιο τολμηρό και να αποφασίσει ότι όποιος ολοκληρώνει εγκαίρως ή πριν το χρονοδιάγραμμα ένα έργο να λαμβάνει bonus 20% και όποιος καθυστερεί την υλοποίηση να μην ξαναπάρει έργο». Ανέλυσε, με ένταση, την ανάγκη να υιοθετηθούν τολμηρά κίνητρα και αντικίνητρα προκειμένου τα έργα υποδομών να ολοκληρώνονται στην ώρα τους.
«Κανείς πολίτης δεν ενδιαφέρεται αν προχώρησε η τάδε ή δείνα διαδικασία ή μέρος του έργου» σημείωσε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας γλαφυρά ότι όπως στο ποδόσφαιρο έτσι και στα έργα σημασία για τους πολίτες έχει να μπει το γκολ, να τελειώσει δηλαδή το έργο. Και ανέφερε ότι όπως δεν θυμάται κανείς αν κάποιος πήγε την μπάλα παρακάτω στο γήπεδο, έτσι δεν θυμάται κανείς αν κάποιος πολιτικός ή τεχνοκράτης έκανε ένα ή δύο βήματα για ένα μεγάλο έργο. Σημασία έχει η ολοκλήρωση, εγκαίρως, εντός χρονοδιαγράμματος, ενός έργου ή σειράς μελετών, ιδανικά μέσα στη θητεία του πολιτικού ή του οργάνου που το ξεκίνησε για να αξιολογείται αν το τελείωσε.
Μάλιστα, έκρουσε προληπτικά τον κώδωνα του κινδύνου καθώς όπως είπε «υπάρχει πιθανότητα να χαθούν κονδύλια από Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας γιατί πολλά έργα που έχουν ενταχθεί δεν φαίνεται ότι μπορούν να τελειώσουν στα στενά χρονοδιαγράμματα» και διερωτήθηκε «ποιος θα τιμωρηθεί αν συμβεί αυτό;».
Επομένως, τόνισε ο πρόεδρος του ΤΕΕ, σημασία έχει να αξιολογούμαστε όλοι για το πόσο μπορούμε να ξεκινήσουμε και να ολοκληρώσουμε ένα έργο, σχολιάζοντας χαρακτηριστικά ότι οι εκδηλώσεις όπου αναφερόμαστε μόνο στο πόσο προχωράνε τα έργα επί της ηγεσίας καθενός ομιλητή είναι περιττά, σχολιάζοντας χαρακτηριστικά ότι «κάνουμε απλά δημόσιες σχέσεις μεταξύ μας και λέμε πόσο καλοί είμαστε».
Ανέφερε μάλιστα χαρακτηριστικά ως παράδειγμα αναποτελεσματικής παραγωγής δημοσίου έργου το πολύπαθο Μετρό Θεσσαλονίκης, αναφέροντας ότι «κάθε φορά λέμε τι καλά που τα κάναμε αλλά μάλλον τα πράγματα δεν έχουν γίνει τόσο καλά, γιατί το Μετρό κόστισε απεριόριστα και δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη». Και αναρωτήθηκε: «ποιος ασχολείται με τις ευθύνες για τα 18 χρόνια που χρειάστηκαν; Για τα χρήματα που ξοδεύτηκαν; Ποιος ασχολείται με αυτά;», ενόψει της ολοκλήρωσης τους επόμενους μήνες.
Σύμφωνα με τον Πρόεδρο του ΤΕΕ χρειάζονται συγκεκριμένες θεσμικές παρεμβάσεις προκειμένου να διορθωθούν οι διαδικασίες για την ανάθεση και ολοκλήρωση δημόσιων έργων. Με στόχο:
- να υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα,
- να υπάρχουν κίνητρα και αντικίνητρα για την επίτευξη στόχων – χρονοδιαγράμματος
- να υπάρχουν ποινές στους εργολάβους που καθυστερούν
- να περιορίζεται η αστοχία των διαγωνισμών
- να αποφεύγονται διαπραγματεύσεις που χρονίζουν και μένουν διαγωνισμοί χωρίς να ανοίγουν οι φάκελοι
- να περιοριστούν τα στάδια και οι χρόνοι των προσφυγών.
«Ας λύσουμε το γενικό ζήτημα, γιατί τότε θα γίνει και το Flyover και το Μετρό σωστά και δεν θα ταλαιπωρούνται και οι πολίτες» πρόσθεσε.
Κλείνοντας την τοποθέτησή του τόνισε «ας πάμε να φτιάξουμε, θεσμικά, διαδικασίες και να μην κάνουμε απλά δημόσιες σχέσεις μεταξύ μας».