H προώθηση ή ολοκλήρωση έργων και διαγωνισμών, αναλόγως του βαθμού ωριμότητας, όπως είναι, μεταξύ άλλων, το Μετρό Θεσσαλονίκης και η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, ο Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας Ε 65, ο ΒΟΑΚ, ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος, ο οδικός άξονας Άκτιο – Αμβρακία, το FlyOver Θεσσαλονίκης, το Μπράλος – Άμφισσα, το νέο Αεροδρόμιο Ηρακλείου στο Καστέλι, αποτελούν έναν εκ των βασικών στόχων του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για το 2024.
Αυτό αποτυπώνεται και στο Ενοποιημένο Σχέδιο Κυβερνητικής Πολιτικής –και σε σχέση με το υπ. Υποδομών και Μεταφορών– για τη φετινή χρονιά. Στο οποίο, όμως, ξεχωρίζουν και άλλες δράσεις ή παρεμβάσεις, όπως η προμήθεια στόλου αστικών λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, η προώθηση της, η αναβάθμιση του προαστιακού σιδηροδρόμου στη Δυτική Αττική (Άνω Λιόσια – Μέγαρα), η ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και άλλες παρεμβάσεις, και, βέβαια, ως άμεση προτεραιότητα, η ανάταξη πληγεισών περιοχών και η αποκατάσταση οδικών και σιδηροδρομικών δικτύων μετά τις κακοκαιρίες σε Θεσσαλία, Εύβοια και Φθιώτιδα.
Οι μεγάλες υποδομές
Βάσει του Κυβερνητικού Σχεδίου, σε επίπεδο έργων, πρωταρχικό στόχο αποτελεί η ολοκλήρωση και παράδοση του Μετρό στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Η ολοκλήρωση ενός από τα πλέον σύγχρονα δίκτυα Μετρό στην Ευρώπη, με τη δημιουργία ενός μητροπολιτικού σιδηροδρομικού δικτύου που θα λειτουργεί μέσα από επωφελή για το Ελληνικό Δημόσιο σύμβαση παραχώρησης που έχει ήδη συναφθεί, αναμένεται να βελτιώσει σημαντικά την κινητικότητα στην περιοχή. Στην Αθήνα, η κατασκευή της Γραμμής 4 του Μετρό είναι σε εξέλιξη και το 2024 είναι η χρονιά που θα τεθεί σε λειτουργία και το δεύτερο μηχάνημα διάνοιξης σηράγγων (Tunnel Boring Machine- ΤΒΜ), ώστε κάτω από την πρωτεύουσα να λειτουργούν ταυτόχρονα και τα δύο, με στόχο τη συνάντησή τους στον σταθμό του Ευαγγελισμού. Ο δε διαγωνισμός για την επέκταση της Γραμμής 2 του Μετρό προς το Ίλιον θα περάσει στη β’ φάση.
Αναφορικά με τους οδικούς άξονες, ο αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας Ε65 θα προχωρήσει σημαντικά ώστε το νότιο τμήμα του, από τη Λαμία έως την Ξυνιάδα, να ολοκληρωθεί στο σύνολό του κατά το α’ εξάμηνο του έτους, ώστε να συνδέεται με το μεσαίο τμήμα του Ε65 που καταλήγει στα Τρίκαλα, ενώ, στο ίδιο διάστημα, αναμένεται να αποδοθεί για χρήση και το τμήμα του έως την Καλαμπάκα. Επιπρόσθετα, αναμένεται σημαντική πρόοδος στο έργο Μπράλος – Άμφισσα, ως τμήμα του διαγώνιου άξονα Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο και στο έργο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης. Οι εργασίες στο τμήμα Κάτω Αχαΐα-Πύργος του αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος εξελίσσονται το 2024, με αυξημένους ρυθμούς, ώστε να αποτελέσει το πρώτο κομμάτι του έργου που θα αποδοθεί στην κυκλοφορία.
Επιπλέον, δίνεται έμφαση και σε σημαντικά έργα ανά την επικράτεια, με την αποκατάσταση της διώρυγας της Κορίνθου να ολοκληρώνεται εντός του α’ εξαμήνου 2024, αλλά και με τη συνέχιση των αναβαθμίσεων των αεροδρομίων σε Πάρο, Νάξο, Σύρο και Χίο και βέβαια την κατασκευή του Νέου Αεροδρομίου Ηρακλείου, στο Καστέλι. Περαιτέρω, οικοδομώντας στο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο για την εφαρμογή του BIM (Building Information Modeling) που ολοκληρώθηκε το 2023, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με την υποστήριξη της DG REFORM, αναλαμβάνει να υλοποιήσει τον Οδικό Χάρτη και πιλοτικά έργα υποδομών για την εφαρμογή του ΒΙΜ.
Ο τομέας Μεταφορών
Στον τομέα των Μεταφορών, όπως αναφέρεται στο Ενοποιημένο Σχέδιο Κυβερνητικής Πολιτικής, ως γνωστόν, εντός του πρώτου εξαμήνου του 2024 αναμένεται να τεθούν σε κυκλοφορία τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, καθώς και να προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός για την προμήθεια επιπλέον οχημάτων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, στο πλαίσιο της αγοράς συνολικά 1.300 τέτοιων οχημάτων, εντός της τετραετίας. Η υλοποίηση των προγραμμάτων επιδότησης για την ηλεκτροκίνηση «Φορτίζω Παντού» και «Πράσινα Ταξί» συνιστούν σημαντικά βήματα προς την κατεύθυνση της βιώσιμης κυκλοφορίας και της προστασίας του περιβάλλοντος. Συγχρόνως, προκηρύσσεται ο Γ’ κύκλος του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά». Όσον φορά στον σιδηροδρομικό τομέα προγραμματίζεαι η υλοποίηση σημαντικών έργων για την αναβάθμιση και ενίσχυση των μεταφορικών δικτύων της χώρας, όπως η αναβάθμιση του προαστιακού σιδηρόδρομου στη Δυτική Αττική (τμήμα Άνω Λιόσια – Μέγαρα), η σιδηροδρομική σύνδεση Πάτρας – Πύργου (τμήμα Κάτω Αχαΐα – Πύργος), ο ψηφιακός μετασχηματισμός του ΟΣΕ και ο εκσυγχρονισμός των συρμών της Γραμμής 1 του Μετρό.
Όπως επίσης σημειώνεται, με στόχο την προώθηση της Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, την ενίσχυση της προσβασιμότητας στα μέσα μαζικής μεταφοράς σε συνδυασμό με τη μικροκινητικότητα, υλοποιούνται συντονισμένες ενημερωτικές δράσεις, ενώ θα δρομολγηθούν δράσεις για την προώθηση της χρήσης του ποδηλάτου στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για το Ποδήλατο. Παράλληλα, στον αεροπορικό τομέα, δρομολογείται η αναδιάρθρωση της ΥΠΑ, ενώ προβλέπεται η ενίσχυση και αναβάθμιση της αεροναυτιλίας, εστιάζοντας σε περιφερειακά αεροδρόμια και στον εκσυγχρονισμό των συστημάτων εναέριας κυκλοφορίας.
Αναθεωρείται ο ΚΟΚ – Η οδική ασφάλεια
Επίσης, προγραμματίζονται αλλαγές για την εξέταση υποψηφίων οδηγών, με στόχο τη βελτίωση της κατάρτισης και την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, ενώ παράλληλα εκπονείται σχέδιο νόμου για την αναθεώρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), σύμφωνα και με το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας. Στο πλαίσιο της θεσμοθέτησης του Εθνικού αυτού Στρατηγικού Σχεδίου, δρομολογείται η σύσταση Εθνικού Φορέα Οδικής Ασφάλειας και Εθνικού Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας. Για τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών στις μητροπολιτικές περιοχές προχωρά η δημιουργία Ενιαίων Μητροπολιτικών Συγκοινωνιακών Φορέων για τις Περιφέρειες Αττικής και Θεσσαλονίκης. Επιπροσθέτως, προγραμματίζεται η αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου κυκλοφορίας ΕΙΧ οχημάτων που εκμισθώνουν οδηγό, καθώς και η σύνταξη του Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών Αττικής (ΣΣΜΑ) και προγράμματος εφαρμογής του.
Η ψηφιοποίηση
Οι ψηφιακές διαδικασίες και υπηρεσίες, επικεντρώνονται στην απλοποίηση και επιτάχυνση των διαδικασιών, με στόχο το όφελος των πολιτών και των δημοσίων λειτουργών. Αυτές περιλαμβάνουν την ψηφιοποίηση οδικών παραβάσεων, την έκδοση Πιστοποιητικού Συμμόρφωσης εισαγόμενων οχημάτων και το ηλεκτρονικό δελτίο παράδοσης εμπορευμάτων (e-CMR). Επιπλέον, γίνεται αναφορά για διεύρυνση της Ηλεκτρονικής Πλατφόρμας για την υποβολή των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ).