Έπειτα από τρεις δύσκολες χρονιές, το τέλος στις ελλείψεις ηλεκτρονικών εξαρτημάτων επέτρεψε στην αυτοκινητοβιομηχανία να ανακάμψει: το 2023, οι πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 13,9% στην Ευρώπη χάρη στα υβριδικά και ηλεκτρικά μοντέλα, αλλά και στα βενζινοκίνητα.
Οι παραδόσεις επαναλήφθηκαν και οι παραγγελίες εκτελούνται, όμως παραμένουμε μακριά από τα προ Covid επίπεδα. Η αγορά παρέμεινε συνολικά υποτονική το 2023, επιβραδυμένη από τον πληθωρισμό, κυρίως στα τέλη της χρονιάς.
Στις λεπτομέρειες, οι αγορές της Γαλλίας, της Ιταλίας και της Ισπανίας κατέγραψαν διψήφιες αυξήσεις σε σχέση με το 2022, ανακοίνωσε σήμερα η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).
Η Γερμανία κατέγραψε μείωση το Δεκέμβριο (-23% σε ετήσια βάση) με το ξαφνικό τέλος των επιδοτήσεων για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων. Όμως η μεγαλύτερη αγορά της ηπείρου κατέγραψε εντούτοις άνοδο το 2023 κατά 7,3%.
Τα υβριδικά οχήματα επωφελήθηκαν κατά προτεραιότητα από την ανάκαμψη, με περισσότερες από 2,7 εκατ. μονάδες να έχουν πωληθεί (+29,5% σε διάστημα έτους). Καταλαμβάνουν πλέον πάνω από το ένα τέταρτο της αγοράς (25,8%).
Τα υβριδικά ενίσχυσαν επίσης τη βρετανική αγορά, η οποία ανέκαμψε κατά 17,9% σε σχέση με το 2022, με 1,9 εκατομμύρια καινούρια αυτοκίνητα να έχουν πωληθεί πέρυσι.
Τα επαναφορτιζόμενα υβριδικά, αυτά τα οχήματα που είναι εξοπλισμένα μ’ ένα θερμικό κινητήρα και μια μικρή επαναφορτιζόμενη ηλεκτρική μπαταρία, είδαν τις πωλήσεις τους να σημειώνουν πτώση για πρώτη φορά, στις 813.000 μονάδες (-7%), καθώς επλήγησαν από τη λήξη των επιδοτήσεων σε χώρες.
– Τα ηλεκτρικά μπροστά από τα ντίζελ –
Τα ηλεκτρικά οχήματα συνέχισαν την κατάκτηση της αγοράς (+37% σε ετήσια βάση). Με μερίδιο στην αγορά 14,6%, ξεπερνούν για πρώτη φορά σ’ ένα ολόκληρο έτος τα ντίζελ (13,6%) τα οποία συνεχίζουν να μειώνονται.
Τα οχήματα με μπαταρία δεν αντιπροσώπευαν παρά 9,1% των πωλήσεων το 2021 και 1,9% το 2019.
Η πρωτοπόρος αμερικανική εταιρεία ηλεκτρικών οχημάτων Tesla σχεδόν διπλασίασε τις πωλήσεις της στην Ευρώπη κατά το 2023. Με πωλήσεις 279.000 οχημάτων και το γιγάντιο εργοστάσιό της για SUV κοντά στο Βερολίνο, ξεπέρασε παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Volvo ή η Nissan.
Καθώς η πώληση καινούργιων οχημάτων με θερμικούς κινητήρες θα απαγορευθεί το 2035 στην Ευρώπη, όλοι οι όμιλοι της αυτοκινητοβιομηχανίας αύξησαν την προσφορά υβριδικών και ηλεκτρικών οχημάτων.
Εντούτοις τα βενζινοκίνητα οχήματα δεν έχουν ηττηθεί: παραμένουν κορυφαία στην αγορά και μπόρεσαν επίσης να επωφεληθούν από την ανάκαμψή της το 2023 (+10,6% σε διάστημα έτους), ιδιαίτερα στην Ιταλία, τη Γερμανία, τη Γαλλία ή το Βέλγιο.
Αντιπροσωπεύουν 35,3% των πωλήσεων στην Ευρώπη, με 3,7 εκατομμύρια μονάδες.
Τη μεγαλύτερη άνοδο στην ευρωπαίκή αγορά είχαν ο όμιλος Volkswagen με πωλήσεις 2,8 εκατομμυρίων οχημάτων (+18% σε διάστημα έτους) και ο όμιλος Renault, τρίτος στις πωλήσεις με 1,2 εκατομμύριο μονάδες (+16,9%).
Ο δεύτερος μεγαλύτερος ευρωπαϊκός όμιλος, ο Stellantis, παρέμεινε πιο κοντά στους αριθμούς που είχε καταγράψει το 2022, με πωλήσεις 1,9 εκατομμυρίου οχημάτων (+2,9%) και μειώσεις κυρίως για τις μάρκες Fiat και Citroën.