Θέμα χρηματοδότησης οδικών αξόνων στο Λεκανοπέδιο Αττικής φαίνεται να υπάρχει στον ορίζοντα, ενδεχομένως δε το ζήτημα να αφορά τόσο έργα που είναι ώριμα, όπως η επέκταση της Λ. Κύμης, αλλά και projects που ακόμα είναι σε πολύ πρώιμο στάδιο, όπως οι υπόλοιπες επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Ελληνικό, Ραφήνα, Λαύριο. Για τις οποίες, ως γνωστόν, έχει υποβληθεί σχέδιο υλοποίησής τους μέσω Πρότυπης Πρότασης από την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΑΒΑΞ. Μάλιστα, χτες ο υφυπουργός Υποδομών κ. Νίκος Ταχιάος, μιλώντας σε σχετικό πάνελ στο «1ο Growthfund Summit – Υπερταμείο», αναφέρθηκε σε τέτοια ζητήματα χρηματοδότησης.
Σύμφωνα με τον κ. Ταχιάο βασική προτεραιότητα είναι η Αττική Οδός που φτάνει στα όριά της. Όπως σε γενικές γραμμές σημείωσε, είναι πολύ σημαντικό να προχωρήσει όσο το δυνατόν γρηγορότερα η νέα παραχώρηση, ενώ συμπλήρωσε ότι «έχουν κατατεθεί Πρότυπες προτάσεις, αλλά τα οδικά έργα στην Αττική δεν είναι επιλέξιμα στο νέο ΕΣΠΑ, κατά συνέπεια θα πρέπει να απευθυνθούμε στον ιδιωτικό τομέα για να βρούμε λύσεις χρηματοδότησης». Δεδομένου ότι η Πρότυπη Πρόταση γίνεται στη βάση σύμβασης παραχώρησης (όχι δημόσιο έργο ή μέσω ΣΔΙΤ με πληρωμές διαθεσιμότητας), η αγορά δίνει την ερμηνεία ότι στην πρόταση για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού ενδέχεται να περιλαμβάνεται σημαντική συμμετοχή και συνδρομή του δημοσίου στο χρηματοδοτικό σκέλος. Με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να έχει δείξει ότι αλλάζει η ατζέντα των προτεραιοτήτων και των χρηματοδοτήσεων μετά τα νέα δεδομένα (λόγω καταστροφών από Daniel κ.α.). Σε κάθε περίπτωση πάντως, ο κ. Ταχιάος σχετικά πρόσφατα είχε εκφράσει και επιφυλάξεις ευρύτερα για το θεσμικό πλαίσιο των Πρότυπων Προτάσεων, ενώ σημείωνε ότι δεν μπορεί να ανοίγει η πλατφόρμα κάθε 3μηνο, ιδίως για έργα μεγάλα, έχοντας προαναγγείλει παρεμβάσεις.
Πέραν αυτών, στάθηκε και στο θέμα της παροχής πριμ 5% επί του προϋπολογισμού σε αναδόχους, εφόσον τηρούν τα χρονοδιαγράμματα, σημειώνοντας ότι αυτά συχνά καταλήγουν σε προσφυγές και διαιτησίες. Ωστόσο, εξέφρασε την πεποίθησή του πως όλα τα μεγάλα έργα που προχωρούν αυτήν την περίοδο θα ολοκληρωθούν παρά τις μεγάλες προκλήσεις. «Έχουμε έλλειμμα προσωπικού. Χρειαζόμαστε μελετητές και δεν έχουμε. Χρειαζόμαστε μηχανικούς και δεν έχουμε. Το ίδιο συμβαίνει και με τους τεχνίτες και τους ανειδίκευτους εργάτες. Θα βρούμε λύσεις. Χρειάζονται όμως ρηξικέλευθες λύσεις για να ξεπεράσουμε αυτά προβλήματα», τόνισε, συμπληρώνοντας πως αυτές οι λύσεις θα πρέπει να είναι σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα και να έχουν διάρκεια. «Θέλουμε μόνιμες λύσεις και όχι σπασμωδικές κινήσεις», υπογράμμισε. Σημείωσε δε ότι έργα όπως το Μετρό της Αθήνας, η επέκταση της Λ. Κύμης (αναμένονται ζυμώσεις για εξασφάλιση χρηματοδότησης), η Αττική Οδός κ.α. είναι projects «επόμενης γενιάς», προσθέτοντας επίσης ότι είναι πολύ σημαντικό στοίχημα και η ολοκλήρωση της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, με το υπουργείο να είναι έτοιμο να συνεργαστεί προς την κατεύθυνση αυτή.