Κατά πλειοψηφία ψηφίσθηκε επί της αρχής και επί των άρθρων το σχέδιο νόμου του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Όροι δόμησης, κατασκευής, επιτρεπόμενες χρήσεις γης για κέντρα δεδομένων, χωροταξικές και πολεοδομικές ρυθμίσεις, αξιοποίηση πόρων Πράσινου Ταμείου και λοιπές περιβαλλοντικές και ενεργειακές διατάξεις», στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου.
Σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θεόδωρος Σκυλακάκης τοποθετούμενος επί του νομοσχεδίου ανέφερε ότι «το νομοσχέδιο μπορεί να είναι “ερανιστικό”, δηλαδή έχει πολλές διαφορετικές ρυθμίσεις, αλλά αυτές είναι πολύ σημαντικές που δεν θα πρέπει να υποτιμηθούν από την Αντιπολίτευση», επισήμανε πως «οι αναγκαιότητες της δημόσιας διοίκησης μας αναγκάζουν έρχονται στην Βουλή και “ερανιστικά” σχέδια νόμου που να ρυθμίζουν επιμέρους θέματα προκειμένου να ασκούνται εύρημα η πολιτική και οι πολιτικές».
Αναφερόμενος στις διατάξεις του νομοσχεδίου για τα Data Center, ο κ. Σκυλακάκης σχολίασε πως «είναι κέντρα στρατηγικής και μεγάλης σημασίας για την οικονομική ανάπτυξη και έχουν ανάγκες ειδικών πολεοδομικών συνθηκών που καλύπτονται από το παρόν σχέδιο νόμου». Ο υπουργός, πρόσθεσε πως «στο θέμα αυτό προσπαθήσαμε να είμαστε ισορροπημένοι στην νομοθέτησή μας και δεν κάνουμε κάτι το παράλογο ή υπερβολικό από ότι ισχύει για τις υπόλοιπες βιομηχανίες χαμηλής περιβαλλοντικής όχλησης».
Σχετικά με την άρση της ρύθμισης που επέβαλε με υποχρεωτικό τρόπο την εγκατάσταση φυσικού αερίου σε κάθε νέα οικοδομή, ο υπουργός είπε ότι «αυτή η ρύθμιση δεν είναι πλέον ρεαλιστική με την Πράσινη μετάβαση» εξηγώντας πως «μια οικοδομή έχει ορίζοντα εξυπηρέτησης των ενοίκων της για 60 και 80 χρόνια και η Πράσινη μετάβαση έχει το φυσικό αέριο ως καύσιμο μεταβατικό και πλέον υπάρχουν πολλές νέες εναλλακτικές μορφές ενέργειας όπως της γεωθερμίας που μπορούν και θα πρέπει να χρησιμοποιούνται».
Για τις ρυθμίσεις που αφορούν τα φωτοβολταϊκά, ο υπουργός είπε ότι αυτά τα συστήματα έχουν αρχίσει να εγκαθίστανται σε όλο και μεγαλύτερο ρυθμό σε όλη την χώρα. Η εγκατάστασή τους έχει και χαρακτήρα οπτικής όχλησης και οι οπτικοφράχτες μας επιτρέπουν να βελτιώνουμε το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα αλλά και αποθήκευσης πρόσθετου διοξειδίου του άνθρακα. Ταυτόχρονα μειώνουμε την απόσταση σε 100 μέτρα φωτοβολταϊκών και λατομείο που όπως είπε «είναι επαρκής απόσταση και κάθε περίπτωση δεν υπάρχει κάποιος λόγος να σταματάμε μια επένδυση όταν δεν υπάρχει πρόβλημα».
Για τις ρυθμίσεις που αφορούν τις εγκαταστάσεις ανεμογεννητριών, ο κ. Σκυλακάκης εξήγησε ότι «αυτό που θεσπίζεται είναι πρόσθετες πρόνοιες για την δασοπυρόσβεση καθώς με τους δρόμους που διανοίγονται με ιδιωτικές δαπάνες δημιουργούνται πρόσθετοι νέοι δασικοί δρόμοι πρόσβασης που είναι αναγκαίοι για την προστασία των δασών μας».
Θ. Σκυλακάκης: Τεράστια επένδυση για την χώρα τα υπεράκτια αιολικά
Για τα υπεράκτια αιολικά και του χώρους που δεσμεύονται, ο κ. Σκυλακάκης ανέφερε πως αυτά «αποτελούν μια τεράστια επένδυση για την χώρα. Καθώς στην Ελλάδα έχουμε ένα ισχυρό και το καλύτερο αιολικό δυναμικό της Νοτιανατολικής Μεσογείου και πιθανότητα με εξαίρεση κάποιων μικρών περιοχών σε ολόκληρη τη Μεσόγειο». Ο υπουργός επισήμανε ότι «τα αιολικά αυτά συστήματα δουλεύουν τρείς φορές περισσότερο από ένα φωτοβολταϊκό σύστημα. Αυτό είναι τεράστιας αξίας για το σύστημά μας, γιατί σου επιτρέπει να κάνεις ένα πολύ καλύτερο συνδυασμό αιολικής και φωτοβολταϊκής ενέργειας που έχεις για την Πράσινη Μετάβαση. Αποτελεί, μια στρατηγική επιλογή για την χώρα που θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί την κατάλληλη στιγμή». Ο κ. Σκυλακάκης εξήγησε ότι «η τεχνολογία των υπεράκτιων συστημάτων που θα χρησιμοποιήσουμε δεν θα είναι επιπυθμένια αλλά αγκυροβολημένα σε ένα μέσο βάθος περίπου των 350 μέτρων, η τιμή τους θα είναι κατά 50% φθηνότερα την επόμενη πενταετία, δεκαετία με συνδυασμό τις οικονομίες κλίμακας και τα προωθούμε νωρίς γιατί εκτιμούμε πως θα είναι πολύ μεγάλες οι επενδύσεις που θα γίνουν την επόμενη 20ετία, αξίας δεκάδων δισεκατομμυρίων ευρώ, μετατρέποντας – εάν όλα αυτά γίνουν γρήγορα – σε εξαγωγική ενεργειακή χώρα και θα γίνουν επενδύσεις με μεγάλη προστιθέμενη αξία που θα ξεπερνούν το 50% των επενδύσεων».
Ο υπουργός, επίσης, χαρακτήρισε ως εύλογη και σημαντική ρύθμιση, την διάταξης που επιτρέπει στον ΔΕΔΗΕ την παρέμβαση σε κοινόχρηστους δρόμους και χώρους για κλαδέματα δέντρων που ακουμπούν στο ηλεκτρικό δίκτυο. Επίσης, φιλικές χαρακτήρισε τις δύο ρυθμίσεις που πολλαπλασιάζει τις θέσεις στους χώρους στάθμευσης σε αδόμητο οικόπεδο και την διάταξη για τους σταθμούς στάθμευσης του ιστορικού κέντρου της πόλης.
Τέλος, για τις διατάξεις του νομοσχεδίου που αφορούν το Πράσινο Ταμείο, ο κ. Σκυλακάκης είπε πως παρέχεται η δυνατότητα «προγραμματικών συμβάσεων με φορείς της Κεντρικής Κυβέρνησης (ΤΑΙΠΕΔ, ΑΕΙ κ.λ.π) καθώς το Ταμείο θα αποτελέσει κεντρικό χρηματοδοτικό εργαλείο σε θέματα προσαρμογής στην Κλιματική Αλλαγή και είναι πολύ σημαντικό ένα τμήμα από τους πόρους των ρύπων της Πράσινης Μετάβασης να πάει στην Κλιματική Αλλαγή».
Την Τετάρτη έχει προγραμματιστεί η δεύτερη ανάγνωση του νομοσχεδίου στην Επιτροπή ώστε την Πέμπτη να εισαχθεί για συζήτηση και ψήφιση στην Ολομέλεια.
Οι τοποθετήσεις κομμάτων
Νωρίτερα, μετά και τις τοποθετήσεις των φορέων, το νομοσχέδιο είχε ψηφιστεί επί της Αρχής. Όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, «υπέρ» τάχθηκε η ΝΔ, καταψήφισε ΣΥΡΙΖΑ και ΚΚΕ ενώ ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ, Ελληνική Λύση, Σπαρτιάτες, Νίκη και Πλεύση Ελευθερίας επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν στην Ολομέλεια.
Ο εισηγητής της ΝΔ Στράτος Σιμόπουλος ζήτησε την υπερψήφιση του σχεδίου νόμου τονίζοντας ότι μπορεί να πρόκειται για ένα «ερανιστικό νομοσχέδιο» όμως συμβάλει «στον μεγάλο καμβά των μεταρρυθμίσεων» που έχει ανάγκη η χώρα μας καθώς «λύνει αναπτυξιακά προβλήματα που θα δώσουν ακόμη μεγαλύτερη ώθηση στην οικονομία και αφορούν θέματα χωροταξικά, πολεοδομικά, ενεργειακά θέματα, την λειτουργία κέντρων δεδομένων, στάθμευσης αλλά και διοικητικού περιεχομένου, με σκοπό να γίνουν περισσότερο ευέλικτες και γρήγορες οι λύσεις». Ο κ. Σιμόπουλος υπογράμμισε ότι «η χώρα μας, τα τελευταία χρόνια, δημιουργεί τις υποδομές, ώστε να δεχθεί διεθνείς επενδυτικούς παίκτες με απτά και σημαντικά αποτελέσματα». Αναφερόμενος στις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, επισήμανε πως αποτελούν «μεγάλη αναπτυξιακή παρέμβαση» το σύνολο των άρθρων ειδικά εκείνα που αφορούν τους όρους δόμησης. Τη διαχείριση και αξιοποίηση λιμένων. Τις νόμιμες επιχειρήσεις που εγκαταστάθηκαν σε περιοχές που δεν υπήρχαν καθορισμένες χρήσεις γης. Για τα σταματημένα οικοδομικά έργα λόγω διακοπής των σχέσεων εργοδότη και επιβλέποντος μηχανικού λόγω απώλεια του φακέλου από την αρμόδια πολεοδομική υπηρεσία. Ο εισηγητής της ΝΔ χαρακτήρισε «δίκαιη» για τους πολίτες την ρύθμιση της αρτιότητας οικοπέδων, και την διαδικασία σημειακής τροποποίησης των γενικών πολεοδομικών σχεδίων και των σχεδίων ανοικτών πόλεων. Την παράταση των προθεσμιών έγκρισης των γενικών πολεοδομικών σχεδίων, που βρίσκονται, σε στάδιο ολοκλήρωσης. Την προσαρμογή στην εθνική στρατηγική για τη βιοποικιλότητα και το σχέδιο δράσης για τη διαχείριση των προστατευόμενων περιοχών. Την αξιοποίηση των εναλλακτικών πηγών ενέργειας με διατάξεις, που αφορούν στη χωροθέτηση, για εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σταθμών. Το Συμβούλιο Ενεργειακά Ουδέτερων, αλλά και η ρύθμιση μια σειρά επειγουσών θεμάτων όπως για τα Σμυριδορυχεία Νάξου ή οι ρυθμίσεις που αφορούν τα έργα του Πράσινου Ταμείου.
Ο εισηγητής της μειοψηφίας Μίλτος Ζαμπάρας, καταψήφισε το νομοσχέδιο επισήμανε πως έχουμε ένα ακόμα σχέδιο νόμου της Κυβέρνησης που εισάγεται στην Βουλή με διαδικασίες fast track, χωρίς επαρκή χρόνο προετοιμασίας για τα κόμματα. Επισήμανε ότι «απουσιάζουν ρυθμίσεις που θα περίμενε κανείς και θα αφορούσαν περιοχές, που επλήγησαν από τις φετινές πυρκαγιές, σε Ροδόπη και Έβρο» Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ υποστήριξε ότι το νομοσχέδιο διακρίνεται «από προχειρότητες, αφού πρακτικά τροποποιούνται περισσότεροι από 30 ισχύοντες νόμοι και προεδρικά διατάγματα εκ των οποίων τα 12 θεσπίστηκαν από το 2020, πράγμα που δείχνει ότι δεν ξέρετε να νομοθετείτε καλά και συνεχώς διορθώνετε τους δικούς σας νόμους».
Καταλόγισε στο Υπουργείο ότι δημιουργεί «έναν χαοτικό τρόπο νομοθέτησης και μια δαιδαλώδη νομοθεσία που δεν δημιουργεί ένα σταθερό περιβάλλον, σε κανένα επίπεδο». Τα περισσότερα πολεοδομικά, χωροταξικά, περιβαλλοντικά και ενεργειακά θέματα είπε ότι «στην πραγματικότητα παραπέμπονται για την επίλυσή τους στην έκδοση υπουργικών αποφάσεων που θα εκδοθούν στην συνέχεια». Ο κ. Ζαμπάρας, ανέφερε πως «κατά την άποψή μας, το νομοσχέδιο χαρακτηρίζεται από αποσπασματικές ρυθμίσεις χωρίς καμία συνεκτική θεώρηση ενώ ενισχύεται η περαιτέρω δημιουργία ενός ασαφούς θεσμικού πλαισίου». Συμβάλει «στην απορρύθμιση του χωρικού σχεδιασμού αφού βρίθει περιπτώσεων ειδικών έως και φωτογραφικών ρυθμίσεων.. Αποφεύγετε να υπάρχουν ασφαλιστικές δικλείδες, για το περιεχόμενο του κουμπαρά του Πράσινου Ταμείου. Καταργείτε τις εισηγήσεις των δημόσιων υπηρεσιών σχεδιασμού, για κρίσιμα πολεοδομικά θέματα. Με το άρθρο για τη διαχείριση και αξιοποίηση των Λιμένων, δίνετε τη δυνατότητα να γίνονται τροποποιήσεις στα master plans, χωρίς περιβαλλοντικό έλεγχο με παρεκκλίσεις από τον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό. Συνεχίζετε στην απαξίωση πολλών Υπηρεσιών», ενώ ο βουλευτής παρατήρησε πως ενώ «δεσμεύεται ηλεκτρικός χώρος για τα υπεράκτια αιολικά πάρκα, δεν κάνετε καμία ρύθμιση για τις ενεργειακές κοινότητες και για τα έργα αυτοπαραγωγής ενέργειας».
Ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ Μανώλης Χριστοδουλάκης ανέφερε ότι το νομοσχέδιο είναι «ένα νομοσχέδιο σκούπα» μια απλή συρραφή διατάξεων, που αφορούν την πολεοδομία και τη χωροταξία χωρίς να έχει «μια κεντρική ιδέα». Επίσης, υποστήριξε ότι « το περιεχόμενο των διατάξεων βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση με τα όσα φιλόδοξα είδαμε να διατυπώνονται και στα ΜΜΕ». Παραδείγματος χάρη, είπε ο κ. Χριστοδουλάκης «ενώ πανηγυρίζετε, ως Κυβέρνηση, ότι ξεκίνησαν οι κατεδαφίσεις αυθαιρέτων κτισμάτων. Την ίδια στιγμή, όμως, σε άρθρο του νομοσχεδίου αναφέρεται πως για ένα κτίσμα, εφόσον δεν κατεδαφιστεί μέχρι τις 31/12/24, τότε αυτό νομιμοποιείται, με μόνη τη σύνταξη ηλεκτρονικής ταυτότητας κτιρίου και αυτοτελούς διηρημένης ιδιοκτησίας».
Λέτε ότι «έχει συσταθεί ειδική επιτροπή, με αντικείμενο το νέο νομοθετικό πλαίσιο, που αφορά τις ρυμοτομικές απαλλοτριώσεις, την ίδια στιγμή στο άρθρο 10 του νομοσχεδίου αίρεται απαλλοτρίωση, που αφορά ακίνητο, που βρίσκεται στον Δήμο Αγίου Ιωάννη Ρέντη». Φαίνεται είπε ο αγορητής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ πως «δεν έχετε αποφασίσει συνολικά να πάρετε πρωτοβουλίες ώστε μα μην διαιωνίζονται χρόνιες παθογένειες, που αφορούν τον χωροταξικό και τον πολεοδομικό σχεδιασμό. Μια σειρά από αρρυθμίες που έχουν αναδειχθεί από αποφάσεις του ΣτΕ . Ο κ. Χριστοδουλάκης ανέφερε πως «θα πρέπει να απεγκλωβιστούμε από το καθεστώς των εξαιρέσεων και της διαρκούς παράτασης προθεσμιών. Επισήμανε τα προβλήματα από τις υποστελεχωμένες υπηρεσίες δόμησης, τις συνεχείς αποσπάσεις υπαλλήλων, την έλλειψη ψηφιοποίησης έκδοσης οικοδομικών αδειών». Η Κυβέρνηση, είπε ο βουλευτής «υποτάσσει τον πολεοδομικό σχεδιασμό, σε μια πρόχειρη λογική άτακτης οικονομικής ανάπτυξης κάτι που στοιχειοθετείται από μια σειρά από άρθρα αυτού του νομοσχεδίου» όπως είναι αυτές για τους λιμένες της χώρας και αξιολόγησε ως «φτωχό» το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του σχεδίου νόμου. Ο κ. Χριστοδουλάκης είπε πως « το παρόν νομοσχέδιο για εμάς, απέχει πάρα πολύ από ένα φιλόδοξο και μεταρρυθμιστικό νομοσχέδιο. Αντίθετα, αρκείται σε μια σημειακή τακτοποίηση υφιστάμενων εκκρεμοτήτων, χωρίς όραμα, χωρίς υψηλές προσδοκίες, χωρίς συγκεκριμένους στόχους και ενιαία φυσιογνωμία».
Η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ Διαμάντω Μανωλάκου καταψήφισε επί της Αρχής το νομοσχέδιο καθώς όπως τόνισε «με διάσπαρτες ρυθμίσεις σε διαφορετικά θέματα, προσπαθείτε να λύσετε εκκρεμότητες και όχι να δώσετε λύσεις υπέρ των λαϊκών συμφερόντων». Νομοθετείτε είπε και πάλι «υπέρ των αναγκών των επιχειρηματικών ομίλων, σε σημείο, μάλιστα, να προωθείτε παρεκκλίσεις, εξαιρέσεις από νόμους και πολεοδομικά, που δεν ισχύουν, όμως, για όλους τους υπόλοιπους.» Η βουλευτής του ΚΚΕ μίλησε «για την ύπαρξη φωτογραφικών διατάξεων για ιδιωτικά συμφέροντα με στόχο την κερδοφορία τους». Η κυρία Μανωλάκου είπε πως «εμείς δεν συμφωνούμε με την κριτική που ακούστηκε της «προχειρότητας» του νομοσχεδίου αντίθετα λέμε πως έχει συγκεκριμένους στόχους για συμφέροντα που είναι σε βάρος του κοινωνικού συνόλου και του περιβάλλοντος». Πρόκειται είπε η βουλευτής για ένα ακόμα « βαθιά ταξικό και αντιπεριβαλλοντικό νομοσχέδιο» δημιουργώντας ένα « νέο πλαίσιο λειτουργίας στους όρους δόμησης και κατασκευής, με παρεκκλίσεις στο επιτρεπόμενο ύψος και συντελεστή δόμησης, για τα κέντρα δεδομένων, ακόμα και σε εκτός σχεδίου περιοχές, γεωργικές εκτάσεις, αλλά και σε προστατευόμενες περιοχές Natura. Εντάσσετε τη χρήση των κέντρων δεδομένων στον ισχύοντα νόμο του 2016, που είχε ψηφιστεί επί ΣΥΡΙΖΑ και αφορούσε την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας. Διευκολύνει την λειτουργίας των κέντρων δεδομένων στην αντιλαϊκή πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ευνοεί την αλλαγή χρήσεων, με κριτήριο την ένταση της εκμετάλλευσης της γης και την εξυπηρέτηση της κερδοφορίας των μονοπωλιακών ομίλων. Καταργεί τις εισηγήσεις των δημοσίων υπηρεσιών σχεδιασμού για κρίσιμα θέματα εγκρίσεων πολεοδομικών μελετών, τροποποιήσεων σχεδίων πόλεων, ειδικών διαταγμάτων, χαρακτηρισμού κτιρίων ως διατηρητέων και άλλα. Ενισχύει με κάθε τρόπο τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ιδιαίτερα στα φωτοβολταϊκά, αφού προωθούνται φωτοβολταϊκά ακόμα και στις απολήξεις. Η κυρία Μανωλάκου επισήμανε ότι για το νέο τρόπο τιμολόγησης ηλεκτρικής ενέργειας ότι « ο στόχος του, με τα τρία διαφορετικά είδη τιμολόγησης που θα φτάνουν στον καταναλωτή ο λογαριασμός, είναι ξεκάθαρο ότι θα βγάλουν οι όμιλοι της ενέργειας το μέγιστο δυνατό κέρδος από την πώληση της ενέργειας στα λαϊκά νοικοκυριά και τους επαγγελματίες και πρόκειται για ένα ακόμα επεισόδιο της απελευθερωμένης αγοράς ενέργειας που προώθησαν ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ και έχει οδηγήσει το λαό στην ενεργειακή φτώχεια». Η βουλευτής διαφώνησε και με τις διατάξεις για τους λιμένες της χώρας που όπως είπε «παραδίδονται στις πολυεθνικές με fast track διαδικασίες. Χαρακτήρισε «ταφόπλακα» την ρύθμιση για τα Σμυριδορυχεία Νάξου καθώς όπως είπε «οδηγούνται σε ιδιωτικοποίηση αφού δεν υπάρχει δυνατότητα ο δήμος να οργανώσει με αυτεπιστασία την έρευνα και εκμετάλλευση της σμύριδας».
Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Κωνσταντίνος Μπόμπας ανέφερε πως το σχέδιο νόμου αυτό είναι «ένα παζλ από διάσπαρτες διατάξεις» Μεταξύ άλλων παρατήρησε πως «υπάρχει εμμονική σχέση για τις ανανεώσιμες πηγές». Ανέφερε πως θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί σε ότι αφορά το αρχιτεκτονικό αποτύπωμα. Σημείωσε πως «υπάρχει ένα σαφές πλαίσιο περί υποχρέωσης των κατόχων των φωτοβολταϊκών σταθμών. Χαρακτήρισε υπερβολική νομοθετική εξουσιοδότηση προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας σχετικά με την μεταβατική διάταξη με την οποία προβλέπεται για τα υπεράκτια αιολικά πάρκα όπως προβλέπεται και η έκδοση μιας σειρά από ΚΥΑ για την την αναβάθμιση των εγκαταστάσεων οδοφωτισμού που σε εμάς δημιουργεί την αίσθηση ότι γίνεται για να την ανάθεση δημοσίων έργων σε κάποιους ανθρώπους που δραστηριοποιούνται στους συγκεκριμένους τομείς. Επίσης, είπε ο βουλευτής, εισάγονται «ένα σύνολο «φωτογραφικών» και μάλλον κατά παραγγελία, ρυθμίσεων για έργα ΑΠΕ» και για εγκαταστάσεις τους ακόμα και σε «προστατευόμενες περιοχές Natura».
Ο ειδικός αγορητής των «Σπαρτιατών» Ιωάννης Δημητροκάλλης χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «δαιδαλώδες» που αφορά την λειτουργία των κέντρων δεδομένων – Data Center – την αντιμετώπιση πολεοδομικών και χωροταξικών ζητημάτων, την επίλυση διοικητικών ζητημάτων των οργάνων που άπτονται της προστασίας του περιβάλλοντος και τη λήψη μέτρων για την ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας». Ανέφερε πως «στο νομοσχέδιο υπάρχουν «φωτογραφικές διατάξεις, με αρκετές ειδικές ρυθμίσεις, κάτι απαγορεύεται από το Σύνταγμα». Αναφερόμενος στα υπεράκτια αιολικά πάρκα, είπε πως «εμείς θεωρούμε ότι πρέπει να είχαν γίνει εξαρχής χωρομετρήσεις» όπως και ότι ως χώρα « θα πρέπει να επενδύσουμε και στην εκμετάλλευση της ενέργειας από τον θαλάσσιο κυματισμό».
Ο ειδικός αγορητής της «Νίκης» Νίκος Βρεττός ζήτησε από την Κυβέρνηση εκτός από οικολογικές και περιβαλλοντικές διακηρύξεις να φέρει μια συγκεκριμένη νομοθεσία συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος για τις περιοχές που επλήγησαν από τις φωτιές του καλοκαιριού.
Σχετικά με τα data center ανέφερε πως «η συντριπτική πλειονότητά τους είναι βαριές βιομηχανικές μονάδες και δεν μπορεί να λειτουργούν σε περιοχές που πολεοδομικά έχουν χαρακτηριστεί ως αμιγούς κατοικίας». Ανέφερε πως αντί αυτά τα Κέντρα να είναι εντός ΒΙΠΕ και ΒΙΟΠΑ και σε κτήρια με ειδικές προδιαγραφές, να έχουν συγκεκριμένο ύψος για να μπορούν τα μηχανήματα να ψύχονται καταλλήλως. Απέδωσε στην κυβερνητική πολιτική «αιολική κώφευση» και «αιολική τυφλότητα». Ανέφερε πως η γεωθερμία δεν είναι εφικτή να υιοθετηθεί για πολλές περιοχές όπως της Αττικής. Επίσης, μεταξύ άλλων αντιτάχθηκε με την ανάπτυξη υπεράκτιων αιολικών συστημάτων λέγοντας πως «θα δημιουργήσουμε και ένα τεράστιο σκουπιδαριό και στις παραλίες μας».
Η ειδική αγορήτρια της Πλεύσης Ελευθερίας Ελένη Γεωργακοπούλου από την πλευρά της επιφυλάχθηκε να τοποθετηθεί στην Ολομέλεια, εάν κατέγραψε όπως είπε « την αρνητική θέση μας θέση καθώς έχουμε συγκεκριμένες παρεμβάσεις για να εξυπηρετηθούν συγκεκριμένα συμφέροντα αδιαφορώντας εάν αυτές οι παρεμβάσεις αποτρέπουν, αποδυναμώνουν ή ακυρώνουν τον αρχικό χωρικό σχεδιασμό». Η βουλευτής επισήμανε ότι εάν και στην χώρα μας δεν έχουν προχωρήσει οι ρυθμίσεις χρήσης γης, η Κυβέρνηση επιλέγει να ασχοληθεί με συγκεκριμένες ρυθμίσεις για να υλοποιηθεί το σχέδιο για τα Data Centers. Για τις διατάξεις που αφορούν τις ζώνες λιμένων, είπε η κυρία Γεωργακοπούλου ότι «παρέχεται «λευκή επιταγή» αξιοποίησης των χώρων στους επενδυτές με Προεδρικό Διάταγμα κάτι που είναι προφανές ότι είναι μια ρουσφετολογική διάταξη». Παράλληλα δημιουργούνται και οι προϋποθέσεις για επικίνδυνες χρήσης χημικών ουσιών. Διαφώνησε με τις ρυθμίσεις για τα όρια φωτοβολταϊκών σταθμών και λατομείων όπως και για τις παρεκκλίσεις για παλαιά κλειστά εργοστάσια, βιοτεχνίες και εγκαταστάσεις. Η βουλευτής σχολίασε πως ακόμη κλείνετε το μάτι στην ανεξέλεγκτη δόμηση. Θεώρησε άδικο ο πολίτης να χρειάζεται να πληρώνει για την ανασύσταση φακέλου που έχει απολεσθεί από την πολεοδομία. Για τις θέσεις στάθμευσης στο κέντρο της Αθήνας, αναγνώρισε πως υπάρχει ζήτημα με τις ελλείψεις θέσεων αλλά αυτό δεν μπορεί να γίνεται με παράνομο τρόπο και με παρατάσεις. Η βουλευτής, επίσης, χαρακτήρισε μεγάλο σκάνδαλο τις διατάξεις που αφορούν τις εγκαταστάσεις ανεμογενήτριών σε καμένες περιοχές όπως του Έβρου.
Τι είπαν οι φορείς
Κατά την ακρόαση των εξωκοινοβουλευτικών φορέων ο επικεφαλής του Τομέα Επιχειρηματικού Περιβάλλοντος και Ρυθμιστικών Πολιτικών του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών Ιωάννης Λαϊνάς ανέφερε ότι οι διατάξεις με θετικό πρόσημο είναι το νέο πλαίσιο χωροθέτησης και αδειοδότησης των Data Centers, η προσπάθεια να επιταχυνθούν ορισμένα στάδια αδειοδότησης των επενδύσεων μέσα από την απλοποίηση διαδικασιών γνωστοποίησης και την επίσπευση των αξιολογήσεων έργων ΑΠΕ. Προχώρησε σε προτάσεις σχετικά με τον σχεδιασμό στις χερσαίες ζώνες λιμένων για να προασπιστεί σε μεγαλύτερο βαθμό η ασφάλεια δικαίου των δραστηριοτήτων και φορέων που είναι σήμερα στις λιμενικές ζώνες. Ζήτησε παρατάσεις μέχρι την ολοκλήρωση των χωροταξικών σχεδίων καθώς και να επανεξεταστούν τα όρια των εγκαταστάσεων ΑΠΕ από ανατομικές περιοχές.
Ο Γενικός Γραμματέας της Ελληνικής Επιστημονικής Ένωσης Αιολικής Ενέργειας Σωκράτης Κωνσταντινίδης είπε ότι το νομοσχέδιο κινείται σε θετική κατεύθυνση. Οι παρατάσσεις των άρθρων 60 ως 62 του νομοσχεδίου είπε πως είναι ρεαλιστικές, επισημαίνοντας πως ειδικά στην αιολική ενέργεια που η τεχνολογία εξ ορισμού απαιτεί μεγαλύτερο χρόνο αδειοδότησης έτσι ώστε να κινδυνεύουν να μη υλοποιηθούν. Ζήτησε την παράταση των οριστικών προσφορών σύνδεσης τουλάχιστον για τις περιπτώσεις που εκκρεμούν αιτήματα για τροποποίηση ΑΕΠΟ. Την παράταση προθεσμιών για την ολοκλήρωση κατασκευής σταθμών ΑΠΕ που έχουν επιλεγεί μέσω ανταγωνιστικών διαδικασιών. Ζήτησε και μια νέα νομοθετική ρύθμισης για την επίλυση προβλήματος που έχει ανακύψει με τη σιωπηρή άρνηση πολεοδομικών εγκρίσεων να εκδίδουν άδειες δόμησης για υποσταθμούς σε εκτός σχεδίου μη δασικές περιοχές.
Ο Αντιπρόεδρος του ΕΒΕΑ Δημήτρης Δημητρίου ζήτησε να μην περιορίζονται μόνο οι παρεκκλίσεις για τα DATA CENTERS. Χαρακτήρισε θετικό ότι στις χερσαίες ζώνες σιγά σιγά αρχίζει και δημιουργείται μια διαδικασία αδειοδότησης που αφορά την συγκεκριμένη χρήση, όπως είναι θετικές γενικά οι ρυθμίσεις για τα θέματα των ΑΠΕ.
Ο διευθυντής Ανάπτυξης Υποδομών και Διαχείρισης Έργων του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου Ιωάννης Χωματάς ανέφερε πως η χρονική στιγμή στην οποία καταργείται το Π.Δ. 420/1987 δημιουργεί κάποιο προβληματισμό, δεδομένου ότι είναι μια στιγμή που τουλάχιστον ο ΔΕΣΦΑ αλλά και οι εταιρείες διανομής φυσικού αερίου εκτελούν μεγάλα προγράμματα ανάπτυξης. Επισήμανε πως στην Ευρώπη οι καταναλωτές επιλέγουν το φυσικό αέριο, έναντι ηλεκτρικών αντλιών θερμότητας, κυρίως, λόγω του χαμηλότερου κόστους.
Ο πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Μικρών Υδροηλεκτρικών Έργων Κωνσταντίνος Βασιλικός αναφερόμενος στο κυρίαρχο άρθρο, που αφορά την κακοκαιρία «Daniel» και τις παρατάσεις που έχουν δοθεί είπε πως το Υπουργείο, πράγματι, κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση απαιτούνται όμως περαιτέρω παρατάσεις προθεσμιών.
Ο πρόεδρος της Ένωσης Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας Αντώνης Κοντολέων επισήμανε πως «δεν αρκεί η έγκριση των εν λόγω μηχανισμών επιδότησης, αλλά απαιτείται η εξασφάλιση κάθε φορά των αναγκαίων οικονομικών πόρων για την εφαρμογή αυτών, ώστε να εξασφαλίζεται ο ισότιμος ανταγωνισμός της εγχώριας βιομηχανίας με τους ευρωπαίους ανταγωνιστές της.
Η Γενική Γραμματέας του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών – Πανελλήνιας Ένωσης Αρχιτεκτόνων Νερατζούλα Τσαλίκη είπε πως μια γενική παρατήρηση δυστυχώς είναι ότι βρισκόμαστε μπροστά σε ένα νομοσχέδιο που χαρακτηρίζεται από αποσπασματικές ρυθμίσεις και διατάξεις και θα θέλαμε να έχουμε τη δυνατότητα στο αμέσως επόμενο διάστημα να προχωρήσουμε σε μια πιο συνεκτική θεώρηση για την πολεοδομία και τη χωροταξία και να ενδυναμωθεί ο χωρικός σχεδιασμός σε όλα του τα επίπεδα.
Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενώσεων Μηχανικών Δημοσίων Υπαλλήλων Διπλωματούχων Ανώτατων Σχολών Δημήτρης Πετρόπουλος επικεντρώθηκε στη σύνθεση και τη λειτουργία των Κεντρικών Συμβουλίων Αρχιτεκτονικής και το Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων είπε ότι υποκαθιστά την Εισήγηση της υπηρεσίας, από ένα σημείωμα ενημερωτικό το οποίο συντάσσεται από τον Γενικό Γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού του Υπουργείου Περιβάλλοντος και αυτό δεν μας βρίσκει σύμφωνους.
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά Στυλιανός Λουκάκης ανέφερε πως το νομοσχέδιο έχει ενσωματώσει πολλές από τις παρατηρήσεις Παράλληλα ζήτησε ο νόμος να είναι λίγο πιο σαφής και πιο ανεκτικός για έργα που είναι επάνω από 10 μεγαβάτ.
Η Πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδας Παναγιώτα Παπαρίδου ζήτησε η δευτερεύουσα νομοθεσία που αφορά τον κλάδο τους να εκδοθεί το συντομότερο δυνατόν αλλιώς θα έχουμε ένα σχέδιο νόμου χωρίς δυνατότητα εφαρμογής.
Ο Επιστημονικός Σύμβουλος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος Εμμανουήλ Μπαλτάς χαιρέτησε ως θετικές τις διατάξεις για τα Data Centers ενώ παράλληλα προχώρησε και σε οκτώ συγκεκριμένες προτάσεις.
Η πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Πολεοδόμων και Χωροτακτών Σοφία Αυγερινού είπε πως δεν είμαστε ευτυχείς που για μια ακόμη μια φορά έχουμε ένα νομοθέτημα το οποίο παρουσιάζει αποσπασματικές ρυθμίσεις και διατάξεις, που δεν εντάσσονται σε μια συνολική θεώρηση για την πολεοδομία και χωροταξία στη χώρα μας και ενισχύουν τις ασαφείς διατάξεις του θεσμικού μας πλαισίου για το θέμα αυτό. Ζήτησε την απόσυρση μια σειρά διατάξεων.
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Σμυριδορυκτών Όρμου Λυώνα Γιώργος Σιδέρης σχετικά με την διάταξη της “Μεταβίβασης δικαιωμάτων έρευνας και εκμετάλλευσης της σμύριδας Νάξου,” ανέφερε πως υπάρχει ένα κλίμα έντονης ανησυχίας από όλους, για το μέλλον της Σμύριδας και κατά συνέπεια των κατοίκων των 6 χωριών. Ζήτησε να γίνουν δεκτά τα δίκαια αιτήματα του Συνδέσμου αντιθέτως θα μπει – όπως εξήγησε – ένα άδοξο τέλος τόσο στην ιστορία του μεταλλεύματος όσο και σε ολόκληρη την Ορεινή Νάξο αφού θα υπάρξει μαζική εγκατάλειψη των Ορεινών Χωριών.