Πηγή Εικόνας: απε - μπε

Ανακοίνωση με 12 fakenews, όπως τα χαρακτηρίζει το ΥΠΟΙΚ, εξέδωσε το αρμόδιο Υπουργείο, καταγράφοντας τις θέσεις του και τις απαντήσεις του στα όσα ακούγονται από τους ελεύθερους επαγγελματίες που αντιδρούν στο φορο-νομοσχέδιο καταιγίδα, όπως το χαρακτηρίζουν.

Βέβαια το ΥΠΟΙΚ περιγράφει με μόλις 195 λέξεις τα επιχειρήματα των αντιπάλων του αλλά ξοδεύει 1991 λέξεις για να υπερασπιστεί τις ρυθμίσεις που προτείνει, «μόλις» 10 φορές παραπάνω, φυσικά δίκαια και αναλογικά… Ίσως πράγματι, όπως λένε σε διάφορα media εκπρόσωποι της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΟΙΚ, οι αριθμοί να μη λένε ψέματα, οπότε καταλαβαίνει κανείς ποια είναι η ισχυρή άποψη και ποια έχει ανάγκη υπεράσπισης….

Ας καταγράψουμε λοιπόν εμείς αναλυτικά, τα ερωτήματα – καταγγελίες, τις απαντήσεις – θέσεις του ΥΠΟΙΚ και τις τοποθετήσεις – ανταπαντήσεις της αγοράς, ώστε να είναι εύκολα συγκρίσιμο για τους πολίτες να ανακαλύψουν τα fake και τα true news, τις αλήθειες και τα ψέματα για το νέο φορολογικό νομοσχέδιο…

12 κατηγορίες, 12 θέσεις του ΥΠΟΙΚ και 12 απαντήσεις της αγοράς

  1. Με το φορολογικό νομοσχέδιο η κυβέρνηση βάζει κεφαλικό φόρο στους ελεύθερους επαγγελματίες.

ΥΠΟΙΚ: Αντιθέτως είναι μια τομή με βάση την κοινή λογική στο ζήτημα της φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών. Σήμερα, από τους 500.000 ελεύθερους επαγγελματίες που έχουν εισοδήματα μόνο από την άσκηση του επαγγέλματός τους, οι μισοί (54%) δηλώνουν μηδενικό εισόδημα, ενώ το 85% δηλώνει ετήσιο εισόδημα κάτω από τις 10 χιλιάδες ευρώ! Το νομοσχέδιο προβλέπει κάτι πολύ απλό: ότι δηλαδή δεν μπορεί ένας ελεύθερος επαγγελματίας- και μάλιστα επί σειρά ετών- να επιβιώνει με ζημιές ή να δηλώνει λιγότερα και να φορολογείται λιγότερο από έναν εργαζόμενο που αμείβεται με τον κατώτατο μισθό. Όσοι θέλουν να διαιωνιστεί αυτό το καθεστώς, αποδέχονται ταυτόχρονα να πληρώνουν οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι δυσανάλογα περισσότερους φόρους από τους ελεύθερους επαγγελματίες, σηκώνοντας τα βάρη και εκείνων που φοροδιαφεύγουν. Υπενθυμίζουμε πως σήμερα ο μισθωτός πληρώνει 1.167 ευρώ μέσο φόρο και ο συνταξιούχος 847 ευρώ μέσο φόρο. Αποδέχονται επιπλέον την αδικία και μέσα στις τάξεις των επαγγελματιών. Δηλαδή ανάμεσα σε εκείνους που είναι συνεπείς και επωμίζονται δυσανάλογο βάρος (το 4% των επαγγελματιών πληρώνει το 50% των φόρων) και τους υπόλοιπους που όχι μόνο δεν συνεισφέρουν το μερίδιό τους στο κοινό ταμείο, αλλά εισπράττουν επιπλέον κοινωνικά επιδόματα και παροχές εμφανιζόμενοι ως ευάλωτοι!

Αγορά:

Το ΥΠΟΙΚ προσπαθεί να βαφτίσει το κρέας ψάρι, συγκρίνοντας τους μισθωτούς με τους ελεύθερους επαγγελματίες, παρότι γνωρίζει ότι τόσο στην πραγματικότητα όσο και στους νόμους όσο και στις κρίσεις της δικαιοσύνης αποτελούν τελείως διαφορετικούς τύπους φορολογουμένων. Το ίδιο το υΠΟΙΚ άλλωστε τους αντιμετωπίζει διαφορετικά, καθώς, για παράδειγμα, και με το νέο νομοσχέδιο δεν αναγνωρίζει αφορολόγητο στους ελεύθερους επαγγελματίες, σε αντίθεση με τους μισθωτούς.

Όμως το πλέον προφανές που κάνει έωλη την τοποιέτηση του ΥΠΟΙΚ έιναι ότι αφήνει στο απυρόβλητο όλες τις εταιρείες. Τα ίδια επιχειρήματα δεν ισχύουν και αν αλλάξουμε παραπάνω τη λέξη ελεύθεροι επιχιερηματίες με τη λέξη επιχιερήσεις ή εταιρείες; Σε αυτό, ουδέν απαντά το ΥΠΟΙΚ.

Και ας μη μιλήσουμε για τη διαφορά που έχει στην πραγματικότητα η ανάληψη ρίσκου (μέσω επιχείρησης) με την εγγύηση της προσωπικής περιουσίας και ελευθερίας του ελεύθερου επαγγελματία απέναντι σε όλους τους άλλους, μισθωτούς και εταιρείες….

Το ΥΠΟΙΚ χρησιμοποιεί ως επιχείρημα την κοινή λογική αλλά έχει ξεκάθαρα χωρίσει από αυτήν…. Αναγάγει σε κοινή λογική το τεκμαρτό εισόδημα, το πιο αναχρονιστικό και παράλογο μέτρο φορολογικής πολιτικής που ακόμη και οι μνημονιακές κυβερνήσεις εντέλει εγκατέλειψαν ως αποτυχημένο και αντιαναπτυξιακό….

Ηθελημένα συγκρίνει τους ελεύθερους επαγγελματίες με τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους για να στρέψει τη μία κοινωνική ομάδα απέναντι στην άλλη. Αν ήθελε να κάνει μια τέτοια σύγκριση θα έπρεπε να συγκρίνει ΟΛΕΣ τις επιχειρήσεις με τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους. Όμως το ΥΠΟΙΚ δεν βάζει τεκμαρτό κέρδος ή εισόδημα στις κεφαλαιουχικές εταιρείες, όσες δηλαδή έχουν μετόχους, διαχειριστές και διευθύνοντες συμβούλους – αλλά μόνο στις ατομικές επιχειρήσεις, ενώ προσέθεσε ως φύλο συκής και τις προσωπικές εταιρείες (ΟΕ και ΕΕ). Στην πραγματικότητα αυτή είναι η αδικία και για αυτό φωνάζουν οι ελεύθεροι επαγγελματίες: διεκδικούν ίσους όρους ανταγωνισμού και εργασίας, είτε έχεις ατομική επιχείρηση είτε οποιαδήποτε εταιρεία….

Βάζει μπροστά το ποσό φόρου που πληρώνει κάθε κοινωνική ομάδα, αποκρύπτοντας πώς πραγματικά προκύπτει πραγματικά αυτό (οι μισθωτοί αφαιρούν τις ασφαλιστικές τους εισφορές, οι αυτοαπασχολούμενοι όχι κλπ). Αντίθετα, η πλειοψηφία της αγοράς θεωρεί ότι με τα ηλεκτρονικά συστήματα που υπάρχουν η Ελλάδα μπορεί να περάσει σε απλοποίηση του φορολογικού συστήματος με έσοδα – έξοδα για όλους (μισθωτούς, συνταξιούχους, αυτοαπασχολούμενους κλπ). Φθάνει μάλιστα να κατηγορεί τους ελεύθερους επαγγελματίες ότι λαμβάνουν επιδόματα, όταν την ευθύνη των ρυθμίσεων για τα επιδόματα και την ευθύνη ελέγχου του δηλούμενου εισοδήματος την έχει το ΥΠΟΙΚ το ίδιο!!!

 

  1. Η Νέα Δημοκρατία δεν είπε προεκλογικά ότι θα φορολογήσει τους ελεύθερους επαγγελματίες. Τότε υποσχόταν μείωση φόρων και τώρα βάζει νέους φόρους.

ΥΠΟΙΚ: «Πουθενά στο νομοσχέδιο δεν αναφέρεται η οποιαδήποτε αύξηση των φορολογικών συντελεστών ή η οποιαδήποτε επιβολή νέου φόρου! Αυτό το οποίο προβλέπεται είναι μια δέσμη παρεμβάσεων για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και η αποκάλυψη φορολογητέας ύλης από μερίδα ελευθέρων επαγγελματιών, που υποδηλώνουν εισοδήματα και ως εκ τούτου δεν πληρώνουν τον φόρο που τους αναλογεί. Η Νέα Δημοκρατία προεκλογικά είχε δεσμευτεί για την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος, η οποία μάλιστα γίνεται 1 χρόνο νωρίτερα. Παράλληλα, τονίζοντας ότι η αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής αποτελεί προτεραιότητα, είχε μιλήσει συνδυαστικά και για την ανάγκη φορολογικής συμμόρφωσης. Αυτός ο στόχος επιχειρείται να επιτευχθεί στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Επιπλέον, δεν πρέπει κανείς να ξεχνά πως την προηγούμενη τετραετία μειώθηκαν 50 διαφορετικοί φόροι και εισφορές. Οι δε ελεύθεροι επαγγελματίες εξακολουθούν να φορολογούνται με την ίδια κλίμακα που ίσχυε και πέρυσι. Όσοι δήλωναν τα πραγματικά τους εισοδήματα δεν θα έχουν επιβάρυνση από τη θέσπιση του τεκμηρίου της ελάχιστης αμοιβής, αλλά αντίθετα θα ελαφρυνθούν από τη σταδιακή κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος. Οι υπόλοιποι θα κληθούν να συνεισφέρουν αυτό που τους αναλογεί και τίποτα περισσότερο. Με ειδικές εξαιρέσεις, αλλά και μειώσεις φόρου για εκείνους που έχουν πραγματικά ανάγκη.»

Αγορά:

Το επιχείρημα του ΥΠΟΙΚ αποτελεί μνημείο στρεψοδικίας και φαρισαϊσμού! Η κατηγορία μιλά για αύξηση της φορολογίας (που όντως είναι αντίθετη και στο πνεύμα και στο γράμμα του προγράμματος της ΝΔ) μέσω επιβολής τεκμαρτού κέρδους – εισοδήματος σε μία μόνο κατηγορία φορολογούμενων και το ΥΠΟΙΚ παριστάνει ότι δεν καταλαβαίνει και απαντά ότι δεν βάζει νέους φόρους (!!!) ούτε αυξάνει τους συντελεστές (!!!). Μόνο μάγος θα μπορούσε να πετύχει κάτι τέτοιο, αν ίσχυε…. Επιχειρηματολογεί ότι το πρόγραμμα της ΝΔ προέβλεπε καταπολέμηση της φοροδιαφυγής με αύξηση εσόδων (πράγματι) αλλά η κατηγορία αφορά το ότι το ΥΠΟΙΚ με το τεκμαρτό εισόδημα επιβάλλει επιπλέον φόρους επί δικαίων και αδίκων διότι αδυνατεί να κάνει τη δουλειά του (και η ΑΑΔΕ τη δική της) και να συλλάβει την πραγματική φοροδιαφυγή… Κάνοντας τη νύχτα – μέρα επικαλείται το πρόγραμμα τη ΝΔ για κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος όταν απλά το μειώνει για κάποιους. Έχουν χωρίσει μάλλον και με τη λογική και με τα ελληνικά στο ΥΠΟΙΚ….

Φθάνει μάλιστα στο σημείο να δηλώνει ότι όσοι δηλώνουν τα πραγματικά εισοδήματά τους δεν θα δουν αύξηση των φόρων, λες και δεν υπάρχουν επιχειρήσεις που βγάζουν πραγματικά λιγότερα από 15 ή 10 χιλιάδες ευρώ το χρόνο… Όχι, για το ΥΠΟΙΚ αν κάποια χρονιά βγάλεις μια επιχείρηση λιγότερα από 15 χιλιάδες ευρώ, είναι φοροφυγάς – μόνο που το ίδιο θα έπρεπε να ίσχυε και για τις μετοχικές εταιρείες, αλλά το ΥΠΟΙΚ τις εξαιρεί από τα επιχειρήματα αυτά….

 

  1. Για άλλη μία φορά αντί να κυνηγήσουν τα «μεγάλα ψάρια» που φοροδιαφεύγουν, τα βάζουν με τους μικρούς.

ΥΠΟΙΚ: «Όσοι επικαλούνται οριζόντια μέτρα και αποφυγή της Κυβέρνησης να κυνηγήσει τα «μεγάλα ψάρια» θα πρέπει να ξαναδιαβάσουν τις σχετικές επίσημες ανακοινώσεις. Οι παρεμβάσεις για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής δεν έχουν ως επίκεντρο τους αδύναμους ή τα μαγαζιά της γειτονιάς που δηλώνουν τους φόρους τους. Αντιθέτως περιλαμβάνουν δράσεις για το σύνολο των επιχειρήσεων ανεξαρτήτως μεγέθους σε ένα ευρύ φάσμα οικονομικών δραστηριοτήτων: από το λιανεμπόριο (επέκταση και διασύνδεση των POS), τη διακίνηση καυσίμων (απαγόρευση συνεργασίας με παραβατικά πρατήρια), την κτηματαγορά (απαγόρευση μετρητών στις αγοραπωλησίες ακινήτων), τη διασταύρωση εισοδημάτων με τις πλατφόρμες για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, μέχρι τους περισσότερους και πιο διαφανείς ελέγχους από την ΑΑΔΕ και την επέκταση των ψηφιακών παραστατικών.

Από την εφαρμογή των παραπάνω δράσεων όλοι οι πολίτες θα βγουν ωφελημένοι. Και φυσικά και οι ίδιες οι επιχειρήσεις- και ιδίως οι πιο μικρές- οι οποίες θα δουν να ενισχύονται οι κανόνες του ανταγωνισμού και της δίκαιης φορολόγησης. Όσοι υποστηρίζουν αυτές τις απόψεις για τα «μεγάλα ψάρια» που δήθεν έχουν ασυλία, ξεχνούν επίσης την έκτακτη εισφορά που επέβαλε αυτή η κυβέρνηση στα διυλιστήρια, τη φορολόγηση των υπερκερδών παραγωγών και προμηθευτών ενέργειας, αλλά και τα πρόστιμα εκατομμυρίων ευρώ σε μεγάλες αλυσίδες λιανεμπορίου και πολυεθνικές που δραστηριοποιούνται στη χώρα. Αλλά ακόμα και οι παρεμβάσεις μας στους ελεύθερους επαγγελματίες, διευκολύνουν το κυνήγι της μεγάλης φοροδιαφυγής, καθώς δίνουν χώρο και χρόνο στη φορολογική διοίκηση να ελέγξει τα μεγαλύτερα εισοδήματα.»

Αγορά:

Το επιχείρημα του ΥΠΟΙΚ απλά κρύβει την αλήθεια. Κανείς δεν αντιδρά στα μέτρα που αναφέρει το ΥΠΟΙΚ, το αντίθετο μάλιστα, το επιχείρημα είναι ότι καθώς καθιερώνονται και αυτά τα μέτρα (μαζί με τα άλλα μέτρα που ισχύουν και τα ηλεκτρονικά συστήματα που ήδη λειτουργούν) το ΥΠΟΙΚ θα έπρεπε να μπορεί να συλλάβει πιο εύκολα την πραγματική φοροδιαφυγή, που όχι μόνο για την κοινωνία αλλά και σύμφωνα με τις ανακοινώσεις της ΑΑΔΕ αφορά «μεγάλα ψάρια» και έτσι δεν χρειάζονται τεκμαρτά εισοδήματα. Το ΥΠΟΙΚ προσπαθεί να κάνει το άσπρο – μαύρο, καθώς μιλά για δίκαιη φορολόγηση και δίκαιο ανταγωνισμό, όταν καθιερώνει σύστημα που επιχειρήσεις με ίδιο αντικείμενο, ίδιο τζίρο, ίδια κέρδη θα υπολογίζουν και θα πληρώνουν με διαφορετικό τρόπο τον φόρο τους! Οι αλήθειες που καταγράφει είναι τα συγκεκριμένα μέτρα που έλαβε για υπερκέρδη στην ενέργεια και κυρίως η τελευταία της παραδοχή, που είναι όμως ομολογία αποτυχίας: το τεκμαρτό εισόδημα επιβάλλεται διότι ΥΠΟΙΚ και ΑΑΔΕ δεν μπορούν να ελέγξουν όλες τις επιχειρήσεις και για αυτό θέλουν να μειώσουν τον όγκο δουλειάς τους!!!!

 

  1. Η κυβέρνηση στοχοποιεί ως φοροφυγάδες τους ελεύθερους επαγγελματίες.

ΥΠΟΙΚ: Στοχοποιούμε τη φοροδιαφυγή και όχι τους ελεύθερους επαγγελματίες. Απόδειξη το ότι οι ελεύθεροι επαγγελματίες, που δηλώνουν κανονικά τα εισοδήματά τους, όχι μόνο δεν θα επιβαρυνθούν, αλλά θα έχουν ελάφρυνση από τη μείωση του τέλους επιτηδεύματος. Από τους 735.000 ελεύθερους επαγγελματίες, οι 138.000 θα έχουν μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης κατά 560 ευρώ κατά μέσο όρο ο καθένας, οι 124.000 δεν θα έχουν επιβάρυνση ή ελάφρυνση και οι 473.000 θα πληρώσουν μεγαλύτερο φόρο, κατά μέσο όρο 1.444 ευρώ ο καθένας. Είναι προφανές ότι με αυτά τα δεδομένα κανένας δεν μπορεί να πάρει στα σοβαρά όσους μιλούν για «στοχοποίηση» και «φορολογική ασφυξία» των ελευθέρων επαγγελματιών. Την ίδια ώρα υπάρχουν και συγκεκριμένες προβλέψεις που επιτρέπουν στον ελεύθερο επαγγελματία να πληρώσει μειωμένους φόρους επικαλούμενος λόγους ανωτέρας βίας, λόγους υγείας, εγκυμοσύνη, λοχεία, φυσικές καταστροφές κ.λπ., που καθιστούν δύσκολη έως αδύνατη την απρόσκοπτη άσκηση του επαγγέλματος του.

Αγορά:

Αυτό που δεν παίρνει κανείς στα σοβαρά, τουλάχιστον αν είναι εγγράμματος ή ξέρει έστω και λίγο αριθμητική (όχι μαθηματικά…) ή έχει κοινή λογική, είναι οι υπολογισμοί και τα επιχειρήματα του ΥΠΟΙΚ. Αντιθέτως παίρνουν όλοι πολύ σοβαρά τις νομοθετικές ρυθμίσεις που ανακοινώνει, διότι αφορούν τη ζωή τους – σε αντίθεση με την πολιτική ηγεσία του ΥΠΟΙΚ που ανακοινώνει για… τους άλλους!

Στο επιχείρημα 473-124-138 (για χιλιάδες ελεύθερους επαγγελματίες, αν και αναφέρεται σε ατομικές επιχιερήσεις…) το ποιο νούμερο είναι μεγαλύτερο το καταλαβαίνει και ένα μικρό παιδί. Και όταν το ΥΠΟΙΚ λέει ότι η αύξηση φόρου για 473 χιλιάδες στους 735 χιλιάδες αποδεικνύει ότι δεν υπάρχει «στοχοποίηση» και «φορολογική ασφυξία» των ελευθέρων επαγγελματιών, η λογική έχει φύγει από τη συζήτηση. Το 65% (σύμφωνα με τα στοιχεία του ΥΠΟΙΚ, στην πράξη περισσότεροι), δηλαδή 2 στους 3, θα πληρώσουν περισσότερα. Και αυτό για το ΥΠΟΙΚ δεν είναι αύξηση φόρου, είναι δικαιοσύνη…. Απλά κάνει επικοινωνία, προσπαθώντας να βαφτίσει το άσπρο – μαύρο.

Αυτό που σίγουρα δεν είναι σοβαρό είναι ότι το ΥΠΟΙΚ επιλέγει να προβάλει αριθμούς μόνο μίας χρονιάς. Δεν ανακοινώνει πόσοι από τους 473-124-138 χιλιάδες ελεύθερους επαγγελματίες είναι στην ίδια κατηγορία τα προηγούμενα 2-3-5 χρόνια, παρότι έχει τα στοιχεία… Δεν ανακοινώνει πόσες ατομικές επιχειρήσεις έχουν δηλώσει ζημία σε μία χρήση μέσα στην προηγούμενη πενταετία, ούτε πόσοι έχουν περισσότερες από μία ζημιογόνες χρήσεις. Δεν ανακοινώνει πόσοι από αυτούς είναι παράλληλα και μισθωτοί ανά κατηγορία.

Το μόνο που προκύπτει είναι ότι σε μια φάση αναπτυξιακής πορείας της οικονομίας το ΥΠΟΙΚ επιλέγει να νομοθετήσει, με βάση τα δικά του στοιχεία, υπέρ 138 χιλιάδων, δηλαδή για το 19% του συνόλου που επικαλείται…

 

  1. Η κυβέρνηση βάζοντας τεκμαρτό εισόδημα στους ελεύθερους επαγγελματίες κάνει ό,τι έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ με τον νόμο Κατρούγκαλου.

ΥΠΟΙΚ: «Αυτό είναι πραγματικά αστείο. Ο νόμος Κατρούγκαλου επιβάρυνε υπέρμετρα τη μεσαία τάξη και όσους δήλωναν τα πραγματικά τους εισοδήματα, με υψηλότατες ασφαλιστικές εισφορές. Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας ήταν που τις μείωσε σημαντικά. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι οι εισφορές με το σύστημα Κατρούγκαλου ήταν μέχρι και τριπλάσιες σε σχέση με το σημερινό καθεστώς. Υπήρχαν ελεύθεροι επαγγελματίες που έπρεπε να πληρώνουν κάθε μήνα 600 ή 700 ευρώ ασφαλιστικές εισφορές, καθώς το ύψος τους είχε συνδεθεί με το ύψος των φορολογητέων εισοδημάτων τους. Το σύστημα που εφαρμόζουμε, όχι μόνο δεν επιβαρύνει υπέρμετρα, αλλά αντιθέτως επιβραβεύει τους ειλικρινείς φορολογούμενους, οι οποίοι δεν θα πληρώσουν επιπλέον φόρο σε σχέση με αυτόν που πλήρωναν μέχρι τώρα και θα έχουν όφελος παράλληλα από την επίσπευση της μείωσης του τέλους επιτηδεύματος.

Το συμπέρασμα είναι το εξής: Με τον νόμο Κατρούγκαλου οι ελεύθεροι επαγγελματίες οδηγούνταν με μαθηματική ακρίβεια στην οικονομική και επιχειρηματική εξαθλίωση. Με το νέο σύστημα φορολόγησης, η συμμετοχή των ελευθέρων επαγγελματιών στα συνολικά έσοδα θα αυξηθεί από 0,8% σε 1,1% του ΑΕΠ, ενώ στην υπόλοιπη Ευρώπη βρίσκεται στο 2,1%. Όσοι επομένως ψάχνουν να βρουν συσχετισμούς μεταξύ των δυο συστημάτων ματαιοπονούν!»

Αγορά:

Το ότι το ΥΠΟΙΚ επιλέγει να συγκριθεί με το χειρότερο φορο-ασφαλιστικό καθεστώς που επιβλήθηκε στη μεσαία τάξη της χώρας αλλά και στους αδυνάμους, μόνο τιμή δεν περιποιεί στους εμπνευστές των ρυθμίσεων… Προφανώς τα δύο συστήματα δεν έχουν σχέση μεταξύ τους, για αυτό άλλωστε δεν βλέπει το ΥΠΟΙΚ κάθε μέρα στην Πλατεία Συντάγματος χιλιάδες επιχειρηματίες και αυτοαπασχολούμενους να διαμαρτύρονται, όπως έβλεπε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Από αυτή την παραδοχή μέχρι να κουνά το ΥΠΟΙΚ το δάκτυλο στους ελεύθερους επαγγελματίες ότι πληρώνουν λίγα σχετικά με τους συναδέλφους τους στην Ευρώπη, πάει πολύ: μια σύγκριση των παροχών που λαμβάνουν ως αντίκρισμα των χρημάτων που πληρώνουν οι μεν και οι δε αρκεί για τον πλέον δύσπιστο. Οι πολιτικοί προϊστάμενοι του ΥΠΟΙΚ θα μπορούσαν να πάνε μαζί με τους ελεύθερους επαγγελματίες για να βγάλουν μια ασφαλιστική ενημερότητα για να δουν και μόνοι τους πόσα κατάφερε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και η κυβέρνηση ΝΔ τα τελευταία 9 χρόνια στην εξυπηρέτηση των φορολογούμενων και των ασφαλισμένων – για να μην αναφερθούμε καν στα (οικονομικά) θέματα περίθαλψης….

 

  1. Το σύστημα της «ελάχιστης αμοιβής» είναι άδικο γιατί δεν αναγνωρίζει ότι μπορεί μία χρονιά ένας ελεύθερος επαγγελματίας να έχει ζημιές αντί για κέρδη.

ΥΠΟΙΚ: «Υπογραμμίζουμε ότι το τεκμήριο που εισάγεται είναι μαχητό. Ο ελεύθερος επαγγελματίας, λοιπόν, μπορεί να εξαιρεθεί από το σύστημα αυτό εάν η άσκηση του επαγγέλματος συνδέεται ιδίως με λόγους υγείας, φυσικές καταστροφές, στρατιωτική θητεία, εγκυμοσύνη, λοχεία, ανωτέρα βία κ.λπ. Ο ελεύθερος επαγγελματίας, επίσης, μπορεί να προσφύγει στις φορολογικές αρχές και να αποδείξει κάθε αντικειμενική αδυναμία, δεχόμενος φυσικά να γίνει και ο κάθε αναγκαίος έλεγχος. Αυτό ισχύει ήδη με τα τεκμήρια διαβίωσης. Την ίδια ώρα προβλέπεται μηδενικό τεκμήριο για νέους επαγγελματίες για τα 3 πρώτα χρόνια λειτουργίας τους και μόνο από τον έκτο χρόνο θα πληρώνουν το 100% του φόρου, που αναλογεί στο τεκμήριο της ελάχιστης αμοιβής. Προβλέπεται, επίσης, μειωμένο τεκμήριο κατά 50% για όσους κατοικούν σε χωριά κάτω των 500 κατοίκων ή σε νησιά κάτω των 3.100 κατοίκων και μηδενικό τεκμήριο για άτομα με αναπηρία με ποσοστό άνω του 80%.

Εν πάση περιπτώσει, αναγνωρίζουμε τις ειδικές συνθήκες κατά τις οποίες ένας επαγγελματίας δεν μπορεί να ανταπεξέλθει στις φορολογικές του υποχρεώσεις. Από την άλλη πλευρά ωστόσο, δεν είναι λογικό ένας ελεύθερος επαγγελματίας να δηλώνει για 5, 10, 15 χρόνια συνεχώς ζημιές ή μηδενικά έσοδα. Διερωτάται κανείς πώς μπορεί να συνεχίζεται μια επιχειρηματική δραστηριότητα όταν επί σειρά ετών καθίσταται ζημιογόνος. Αυτό λέει η κοινή λογική. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό πως 170.000 ελεύθεροι επαγγελματίες δηλώνουν την τελευταία πενταετία μηδενικά εισοδήματα ή ζημιές. Και το 54% του συνόλου των ελευθέρων επαγγελματιών μόνο πέρυσι δήλωσαν μηδενικά εισοδήματα!»

Αγορά:

Το ΥΠΟΙΚ κρύβεται και δεν αναγνωρίζει την πραγματικότητα, δίνοντας απαντήσεις «άλλα λόγια να αγαπιόμαστε» σε ένα πραγματικό θέμα που αντιμετωπίζει άδικα: την κυκλικότητα σε τζίρους και κέρδη. Μια επιχείρηση, οποιασδήποτε μορφής, μπορεί να έχει κέρδη τη μία χρονιά και ζημίες την άλλη. Με τη ρύθμιση του ΥΠΟΙΚ θα φορολογηθεί με τεκμαρτά κέρδη και στις δύο περιπτώσεις. Παράλληλα, το ΥΠΟΙΚ αναγνωρίζει την κυκλικότητα και τις ζημίες στις εταιρείες, στερώντας τις μόνο στους ελεύθερους επαγγελματίες.

Η συνεχόμενη ζημιογόνα λειτουργία πχ επί πενταετία θα μπορούσε να είναι  κριτήριο ελέγχου ή ακόμη και αναστολής ΑΦΜ, αλλά το ΥΠΟΙΚ δεν κάνει αυτό, αλλά αυξάνει τη φορολογία. Σύμφωνα με τα νούμερα που ανακοινώνει, επειδή δεν μπορεί να ελέγξει 170 χιλιάδες επιχειρήσεις, επιλέγει να επιβάλλει τεκμαρτό εισόδημα σε 750 χιλιάδες επιχειρήσεις. Αυτό και αν είναι μνημείο κοινού παραλογισμού….

Η δε θέση του ΥΠΟΙΚ ότι «τα τεκμήρια είναι μαχητά» είναι τελείως έωλο, διότι αναφέρεται μόνο σε συγκεκριμένες περιπτώσεις πραγματικής αδυναμίας (που περιγράφει ρητά το νομοσχέδιο και παρουσιάζονται ως «παραχώρηση» του κράτους – πατερούλη στους «κακούς επαγγελματίες»….) και όχι σε περιπτώσεις μίας ή δύο ζημιογόνων χρήσεων λόγω επιχειρηματικών επιλογών (πχ επενδύσεων ή προσφορών) ή ανταπόκρισης της αγοράς. Το επιχείρημα, δε, ότι ο επιχειρηματίας μπορεί να προσφύγει στις φορολογικές αρχές για την αγορά αποτελεί πρόσκληση για επιστροφή σε ένα παρελθόν διαφθοράς και μαύρου χρήματος στις παλιές Εφορίες που όλοι θέλουν να ξεχάσουν – καθώς κάθε υπάλληλος αλλά και επιχειρηματίας θα έχουν κίνητρο να καταγράψουν ως πράγματι «μαχητό» το τεκμήριο και να «μοιραστούν» το κέρδος»….

 

  1. Η κυβέρνηση αν πραγματικά ήθελε να χτυπήσει τη φοροδιαφυγή θα έδινε κίνητρα στους καταναλωτές για να ζητούν αποδείξεις.

ΥΠΟΙΚ: «Η πραγματικότητα είναι ότι κίνητρα προκειμένου οι καταναλωτές να ζητούν αποδείξεις υπάρχουν και ενισχύονται με το νέο νομοσχέδιο. Όπως είναι γνωστό με το ισχύον πλαίσιο, το αφορολόγητο για μισθωτούς και συνταξιούχους «χτίζεται» με ηλεκτρονικές δαπάνες που αντιστοιχούν στο 30% του εισοδήματος με όριο τις 20.000 ευρώ. Πρόσφατα δε έχει δοθεί η δυνατότητα να συνυπολογίζονται ετησίως και δαπάνες από υδραυλικούς, ηλεκτρολόγους, ταξί, κουρεία – κομμωτήρια, γυμναστήρια, κ.λπ. Ακόμα σημαντικότερα κίνητρα έχουν δοθεί για υπηρεσίες που είναι σχετικές με την υγεία, οι οποίες υπολογίζονται στο διπλάσιο της αξίας τους για το «χτίσιμο» του αφορολόγητου. Παράλληλα, με το εν λόγω νομοσχέδιο δίνουμε και τη δυνατότητα χρηματικής επιβράβευσης εκείνων των πολιτών, που θα χρησιμοποιήσουν την εφαρμογή Appodixi και θα βοηθήσουν τους ελεγκτικούς μηχανισμούς να αποκαλύψουν περιπτώσεις φορολογικών παραβάσεων. Άρα το παραπάνω επιχείρημα δεν ισχύει.»

Αγορά:

Η κριτική και οι απαντήσεις του ΥΠΟΙΚ είναι παντελώς άσχετες με το θέμα της φορολόγησης των ελευθέρων επαγγελματιών. Ουδείς έχει αντιδράσει και έχει αμφισβητήσει τα μέτρα για τις αποδείξεις και τα κίνητρα για συγκεκριμένους κλάδους. Αντίθετα, η πλειοψηφία της αγοράς θεωρεί ότι με τα ηλεκτρονικά συστήματα που υπάρχουν η Ελλάδα μπορεί να περάσει σε απλοποίηση του φορολογικού συστήματος με έσοδα – έξοδα για όλους (μισθωτούς, συνταξιούχους, αυταπασχολούμενους κλπ), που αποτελεί το καλύτερο κίνητρο για καταπολέμηση της φοροδιαφυγής στην πηγή. Απλά, δεν βολεύει τους μανδαρίνους του ΥΠΟΙΚ που δεν μπορούν να κάνουν προϋπολογισμό…

 

  1. Το σύστημα της «ελάχιστης αμοιβής» θα οδηγήσει σε απολύσεις υπαλλήλων και πολλές εταιρείες θα φύγουν στη Βουλγαρία.

ΥΠΟΙΚ: «Το επιχείρημα είναι απλοϊκό και αποπροσανατολιστικό. Διότι ο ελεύθερος επαγγελματίας θα διαπιστώσει, όταν έρθει η ώρα της καταβολής των φορολογικών του υποχρεώσεων, πως η επιπλέον φορολογική επιβάρυνση που προκύπτει δεν δικαιολογεί την απόλυση των υπαλλήλων του ούτε τη μεταφορά της έδρας του στο εξωτερικό. Ο ελεύθερος επαγγελματίας- ο οποίος ήδη καρπώνεται μια σειρά από φοροελαφρύνσεις, αλλά και τη σημαντική βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος στη χώρα μας- δεν θα ρισκάρει την ίδια τη βιωσιμότητα της επιχείρησης του, αλλάζοντας τα πάντα σε αυτήν προκειμένου να αποφύγει να πληρώσει τον φόρο, που αναλογεί σε εκείνον που αμείβεται με τον κατώτατο μισθό! Με λίγα λόγια οι αλλαγές δεν οδηγούν σε υπέρμετρη φορολόγηση που να δικαιολογεί μεγάλες ανατροπές στην επιχείρηση. Ένας συνεπής με τις φορολογικές του υποχρεώσεις ελεύθερος επαγγελματίας και αυτοαπασχολούμενος δεν έχει τίποτα να φοβάται για τη βιωσιμότητα της επιχείρησής του με την εφαρμογή του εν λόγω νομοσχεδίου.»

Αγορά:

Το γεγονός ότι το ΥΠΟΙΚ – και μάλιστα με φιλελεύθερη, υποτίθεται, ηγεσία – επιχειρηματολογεί ότι η αύξηση της φορολογίας δεν είναι αντικίνητρο επιχειρηματικότητας και απασχόλησης, πραγματικά ξεπερνά κάθε δυνατότητα κριτικής. Μετά τα Greek Statistics στο ΥΠΟΙΚ ανακαλύπτουν και νέες οικονομικές θεωρίες, τα Greek Economics. Ϊσως τελικά κάποιοι δεν επιθυμούν απλά να γίνουν ηγέτες κόμματος αλλά να πάρουν Νόμπελ Οικονομικών – αλλά πρέπει να γράψουν και καμιά ακαδημαϊκή εργασία ή βιβλίο για αυτό και να κριθούν από άλλους, ενώ από μικροφώνου λέγεται «ότι του φανεί» του καθενός…. Το ότι το ΥΠΟΙΚ πραγματικά μπαίνει στη διαδικασία να αναλύσει τί θα κάνει κάθε επιχειρηματίας, ο οποίος αποφασίζει με χίλια – δύο κριτήρια που ούτε πάει το μυαλό στην ηγεσία του ΥΠΟΙΚ, αποδεικνύει πόσο μακριά από την πραγματική λειτουργία της οικονομίας και τη αγοράς είναι η πολιτική ηγεσία του ΥΠΟΙΚ…

 

  1. Με το νέο σύστημα οι περισσότεροι ελεύθεροι επαγγελματίες θα κατεβάσουν τεχνητά τα εισοδήματα που θα δηλώνουν.

ΥΠΟΙΚ: «Τα μέτρα δεν επιβαρύνουν άδικα και δυσανάλογα αυτούς που δηλώνουν εισοδήματα πάνω από τον κατώτατο μισθό. Πρώτα απ’ όλα, όλοι όσοι δηλώνουν κανονικά τα εισοδήματα τους και βρίσκονται πάνω από το τεκμήριο είτε δεν θα δουν κάποια αύξηση σε όσα θα κληθούν να καταβάλλουν είτε θα δουν μειώσεις στη φορολογία τους. Ειδικά εκείνοι που από του χρόνου (για τα εισοδήματα του 2023) δηλώσουν παραπάνω από το τεκμήριο της ελάχιστης αμοιβής θα δουν μείωση κατά 50% του τέλους επιτηδεύματος. Οπότε δεν έχουν κάποιο ουσιαστικό κίνητρο να υποδηλώσουν τα εισοδήματά τους. Αντιθέτως έχουν κίνητρο να τα δηλώνουν κανονικά, δείχνοντας την πραγματική τους οικονομική κατάσταση, κάτι που θα τους διευκολύνει επίσης στη λήψη δανείων και στην άντληση πόρων μέσω της αξιοποίησης των κονδυλίων του ΕΣΠΑ και του Ταμείου Ανάκαμψης. Ωστόσο, αν οποιοσδήποτε θελήσει να μειώσει τεχνητά τα εισοδήματά του υπάρχει το εργαλείο των έμμεσων τεχνικών ελέγχων της ΑΑΔΕ, το πεδίο των οποίων διευρύνεται με αυτό το νομοσχέδιο. Ενώ, επιπλέον, με τη θέσπιση του τεκμηρίου απελευθερώνονται πόροι από την πλευρά της ΑΑΔΕ για να γίνονται στοχευμένοι έλεγχοι σε όσους επιχειρήσουν τεχνηέντως να μειώσουν το δηλωθέν εισόδημα τους.»

Αγορά:

Αν ισχύουν όσα λέει το ΥΠΟΙΚ, απλά δεν χρειάζεται νομοσχέδιο με μέτρα για τους ελεύθερους επαγγελματίες. Αλλά το ΥΠΟΙΚ υποστηρίζει ότι η πλειοψηφία είναι φοροφυγάδες και θα πρέπει να πληρώσουν περισσότερα, αναφέρει (στις δηλώσεις) αύξηση φόρων 600 εκατομμυρίων αλλά εδώ επιχειρηματολογεί ότι όλοι θα μείνουν ευχαριστημένοι… Και ποιος θα πληρώσει παραπάνω για να βγουν τα 600 εκατομμύρια;

Το υπαρκτό πρόβλημα της αυξημένης δήλωσης εξόδων από επιχειρήσεις με βιβλία Β κατηγορίας (όχι μόνο τις ατομικές, ΟΛΕΣ τις επιχειρήσεις με απλογραφικά βιβλία) θα λυθεί μόνο μέσα από το mydata, για το οποίο το ΥΠΟΙΚ και η ΑΑΔΕ έχουν βαριά ευθύνη που μόλις τώρα, με 3 χρόνια καθυστέρηση, ολοκληρώνεται και επιλύονται δεκάδες προβλήματα για την καταχώριση και αναγνώριση εξόδων. Ούτε ρεύμα και νερό δεν μπορούσαν να περάσουν στο mydata οι επιχειρήσεις μέχρι πριν 2-3 μήνες…. Και την ώρα που αυτό θα λειτουργήσει, έρχεται το ΥΠΟΙΚ και αυξάνει τη φορολογία αλλά μόνο στις ατομικές επιχιερήσεις και τις προσωπικές εταιρείες, όχι στις μετοχικές εταιρείες…. Διότι δήθεν η πολιτική γραμμή είναι η μείωση των φόρων… Αυτό και αν είναι μονομέρεια και φαρισαϊσμός….

 

  1. Αντί να αυξήσετε τους ελέγχους, ενισχύοντας τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, δίνετε κίνητρα στους πολίτες να καταγγείλουν συμπολίτες τους.

ΥΠΟΙΚ: «Όσοι υποστηρίζουν αυτή την άποψη αποδέχονται να γίνονται καταγγελίες των πολιτών σε υγεία, παιδεία, ασφάλεια κ.λπ., ενώ απορρίπτουν τις καταγγελίες όταν στοχεύουν στην αποκάλυψη της φοροδιαφυγής! Οι έλεγχοι από την πλευρά της ΑΑΔΕ είναι συστηματικοί και θα ενταθούν ακόμα περισσότερο ως αποτέλεσμα των διατάξεων του νομοσχεδίου. Παράλληλα, ωστόσο, δίνουμε τη δυνατότητα και στους πολίτες- δεν υποχρεώνουμε κανένα- να καταγγέλλουν τη φοροδιαφυγή μέσα από ειδική πλατφόρμα, αλλά και με την κινητροδότηση της χρήσης της εφαρμογής Appodixi. Η καταγγελία είναι δικαίωμα του πολίτη για να προστατεύσει πρωτίστως τα δικαιώματά του. Και όσοι διαρρηγνύουν τα ιμάτια τους σχετικά με την πρόβλεψη αυτή, ας αναρωτηθούν πρώτα πόσες φορές και οι ίδιοι έχουν βρεθεί αντιμέτωποι με φαινόμενα φοροδιαφυγής που τους εξόργισαν ή τους αδίκησαν.»

Αγορά:

Η κριτική και οι απαντήσεις του ΥΠΟΙΚ είναι παντελώς άσχετες με το θέμα της φορολόγησης των ελευθέρων επαγγελματιών. Ουδείς φορέας της αγοράς έχει αντιδράσει και έχει αμφισβητήσει τα μέτρα για τις αποδείξεις, ούτε για τη δυνατότητα καταγγελίας. Το ΥΠΟΙΚ επιλέγει να διαλέγεται με αόρατους κύκλους και troll του διαδικτύου για να δημιουργεί θόρυβο μακριά από τα πραγματικά προβλήματα του νομοσχεδίου.

 

  1. Οι αγρότες, ελεύθεροι επαγγελματίες με μπλοκάκι, νέοι επιχειρηματίες πώς θα αντέξουν το νέο σύστημα φορολόγησης; 

ΥΠΟΙΚ: «Το νέο σύστημα ΔΕΝ αφορά στους αγρότες, αλλά και στους επαγγελματίες με μπλοκάκι (έως δύο πελάτες)! Ιδιαίτερα για τους νέους επιχειρηματίες προβλέπεται πλήρης απαλλαγή από την ελάχιστη αμοιβή για τα τρία πρώτα χρόνια, μείωση κατά 67% τον τέταρτο και μείωση κατά 33% τον πέμπτο. Ουσιαστικά η πλήρης εφαρμογή του τεκμηρίου ελάχιστης αμοιβής για τους νέους επιχειρηματίες αρχίζει να λειτουργεί από τον έκτο χρόνο λειτουργίας και μετά. Επίσης, στο νομοσχέδιο προβλέπεται πως τυχόν εισοδήματα από μισθούς, συντάξεις ή από αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα συνυπολογίζονται για την κάλυψη του τεκμηρίου. Για παράδειγμα αν το τεκμήριο για έναν επαγγελματία προσδιορίζεται στις 12.000 ευρώ και ο ίδιος έχει εισόδημα από μισθούς ύψους 7.000 ευρώ, το τεκμήριο μειώνεται στις 5.000 ευρώ (12.000-5.000).»

Αγορά:

Η κριτική αυτή αφορούσε τις ανακοινώσεις στα media του ΥΠΟΙΚ που προηγήθηκαν του νομοσχεδίου και σταμάτησαν όταν παρουσιάστηκε το νομοσχέδιο, καθώς όντως εξαιρούνται όσα λέει το ΥΠΟΙΚ.

 

  1. Η φιλελεύθερη κυβέρνηση Μητσοτάκη στοχοποιεί δυναμικά στρώματα, τους ελεύθερους επαγγελματίες και τη μεσαία τάξη.

ΥΠΟΙΚ: «Η φιλελεύθερη κυβέρνηση Μητσοτάκη έχει μειώσει ή καταργήσει πάνω από 50 φόρους, έχει αυξήσει 3 φορές τον κατώτατο μισθό, έχει αυξήσει τις επενδύσεις και έχει μειώσει σημαντικά την ανεργία. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη τις μόνες που στοχοποιεί είναι τις διαχρονικές παθογένειες της Δημόσιας Διοίκησης. Η αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής θα οδηγήσει άμεσα σε αύξηση των κοινωνικών δαπανών και τελικά σε ακόμα μεγαλύτερη μείωση των φορολογικών συντελεστών και ως εκ τούτου αύξηση του εισοδήματος των πολλών. Η μεσαία τάξη θα είναι η πρώτη που θα ωφεληθεί από τους αυξημένους πόρους που θα δοθούν ήδη από την επόμενη χρονιά στους τομείς της Παιδείας και της Υγείας και που θα προέλθουν από την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής. Όσοι επομένως απορρίπτουν και δαιμονοποιούν το σχέδιο για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής να ξέρουν πως ταυτόχρονα στερούν από τους πολίτες το δικαίωμα για καλύτερες υποδομές εκπαίδευσης, αλλά και καλύτερες υπηρεσίες δημόσιας υγείας.»

Αγορά:

Το ΥΠΟΙΚ λέει ευθέως ψέματα με αυτή την τοποθέτηση. Αυτό που στερεί την κοινωνία από αυξημένους πόρους για υγεία και παιδεία είναι η καθυστέρηση στην παραγωγή πλούτου που φέρνει η αναποτελεσματική καταπολέμηση της γραφειοκρατίας και της διοίκησης. Αντί του αναπτυξιακού ελατηρίου που όλοι ελπίζαμε μετά την κρίση ή έστω μετά την πανδημία, περάσαμε μόνο σε αναπτυξιακή τροχιά. Πραγματική αύξηση των κοινωνικών δαπανών δεν θα έρθει με τα συγκεκριμένα μέτρα αλλά με την αύξηση του πλούτου και των εισοδημάτων, άρα και των φορολογικών εσόδων. Και αυτή η αύξηση υπονομεύεται από την αύξηση των φόρων, όπως έχει αποδείξει η ιστορία και παραδέχεται κάθε ορθόδοξη οικονομική θεωρία αλλά και οι πολιτικές του ΥΠΟΙΚ για τις εταιρείες, σε αντίθεση με τους ελεύθερους επαγγελματίες που στοχοποιεί.

Το αν η κυβέρνηση εκφράζει ή στοχοποιεί τη μεσαία τάξη, θα το απαντήσει ο κάθε ψηφοφόρος που ανήκει σε αυτή, όχι το ΥΠΟΙΚ….

 

(διαβάστε σε λίγο και το 2ο μέρος, με 12 ακόμη αλήθειες που ξεχνά το ΥΠΟΙΚ…)