Της Τέτης Ηγουμενίδη
Νομοθετικές ρυθμίσεις που άπτονται στους λιμένες της χώρας, διεθνούς ενδιαφέροντος ή εθνικής σημασίας και προκειμένου να ολοκληρωθούν τα Master Plan τους, περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος που τέθηκε χθες σε δημόσια διαβούλευση έως τις 13 Νοεμβρίου.
Σύμφωνα με το υπουργείο, αντιμετωπίζονται πολεοδομικά ζητήματα στις χερσαίες ζώνες λιμένων για τους οποίους εγκρίνονται Αναπτυξιακά Προγράμματα και Μελέτες Διαχείρισης, επικαιροποιείται το υφιστάμενο πλαίσιο, ρυθμίζονται ζητήματα ρυμοτομικής φύσεως που έχουν ανακύψει και παρέχεται η δυνατότητα να εγκρίνεται με προεδρικό διάταγμα ειδικός οικοδομικός κανονισμός για την ρύθμιση των ιδιαίτερων οικοδομικών προϋποθέσεων, στο πλαίσιο της ανάδειξης των λιμένων της χώρας.
Ειδικότερα στο νομοσχέδιο υπό τίτλο: «Όροι δόμησης, κατασκευής, επιτρεπόμενες χρήσεις γης για κέντρα δεδομένων, χωροταξικές και πολεοδομικές ρυθμίσεις, αξιοποίηση πόρων Πράσινου Ταμείου και λοιπές περιβαλλοντικές και ενεργειακές διατάξεις» και αναφορικά με τους λιμένες, μεταξύ άλλων, ορίζεται:
Με τα προεδρικά διατάγματα που εγκρίνονται τα Αναπτυξιακά Προγράμματα και Μελέτες Διαχείρισης Λιμένα (MasterPlan) και εκδίδονται με πρόταση των υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, μετά από γνώμη της Ε.Σ.Α.Λ. (Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων) μπορεί να τροποποιούνται: Εγκεκριμένα Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια, Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια, Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια, Σχέδια Χωρικής και Οικιστικής Οργάνωσης Ανοικτής Πόλης, Ζώνες Οικιστικού Ελέγχου και άλλα σχέδια χρήσεων γης, κατά το μέρος που αφορούν χερσαίες ζώνες λιμένων.
Αν διαπιστώνεται αλληλοεπικάλυψη ορίων μεταξύ χερσαίων ζωνών λιμένων και περιοχών που εμπίπτουν σε εγκεκριμένα σχέδια πόλεως, ρυμοτομικά σχέδια ή τοπικά ρυμοτομικά σχέδια του άρθρου 26 του ν. 1337/1983 (Α΄133), με τα ίδια προεδρικά διατάγματα μπορεί να τροποποιούνται τα σχέδια αυτά ύστερα από γνωμοδότηση του οικείου δήμου και τήρηση της διαδικασίας δημοσιότητας.
Ακόμη, με προεδρικό διάταγμα μπορεί να εγκρίνεται ειδικός οικοδομικός κανονισμός για την ανέγερση κτιρίων και εγκαταστάσεων, την τοποθέτηση προσωρινών κατασκευών και τη διαμόρφωση ακάλυπτων χώρων εντός της χερσαίας ζώνης λιμένων, ενώ με κοινή απόφαση των υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υποδομών και Μεταφορών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής δύναται να εγκρίνονται προδιαγραφές για την εκπόνηση των Αναπτυξιακών Προγραμμάτων και Μελετών Διαχείρισης Λιμένων.
Με άλλο άρθρο του εν λόγω νομοσχεδίου δίδεται η δυνατότητα διατήρησης της αρτιότητας ενός οικοπέδου σε περιπτώσεις που δεν πληρούνται εφεξής οι προϋποθέσεις λόγω μείωσης του εμβαδού εξαιτίας αναγκαστικών απαλλοτριώσεων για τη διαπλάτυνση δημοτικών οδών, χωρίς αποζημίωση των ιδιοκτητών. Στις περιπτώσεις που η εναπομείνασα έκταση είναι μικρότερη του ποσοστού 70% της αρχικής έκτασης και δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις αρτιότητας, τότε αυτή απαλλοτριώνεται και αποζημιώνεται στο σύνολο της.
Επίσης, με άλλη ρύθμιση δίνεται η δυνατότητα τα αδόμητα οικόπεδα, που βρίσκονται στο Ιστορικό Κέντρο της Αθήνας, να λειτουργήσουν ως χώροι στάθμευσης (parking), υπό την προϋπόθεση της υποχρεωτικής περιμετρικής φύτευσης ζαρντινιέρας κινητού τύπου, ύψους τουλάχιστον δύο μέτρων.
Για τα Data Centers
Το εν λόγω νομοσχέδιο εμπεριέχει επιπρόσθετα διατάξεις που αφορούν στα Κέντρα Δεδομένων (Data Centers) που σήμερα αποτελούν μια από τις σημαντικότερες, σύγχρονες οικονομικές δραστηριότητες. Στην Ελλάδα το διάστημα αυτό βρίσκονται υπό κατασκευή ένας σημαντικός αριθμός Κέντρων Δεδομένων που δύναται να καταστήσει τη χώρα κέντρο (hub) ψηφιακής οικονομίας.
Οι προτεινόμενες διατάξεις αφορούν στη λειτουργία των Data Centers και μεταξύ άλλων ζητείται από τα υφιστάμενα να γνωστοποιήσουν τη λειτουργία τους. Ειδικότερα, στο καθεστώς γνωστοποίησης υπάγονται αν παρέχουν τις υπηρεσίες τους προς τρίτους εφόσον έχουν ονομαστική ηλεκτρική ισχύ εξοπλισμού τεχνολογιών πληροφορικής συνολικά ίση ή μεγαλύτερη των διακοσίων (200) kW. Αν δεν παρέχουν τις υπηρεσίες τους προς τρίτους, αλλά εξυπηρετούν αποκλειστικά ανάγκες άλλης οικονομικής δραστηριότητας (ιδία χρήση), υπάγονται στο καθεστώς γνωστοποίησης εφόσον έχουν ονομαστική ηλεκτρική ισχύ εξοπλισμού τεχνολογιών πληροφορικής ίση ή μεγαλύτερη των χιλίων (1000) kW.
Ως προς τις κτιριοδομικές απαιτήσεις τα κέντρα δεδομένων ταξινομούνται με βάση την ηλεκτρική ισχύ του εξοπλισμού τεχνολογιών πληροφορικής που διαθέτουν, ως εξής:
α) Κέντρα δεδομένων με ηλεκτρική ισχύ εξοπλισμού τεχνολογιών πληροφορικής ίση ή μεγαλύτερη των διακοσίων (200) kW εξετάζονται βάσει της κατηγορίας Ι «Βιομηχανία – Βιοτεχνία» του άρθρου 3 της υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΑΟΚΑ/66006/2360/16.6.2023 απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Β’ 3985), ανεξαρτήτως εάν πρόκειται για αυτοτελή κτίρια κύριας χρήσης κέντρου δεδομένων, για τμήματα κτιρίων μικτής χρήσης, ή για συνοδούς χώρους (συμπληρωματικής χρήσης) που εξυπηρετούν κτίρια άλλης δραστηριότητας.
β) Κέντρα δεδομένων με ηλεκτρική ισχύ εξοπλισμού τεχνολογιών πληροφορικής μικρότερη των διακοσίων (200) kW εξετάζονται βάσει της κατηγορίας Θ «Γραφεία» του άρθρου 3 της υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΑΟΚΑ/66006/2360/16.6.2023 απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Επίσης σε άλλο άρθρο ορίζεται πως τα κέντρα δεδομένων υποχρεούνται να τηρούν κατ’ ελάχιστο το Κεφάλαιο 8 του προτύπου «ΕΝ 50600-2-5:2021 Information technology – Data centre facilities and infrastructures – Part 2-5: Security systems», όπως εκάστοτε ισχύει ή άλλο αντίστοιχο διεθνές πρότυπο (ISO) ή πρότυπο άλλης χώρας, που καλύπτει κατά ισοδύναμο τρόπο τις ουσιώδεις απαιτήσεις πυροπροστασίας του προτύπου «ΕΝ 50600-2-5:2021» για κέντρα δεδομένων.