Κατά πλειοψηφία από τη ΝΔ, τον ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ ψηφίσθηκε επί της αρχής από την Ολομέλεια το νομοσχέδιο του υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για την «Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2006/1/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 18ης Ιανουαρίου 2006 για τη χρησιμοποίηση μισθωμένων οχημάτων χωρίς οδηγό στις οδικές εμπορευματικές μεταφορές, όπως τροποποιήθηκε με την Οδηγία (ΕΕ) 2022/738 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 6ης Απριλίου 2022, και της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/1187 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 7ης Ιουλίου 2021, περί μέτρων εξορθολογισμού για την προώθηση της υλοποίησης του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών, και άλλες διατάξεις για τις μεταφορές». Το σχέδιο νόμου επί της αρχής καταψήφισαν το ΚΚΕ, το κόμμα των Σπαρτιατών, η Νίκη και η Πλεύση Ελευθερίας, ενώ η Ελληνική Λύση τάχθηκε με το «παρών».
Όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, κατά πλειοψηφία ψηφίσθηκαν και οι δύο υπουργικές τροπολογίες. Ειδικότερα, η τροπολογία με τις διατάξεις που αφορά στην εγκατάσταση συσκευών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε αμαξοστάσια και η παράταση έως και τις 31.12.2024 της προσωρινής ανάθεση συγκοινωνιακού έργου στον ΟΑΣΘ ψηφίσθηκε από τη ΝΔ και τον ΣΥΡΙΖΑ, ενώ «παρών» δήλωσαν όλα τα υπόλοιπα κόμματα. Η δεύτερη υπουργική τροπολογία με τις διατάξεις που αφορούν στην αύξηση διάρκειας σε 65 έτη της Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Ανώνυμης Εταιρείας Οργανισμού Λιμένος Καβάλας από την ημερομηνία υπογραφής της (15.1.2003), την συντήρηση υποβρυχίων Πολεμικού Ναυτικού («ΠΙΠΙΝΟΣ», «ΜΑΤΡΩΖΟΣ», «ΚΑΤΣΩΝΗΣ» και «ΩΚΕΑΝΟΣ»), την χορήγηση οικονομικής ενίσχυσης από τον κρατικό προϋπολογισμό για την κάλυψη μέρους του αυξημένου κόστος των νοικοκυριών σε πληγείσες από φυσικές καταστροφές περιοχές και τις ρυθμίσεις για τους προσωρινούς αναπληρωτές και ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς και μέλη ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για το σχολικό έτος 2023- 2024, ψηφίσθηκε από τη ΝΔ, τον ΣΥΡΙΖΑ, το ΠΑΣΟΚ και τη Νίκη, ενώ «παρών» δήλωσαν το ΚΚΕ, η Ελληνική Λύση, το κόμμα των Σπαρτιατών και η Πλεύση Ελευθερίας.
Χρ. Σταϊκούρας: Ενισχύουμε τις οδικές μεταφορές και τα οδικά μας δίκτυα
«Ανταποκρινόμαστε στις ευρωπαϊκές μας υποχρεώσεις. Ενισχύουμε την ασφάλεια των αεροδρομίων. Εκτελούμε κομβικά συγκοινωνιακά έργα υποδομής με την επιβεβλημένη διαχείριση της κυκλοφοριακής επιβάρυνσης. Δημιουργούμε καλύτερη λειτουργία των υπεραστικών και αστικών δημόσιων οδικών μεταφορών» τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας μιλώντας στην Ολομέλεια.
Ο κ. Σταϊκούρας ξεκινώντας την τοποθέτησή του εξέφρασε τον «αποτροπιασμό και την οδύνη του για το τραγικό δυστύχημα και το χτύπημα στο νοσοκομείο της Γάζας» σημειώνοντας «ότι σε αυτό το περιβάλλον μιας μεγάλης γεωπολιτικής αστάθειας πρέπει να πρυτανεύσει η ασφάλεια και η αυτοσυγκράτηση. Ως κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός το έχουμε πει επανειλημμένα ότι αναγνωρίζουμε το δικαίωμα στην αυτοάμυνα εντός όμως του πλαισίου του Διεθνούς Δικαίου. Αποτρέποντας μια ανθρωπιστική κρίση, ενισχύοντας την ασφάλεια και ακόμα περισσότερο τη φύλαξη των συνόρων μας».
Σχετικά με τα αποτελέσματα των αυτοδιοίκητων εκλογών είπε ότι «παρά το γεγονός ότι το αποτέλεσμα των εκλογών είναι θετικό για την κυβερνητική πλειοψηφία, εγώ θα υποστηρίξω και πάλι ότι οι κάλπες πάντα έχουν μηνύματα για όλους- και αυτά θα πρέπει να τα αξιολογούμε με σεμνότητα, υπευθυνότητα και σεβασμό στην ετυμηγορία του πολίτη» και προσέθεσε: «Οφείλουμε ως πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να συγχαρούμε όλους τους περιφερειάρχες και δημάρχους που εκλέχθηκαν και να συνεργαστούμε με όλους τους φορείς αυτοδιοίκησης στην υλοποίηση έργων υποδομών και των αναπτυξιακών προγραμμάτων της κάθε περιφέρειας».
Ο υπουργός, για το σχέδιο νόμου της ενσωμάτωσης των δύο Οδηγιών απάντησε στις παρατηρήσεις των εισηγητών και αγορητών της αντιπολίτευσης ανέφερε πως το νομοσχέδιο ήταν δύο εβδομάδες σε διαβούλευση και έλαβε μόνο δύο σχόλια! Παρατήρησε πως και η έκθεση της Επιστημονικής Επιτροπής δεν επιβεβαιώνει καμία από τις αιτιάσεις που ακούστηκαν και το μόνο που έχει είναι κάποιες νομοτεχνικές παρατηρήσεις που θα προσπαθήσουμε μέχρι το πέρας της συνεδρίασης να ενσωματώσουμε τις περισσότερες από αυτές. Απέρριψε τις επικρίσεις της αντιπολίτευσης για το γεγονός ότι μέσα στο νομοσχέδιο υπάρχουν και άλλες διατάξεις εκτός των Οδηγιών, λέγοντας πως αυτές ήταν ώριμες και εντάχθηκαν για μην έρθουν ως τροπολογίες σε άλλα νομοσχέδια ώστε να υπάρχει η δυνατότητα καλύτερης κοινοβουλευτικής επεξεργασίας. Στις διαφωνίες που κατέγραψε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ για τις παρατάσεις του συγκοινωνιακού έργου στον ΟΑΣΘ, ο κ. Σταϊκούρας αναρωτήθηκε αν «αυτό που στην ουσία μας προτείνετε για να μην υπάρχει δημόσιο κόστος είναι να πάει ο ΟΑΣΘ σε ιδιώτες;», σημειώνοντας πως «είναι προφανές ότι όποια επιλογή κι εάν κάνουμε το κράτος πληρώνει τον ΟΑΣΘ» και προσέθεσε πως «οι παρατάσεις αυτές διατηρούν το καθεστώς που υπήρξε επί ΣΥΡΙΖΑ».
Ο υπουργός αναλύοντας τους στόχους είπε πως είναι η ανταπόκριση της χώρας στις υποχρεώσεις της έναντι της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η περαιτέρω ενίσχυση της ασφάλειας των αεροδρομίων. Η καλύτερη εκτέλεση κομβικών συγκοινωνιακών έργων υποδομής με την επιβεβλημένη διαχείριση της κυκλοφοριακής επιβάρυνσης. Η καλύτερη λειτουργία των υπεραστικών και αστικών δημόσιων οδικών μεταφορών.
Ο κ. Σταϊκούρας επί των άρθρων των νομοσχεδίου έδωσε διευκρινήσεις στους βουλευτές της αντιπολίτευσης: Με έννοια του οχήματος που μπορεί να μισθώνεται είναι και το ρυμουλκούμενο. Προβλέπεται η γνωστοποίηση της σύμβασης μίσθωσης από την αρμόδια Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της περιφέρειας. Η περιφέρεια θα χορηγεί βεβαίωση γνωστοποίησης της σύμβασης μίσθωσης. Στη βεβαίωση αυτή, η οποία θα χορηγείται κατόπιν ελέγχου από την αρμόδια υπηρεσία της συνδρομής των νομίμων προϋποθέσεων της μίσθωσης, θα αναγράφεται μεταξύ άλλων το μεταφορικό έργο του μισθωμένου φορτηγού. Υπάρχει εξουσιοδότηση για την έκδοση υπουργικής απόφασης, με την οποία θα καθορίζονται οι προϋποθέσεις και τα δικαιολογητικά της έκδοσης βεβαίωσης γνωστοποίησης. Η μίσθωση φορτηγών ΔΧ αφορά την μίσθωση από αμιγώς ελληνικές επιχειρήσεις. Με το φορτηγό ΔΧ που έχει εκμισθωθεί σε μη μεταφορική επιχείρηση μπορεί να πραγματοποιείται μόνο το μεταφορικό έργο των επιχειρήσεων. Τόνισε ότι δεν αλλάζει κάτι για τις μισθώσεις από την αυτοδιοίκηση από όσα προβλέπονται από το Ν. 4093/2012. «Δεν αλλάζουμε κάτι. Τη βελτιώνουμε νομοθετικά προσθέτοντας την αίρεση του ενωσιακού δικαίου».
Για την Οδηγία που αφορά το διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών επισήμανε: «Η πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει ως στόχο να διευκολύνει τις μεταφορές εντός της Ευρώπης και να μειώσει τις περιφερειακές, οικονομικές και κοινωνικές ανισότητες μέσα από την ανάπτυξη διασυνδεδεμένων υποδομών αεροπορικών, οδικών, σιδηροδρομικών και θαλασσίων μεταφορών.
Αυτό αποτελεί τη βάση της πολιτικής για την ανάπτυξη του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών. Ο Κανονισμό 1315/2013, αναμένεται να τεθεί σε ισχύ το πρώτο εξάμηνο του 2024 με χρόνο ολοκλήρωσης έως το 2050, όπου θα αναπτυχθεί σταδιακά με προτεινόμενες προθεσμίες το 2030, το 2040 και το 2050 για το εκτεταμένο δίκτυο». Σημείωσε πως η βασική αλλαγή για την Ελλάδα είναι η κατάργηση του Orient/East-Med Corridor, ο οποίος με τον Κανονισμό του 2013 αποτελεί τον μοναδικό διάδρομο που συνδέει τη χώρα με την Κεντρική Ευρώπη. Αυτός αντικαθίσταται από δύο νέους με διαφορετική αρχιτεκτονική διαδρόμους. Ο πρώτος διάδρομος είναι Ευρωπαϊκός Διάδρομος Μεταφορών Δυτικών Βαλκανίων-Ανατολικής Μεσογείου, που αναβιώνει τον Πανευρωπαϊκό Διάδρομο 10 και συνδέει την Ελλάδα με την Αυστρία, τη Σερβία, τη Σλοβενία, την Κροατία και τη Βόρεια Μακεδονία και ο Ευρωπαϊκός Διάδρομος Βαλτικής, Μαύρης Θάλασσας και Αιγαίου -το Three Seas, δηλαδή- μετεξέλιξη του υφιστάμενου που συνδέει την Ελλάδα με τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, την Ουγγαρία, τη Σλοβακία, την Πολωνία και μια σειρά από άλλες χώρες. Η ενσωμάτωση της Οδηγίας μας, υπογράμμισε ο υπουργός «μας δίνει τη δυνατότητα να τρέξουμε πιο γρήγορα τα έργα πάνω σε αυτούς τους δύο διαδρόμους που θα αποφασιστούν το 2024 για να μπορέσει η χώρα να διεκδικήσει πόρους και να κάνει ένα καλύτερο κυρίως σιδηροδρομικό δίκτυο»
Σχετικά με τα αντιπλημμυρικά έργα μεγάλης, στρατηγικής σημασίας, ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε πως αυτά «είναι ευθύνη του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Όλα τα άλλα έργα -και δεν είναι νομοθέτηση της τελευταίας κυβέρνησης- ανήκουν στις περιφέρειες». Απαντώντας στο ερώτημα εάν γίνονται αντιπλημμυρικά έργα, ανέφερε πως «σήμερα βρίσκονται σε εξέλιξη μελέτες ύψους 28,9 εκατομμυρίων ευρώ για έντεκα μεγάλα αντιπλημμυρικά έργα. Υλοποιούνται άλλα δέκα συνολικού ύψους 344 εκατομμυρίων ευρώ στις Περιφέρειες Αττικής, Κεντρικής Μακεδονίας και Πελοποννήσου. Άλλα τέσσερα έργα 197 εκατομμυρίων ευρώ είναι υπό ανάθεση, όπως είναι υπό ανάθεση και δύο έργα ΣΔΙΤ ύψους 497 εκατομμυρίων ευρώ». Σε αυτά, είπε, «θα πρέπει κανείς να προσθέσει και 49 αρδευτικά έργα που έρχονται στην ευθύνη υλοποίησης του Υπουργείου από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, προϋπολογισμού 642 εκατομμυρίων ευρώ και τα οποία βρίσκονται σε διαφορετικές φάσεις ωρίμανσης».
Σχετικά με την ενίσχυση με μόνιμο προσωπικό της ΥΠΑ, ο υπουργός ανέφερε «έχει εκδοθεί στις 9 Αυγούστου 2023 η Προκήρυξη 1ΓΒ/2023 για 140 θέσεις διαφόρων κλάδων και ειδικοτήτων ΠΕ και ΤΕ για την ΥΠΑ. Επιπλέον, προσλαμβάνονται 35 ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας.
Σχετικά με τις διατάξεις της υπουργικής τροπολογίας ο κ. Σταϊκούρας είπε ότι υπάρχει δέσμευση της χώρας που αφορά την εξυπηρέτηση των 250 νέων ηλεκτρικών λεωφορείων, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκης.
Αναφορικά με την προσωρινή ανάθεση του συγκοινωνιακού έργου στον ΟΑΣΘ, ο υπουργός είπε πως «θα ήθελα την άποψη όλων των κομμάτων – τι θα κάνουμε με τον ΟΑΣΘ καθώς θα πρέπει να αναλάβουμε κάποιες πρωτοβουλίες.
Τέλος, για την υλοποίηση του Flyover, στη Θεσσαλονίκη, ο υπουργός ανέφερε πως «πέραν των άλλων πρωτοβουλιών, προχωράμε και σε συγκεκριμένες πρωτοβουλίες ώστε τα ΚΤΕΛ να εκτελέσουν συγκεκριμένο κυκλοφοριακό έργο στη Θεσσαλονίκη το επόμενο χρονικό διάστημα, τις επόμενες ημέρες θα έχουμε περίπου 70 νέα δρομολόγια στη Θεσσαλονίκη, ενώ ολοκληρώνεται εντός των επόμενων ωρών, ίσως ημερών, η διαδικασία πρόσληψης 150 οδηγών στον ΟΑΣΘ για έξι μήνες, προκειμένου να καλύψουν ανάγκες με τον υφιστάμενο στόλο του ΟΑΣΘ, που σήμερα υπάρχει».
Χρ. Αλεξοπούλου: Οι μεταφορές είναι βασικός αναπτυξιακός πυλώνας με σημαντική συμβολή στην εθνική οικονομία
«Εναρμονιζόμαστε με την ευρωπαϊκή νομοθεσία και παρεμβαίνουμε όπου διαπιστώνουμε την ανάγκη, για να βελτιώσουμε τη λειτουργία των μεταφορών, προς όφελος πάντα του πολίτη» τόνισε η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χριστίνα Αλεξοπούλου, κατά την τοποθέτησή της στην Ολομέλεια της Βουλής, στο νομοσχέδιο για την ενσωμάτωση ευρωπαϊκών Οδηγιών στο ελληνικό δίκαιο.
Όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, η υφυπουργός είπε ότι «οι μεταφορές είναι βασικός αναπτυξιακός πυλώνας, με σημαντική συμβολή στην εθνική οικονομία». Υπενθύμισε πως έχουμε υποχρέωση για την άμεση υιοθέτηση ευρωπαϊκών οδηγιών και πρακτικών, που θα μας βοηθήσουν ακόμη περισσότερο να επιτύχουμε τους αναπτυξιακούς μας σκοπούς. Όλες οι διατάξεις που εισάγονται με το παρόν σχέδιο νόμου, έχουν αναπτυξιακό πρόσημο, διευκολύνουν τις μεταφορές και είναι προς το συμφέρον των επιχειρήσεων και τελικά των καταναλωτών. Η κ. Αλεξοπούλου τόνισε πως «είμαστε εδώ να ακούμε, να δίνουμε εξηγήσεις, να διορθώνουμε ό,τι κατά την κρίση μας απαιτείται» Χαρακτήρισε τις εντάσεις της αντιπολίτευσης κενού περιεχομένου.
Σχετικά με το άρθρο 28 του νομοσχεδίου, διευκρίνισε ότι αφορά αποκλειστικά τα μέτρα ρύθμισης της κυκλοφορίας λόγω εκτέλεσης συγκοινωνιακών έργων του εμβληματικού έργου «Flyover» της Θεσσαλονίκης. Ενημέρωσε πως ενόψει της έναρξης αυτής της κατασκευής του έργου, της υπερυψωμένης ταχείας λεωφόρου, αποφασίσαμε και δρομολογήσαμε την έναρξη τριών υποστηρικτικών γραμμών Express με δεκαέξι λεωφορεία, ενώ σε αμέσως επόμενη φάση θα προστεθούν δύο έως τρεις γραμμές ακόμα. Η Γραμμή 45 που ήδη λειτουργεί, ενισχύεται με δύο έξτρα οχήματα και συνολικά με τριάντα δύο επιπλέον δρομολόγια κάθε μέρα. Οι διαμπερείς γραμμές Express 70X «Σταθμός ΚΤΕΛ Μακεδονία-ΙΚΕΑ» και 71Χ «Εύοσμος- Βούλγαρη», αναμένεται να λειτουργήσουν με μία πλήρη βάρδια τις καθημερινές για τις ώρες αιχμής, με δεκατέσσερα οχήματα που παραχωρούνται στα ΚΤΕΛ την επόμενη εβδομάδα, μετά την απαραίτητη εκπαίδευση που χρειάζεται να έχουν οι οδηγοί. Επισπεύδουμε επίσης τις διαδικασίες για την πρόσληψη εκατόν πενήντα οδηγών με συμβάσεις ορισμένου χρόνου και το παρόν άρθρο μας βοηθά να παρέμβουμε, όπου, αν και όποτε διαπιστώσουμε δυσλειτουργίες».
Η κ. Αλεξοπούλου απέρριψε την πρόταση να μην γίνει καμία παρέμβαση στον Περιφερειακό της Θεσσαλονίκης μέχρις ότου λειτουργήσει το μετρό της πόλης, εξηγώντας πως υπάρχουν συμβάσεις που περιέχουν όρους, ρήτρες και χρονοδιαγράμματα. Υπάρχουν συμβάσεις που αν δεν τηρηθούν, θα έχουμε έναν εργολάβο που δεν θα εκτελεί έργο και το Δημόσιο θα πληρώνει, είπε.
Για την ενίσχυση των αεροδρομίων με προσωπικό μέσω εσωτερικών μετακινήσεων της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, η υφυπουργός είπε ότι είναι επίσης απαραίτητη, λόγω της διαρκώς αυξανόμενης αεροπορικής κίνησης και ότι η ΥΠΑ έχει υποχρέωση να ανταποκρίνεται στα διεθνή πρότυπα ασφαλείας των πτήσεων.
Οι τοποθετήσεις των εισηγητών και αγορητών των κομμάτων
Ο εισηγητής της ΝΔ Μακάριος Λαζαρίδης ζήτησε την υπερψήφιση του νομοσχεδίου τονίζοντας ότι οι δύο αυτές ενσωματώσεις Οδηγιών «είναι μια καλή ευκαιρία να δείξουμε ως Κοινοβούλιο ότι μπορεί να ομονοούμε σε θετικές διατάξεις χωρίς “ναι -μεν αλλά” και χωρίς αστερίσκους».
Αναλύοντας τις διατάξεις του νομοσχεδίου, ο εισηγητής της ΝΔ επισήμανε ότι οι Οδηγίες αυτές έχουν ένα διπλό στόχο, αφενός την ενίσχυση της επιχειρησιακής ευελιξίας των επιχειρήσεων που μεταφέρουν εμπορεύματα για ίδιο λογαριασμό ή για λογαριασμό τρίτων και η αύξηση της παραγωγικότητας και της ανταγωνιστικότητας των εν λόγω επιχειρήσεων. Και αφετέρου, η έγκαιρη ολοκλήρωση των έργων που αφορούν στην υλοποίηση του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών, στο πλαίσιο που θέτει ο Κανονισμός 1315/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Δεκεμβρίου 2013 για τη δημιουργία τεχνολογικά προηγμένων διαλειτουργικών δικτύων στην Ευρωπαϊκή Ένωση».
Ο κ. Λαζαρίδης έδωσε έμφαση στις ρυθμίσεις «οι οποίες συμβάλλουν στην καλύτερη εκτέλεση κομβικών συγκοινωνιακών έργων υποδομής και στη διαχείριση της κυκλοφοριακής επιβάρυνσης που προσωρινά θα επιφέρουν, όπως θα συμβεί, λόγου χάρη, στο έργο του Flyover στη Θεσσαλονίκη». Χαρακτήρισε «ξεχωριστής σημασίας την αναφορά στο άρθρο 30 της ενίσχυσης των περιφερειακών αερολιμένων (ιδιωτικών και αρμοδιότητας Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας), ιδίως τους καλοκαιρινούς μήνες, μέσω της διάθεσης προσωπικού με συγκεκριμένο χρονικό ορίζοντα». Σχετικά με την διάταξη της τροπολογίας χορήγησης οικονομικής ενίσχυσης σε πληγείσες περιοχές, ζήτησε να ενταχθούν και τα νοικοκυριά των χωριών Διαλεκτό, Ξεριάς και Αβραμυλιά του Δήμου Νέστου, που επλήγησαν από την καταστροφική πυρκαγιά του περασμένου καλοκαιριού.
Σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Χάρης Μαμουλάκης αναφερόμενος στις δύο Οδηγίες παρατήρησε πως η Οδηγία (ΕΕ) 2022/738 παρέχει μικρό βαθμό ευελιξίας στον εθνικό νομοθέτη και εμβαθύνει το κανονιστικό πλαίσιο καθώς επιτρέπει σε εταιρείες και τρίτων χωρών την εκτέλεση μεταφορικού έργου και το αντίθετο. Χαρακτήρισε προβληματική την απορρύθμιση που επιφέρει η Οδηγία καθώς δημιουργεί επισφάλειες σε θέματα κυρίως οδικής ασφάλειας. Δεν λαμβάνει υπόψιν τις υφιστάμενες φορολογικές ανισότητες μεταξύ των χωρών – μελών της ΕΕ απειλώντας τις ελληνικές μεταφορικές εταιρείες της Β. Ελλάδας από τον βαλκανικό ανταγωνισμό.
Διαφώνησε με την άδεια που παρέχεται -χωρίς να είναι μια δεσμευτική κατεύθυνση της Οδηγίας- σε οργανισμούς της Αυτοδιοίκησης να εκμισθώνουν φορτηγά ΔΧ λέγοντας πως «είναι παράλογη γιατί ενισχύει τις απευθείας αναθέσεις και δεν ευνοεί τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, γι’ αυτό ζήτησε την απόσυρσή της. Επισήμανε ότι η μορφή της ενσωμάτωσης αυξάνει τον άνισο ανταγωνισμό μεταξύ των μεταφορικών εταιρειών που έχουν μια σειρά από προϋποθέσεις έναντι των μη μεταφορικών επιχειρήσεων. Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ για την τροπολογία Οδηγίας (ΕΕ) 2021/1187 είπε πως αυτή «θα έπρεπε να εκκινήσει μια εθνική συζήτηση για την υλοποίηση των διευρωπαϊκών δικτύων». Σχετικά με τις διατάξεις που αφορούν την ΥΠΑ, είπε ότι ελαστικοποιούν περαιτέρω τις δυνατότητες εποχικής κάλυψης κεντρικών υπηρεσιών με μετακινήσεις σε περιφερειακά αεροδρόμια. Αναφορικά με τις διατάξεις των υπουργικών τροπολογιών, ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ διαφώνησε με τη διάταξη της αύξησης διάρκειας της Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του Ο.Λ. Καβάλας καθώς από τα 25 + 25 χρόνια πάμε στα 65 έτη. Ζήτησε από τον αρμόδιο υπουργό να απαντήσει με ποια κριτήρια αποφασίστηκε αυτός ο χρονικός ορίζοντας. Επίσης, διαφώνησε με τη λογική της διάταξης για τη συντήρηση των υποβρυχίων του Π.Ν λέγοντας γιατί θα πρέπει η Πολιτεία να πληρώνει 1 εκατ. ευρώ μηνιαίως για μια σύμβαση που ο παραχωρησιούχος έχει αναλάβει αυτή την υποχρέωση και τις τεράστιες αυτές υποχρεώσεις τις αναλαμβάνει το δημόσιο. Διαφώνησε και με τις συνεχιζόμενες παρατάσεις για το συγκοινωνιακό έργο του ΟΑΣΘ καθώς έτσι χάνονται πόροι.
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ αναφερόμενος στα πλημμυρικά φαινόμενα στη Θεσσαλία είπε ότι «είναι πολιτικά παράδοξο, λίγες εβδομάδες μετά από αυτά που δημιουργήθηκαν τόσο από τα φαινόμενα της κλιματικής κρίσης όσο και της εγκληματικής αμέλειας της κυβέρνησης, να έχουμε μια σειρά από πολύ σημαντικές απεντάξεις τεσσάρων αντιπλημμυρικών έργων» και ζήτησε «ανασύνταξη του σχεδιασμού του Ταμείου Ανάκαμψης και να επισπευστούν οι διαδικασίες». Επίσης για τα ρέματα ζήτησε «να υπάρξει καλύτερη συνεννόηση των Υπουργείων και να γνωρίζουν ποιος έχει την ευθύνη για κάθε ένα ρέμα και όχι να υπάρχει μια σύγχυση».
Ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ Απόστολος Πάνας σχετικά με το νομοσχέδιο ανέφερε πως ως κόμμα δεν έχουμε αντιρρήσεις στις ευρωπαϊκές Οδηγίες. Παρατήρησε όμως ότι υπήρξε προβληματισμός και ενστάσεις από τους εμπλεκόμενους φορείς οδικών μεταφορών για τις επιπτώσεις που θα έχουν για τον κλάδο. Χαρακτήρισε στενάχωρο που μια σειρά από προτάσεις που έκανε το ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ στην συζήτηση της Επιτροπής έμειναν αναπάντητες από το υπουργείο. Αναγνώρισε ότι υπάρχουν θετικά από την Οδηγία αλλά σημείωσε ότι υπάρχουν ζητήματα όπως: Δικλίδες ασφαλείας για την προστασία του εγχώριου κλάδου, δεν υπάρχει ελεγκτικός μηχανισμός νομιμότητας μίσθωσης φορτηγών ΔΧ. Δεν προβλέπεται τι γίνεται εάν μια αλλοδαπή εταιρεία χρησιμοποιεί αλλοδαπούς υποαμειβόμενους οδηγούς σε σχέση με τους Έλληνες οδηγούς. Πώς θα ισοσκελισθούν οι φορολογικές και ασφαλιστικές απώλειες του κράτους; Ζήτησε να υπάρξει εθνική πολιτική για τις οδικές μεταφορές που θα ενισχύσουν και θα διασφαλίσουν την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών εταιρειών. Ο κ. Πάνας προανήγγειλε πως στις άλλες διατάξεις του νομοσχεδίου το κόμμα του θα διαφοροποιηθεί.
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής σχετικά με το νομοσχέδιο ανέφερε ότι «είναι ένας ακόμα κρίκος στην αλυσίδα της πολιτικής της λεγόμενης απελευθέρωσης της αγοράς των οδικών διεθνών και εσωτερικών μεταφορών». Μια απελευθέρωση, όπως είπε ο βουλευτής του ΚΚΕ, από την οποία «ευνοείται και επιταχύνεται η συγκέντρωση του κεφαλαίου που δραστηριοποιείται ή θα δραστηριοποιηθεί στον κλάδο. Επίσης, ενισχυμένες βγαίνουν και οι ελληνικές μεγάλες μεταφορικές εταιρείες που τους παρέχετε τη δυνατότητα μείωσης κόστους και αύξησης της κερδοφορίας τους. Κάτι που συνθλίβει τις μικρές μεταφορικές εταιρείες και τους αυτοαπασχολούμενους του κλάδου μεταφοράς φορτηγών ΔΧ, όπως και τα δικαιώματα των εργαζομένων σε αυτά τα φορτηγά».
Ο βουλευτής του ΚΚΕ παρατήρησε ότι αυτά «δεν είναι κάποια αυθαίρετα συμπεράσματα καθώς στην αιτιολογική έκθεση αναφέρονται και περιγράφονται αυτοί οι στόχοι καθαρά». Σχετικά με τις άλλες διατάξεις του νομοσχεδίου επισήμανε ότι από την «αναβάθμιση» του περιφερειακού της Θεσσαλονίκης, το λεγόμενο «fly over», έτσι όπως ξεκίνησαν τα έργα, χωρίς καμία συνολική κυκλοφοριακή μελέτη και με τα έργα του Μετρό σε εξέλιξη, η πόλη θα ζήσει ασφυκτικές κυκλοφοριακές συνθήκες. Η θέση του ΚΚΕ, είπε ότι είναι πως το συγκεκριμένο έργο επείγει να γίνει, όμως χωρίς ιδιωτικοποίηση μέσω ΣΔΙΤ και αφού λειτουργήσει το Μετρό για να ομαλοποιηθεί η λειτουργία των Μέσων Μεταφοράς. Αναφορικά με το άρθρο 30 για την υποστελέχωση των περιφερειακών αεροδρομίων είπε πως η κυβέρνηση «επιχειρεί με μπαλώματα και μετακινήσεις προσωπικού να καλύψει τα κενά, αντί να προχωρήσει σε προσλήψεις μόνιμου προσωπικού για την ασφάλεια των πτήσεων, των επιβατών και των εργαζομένων».
Σχετικά με την διάταξη της τροπολογίας για οικονομική ενίσχυση πληγέντων από φυσικές καταστροφές την χαρακτήρισε «εμπαιγμό και κοροϊδία».
Όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Κωνσταντίνος Μπούμπας εξέφρασε μια σειρά ενστάσεις ως προς το νομοσχέδιο λέγοντας ότι οι επαγγελματίες του κλάδου μένουν εκτός βοήθειας εκσυγχρονισμού τους από την Πολιτεία. Δεν διασφαλίζει την ποιότητα στις μεταφορές και το τι θα μεταφέρεται. Καταστρατηγεί και καταδυναστεύει τους επαγγελματίες αυτοκινητιστές. Υπάρχει, είπε, προβληματισμός για αλλοδαπές εταιρείες που θα μπορούν να χρησιμοποιούν αλλοδαπούς οδηγούς που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις άσκησης του επαγγέλματος. Για τις μισθώσεις φορτηγών από δήμους ανέφερε πως δημιουργούνται ερωτηματικά για πόσο χρονικό διάστημα αυτά θα μπορεί να μισθώνονται, με ποιο οικονομικό αντάλλαγμα και με ποιο τρόπο θα επιλέγονται οι επιχειρήσεις. Σχετικά με την Οδηγία για το διευρωπαϊκό δίκτυο, ο βουλευτής είπε ότι θα πρέπει να δημιουργηθούν υποδομές.
Ο ειδικός αγορητής των «Σπαρτιατών» Διονύσης Βαλτογιάννης σχετικά με το νομοσχέδιο ανέφερε ότι παρά τα όσα υποστηρίζει η κυβέρνηση αυτές οι Οδηγίες «αποκλίνουν του επιδιωκόμενου σκοπού της ενίσχυση της παραγωγικότητας των επιχειρήσεων που μεταφέρουν εμπορεύματα». Και δήλωσε πως «εμείς στηρίζουμε τη μικρομεσαία ελληνική επιχείρηση, αλλά και τους Έλληνες οδηγούς στα φορτηγά, για αυτό καταψηφίζουμε όλα τα άρθρα του».
Ο ειδικός αγορητής της «Νίκης» Νικόλαος Βρεττός σχετικά με το νομοσχέδιο το χαρακτήρισε τεχνοκρατικό, σημειώνοντας ότι εντάσσεται «στην κυβερνητική λογική που δεν έχει να κάνει με τα συμφέροντα των πολλών και αδύναμων συμπολιτών μας, αλλά έχει να κάνει με τα συμφέροντα ίσως τα ενωσιακά, που είναι επιρρεπή στα λόμπι». Θα πρέπει είπε «να αποφασίσουμε τι θέλουμε να παραδώσουμε στην επόμενη γενιά». Καταλόγισε στην κυβέρνηση ότι «διακατέχεται από μια επενδυτική προοπτική χωρίς να ενδιαφέρεται για τους πολίτες
Η ειδική αγορήτρια της Πλεύσης Ελευθερίας Γεωργία Κεφάλα από την δική της πλευρά σχετικά με τις ενσωματώσεις των δύο Οδηγιών καταλόγισε πρόχειρη νομοθέτηση με απουσία διαβούλευσης. Όλοι, είπε, ότι «συμφωνούμε ότι θα πρέπει να τρέξουμε για να προλάβουμε τις εξελίξεις αλλά εμείς όχι δεν γινόμαστε πρωτοπόροι αλλά καθυστερούμε ακόμα και σε ενσωματώσεις Οδηγιών». Επισήμανε γενικά ότι τα οριζόμενα στις Οδηγίες δεν βλέπουμε να συνοδεύονται από τα αντίστοιχα συμπεριληπτικά έργα που θα έπρεπε να υπάρξουν. Παρατήρησε ότι στο νομοσχέδιο αυτό υπάρχουν πολλά θετικά αλλά που εξ αιτίας των ελλείψεων και την πρόνοια για τους επαγγελματίες οδηγούς χάνουν το νόημά τους. Υποστήριξε πως υπάρχει μια φαινομενική αλλά όχι πραγματική εξασφάλιση στην ασφάλεια των μεταφορών. Διαιωνίζονται οι γραφειοκρατικές διαδικασίες. Τόνισε ότι «η χώρα μας είναι μια ασύνδετη μεταξύ της χώρα και περιμένουμε να χορέψει μπαλέτο στον ανταγωνισμό με τα υπόλοιπα κράτη της ΕΕ». Ζήτησε ενίσχυση των ελληνικών μεταφορικών εταιρειών για τον εκσυγχρονισμό τους. Κάλεσε «να βάλουμε τις επιθυμίες μας στην ελληνική πραγματικότητα και τις δυνατότητες που έχει». Για το διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών, η βουλευτής, ανέφερε πως «παρουσιάζει μεγάλες καθυστερήσεις ολοκλήρωσης που φαντάζει ως κάτι πολύ μακρινό, ειδικά όταν δεν μπορούμε φτιάξουμε ένα σωστό αντιπλημμυρικό έργο». Χάνουμε, είπε «την ελπίδα μας και αυτό είναι το χειρότερο». Δήλωσε ότι η Πλεύση Ελευθερίας διατηρεί επιφυλάξεις σχετικά με τα όσα ορίζονται στις δύο αυτές Οδηγίες.