Στην τελική ευθεία φαίνεται να βρίσκεται η αναχρηματοδότηση ομολογιακών δανείων του έργου Παραχώρησης της εταιρείας «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου». Προ ημερών μόλις, ο υφυπουργός Υποδομών, Ν. Ταχιάος, σε συνάντηση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου με εκπροσώπους των μέσων ενημέρωσης αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, και στο θέμα αυτό, τονίζοντας ότι είναι σε εξέλιξη σχετικές διαδικασίες, με το Δημόσιο εδώ και μήνες να έχει προσλάβει ειδικό σύμβουλο που καλείται όχι μόνο να δώσει πόρισμα για το αν προκαλείται βλάβη, αλλά και να εξετάσει αν η αναχρηματοδότηση έχει οφέλη για το Δημόσιο.

Υπενθυμίζεται ότι στην εν λόγω παραχώρηση (λήγει το 2038) συμμετέχουν η γερμανική Hochtief με 38,89%, η ΑΒΑΞ με 23,61%, η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (θυγατρική της ΕΛΛΑΚΤΩΡ) με 22,22% και η γαλλική Vinci Concessions με 15,28%.

Πρόκειται για μια υπόθεση που έχει ξεκινήσει προς τα τέλη του 2022, όταν η κοινοπραξία αιτήθηκε την αναχρηματοδότηση ομολογιακών δανείων μειωμένης εξασφάλισης, με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να προσλαμβάνει σύμβουλο προκειμένου να εκτιμήσει τις επιπτώσεις της προτεινόμενης αναχρηματοδότησης, τους πιθανούς κινδύνους ή και τα οφέλη που αφορούν στην πλευρά του ελληνικού δημοσίου.

Αυτό που έχει επίσης ενδιαφέρον είναι ότι με μια θετική κατάληξη στο θέμα αυτό μπορεί να ανοίξει ο δρόμος για επιστροφή κεφαλαίων στους μετόχους της εταιρείας παραχώρησης, ποσό που εκτιμάται σε ύψος άνω των 200 εκατ. ευρώ. Το ομολογιακό δάνειο μειωμένης εξασφάλισης αποτελεί αρχικό Δάνειο των Μετόχων προς τον παραχωρησιούχο. Επί της ουσίας, με την ωρίμανση της παραχώρησης, και ιδίως εφόσον έχει κέρδη, ο παραχωρησιούχος μπορεί να στραφεί σε νέο τραπεζικό δανεισμό – αναχρηματοδότηση, με τους μετόχους να παίρνουν πίσω, αναλογικά με τα ποσοστά τους, μέρος των κεφαλαίων που έχουν επενδύσει, εφόσον έχει δοθεί και έγκριση από τις δανείστριες τράπεζες.