Της Τέτης Ηγουμενίδη
Τη λειτουργία και συντήρηση του δικτύου του Μετρό Θεσσαλονίκης ανέλαβε επίσημα χθες υπογράφοντας τη Σύμβαση με την Ελληνικό Μετρό, η κοινοπραξία THEMA (THEMA Consortium). Αποτελείται από τις εταιρείες ATM S.p.A. και Egis Projects S.A.S.
Πρόκειται για το πρώτο ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα) στη χώρα μας που υπογράφεται και αφορά στη λειτουργία ενός συγκοινωνιακού μέσου.
Προηγήθηκε διαγωνισμός ο οποίος, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Ελληνικό Μετρό, Νίκο Κουρέτα, ολοκληρώθηκε σε χρόνο ρεκόρ (σε σχέση με άλλα έργα ΣΔΙΤ) με το τίμημα να διαμορφώνεται, σε όρους καθαρής παρούσας αξίας, σε 249,930 εκατ. ευρώ, για διάρκεια 11 ετών.
Σε πρώτη φάση η THEMA θα αναλάβει τη λειτουργία της βασικής γραμμής του Μετρό της Θεσσαλονίκης που ξεκινά από την βορειοδυτική πλευρά της πόλης με τον σταθμό «Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός», εμπρός από τον σταθμό του ΟΣΕ και συνεχίζει έως τον τερματικό σταθμό «Νέα Ελβετία» στην νοτιοανατολική πλευρά της πόλης καταλήγοντας στο αμαξοστάσιο Πυλαίας.
Σε δεύτερο στάδιο θα ξεκινήσει η λειτουργία και της επέκτασης προς Καλαμαριά, την οποία επίσης θα αναλάβει η κοινοπραξία THEMA.
Στο αντικείμενο των υπηρεσιών που θα παρέχει η κοινοπραξία περιλαμβάνονται η καθημερινή λειτουργία και συντήρηση των εγκαταστάσεων, των συστημάτων και του τροχαίου υλικού, ο καθαρισμός, η φύλαξη (Ασφάλεια – Προστασία), η διαχείριση Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου (AFC) και η εγκατάσταση και λειτουργία του πληροφοριακού συστήματος IT-ERP υποστήριξης της διοικητικής λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Τους επόμενους 14 μήνες η THEMA θα προχωρήσει, μεταξύ άλλων, τις αναγκαίες προσλήψεις. Στην αρχή 65 άτομα, τα οποία θα εκπαιδευτούν ώστε στη συνέχεια να εκπαιδεύσουν τους υπόλοιπους εργαζόμενους. Σε πλήρη λειτουργία θα έχει 320 άτομα προσωπικό. Επίσης θα πρέπει να πιστοποιήσει μέσω ανεξάρτητου ειδικού φορέα την ασφάλεια της διαδικασίας λειτουργίας και συντήρησης.
Όπως εξήγησε χθες ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος, κατά την εκδήλωση της υπογραφής του ΣΔΙΤ, στο σταθμό Αγία Σοφία του Μετρό της Θεσσαλονίκης, παρουσία του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, ο ανάδοχος θα πληρώνεται από το Δημόσιο με πληρωμές διαθεσιμότητας. Τα έσοδα από το μετρό θα τα εισπράττει το Δημόσιο.
Με την υπογραφή της εν λόγω σύμβασης το πολύπαθο συγκοινωνιακό έργο, εισέρχεται, σύμφωνα με την κυβέρνηση, στην τελική ευθεία.
Η προοπτική είναι να τεθεί σε λειτουργία στο τέλος του 2024. Η κατασκευή των 13 σταθμών της βασικής γραμμής έχει σχεδόν ολοκληρωθεί, ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη δοκιμές με τους συρμούς που έχουν παραλειφθεί, οι οποίοι να σημειώσουμε ότι κινούνται χωρίς οδηγό.
Το συνολικό κόστος του έργου έχει διαμορφωθεί σε 2,082 δις. ευρώ, 1,496 δις. για τη βασική γραμμή και 586 εκατ. για την επέκταση προς Καλαμαριά (περιλαμβάνει και το τροχαίο υλικό).
Η κατασκευή του Μετρό της Θεσσαλονίκης ξεκίνησε το 2007 με κατασκευαστή την εταιρεία ΑΕΓΕΚ η οποία στη συνέχεια χρεοκόπησε και το έργο ανέλαβε η Άκτωρ (όμιλος Ελλάκτωρ).
Με την ολοκλήρωση της κατασκευής του έργου της βασικής γραμμής και της επέκτασης προς Καλαμαριά, αναμένεται να εξυπηρετούνται καθημερινά 313.000 επιβάτες. Επιπρόσθετα, με τη λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης στο σύνολο του, υπολογίζεται πως θα κυκλοφορούν, καθημερινά, περίπου 57.000 λιγότερα ιδιωτικής χρήσης οχήματα, μειώνοντας αντίστοιχα τους ρύπους CO2 κατά 212 τόνους ημερησίως.
Η ιταλική εταιρεία ATM (51% στην κοινοπραξία THEMA) είναι ο φορέας δημόσιας συγκοινωνίας της Μητροπολιτικής Περιοχής του Μιλάνου (με τον οποίο εξυπηρετούνται 96 δήμοι – 3,2 εκατομμύρια κάτοικοι) και από το 2008 φορέας δημόσιας συγκοινωνίας στην Κοπεγχάγη. Διαχειρίζεται αυτόματα συστήματα μετρό για περίπου 10 χρόνια, καθώς και παραδοσιακά μετρό, λεωφορεία, τραμ και τρόλεϊ.
Η Egis (με 49% στην κοινοπραξία) είναι γαλλική εταιρεία με διεθνή παρουσία και αντικείμενο τους τομείς της παροχής συμβουλών, της μηχανικής κατασκευών και των υπηρεσιών κινητικότητας. Δραστηριοποιείται σε 120 χώρες. Σήμερα, μεταξύ άλλων, ασχολείται με το σχεδιασμό και την κατασκευή διαφόρων Automatic Metro Projects, όπως οι γραμμές 15, 16 και 17 του νέου Μετρό του Παρισιού και η αναβάθμιση συστημάτων του μετρό, όπως η Γραμμή Β στη Λυών.