Εξωτερική όψη του βασικού κτιρίου του Υπουργείου Υποδομών στον Χολαργό, όπως φαίνεται από τον δρόμο
Πηγή Εικόνας: Google Maps

Το «χτίσιμο» της υπερασπιστικής του γραμμής απέναντι στις αξιώσεις της «Ολυμπίας Οδού» για αναθεώρηση του κόστους κατασκευής του οδικού έργου «Πάτρα – Πύργος» λόγω των αυξήσεων στις τιμές των δομικών υλικών και της ενέργειας, φαίνεται να ετοιμάζει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Προς την κατεύθυνση αυτή «κάλεσε» την εταιρεία «ΤRΕΚ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» με στόχο να της αναθέσει την παροχή υπηρεσιών ειδικού εμπειρογνώμονα για την υποβοήθηση της «Ειδικής Υπηρεσίας Δημοσίων Έργων Κατασκευής Συγκοινωνιακών Έργων με Σύμβαση Παραχώρησης» στην αντιμετώπιση/αντίκρουση των ισχυρισμών της «ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.».

Ο παραχωρησιούχος είχε υποβάλει από πέρυσι, στις 22/09/2022, αίτηση για διενέργεια Διαιτησίας, στο πλαίσιο της κατασκευής του Έργου Πάτρα- Πύργος και το δημόσιο προφανώς επιχειρεί να αντιμετωπίσει τις αξιώσεις της κοινοπραξίας. Θυμίζουμε ότι τα τελευταία έτη έχουν ανακύψει μεγάλες αυξήσεις (έως και 60% – 70% σε κάποιες περιπτώσεις) στις τιμές των υλικών (και στην ενέργεια), απόρροια και της πολεμικής κρίσης στην Ουκρανία, αν και δεν έχει κυκλοφορήσει στην αγορά το ποσοστό αναθεώρησης που φέρεται να επιζητά ο παραχωρησιούχος. Υπενθυμίζεται ότι το κόστος του έργου, μετά την «επιστροφή» του στην Ολυμπία Οδό, υπολογίστηκε στα 330 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το 65% καλύπτεται από το Δημόσιο και την Ε.Ε..

Σε κάθε περίπτωση, το υπουργείο κάλεσε την TREK εξηγώντας σε σχετικό έγγραφο ότι «ο ανάδοχος λόγω της υψηλής εξειδίκευσής του θα αναλάβει τη σύνταξη έκθεσης πραγματογνωμοσύνης για την αντίκρουση της επιχειρηματολογίας του Παραχωρησιούχου σχετικά με το ζήτημα αύξησης του κατασκευαστικού κόστους του ‘Έργου Πάτρα- Πύργος, λόγω της ενεργειακής κρίσης. Στα πλαίσια εκτέλεσης του αντικειμένου της Σύμβασης ο Ειδικός Εμπειρογνώμονας θα συμμετέχει όποτε απαιτηθεί και του ζητηθεί σε συναντήσεις με τις αρμόδιες υπηρεσίες και άλλους εμπλεκόμενους φορείς καθώς και θα υποβάλλει εγγράφως όποτε αυτό του ζητηθεί από την αρμόδια υπηρεσία σχόλια επί των υποστηρικτικών υπηρεσιακών εγγράφων που συντάσσονται στο πλαίσιο και τη διαδικασία διατύπωση των απόψεων της αρμόδιας υπηρεσίας προς αντίκρουση των ισχυρισμών του Παραχωρησιούχου. Τέλος, ο ανάδοχος, θα κληθεί να υποστηρίξει την Έκθεση Εμπειρογνωμοσύνης ενώπιον του Διαιτητικού Δικαστηρίου και ακολούθως να υποβάλει σχόλια που αφορούν το αντικείμενο του επί της Αντίκρουσης των ισχυρισμών της αιτούσας στα πλαίσια της διαδικασίας της διαιτησίας».

Πάντως, η αντιδικία αυτή δεν εμποδίζει την κατασκευαστική κοινοπραξία των ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ – ΑΒΑΞ να προωθεί τις εργασίες, αν και δεν είναι σε όλα τα μέτωπα το ίδιο προχωρημένες. Πρόσφατα μόλις, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρ. Σταϊκούρας, μιλώντας σε συνέδριο χαρακτήρισε το Πάτρα-Πύργος εμβληματικό έργο για την περιοχή, αναφέροντας πως «εκτελείται σε τρεις διαφορετικές εργολαβίες, με το ποσοστό προόδου να είναι στο 25%». Όπως υπογράμμισε, «το ποσοστό δεν είναι το ίδιο και στα τρία τμήματα, κι αυτό που είναι πιο κοντά προς τον Πύργο έχει ήδη ένα ποσοστό ολοκλήρωσης που υπερβαίνει το 40%, ενώ έχουν ξεκινήσει και οι ασφαλτοστρώσεις σε συγκεκριμένα τμήματα». Σε γενικές γραμμές, βάσει παλιότερων χρονοδιαγραμμάτων, ο ορίζοντας ολοκλήρωσής του οδικού έργου των περίπου 74 χλμ. είναι το 2025.