Της Τέτης Ηγουμενίδη
Με την εκτίμηση ότι η παραχώρηση της Αττικής Οδού θα συνεισφέρει στα ετήσια EBITDA (κέρδη προ φόρων τόκων και αποσβέσεων) του Ομίλου περί τα 300 εκατ. ευρώ δόμησε την προσφορά της (3,270 δισ. ευρώ) για τον αυτοκινητόδρομο η ΓΕΚ Τέρνα.
Όπως ανέφεραν χθες, κατά τη διάρκεια ενημέρωσης των αναλυτών στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου, Γιώργος Περιστέρης, ο γενικός διευθυντής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης, Μάνος Μουστάκας και η γενική διευθύντρια Χρηματοοικονομικών Υπηρεσιών, Πηνελόπη Λαζαρίζου, προκειμένου να συντάξουν την προσφορά για την Αττική Οδό ελήφθησαν υπόψη, μεταξύ άλλων, η αναμενόμενη αύξηση του κυκλοφοριακού φόρτου από τις επεκτάσεις του αυτοκινητόδρομου (προς τα λιμάνια Ραφήνας και Λαυρίου) καθώς και οι θετικές προβλέψεις για την ελληνική οικονομία.
Με βάση και τα παραπάνω η διοίκηση εκτιμά ότι στην επόμενη πενταετία ο Όμιλος θα επιτύχει διπλασιασμό του EBITDA, προσεγγίζοντας το 1 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση. Στο νούμερο αυτό δεν συμπεριλαμβάνει τα κέρδη από τις συμμετοχές της στο Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα με καζίνο στο Ελληνικό, στο αεροδρόμιο Καστελιού στην Κρήτη και στην μονάδα ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο το φυσικό αέριο ισχύος 877 MW στην Κομοτηνή έργα που βρίσκονται σε φάση σχεδιασμού ή κατασκευής.
Στις Παραχωρήσεις η ΓΕΚ Τέρνα, είναι ο μεγαλύτερος επενδυτής διαθέτοντας, σύμφωνα πάντα με τη διοίκησή της, ένα από τα νεαρότερα (μέση συμβατική διάρκεια 25 έτη), πιο διαφοροποιημένα και χαμηλού ρίσκου χαρτοφυλάκια από τα οποία αναμένει μερίσματα 6 δισ. ευρώ στο σύνολο της ζωής των έργων, χωρίς να συνυπολογίζεται σε αυτά η συμβολή της Αττικής Οδού.
Η διοίκηση της ΓΕΚ Τέρνα σημείωσε επίσης χθες πως όλες οι παραγωγικές δραστηριότητες του ομίλου (παραχωρήσεις, ενέργεια κ.λ.π.) είναι «υψηλής εμπορικότητας και εμπορευσιμότητας» και δύναται ανά πάσα στιγμή να αποφέρουν υπεραξίες στον Όμιλο με την αξιοποίησή τους, όταν και εφόσον υπάρξουν οι κατάλληλες συνθήκες.
Ο κ. Περιστέρης δεν απάντησε σε ερώτημα σχετικό με την πώληση της Τέρνα Ενεργειακή, μια υπόθεση που βγαίνει συχνά στην επικαιρότητα. Επανέλαβε απλώς ότι ο Όμιλος θα είναι καλά είτε με είτε χωρίς την προαναφερόμενη θυγατρική του.
Απαντώντας σε ερώτημα σχετικό με το μέρισμα ο επικεφαλής του κατασκευαστικού – ενεργειακού Ομίλου σημείωσε ότι γίνεται προσπάθεια να βρεθεί η ισορροπία μεταξύ επενδύσεων και ικανοποίησης των μετόχων. Όπως είπε τα τελευταία χρόνια έχει δοθεί καλό μέρισμα μαζί με την αγορά ιδίων μετοχών και πρόθεση της εταιρείας είναι να συνεχίσει να δίνει μέρισμα συνεχώς αυξανόμενο.
Αναφορικά με το πότε θα υπογραφεί η σύμβαση για την Εγνατία Οδό η διοίκηση της ΓΕΚ Τέρνα είπε πως σε ό,τι την αφορά δεν έχει καμία εκκρεμότητα. Η καθυστέρηση οφείλεται στο ελληνικό δημόσιο το οποίο έχει την υποχρέωση μεταξύ άλλων να αδειοδοτήσει το σύνολο των σηράγγων και να εκδώσει την Κοινή Υπουργική Απόφαση για την αναπροσαρμογή των διοδίων. Με βάση δε τον προγραμματισμό του ΤΑΙΠΕΔ η υπογραφή της σύμβασης και η κύρωσή της με νόμο από την Βουλή αναμένεται το πρώτο τρίμηνο του 2024, ενώ θα τεθεί σε ισχύ το δεύτερο.
Ακόμη, σύμφωνα με τον επικεφαλής της ΓΕΚ Τέρνα δεν αντιμετωπίζεται κανένα πρόβλημα με την έκδοση εγγυητικών επιστολών καθώς ο Όμιλος έχει τη δυνατότητα να απευθύνεται εκτός από την ελληνική τραπεζική αγορά και στη διεθνή. Σχετικά με το πρόβλημα της έλλειψης εργατικού προσωπικού που αφορά σε όλο τον κλάδο σημείωσε πως γίνεται προσπάθεια σε συνεργασία με την κυβέρνηση να επιλυθεί. Ωστόσο, συμπλήρωσε πως κάποια από τα μεγάλα έργα που ήταν να προχωρήσουν (όπως το πακέτο των σιδηροδρομικών έργων προϋπολογισμού 4 δις. ευρώ το οποίο δεν έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση) καθυστερούν και αυτό κάνει λιγότερο δύσκολο το πρόβλημα.
Γενικότερα, ο κ. Περιστέρης ανέφερε πως «η ΓΕΚ Τέρνα δεν διανύει απλά την καλύτερη περίοδο στην πεντηκονταετή πορεία της, αλλά βρίσκεται στην πλέον κατάλληλη θέση για να επιτύχει ισχυρή και μακροπρόθεσμη αξία», ενώ μεταξύ των στοιχείων που επισημάνθηκαν ήταν πως ο Όμιλος:
– Έχει σταθερή μετοχική σύνθεση, στιβαρή διοίκηση, την πολυπληθέστερη κατασκευαστική ομάδα, τον αρτιότερο εξοπλισμό, σημαντικό αριθμό έργων με χαρακτηριστικά που ταιριάζουν απόλυτα στα ανταγωνιστικά της πλεονεκτήματα, αλλά και πολλές συνέργειες μεταξύ των κλάδων δραστηριοποίησής της. Ως αποτέλεσμα η ΓΕΚ Τέρνα μπορεί να είναι πολύ πιο επιλεκτική στις επενδύσεις αλλά και πολύ πιο ανταγωνιστική στις προσφορές της, άρα και πιο επιτυχημένη.
– Διαθέτει την απαραίτητη οικονομική ευρωστία, την κεφαλαιακή διάρθρωση αλλά και το πιστοληπτικό προφίλ, για να προχωρήσει το επενδυτικό πλάνο των 10 δισ. ευρώ.
– Έχει εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση για όλες τις μεγάλες επενδύσεις της (Εγνατία, Καφηρέας, Μονάδα Ηλεκτροπαραγωγής Κομοτηνής, Αμφιλοχία κ.α.).
– 67% του δανεισμού του είναι χωρίς αναγωγή στην μητρική εταιρεία. 73% του δανειακού χαρτοφυλακίου είναι με σταθερά (fixed) επιτόκια ή hedged με την χρήση swaps, προσφέροντας προστασία έναντι διακυμάνσεων επιτοκίων.
– Το μέσο κόστος δανεισμού είναι 4,10% (4,29% περιλαμβάνοντας το κόστος των swap). Στην μητρική εταιρεία το σύνολο του δανεισμού της είναι fixed με μέσο κόστος 2,75% και χωρίς σημαντικές υποχρεώσεις έως το 2027.
– Ο Δείκτης net debt/EBITDA 2.1x είναι σταθερός από την αρχή του έτους, σε πολύ χαμηλό επίπεδο σε σχέση με τον κλάδο.