Καμπανάκι για ελλείψεις σε δέκα βασικά προϊόντα ευρείας κατανάλωσης χτυπά η Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας καθώς μειώνεται η παραγωγή τους εξαιτίας τριών σημαντικών παραγόντων. Ο πρώτος είναι η κλιματική αλλαγή, ο δεύτερος η έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού διεθνώς, και ο τρίτος η έλλειψη οδηγών μεταφορών.
Τα 10 προϊόντα που λιγοστεύουν είναι τα Φρούτα , Λαχανικά, οι Κονσέρβες ψαριών( τόνου) , τα προϊόντα Ντομάτας, τα Δημητριακά η Ζάχαρη, τα Ζυμαρικά, τα Ρύζια, το Ελαιόλαδο το Χοιρινό και Σοκολάτα.
Η Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας προσδιορίζει ότι οι επιπτώσεις του Daniel στη Θεσσαλία θα περιορίσει το νωπό κρέας όπως σε χοιρινά και σε αρνιά με το πρόβλημα να εντοπίζεται κυρίως σε αρνιά, τα φρούτα όπως τα μήλα που είναι στα δέντρα και υπάρχει δυσκολία πρόσβασης και μεταφοράς για αποθήκευση, εξαιτίας του κατεστραμμένου οδικού δικτύου. Οι ελλείψεις σε μήλα και αχλάδια όμως μάλλον θα καλυφθούν από άλλες περιοχές.
Στα σιτηρά και τα όσπρια, η φετινή συγκομιδή έχει γίνει και οι ποσότητες που έχουν καταστραφεί στις αποθήκες δεν είναι μεγάλες.
Το πρόβλημα είναι η σπορά της επόμενης σοδιάς, καθώς τα περισσότερα χωράφια έχουν καταστραφεί.
Οι σχετικές ανακοινώσεις έγιναν σε πανηγυρική εκδήλωση της Ένωσης Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας παρουσία των υπουργών της κυβέρνησης και των επιχειρηματιών που συμμετέχουν στην Ένωση.
Πέφτουν τα κέρδη των Σούπερ Μάρκετ
Ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Απόστολος Πεταλάς σε μία σύντομη παρουσίαση που έκανε εστίασε στο μείζον θέμα της τρέχουσας επικαιρότητας παρουσιάζοντας στοιχεία που αναδεικνύουν ότι η κερδοφορία των 10 μεγαλύτερων εταιρειών του κλάδου είναι χαμηλή με φθίνουσα πορεία.
Δηλαδή η ακρίβεια δεν μειώνει τα κέρδη διότι το περιθώριο κέρδους λόγω ανταγωνισμού είναι σε καθοδική πορεία. Το 2019 για τις 10 μεγαλύτερες αλυσίδες το 2021 ήταν στο 2,2% για να μειωθεί στο 1,5%. Πρόκειται για τα προ φόρων κέρδη ως ποσοστό επί των συνολικών πωλήσεων.
Το 2022 λόγω πληθωρισμού από την άνοδο των τιμών διαμορφώθηκε στα 15 δις ευρώ από τις 10 μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
Στη λίστα του κ Πεταλά ήταν ο αμερικανικός κολοσσός Walmart με το αντίστοιχο ποσοστό να είναι μειωμένο στο 2,8% το 2022 από 3,3 που ήταν στο 2021 με τζίρο που φτάνει τα 561 δις ευρώ. Για τη Βρετανική TESCO το ποσοστό έπεσε στο 3,2% το 2022 από 3,7% το 2021 μ με τον τζίρο να διαμορφώνεται στα 76,5 δισ ευρώ.
Ο κ Πεταλάς σημείωσε ότι το ποσοστό του κλάδου σε διεθνές επίπεδο πρέπει να είναι στο 4% για να λειτουργεί με κανονικές συνθήκες η αγορά ενώ η διεθνής άνοδο των τιμών βάζει σε καθοδική τροχιά το περιθώριο κέρδους.
Μειώνονται οι αγορές σε τρόφιμα
Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης ο κ Πεταλάς σε ερώτηση για την πορεία του όγκου πωλήσεων είπε ότι είναι μειωμένοι από 2,5 έως 3% στο κλάδο τροφίμων με τα τελευταία στοιχεία του Ιουλίου. Το στοιχείο αυτό ερμηνεύεται ότι τα νοικοκυριά που βρίσκονται στο κάτω εύρος της οικονομικής κλίμακας δεν έχουν χρήματα να αγοράσουν τρόφιμα για την οικογένεια τους.
Τέλος να σημειωθεί ότι στην εκδήλωση έδωσαν το παρόν ήταν ο Άδωνις Γεωργιάδης, Υπουργός Εργασίας & Κοινωνικής Ασφάλισης, ο Κώστας Σκρέκας, Υπουργός Ανάπτυξης, ο Θεόδωρος Σκυλακάκης, Υπουργός Περιβάλλοντος Ενέργειας και η Σοφία Ζαχαράκη, υπουργός Κοινωνικής Συνοχής & Οικογένειας.
Νίκος Θεοδωρόπουλος