Της Τέτης Ηγουμενίδη
Το προσφερόμενο τίμημα για τη νέα 25ετή παραχώρηση της Αττικής Οδού ξεπέρασε τις αρχικές προσδοκίες, με δύο από τους οικονομικούς φορείς που συμμετείχαν στη διαγωνιστική διαδικασία να έχουν καταθέσει προσφορά πάνω από 3 δις. ευρώ.
Το αργότερο σε ένα χρόνο η λειτουργία και συντήρηση του αστικού αυτοκινητόδρομου, μήκους 70 χιλ. θα περάσει, από την κοινοπραξία Ελλάκτωρ – Άβαξ στη ΓΕΚ Τέρνα και το δημόσιο θα εισπράξει με την υπογραφή της σύμβασης, σε μια δόση, 3,270 δις. ευρώ. Δεν τίθεται θέμα δεύτερου γύρου προσφορών.
Τη δεύτερη καλύτερη προσφορά, 3,106 δις., έκανε η κοινοπραξία VINCI Highways – VINCI Concessions – Μυτιληναίος Α.Ε. – Mobility Partner και την τρίτη 2,7 δις., η ισπανική Abertis Infraestructuras.
Τη χαμηλότερη προσφορά, 2.050 δις., έχει καταθέσει η κοινοπραξία Brisa – Auto Estradas de Portugal – Rubicone MIDCO, B.V. – Intrakat, 2,548 δις., ήταν η προσφορά της κοινοπραξίας Άκτωρ Παραχωρήσεις – Άβαξ – Meridiam Eastern Europe Investments και 2,350 δις. της Macquarie Asset Management Motorway Holdings – Fincop Infrastructure (Όμιλος Κοπελούζου).
Η ΓΕΚ Τέρνα διπλασιάζει σε αξία το ήδη διευρυμένο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων της και ενισχύει περαιτέρω την παραγωγή σταθερών και προβλέψιμων ταμειακών ροών σε μακροχρόνια βάση. Βάσει εκτιμήσεων της εταιρείας συνολικά τα μερίσματα από το υφιστάμενο χαρτοφυλάκιο συμμετοχών της σε έργα παραχωρήσεων θα ανέλθουν σε περίπου 6 δισ. ευρώ κατά τη διάρκεια των ετών ισχύος των σχετικών συμβάσεων.
Συμμετείχε χωρίς συνέταιρο στο διαγωνισμό, ωστόσο, δεν αποκλείεται σε δεύτερο χρόνο να αποκτήσει. Όπως εκτιμάται διαπραγματεύσεις θα γίνουν με ελληνικές και ξένες εταιρείες που συμμετείχαν ή και όχι στη διαγωνιστική διαδικασία για τον αυτοκινητόδρομο.
Ο εν λόγω κατασκευαστικός – ενεργειακός Όμιλος είναι ο μεγαλύτερος επενδυτής σε έργα παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ, διαχειριζόμενος περισσότερα από 1.600 χλμ. αυτοκινητοδρόμων (με την προσθήκη της Εγνατίας και της Αττικής Οδού) και σημαντικά έργα όπως ο νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης, το Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα με καζίνο στο Ελληνικό, το οδικό τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), η Ολοκληρωμένη Διαχείριση Απορριμμάτων στις Περιφέρειες Ηπείρου και Πελοποννήσου, το ηλεκτρονικό εισιτήριο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη κ.α.
Παράλληλα διεκδικεί το κομμάτι της παραχώρησης του ΒΟΑΚ, ενώ κατέθεσε ως leader ένωσης εταιρειών την πρώτη Πρότυπη Πρόταση που περιλαμβάνει νέα τμήματα του οδικού δικτύου της Αττικής προς Λαύριο, Ραφήνα και Λ. Βουλιαγμένης.
Βάσει των τελευταίων δημοσιευμένων στοιχείων (Μάρτιος 2023) τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα (χωρίς να υπολογίζονται επιπλέον γραμμές ρευστότητας – credit lines) της ΓΕΚ Τέρνα ανέρχονταν σε 1,6 δισ. ευρώ, ενώ οι υφιστάμενες επενδύσεις με τις επαναλαμβανόμενες ταμειακές ροές λειτουργούν ως capital multipliers.
Το επόμενο διάστημα αναμένεται σημαντική οργανική κερδοφορία και ελεύθερες ταμειακές ροές από τις δραστηριότητες του Ομίλου, καθώς και σημαντική υπεραξία από την εκτέλεση του επενδυτικού προγράμματος της Τέρνα Ενεργειακή.
Βάσει της διαδικασίας το ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου) με επικεφαλής το διευθύνοντα σύμβουλο, Γιάννη Πολίτη, θα προχωρήσει στον έλεγχο των εγγράφων των οικονομικών προσφορών πριν ανακοινώσει τις επόμενες ημέρες την ΓΕΚ Τέρνα ως προτιμητέο επενδυτή.
Η ΓΕΚ Τέρνα θα πρέπει να οριστικοποιήσει το χρηματοδοτικό σχήμα με τις τράπεζες και ακολούθως η προς υπογραφή σύμβαση θα κατατεθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο προς έγκριση. Στη συνέχεια η σύμβαση υπογράφεται από τον επενδυτή και το ΤΑΙΠΕΔ και επικυρώνεται από τη Βουλή.