Των Τέτης Ηγουμενίδη
Διεκδικώντας και αποζημίωση οι εταιρείες παραχώρησης προσέρχονται στο διάλογο με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με νέα πρόταση για την αύξηση των διοδίων στους μεγάλους αυτοκινητόδρομους.
Η λογική την διέπει είναι, σύμφωνα με πληροφορίες, η αύξηση να εφαρμοστεί σταδιακά σε βάθος χρόνων ώστε να μην επιβαρυνθεί ο χρήστης των εθνικών οδών κατευθείαν με το 12% που δικαιούνται οι παραχωρησιούχοι, ενώ δεν παραιτούνται από το αίτημα για αποζημίωση από το δημόσιο επειδή δεν εφάρμοσαν τα όσα αναφέρουν οι συμβάσεις που έχουν υπογράψει.
Οι αποζημίωση εξαρτάται από το ύψος της αύξησης και πάντως φτάνει έως τα 45 εκατ. ευρώ (σε περίπτωση που φέτος δεν θα γίνει καμία αύξηση διοδίων).
Υπενθυμίζεται ότι οι εταιρείες βάσει των συμβάσεων παραχώρησης κάθε χρόνο δύναται να αναπροσαρμόσουν τα διόδια με βάση τον δείκτη τιμών καταναλωτή.
Το όλο θέμα που αντιμετωπίζεται σήμερα ξεκινά από πέρυσι (2022) όταν οι παραχωρησιούχοι αιτήθηκαν την αναπροσαρμογή των διοδίων με βάση τον πληθωρισμό (12%). Τότε υπαναχώρησαν ουσιαστικά γιατί τους ζητήθηκε από την κυβέρνηση λόγω των εκλογών.
Επανήλθαν φέτος τον Ιούλιο ανακοινώνοντας αρχικά στο υπουργείο ότι θα αυξήσουν τα διόδια από τις 11 Αυγούστου και στη συνέχεια την 1η Σεπτεμβρίου.
Ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σταϊκούρας σε ανακοίνωσή του (8.9.23) σημείωσε ότι η βούληση της κυβέρνησης ήταν η εξεύρεση μιας ρεαλιστικής λύσης, χωρίς την επιβάρυνση του πολίτη για το 2023 και προς αυτή την κατεύθυνση συζητήθηκαν τα εναλλακτικά σενάρια.
Σε αυτά περιλαμβάνεται και η μείωση του ΦΠΑ από 24% σε 13% έτσι ώστε η όποια αύξηση (μικρότερη από το 12%, εφόσον υπάρξει συμφωνία) να μην φανεί στον τελικό καταναλωτή. Μια τέτοια απόφαση θα σημαίνει απώλεια για το δημόσιο ταμείο 69 εκατ. ευρώ.
Στελέχη του υπουργείου Υποδομών λέγουν πως σε όλες τις χώρες που υπάρχουν συμβάσεις παραχώρησης τα διόδια αυξήθηκαν και αυτό θα γίνει και στην Ελλάδα, ωστόσο, θεωρούν αναγκαίο να υπάρξει ένας περιορισμός της αύξησης ζητώντας από τους παραχωρησιούχους να απορροφήσουν μέρος του πληθωρισμού ώστε να ελαχιστοποιηθεί η ανατροφοδότηση του.