«Δεν πωλείται κανένα λιμάνι, καμία υποδομή, κανένα κτήριο ή οποιαδήποτε άλλη περιουσία του δημοσίου αλλά παραχωρείται σε ιδιώτη η διαχείριση της εταιρείας “Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας”» ξεκαθάρισε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης κατά την ολοκλήρωση της συζήτησης του σχεδίου νόμου για την «Κύρωση της από 29 Μαρτίου 2023 Τροποποίησης και Κωδικοποίησης της Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της “Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας Α.Ε.” – Κύρωση της από 29 Μαρτίου 2023 Συμφωνίας Τροποποίησης της από 2 Φεβρουαρίου 2018 Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της “Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε.”» στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου.
Ο υπουργός, τόνισε ότι « η σύμβαση παραχώρησης του ΟΛΗΓ θα δώσει μια μεγάλη αναπτυξιακή πνοή στην Θεσπρωτία, στον θαλάσσιο τουρισμό και την οικονομία».
Σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, απαντώντας στις αιτιάσεις των εισηγητών και αγορητών των κομμάτων της Αντιπολίτευσης, ο κ. Βαρβιτσιώτης ανέφερε ότι «ο επενδυτής αναλαμβάνει την διαχείριση μαζί με την ευθύνη να κάνει ο ίδιος σημαντικές επενδύσεις μέχρι το 2062». Χαρακτήρισε ικανοποιητικό το τίμημα των 125 εκατ. ευρώ της παραχώρησης καθώς όπως εξήγησε ο κ. Βαρβιτσιώτης ο ΟΛΗΓ είχε το 2022 τζίρο 6 εκατ. ευρώ και κέρδη 1,7 εκατ. ευρώ, ενώ το 2021 ο τζίρος ήταν 5,6 εκατ. ευρώ και τα κέρδη 800.000 ευρώ. Ο υπουργός σημείωσε ότι ο επενδυτής, ο όμιλος Grimaldi, προέκυψε μέσα από μια διαγωνιστική διαδικασία στην οποία συμμετείχαν πολλά επιχειρηματικά σχήματα. Ο υπουργός, υπεραμύνθηκε της πολιτικής επιλογής της αξιοποίησης λιμένων μέσω παραχωρήσεων αναφέροντας ότι στον ΟΛΘ από την παραχώρηση που έγινε το 2018 έχουν υπάρξει 70 εκατ. ευρώ σε επενδύσεις, ο τζίρος αυξήθηκε κατά 52%, οι εργαζόμενοι αυξήθηκαν κατά 50%, ενώ από του 83 εργαζόμενους που αρχικά είχαν ζητήσει μετάταξη τελικά μόνο 13 θέλησαν να ολοκληρωθεί. Ο κ. Βαρβιτσιώτης, τόνισε, πως «αξιοποιούμε την δημόσια περιουσία, χωρίς φόβο και χωρίς κανένα πάθος». Ο υπουργός ανέφερε ότι «αυτό που γίνεται στην Ηγουμενίτσα θα μπορούσε να περιγραφή και ως υπό- παραχώρηση μέρους του τμήματος που είχε στην ευθύνη του ο κρατικός ΟΛΗΓ, καθώς μεγάλο μέρος από τις υποδομές μεταφέρονται στην τοπική κοινωνία. Αντίθετα, ο επενδυτής αναλαμβάνει να κατασκευάσει και άλλες στοχευμένες υποδομές στον τουρισμό και στην ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος, όπως οι επενδύσεις 35 εκατ. ευρώ για την κατασκευή τουριστικών καταφυγίων, την μετατροπή αλιευτικών σε τουριστικά καταφύγια και βέβαια την μεγάλη μαρίνα στην Ηγουμενίτσα. Επενδύσεις και έργα που θα γίνουν, όπως είπε, θα είναι δημόσια περιουσία καθώς ούτε τα ντοκς, ούτε οι γερανογέφυρες, ούτε οι μαρίνες, ούτε ο ηλεκτροφωτισμός δεν μπορεί ούτε να φύγουν ούτε να μετακομίσουν.
Στο αίτημα του εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστου Γιαννούλη να καταθέσει ο υπουργός την σύμβαση παραχώρησης των μετοχών του ΟΛΗΓ, ο κ. Βαρβιτσιώτης ανέφερε ότι αυτό εκ φεύγει των αρμοδιοτήτων του Υπουργείου του, καθώς η σύμβαση παραχώρησης έγινε από το ΤΑΙΠΕΔ το οποίο δεν οφείλει να τις κοινοποιεί.
Ακτοπλοΐα
Ο κ. Βαρβιτσιώτης, παράλληλα αναφέρθηκε και στην ακτοπλοΐα, υπογραμμίζοντας «πως για εμάς, η ακτοπλοΐα αποτελεί την υπ’ αριθμόν ένα προτεραιότητα για την στήριξη της νησιωτικής χώρας. Δεν υπάρχει περίπτωση και κανένα παράθυρο ή διάθεση από την δική μας Κυβέρνηση να αφήσουμε ανεξέλεγκτη την ακτοπλοΐα, είτε στην τιμολόγηση είτε στην διάρθρωση και την συχνότητα των δρομολογίων» . Μάλιστα, πρόσθεσε ότι « εγώ, πιστεύω στην ελληνικότητα της ακτοπλοΐας. Ο βασικός κορμός των ακτοπλοϊκών εταιρειών, πρέπει να είναι ελληνικής πλοιοκτησίας για πολλούς και διάφορους λόγους που νομίζω ότι κάθε τρίτος αντιλαμβάνεται».
Ο υπουργός, επίσης, ανέφερε ότι «στο μυαλό μας είναι να εφαρμόσουμε το νόμο στην τιμολόγηση των υπηρεσιών των ακτοπλοϊκών εταιρειών στα λιμάνια μας. Η εκτόξευση των τιμολογίων μπορεί να φέρει πρόσκαιρα οφέλη για τον επενδυτή, ουσιαστικά μακροπρόθεσμα όμως αυτό βλάπτει και το λιμάνι, την επισκεψιμότητά του και το συγκοινωνιακό έργο. Γι’ αυτό εμείς, αυτά τα πράγματα τα εποπτεύουμε, τα παρακολουθούμε και θα συνεχίσουμε να τα παρακολουθούμε προκειμένου να διασφαλίσουμε την απρόσκοπτη οικονομική δραστηριότητα της χώρας».
Ο κ. Βαρβιτσιώτης, πολιτικά πάντως, εξέφρασε την έκπληξή του που σήμερα όπως είπε «άκουσα από κόμματα που λένε ότι ανήκουν στην δεξιά και εκφράζουν τον εθνικό χώρο να έχουν σχεδόν ταυτόσημη φρασεολόγιά στην κριτική τους με αυτή που κάνει η Αριστερά που είναι κατά των ιδιωτικοποιήσεων, χωρίς να στηρίζεται και σε καμία οικονομική λογική».
Οι θέσεις της αντιπολίτευσης
Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Γιαννούλης, από την πλευρά του άσκησε έντονη κριτική στην σύμβαση παραχώρησης του ΟΛΗΓ υποστηρίζοντας ότι ο επενδυτής δεν δεσμεύεται και δεν υπάρχει καμία ρήτρα για τις επενδύσεις που πρέπει να παραγματοποιήσει. Ενσκήπτουν, είπε ο βουλευτής, έντονοι προβληματισμοί δημιουργίας αθέμιτου ανταγωνισμού. Επίσης, μεταξύ άλλων παρατήρησε πως οι συνεχείς αλλαγές των όρων συμβάσεων παραχώρησης από τις αρχικές παραχωρήσεις με συνεχείς εκπτώσεις έχουν γίνει πλέον μανιέρα της κυβέρνησης Μητσοτάκη και οι μόνοι που επιμένουν σε ένα σχέδιο αποψίλωσης των δημόσιων υποδομών είναι οι εκπρόσωποι της Νέας Δημοκρατίας.
Ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ Σταύρος Μιχαηλίδης έθεσε το ερώτημα γιατί στο λιμένα της Ηγουμενίτσας δόθηκαν όλα σε έναν επενδυτή και δεν διαχωρίστηκαν κάποιες δραστηριότητες, όπως είναι η ανάπτυξη των καταφυγίων σε τουριστικά και η δημιουργία Μαρίνας. Γιατί, είπε ο βουλευτής «δεν αναζητήθηκε ένας άλλος επενδυτής για να αποφύγουμε τις υποψίες, αν θέλετε, μονοπωλιακών δραστηριοτήτων, ή άλλων επιχειρηματικών πρωτοβουλιών, που μας βάζουν σε διαδικασίες καχυποψίας;» σημείωσε πως μεγάλα Λιμάνια, αλλά και τα μικρότερα της Ελλάδος, είναι πραγματικά ένας εξαιρετικά σημαντικότατος αναπτυξιακός μοχλός και δεν θα πρέπει να περάσουν στα χέρια λίγων επενδυτών, όπως είναι ο κ. Grimaldi.
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Ιωάννης Δελής, αντιτάχθηκε με την σύμβαση παραχώρησης του ΟΛΗΓ υποστηρίζοντας ότι και αυτή εντάσσεται στην ίδια στρατηγική κατεύθυνση της ΕΕ για την απελευθέρωση των μεταφορών, συμπεριλαμβανομένων και των λιμανιών της χώρας. Υποστήριξε πως οι συμβάσεις αυτές ως στόχο έχουν να δώσουν νέα προνόμοια στα μονοπώλια των λιμενικών μεταφορών και εγκαταστάσεων όπως είναι η απαλλαγή τους από τα ανταποδοτικά τέλη και τον ΕΝΦΙΑ. Η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Ηγουμενίτσας, εκτίμησε ο βουλευτής, θα έχει δραματικές επιπτώσεις στην περιοχή, παρά τους περί αντιθέτου ισχυρισμούς της Κυβέρνησης με απολύσεις εργαζομένων, χειρότερες εργασιακές σχέσεις, αυξήσεις τιμών εισιτηρίων από και προς Ιταλία και άλλους προορισμούς. Αναφορικά με τις τροποποιήσεις στον ΟΛΘ, ο κ. Δελής είπε ότι τα πολυδιαφημισμένα αντισταθμιστικά οφέλη που παρέχονται σε δύο κοντινούς δήμους του λιμανιού δεν αποτελούν παρά στάχτη στα μάτια του λαού καθώς στην ίδια προβλήτα που γίνονται πολιτιστικές εκδηλώσεις, προβλέπεται η αξιοποίησή της για τα κρουαζιερόπλοια.
Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Κωνσταντίνος Μπούμπας ανέφερε ότι το κόμμα του από θέσης αρχής είναι αντίθετο στην ιδιωτικοποίηση – παραχώρηση πώληση λιμανιών, καθώς έχουν ύψιστη εθνική γεωστρατηγική σημασία. Υποστήριξε πως ο οίκος «Grimaldi» ενδιαφέρεται μόνο για τα κέρδη του και όχι για την αξιοποίηση ανθρώπινων πόρων και ούτε κατ’ επέκταση για την ποιότητα ζωής.
Ο βουλευτής είπε πως ΟΛΗΓ είναι «φιλέτο» και «το μαγαζί γωνία» όπως δείχνουν τα οικονομικά του αποτελέσματα γι αυτό και δεν θα έπρεπε να εκχωρηθεί. Επίσης, ανέφερε πως ο όμιλος Grimaldi ενδιαφέρεται να δημιουργήσει ένα μονοπώλιο στην ευρύτερη περιοχή.
Ο ειδικός αγορητής της ΝΙΚΗΣ Νικόλαος Βρεττός ανέφερε πως η αρνητική θέση στο νομοσχέδιο είναι μια απόλυτη συνειδητή θέση. Καταλόγισε στην Κυβέρνηση ότι με πιεστικό και γρήγορο τρόπο θέλει χωρίς προσχήματα να εκχωρήσει περιουσιακά στοιχεία που έχουν γεωπολιτικό και γεωστρατηγικό χαρακτήρα βυθίζοντας παράλληλα όλο και περισσότερο την κοινωνία σε μια τελμάτωση. Παρατήρησε πως την κατάργηση των κρατικών μονοπωλίων την διαδέχονται τα ιδιωτικά μονοπώλια κερδοσκοπικού χαρακτήρα. Εξέφρασε την εντύπωσή του ότι η αυτοδιοίκηση εμφανίζεται τόσο εύκολα να απεμπολεί τόσο εύκολα τα δικαιώματα της από τα ανταποδοτικά τέλη, ενώ έθεσε και το θέμα εξαίρεσης του πενεδυτικού ομίλου από την καταβολή ΕΝΦΙΑ.
Η ειδική αγορήτρια της Πλεύσης Ελευθερίας Αρετή Παπαϊωάννου τάχθηκε κατά της κύρωσης της Σύμβασης παραχώρησης του Λιμανιού της Ηγουμενίτσας, των δύο Αλιευτικών Καταφυγίων Σαγιάδας και Πλαταριάς, του Καταφυγίου Τουριστικών Σκαφών στα Σύβοτα και φυσικά κατά των τροποποιήσεων που αφορούν το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Τάχθηκε εναντίον βασικές υποδομές της χώρας και εγκαταστάσεις να παραδίδονται στα χέρια ιδιωτών, οι οποίοι μοναδικό σκοπό τους έχουν την αποκόμιση κέρδους χωρίς όρια και χωρίς καθόλου ή με το μικρότερο δυνατό έλεγχο του ελληνικού κράτους. Δεν είμαστε, είπε η βουλευτής, κατά της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, ούτε κατά του υγιούς επιχειρείν. Στη Σύμβαση παραχώρησης του Λιμανιού της Ηγουμενίτσας όμως δεν υπάρχει καμία δέσμευση του προτιμητέου επενδυτή για οποιαδήποτε είδους επένδυση. Το μόνο που υπάρχει είναι η διασφάλιση των κερδών του, των απαλλαγών του και τίποτε άλλο.
Ο ειδικός αγορητής των Σπαρτιατών Διονύσης Βαλτογιάννης καταψήφισε το νομοσχέδιο λέγοντας πως ένας ακόμη θησαυρού του ελληνικού κράτους, ο λιμένα της Ηγουμενίτσας, καθώς και κάποιοι χώροι του λιμένα της Θεσσαλονίκης, ιδιωτικοποιούνται γιατί δεν μπορεί η Κυβέρνηση να τα διαχειριστεί. Το παρόν νομοσχέδιο, είπε «δεν αποτελεί τίποτε παραπάνω από μια επικύρωση μιας ήδη ειλημμένης απόφασης και έρχεται να μας υπενθυμίσει, αυτό που ολόκληρος ο ελληνικός λαός γνωρίζει, σε αντίθεση με ότι υποστηρίζει σύσσωμο το δήθεν δημοκρατικό τόξο, πως δεν βγήκαμε ποτέ και από κανένα μνημόνιο. Και ένα ακόμα κερδοφόρο ακίνητο του Υπερταμείου βγαίνει στο σφυρί. ‘Αλλη μια οικονομική καταστροφή για την ελληνική οικονομία» Χαρακτήρισε «εξωφρενικό το να δίνουμε το 67% ενός φυσικού μονοπωλίου, όπως είναι το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, γιατί δίνεται σε κάποιον το δικαίωμα να στερεί προσόδους στο διηνεκές από το ελληνικό δημόσιο» και πρόσθεσε πως «εμείς θεωρούμε αναγκαίο το ελληνικό δημόσιο να έχει το 100% των κοινωνικών αγαθών και των φυσικών μονοπωλίων».
Το νομοσχέδιο στην Επιτροπή ψηφίσθηκε επί της Αρχής, των άρθρων και στο σύνολό του κατά πλειοψηφία μόνο από τους βουλευτές της ΝΔ. Το καταψήφισαν ΚΚΕ, Ελληνική Λύση, ΝΙΚΗ, Πλεύση Ελευθερίας και Σπαρτιάτες, ενώ ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν σήμερα κατά την συζήτηση και ψήφισή του στην Ολομέλεια.