Ταχύτερες διαδικασίες και πιο στοχευμένες προσλήψεις στο Δημόσιο με τη συνδρομή της τεχνητής νοημοσύνης προαναγγέλλει η υπουργός Εσωτερικών, Νίκη Κεραμέως, ενώ αναφέρει ότι για το 2024 ο αριθμός των προσλήψεων με την αναλογία 1:1 θα φτάσει τις 16.000, με περισσότερο ωφελημένο τον χώρο της Υγείας.

Σε συνέντευξή της στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, η κα. Κεραμέως σημειώνει ότι στον πυρήνα των εξαγγελιών του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ θα είναι η εξειδίκευση των προεκλογικών δεσμεύσεων της ΝΔ με μέτρα στήριξης της κοινωνίας και με τη συνέχιση των μεταρρυθμίσεων, σε τομείς όπως η Υγεία, η Δημόσια Διοίκηση και η Δικαιοσύνη.

Δηλώνει ότι δρομολογούνται η οριζόντια επέκταση στο Δημόσιο του μπόνους παραγωγικότητας και η αναθεώρηση των ετήσιων σχεδίων δράσης των υπουργείων, με αποτέλεσμα να τεθούν νέοι στόχοι με βάση τους οποίους θα αξιολογηθούν τα στελέχη των φορέων.

Αναφέρεται τέλος στα βασικά χαρακτηριστικά των προωθούμενων αλλαγών στο σύστημα επιλογής προϊσταμένων, καθώς και στις παρεμβάσεις που αποσκοπούν στην καταπολέμηση της γραφειοκρατίας και ειδικά για την αξιολόγηση των υπηρεσιών του Δημοσίου από τους πολίτες.

«Στόχος μας είναι να γίνει το Δημόσιο, πιο ευέλικτο, πιο αποτελεσματικό, πιο αποδοτικό, πιο φιλικό, πιο εξυπηρετικό για τους Πολίτες», τονίζει η υπουργός Εσωτερικών.

Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης της υπουργού Εσωτερικών Νίκης Κεραμέως στο Αθηναϊκό/ Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων και στον δημοσιογράφο Απόστολο Μιχαλούδη:

Ερώτηση: Ήταν ένα δύσκολο καλοκαίρι το οποίο στιγματίστηκε για άλλη μία φορά από καταστροφικές πυρκαγιές. Θεωρείτε ότι η κυβέρνηση έκανε αρκετά; Τι αλλαγές πρέπει να γίνουν;

Απάντηση: Είναι, πράγματι, μία πολύ δύσκολη περίοδος, με μεγάλες καταστροφές από πολυάριθμες πυρκαγιές που ξεπερνούν κάποιες ημέρες και τις 70 ημερησίως στη χώρα, μέσα σε ακραίες καιρικές συνθήκες. Η Πυροσβεστική, όλα τα στελέχη της Πολιτικής Προστασίας, η Ελληνική Αστυνομία, οι Ένοπλες Δυνάμεις, οι Περιφέρειες και οι Δήμοι, αλλά και χιλιάδες εθελοντές, έδωσαν και δίνουν δύσκολες μάχες σε πολλαπλά μέτωπα. Τους οφείλουμε ένα μεγάλο ευχαριστώ για την τιτάνια προσπάθεια. Όπως γνωρίζετε, η Κυβέρνηση έχει επενδύσει αφενός στην πρόληψη – με μεγάλα αντιπυρικά έργα, με την πλήρη λειτουργία του «112» το οποίο έχει σώσει χιλιάδες ζωές – αφετέρου στα μέσα καταπολέμησης πυρκαγιών – με αύξηση των πυροσβεστών από 14.250 το 2019 σε πάνω από 16.000 το 2023, με αύξηση των εναέριων και επίγειων μέσων, με διπλασιασμό των εκπαιδευμένων εθελοντών πυροσβεστών. Έχουν γίνει συνεπώς πολλά, όμως η κλιματική κρίση διαμορφώνει συνθήκες που επιβάλλουν να γίνονται διαρκώς περισσότερα. Ακριβώς γι’ αυτό ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης παρουσίασε πρόσθετα μέτρα για την πρόληψη και αντιμετώπιση των πυρκαγιών.

Ερ.: Βρισκόμαστε λίγες ημέρες πριν τα εγκαίνια της ΔΕΘ. Τι να αναμένουμε σε επίπεδο εξαγγελιών από τον Πρωθυπουργό;

Απ.: Η φετινή ΔΕΘ, η πρώτη μετά την ανανέωση της εμπιστοσύνης των πολιτών στη Νέα Δημοκρατία, δεν μπορεί παρά να έχει στον πυρήνα της την εξειδίκευση από τον Πρωθυπουργό και το πλάνο υλοποίησης των προεκλογικών μας δεσμεύσεων. Όπως ο Πρωθυπουργός έχει αναφέρει, θα πρέπει να αναμένουμε τη συνέχιση της στήριξης της κοινωνίας, αλλά και τη συνέχιση του μεταρρυθμιστικού έργου της Κυβέρνησης, με ιδιαίτερη έμφαση σε τομείς όπως η Υγεία, η Δημόσια Διοίκηση, η Δικαιοσύνη. Υπομονή λίγες ακόμη ημέρες για να ακούσουμε από τον Κυριάκο Μητσοτάκη τον σχεδιασμό δράσεων και ενεργειών που οριοθετεί αναπτυξιακούς στόχους για την ελληνική οικονομία, υπηρετεί την ανάγκη να συνεχιστούν οι αλλαγές που οδηγούν μπροστά την κοινωνία και ανταποκρίνεται στα ζητούμενα κάθε πολίτη.

Ερ.: Εντός του Σεπτεμβρίου το υπουργικό συμβούλιο θα απασχολήσει ο προγραμματισμός προσλήψεων του 2024. Σε ποιους τομείς θα δοθεί μεγαλύτερη έμφαση;

Απ.: Ο ίδιος ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έχει ξεκαθαρίσει ότι προτεραιότητα θα δοθεί στον τομέα της Υγείας. Βάσει του κανόνα 1 προς 1, δηλαδή μία πρόσληψη για κάθε μία αποχώρηση, που ισχύει συνολικά για το Δημόσιο και όχι ανά κλάδο, μας παρέχεται ευελιξία προκειμένου να μπορούμε να επικεντρωθούμε σε νευραλγικούς και ευαίσθητους τομείς του Δημοσίου, όπως είναι η Υγεία, όπου καταγράφονται σημαντικές ανάγκες. Στο Υπουργικό Συμβούλιο του Σεπτεμβρίου θα παρουσιάσουμε τον ετήσιο προγραμματισμό προσλήψεων για το 2024, που θα αφορά περίπου 16.000 εγκρίσεις προσλήψεων. Από αυτές τις προσλήψεις, η «μερίδα του λέοντος» θα κατευθυνθεί στην Υγεία.

Ερ.: Ένας από τους άξονες των προτεραιοτήτων σας, όπως έχετε προαναγγείλει, είναι οι πιο γρήγορες και αποτελεσματικές προσλήψεις. Με ποιες παρεμβάσεις θα επιτευχθεί αυτό;

Απ.: Στόχος μας στο Υπουργείο Εσωτερικών είναι η καλύτερη εξυπηρέτηση του Πολίτη. Κάθε πρωτοβουλία μας, είτε αφορά τις προσλήψεις, είτε αφορά τις παρεχόμενες δημόσιες υπηρεσίες, είτε αφορά την αξιολόγηση – στοχοθεσία, το bonus παραγωγικότητας, στοχεύει στο να απολαμβάνει ο Πολίτης καλύτερες, πιο ποιοτικές, πιο αποτελεσματικές υπηρεσίες. Ένα από τα επόμενα νομοσχέδια του Υπουργείου Εσωτερικών, το οποίο επεξεργαζόμαστε μαζί με την Υφυπουργό κα. Χαραλαμπογιάννη, θα αφορά στην ενίσχυση του συστήματος των προσλήψεων, πώς δηλαδή θα επιταχύνουμε και θα προχωρήσουμε πιο στοχευμένα στις αναγκαίες προσλήψεις. Έχουμε στη διάθεσή μας σημαντικά εργαλεία και από το Ταμείο Ανάκαμψης τα οποία θα συνδράμουν σε αυτή την κατεύθυνση, όπως για παράδειγμα ένα σύστημα τεχνητής νοημοσύνης που ήδη βρίσκεται υπό επεξεργασία, για την ανίχνευση των αναγκών του δημοσίου σε βάθος χρόνου. Με τη βοήθειά του θα είμαστε λοιπόν σε θέση να ανιχνεύουμε νωρίτερα τις ανάγκες που θα προκύψουν σε κάθε τομέα και συνεπώς να μπορούμε να κάνουμε καλύτερο προγραμματισμό με απώτερο σκοπό να τοποθετούμε τον κατάλληλο άνθρωπο στην κατάλληλη θέση.

Ερ.: Φέτος εφαρμόστηκε πιλοτικά το μπόνους παραγωγικότητας σε συγκεκριμένες κατηγορίες δημοσίων υπαλλήλων. Το μέτρο έχει αποδώσει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα ώστε να εξετάζετε την επέκτασή και παγίωσή του;

Απ.: Το bonus παραγωγικότητας εφαρμόστηκε για πρώτη φορά φέτος πιλοτικά σε τρεις κατηγορίες υπαλλήλων. Στους υπαλλήλους που ασχολούνται α) με την απορρόφηση των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης, β) με την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων και γ)με την επίτευξη της προκαθορισμένης στοχοθεσίας στην υλοποίηση των Ετήσιων Σχεδίων Δράσης των Υπουργείων και των εποπτευόμενων φορέων τους. Το bonus παραγωγικότητας είναι ένα αποτελεσματικό μέτρο βάσει του οποίου εισάγουμε υγιή κίνητρα στο Δημόσιο. Να σας δώσω ένα παράδειγμα. Ένα υπάλληλος ο οποίος εργάζεται για την απορρόφηση κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης μέσω της υλοποίησης έργων, αν είναι αποτελεσματικός, θα έχει πρόσθετο οικονομικό όφελος ο ίδιος. Σε αυτό το πλαίσιο, δρομολογούμε την επέκταση του bonus παραγωγικότητας οριζόντια στο Δημόσιο, προκειμένου να εισάγουμε περαιτέρω υγιή κίνητρα και εν τέλει να έχουμε ένα Δημόσιο πιο αξιοκρατικό, πιο αποτελεσματικό, πιο παραγωγικό.

Ερ.: Βρίσκεται ήδη σε εφαρμογή το νέο σύστημα αξιολόγησης και στοχοθεσίας. Πώς κρίνετε τη μέχρι τώρα εφαρμογή του;

Απ.: Το νέο σύστημα αξιολόγησης συνιστά μία δυναμική διαδικασία που είναι άμεσα συνυφασμένη με τη στοχοθεσία. Σε ένα από τα επόμενα Υπουργικά συμβούλια θα αναθεωρηθούν τα ετήσια σχέδια δράσης των Υπουργείων και ακολούθως θα τεθούν οι νέοι στόχοι για κάθε φορέα. Στη συνέχεια μία ειδική ομάδα στελεχών του Υπουργείου, μία task force θα έλεγα, θα πραγματοποιήσει συναντήσεις με τους φορείς, προκειμένου να συζητήσει μαζί τους τα ζητήματα στοχοθεσίας. Επ’ αυτού αναπτύσσουμε μέσω του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης ειδικά εργαστήρια εκπαίδευσης μέσα από τα οποία τα στελέχη των φορέων θα καταρτιστούν στη μεθοδολογία διαμόρφωσης στόχων, καθώς η αξιολόγηση γίνεται βάσει της επίδοσης επί των στόχων. Στο τέλος του έτους αναμένουμε τα πρώτα αποτελέσματα της νέας διαδικασίας.

Ερ.: Το υπό κατάρτιση νομοσχέδιο για το επιτελικό κράτος περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, αλλαγές στο σύστημα επιλογής προϊσταμένων στο Δημόσιο; Ποια θα είναι τα βασικά χαρακτηριστικά του νέου συστήματος;

Απ.: Δύο βασικά χαρακτηριστικά: μεγαλύτερη αξιοκρατία και μεγαλύτερη ταχύτητα στη διαδικασία κρίσεων για θέσεις ευθύνης στο Δημόσιο. Πιο απαιτητικά κριτήρια, έμφαση και στις δεξιότητες, συνεντεύξεις για τις υψηλόβαθμες θέσεις.

Ερ.: Μία από τις διαχρονικές παθογένειες του δημοσίου τομέα είναι η γραφειοκρατία. Πώς σκοπεύετε να την αντιμετωπίσετε;

Απ.: Με πολλούς τρόπους. Ενδεικτικά:

Τυποποιούνται πλέον και καταγράφονται στο Υπουργείο Εσωτερικών όλες οι διαδικασίες του Δημοσίου, φυσικές και ψηφιακές, ώστε να γίνει δυνατή η μείωση και κατάργηση δικαιολογητικών και διατυπώσεων και η αυτόματη ενημέρωση των πολιτών. Αυτή τη στιγμή έχουν καταγραφεί πάνω από 3.000 διαδικασίες. Υπάρχει στο Υπουργείο Εσωτερικών μία ομάδα ανθρώπων, η οποία προβαίνει στη μέτρηση του διοικητικού βάρους κάθε διαδικασίας μέσω ενός τυποποιημένου μοντέλου από το οποίο προκύπτει πώς θα απλουστευθεί και πώς θα ελαφρύνει μία διαδικασία.

Καταγράφουμε επίσης όλες τις αρμοδιότητες, σε κάθε τομέα πολιτικής στο σύνολο του Δημοσίου, και συνεπώς εντοπίζουμε ενδεχόμενες αλληλοεπικαλύψεις.

Δρομολογούμε για πρώτη φορά μία πλατφόρμα βάση της οποίας οι πολίτες θα μπορούν να αποτιμούν την ποιότητα των δημοσίων υπηρεσιών.

Κοινός στόχος όλων των παραπάνω: να βάλουμε τέλος στις άσκοπες και χρονοβόρες διαδικασίες, και ο Πολίτης να εξυπηρετείται άμεσα, εύκολα, αποτελεσματικά, χωρίς ταλαιπωρία.

Ερ.: Έχει προαναγγελθεί ήδη από τον προκάτοχό σας το ξεκαθάρισμα αρμοδιοτήτων μεταξύ των διαφορετικών επιπέδων διακυβέρνησης. Πότε θα έχουμε τα πρώτα αποτελέσματα ώστε να μην επαναληφθούν αστοχίες του πρόσφατου παρελθόντος σε ακραία καιρικά φαινόμενα;

Απ.: Η Πολυεπίπεδη Διακυβέρνηση είναι ένα φιλόδοξο και μεγαλόπνοο έργο το οποίο βρίσκεται ήδη σε διαδικασία υλοποίησης. Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στη φάση καταγραφής των αρμοδιοτήτων από κάθε φορέα ενώ παράλληλα βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία ανάπτυξης του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος καταγραφής αρμοδιοτήτων. Στη συνέχεια θα συζητηθούν με τους αρμόδιους φορείς οι αλληλοεπικαλύψεις που προκύπτουν για να καταλήξουμε στην πιο αποτελεσματική κατανομή αρμοδιοτήτων και αυτή να νομοθετηθεί.

Ερ.: “Tripadvisor” στο Δημόσιο. Πού στοχεύει η συγκεκριμένη μεταρρύθμιση και πώς θα συνδράμει στη βελτίωση της λειτουργίας του Δημοσίου;

Απ.: Στο πλαίσιο του Δημοσίου που σχεδιάζουμε με τον «Πολίτη στο Επίκεντρο», δημιουργούμε ένα σύστημα αποτίμησης της ποιότητας των δημοσίων υπηρεσιών. Αξιολογητές θα είναι οι ίδιοι οι πολίτες. Για πρώτη φορά, λοιπόν με τη χρήση ηλεκτρονικής πλατφόρμας θα λειτουργήσει δομημένος μηχανισμός αποτίμησης των παρεχόμενων δημοσίων υπηρεσιών από τους ίδιους τους πολίτες οι οποίοι θα ανατροφοδοτούν τη Διοίκηση με τα σχόλιά τους. Ιδιαίτερα σε υπηρεσίες με μεγάλο βαθμό αλληλεπίδρασης όπως είναι για παράδειγμα τα Νοσοκομεία, τα ΚΕΠ, τα ΕΛΤΑ, η ύπαρξη ανατροφοδότησης είναι πολύτιμη για τη βελτίωσή τους. Στόχος μας είναι να γίνει το Δημόσιο, πιο ευέλικτο, πιο αποτελεσματικό, πιο αποδοτικό, πιο φιλικό, πιο εξυπηρετικό για τους Πολίτες.