Της Τέτης Ηγουμενίδη
Ανοιχτό παραμένει το θέμα της αύξησης των διοδίων στους μεγάλους αυτοκινητόδρομους της χώρας καθώς για την ώρα δεν υπάρχει συμφωνία αλλά σημαντική απόκλιση στις απόψεις μεταξύ υπουργείου Υποδομών και παραχωρησιούχων.
Η χθεσινή σύσκεψη μεταξύ της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου και των εκπροσώπων των εταιρειών παραχώρησης δεν κατέληξε σε κάποια κοινά αποδεκτή λύση με τις δύο πλευρές να επιμένουν στις θέσεις τους.
Οι παραχωρησιούχοι τυπικά έχουν τη δυνατότητα να εφαρμόσουν τις αυξήσεις καθώς οι συμβάσεις που έχουν υπογράψει με το δημόσιο προβλέπουν τις αυξομειώσεις στα διόδια με βάση τον πληθωρισμό. Όμως, η πολιτική ηγεσία του αρμόδιου υπουργείου είναι κατηγορηματικά αντίθετη, με τον Χρήστο Σταϊκούρα να έχει δηλώσει ότι η βούληση της κυβέρνησης είναι η «εξεύρεση μιας ρεαλιστικής λύσης, χωρίς την επιβάρυνση του πολίτη για το 2023».
Από την πλευρά των εταιρειών παραχώρησης οι προτάσεις του υπουργείου δεν θεωρούνται εφαρμόσιμες, ενώ οι δικές τους προτάσεις επίσης δεν γίνονται αποδεκτές.
Η στάση του υπουργείου χαρακτηρίζεται από τους παραχωρησιούχους «αδιάλλακτη» και «αντιεπενδυτική» με σοβαρές επιπτώσεις στο μέλλον όσον αφορά τις παραχωρήσεις. Επισημαίνεται, μεταξύ άλλων, ότι η αναπροσαρμογή των διοδίων με βάση τον πληθωρισμό κάθε χρόνο προβλέπεται ρητά στις συμβάσεις και η μη τήρησή τους συντελεί στη διαμόρφωση δυσμενών εντυπώσεων στους επενδυτές.
Ακόμη, η στάση του υπουργείου χαρακτηρίζεται και άσκοπη καθώς οι εταιρείες παραχώρησης, αν δεν υπάρξει συμφωνία με την κυβέρνηση, θα προσφύγουν στη διαιτησία όπως επίσης προβλέπεται στις συμβάσεις με μεγάλη πιθανότητα να κερδίσουν. Τότε, η κατάληξη θα είναι το δημόσιο να πληρώσει τις αποζημιώσεις που θα έχουν επιδικαστεί, δηλαδή με άλλα λόγια το κόστος θα το επωμιστούν όλοι οι πολίτες και όχι μόνον οι χρήστες των εθνικών οδών μέσω των διοδίων.
Από την πλευρά του υπουργού Υποδομών δεν υπήρξε καμία σχετική αναφορά χθες όπως και όλες τις τελευταίες μέρες.
Σημειώνεται ότι η αύξηση των διοδίων αφορά τους οδικούς άξονες Ελευσίνα – Πάτρα (Ολυμπία Οδός), Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα (Αυτοκινητόδρομος Μορέας), Αντίρριο – Ιωάννινα (Ιόνια Οδός), Μεταμόρφωση – Σκάρφεια Φθιώτιδας (Νέα Οδός), Ξυνιάδα – Τρίκαλα (Ε65), Σκάρφεια – Ράχες Φθιώτιδας (Ε65), Ράχες – Κλειδί Ημαθίας (Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου) και Ηγουμενίτσα – Κήποι Έβρου (Εγνατία Οδός).