Προσδοκίες για τίμημα πάνω από 2 δις. ευρώ
Της Τέτης Ηγουμενίδη
Η διαδικασία για την επιλογή του νέου οικονομικού φορέα που θα υπογράψει τη νέα σύμβαση παραχώρησης για τη διαχείριση της Αττικής Οδού προχωρούν με γρήγορο ρυθμό από το ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου).
Το τίμημα που θα εισπράξει το δημόσιο για την εκ νέου παραχώρηση του αστικού αυτοκινητοδρόμου, βάσει των προσδοκιών και των εκτιμήσεων, θα ανέλθει σε περισσότερα από 2 δις. ευρώ.
Σήμερα Πέμπτη το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ θα εγκρίνει τα νομιμοποιητικά έγγραφα των έξι οικονομικών φορέων που έχουν καταθέσει προσφορές. Πληροφορίες αναφέρουν ότι εκτός απρόοπτου στη διαδικασία θα παραμείνουν και οι έξι.
Το ερχόμενο τριήμερο Παρασκευή – Κυριακή θα κληθούν οι συμμετέχοντες στο διαγωνισμό να ελέγξουν τα νομιμοποιητικά έγγραφα ο καθένας των υπολοίπων και θα ακολουθήσει ένα δεκαήμερο κατά το οποίο θα δοθεί η δυνατότητα τυχόν ενστάσεων.
Σε επόμενη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ, στις 7 Σεπτεμβρίου, θα ανοίξουν οι οικονομικές προσφορές (μαζί με την αποτίμηση του ανεξάρτητου συμβούλου) ενώ το Ταμείο έχει αποφασίσει να δώσει στη δημοσιότητα τα σχετικά στοιχεία για όλους τους συμμετέχοντες.
Στη συνέχεια το ΤΑΙΠΕΔ θα ζητήσει από τους οικονομικούς φορείς που η προσφορά τους έχει απόκλιση μέχρι 5% από την υψηλότερη (και από αυτόν με την υψηλότερη) βελτιωμένη προσφορά και έτσι ουσιαστικά θα υπάρξει δεύτερος γύρος προσφορών.
Ο προτιμητέος ανάδοχος θα προκύψει έπειτα από τις βελτιωμένες προσφορές. Η προς υπογραφή σύμβαση για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού, για χρονικό διάστημα 25 ετών, χωρίς κατασκευαστικό αντικείμενο, θα κατατεθεί προς έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο και θα κυρωθεί όπως ορίζει ο νόμος από τη βουλή.
Ο χρόνος προκειμένου να γίνει η ομαλή μετάβαση στο νέο παραχωρησιούχο δεν είναι αρκετός για μια διαδικασία πολύπλοκη, ωστόσο, το ΤΑΙΠΕΔ έχει θέσει στόχο την ανάδειξη του αναδόχου, ικανό διάστημα πριν τον Οκτώβριο του 2024, ημερομηνία λήξης της υφιστάμενης σύμβασης με την κοινοπραξία των Άκτωρ Παραχωρήσεις – Άβαξ που σήμερα διαχειρίζονται την Αττική Οδό.
Στο μεταξύ σημαντική αύξηση σημείωσαν τα οικονομικά μεγέθη της Αττικής Οδού το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους. Ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε 10,6% στα 104,2 εκατ., τα κέρδη προ φόρων αύξηση 53,1% στα 54,7 εκατ. και τα καθαρά κέρδη 53,3% στα 42,2 εκατ. ευρώ. Ο δανεισμός της Αττικής Οδού είναι μηδενικός και τα διαθέσιμα περίπου 175 εκατ. ευρώ.
Στους οικονομικούς φορείς που συμμετέχουν στο διαγωνισμό για την εκ νέου παραχώρηση της Αττικής Οδού περιλαμβάνονται οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας και ξένες εταιρείες διαχείρισης υποδομών:
- Η Abertis Infraestructuras, ισπανική εταιρεία η οποία έχει υπό διαχείριση περίπου 8.000 χλμ αυτοκινητοδρόμων σε 15 χώρες σε Ευρώπη, Αμερική και Ασία.
- Ο μεγαλύτερος κατασκευαστικός όμιλος της χώρας η ΓΕΚ Τέρνα η οποία διαθέτει το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων.
- Η κοινοπραξία Brisa – Auto Estradas de Portugal – Rubicone MIDCO, B.V. – Intrakat με τη Brisa να είναι ο μεγαλύτερος διαχειριστής αυτοκινητοδρόμων στην Πορτογαλία.
- Κοινοπραξία Macquarie Asset Management Motorway Holdings – Fincop Infrastructure. Η αυστραλιανή Macquarie είναι από τις ισχυρότερες εταιρείες διαχείρισης διαφόρων ειδών περιουσιακών στοιχείων διαθέτοντας άμεσες επενδύσεις σε δεκάδες χώρες. Η Fincop Infrastructure είναι εταιρεία του ομίλου Κοπελούζου.
- Κοινοπραξία VINCI Highways – VINCI Concessions – Μυτιληναίος Α.Ε. – Mobility Partner: Ο Όμιλος Μυτιληναίου συνεργάζεται με την γαλλική VINCI η οποία έχει συμμετάσχει αρκετές φορές σε έργα παραχώρησης στη χώρα μας (στη Γέφυρα Ρίο-Αντίρριο και σε οδικές παραχωρήσεις όπως Ολυμπία Οδός κ.α.).
- Κοινοπραξία Άκτωρ Παραχωρήσεις – Άβαξ – Meridiam Eastern Europe Investments. Η Meridiam (γαλλική εταιρεία) είναι διαχειριστής περιουσιακών στοιχείων με παρουσία σε αρκετές χώρες.