Σε μέγα χορηγό στην συγκράτηση των υψηλών τιμών στην αγορά φαίνεται ότι εξελίσσεται τo Market Pass, το οποίο από την εφαρμογή του τον περασμένο Μάρτιο έπιασε τόπο ουσιαστικά τους επόμενους μήνες, αφού η πρώτη δόση σε ρευστό μάλλον πήγε σε άλλες ανάγκες.
Το πρώτο κονδύλι ύψους 600 εκατ. ευρώ όπως και το δεύτερο market pass στα 251 αντιστοιχούν στο 17% των δαπανών για την αγορά τροφίμων σε ένα έτος, εκ των οποίων τα 110 εκατ. ευρώ θα επιστρέψουν στα κρατικά ταμεία ως ΦΠΑ.
Οι καταναλωτές παρότι η ακρίβεια καλπάζει αγοράζουν με το παραπάνω προϊόντα που τα έχουν ανάγκη.
Αυτό… λένε τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ η οποία έδωσε στη δημοσιότητα το κύκλο εργασιών του λιανεμπορίου.
Τον Μάιο ο δείκτης του κύκλου εργασιών είχε αύξηση κατά 7,2% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2022 , ενώ σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα Απρίλιο είχε πτώση 4,6%.
Ωστόσο η κατηγορία των τροφίμων είχε άνοδο 1,7% και τα μεγάλα πολυκαταστήματα τροφίμων άνοδο 2,7%.
Τον προηγούμενο μήνα, τον Απρίλιο, τα καταστήματα τροφίμων είχαν άνοδο 4,6% και τα μεγάλα πολυκαταστήματα έτρεξαν με 4,1%.
Αντίθετα ο Μάρτιος ήταν έντονα αρνητικός για την αγορά τροφίμων σημειώνοντας πτώση 5,9% και 6,1% αντίστοιχα.
Στη βασική αγορά των καταναλωτών που είναι τα τρόφιμα, ο κύκλος εργασιών κινείται ανοδικά χάρη στην άνοδο των τιμών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο Γενικός Δείκτης Όγκου (κύκλος εργασιών σε σταθερές τιμές), κατά τον μήνα Μάιο 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Μαΐου 2022, παρουσίασε μείωση 0,4% και σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Απριλίου 2023 μείωση 5,8% Όμως ο εποχικά διορθωμένος Γενικός Δείκτης Κύκλου Εργασιών, κατά τον μήνα Μάιο 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Απριλίου 2023 παρουσίασε αύξηση 1,5% Ο εποχικά διορθωμένος Γενικός Δείκτης Όγκου, κατά τον μήνα Μάιο 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Απριλίου 2023, παρουσίασε αύξηση 0,2%.
Τα στοιχεία αποκαλύπτουν ότι οι καταναλωτές ψωνίζουν όσα χρειάζονται, ενώ οι υψηλές τιμές δεν είναι εμπόδιο σε αυτό.
Στελέχη της αγοράς εκτιμούν όσο οι όγκοι είναι σε θετικό πρόσημο ή κινούνται οριακά με αρνητικό πρόσημο σε έναν μήνα και τον επόμενο μήνα αυτός είναι θετικός, η αγορά δείχνει ισορροπία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η χώρα μας βρίσκεται στο ζενίθ της τουριστικής περιόδου, η οποία συνήθως διατηρεί την αγορά τροφίμων σε θετικό πρόσημο.
Η κατηγορία που απογειώθηκε τον Μάιο ήταν τα ηλεκτρικά είδη και ο οικιακός εξοπλισμός με άνοδο 23,6%, προφανώς ενισχυμένη και από τα προγράμματα ενίσχυσης του ΥΠΕΝ (Ανακυκλώνω – Αλλάζω Συσκευή, Εξοικονομώ Κατ’ Οίκον, Αλλάζω Θερμοσίφωνα κλπ).
Σε θετικό πρόσημο με 2,9% κινήθηκε επίσης ο κλάδος των λιπαντικών.
Στον αντίποδα ωστόσο ήταν τα πολυκαταστήματα με πτώση 3,2% και η κατηγορία τρόφιμα – ποτά – καπνός (μικρή λιανική, δηλαδή) με πτώση 3,6%.
Νίκος Θεοδωρόπουλος