Η αποτελεσματική διαχείριση του κυκλοφοριακού φόρτου μέσα από συνέργειες και αξιοποίηση σύγχρονων εργαλείων για την ενίσχυση της άνεσης και της ασφάλειας των πολιτών, διερευνήθηκε στην ημερίδα που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα στο αμφιθέατρο του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με τη συμβολή της Περιφέρειας Αττικής και τη συμμετοχή εκπροσώπων συναρμόδιων φορέων, στελεχών της περιφέρειας, υποψήφιων περιφερειακών συμβούλων, κά.
Σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, στη διάρκεια των εργασιών έγινε αποτίμηση των παραγόντων που αυξάνουν την κίνηση στο λεκανοπέδιο και αναζητήθηκαν ολοκληρωμένες λύσεις περιορισμού της συμφόρησης, προκειμένου να τεθούν σε τροχιά υλοποίησης.
Ο περιφερειάρχης Γιώργος Πατούλης, στην τοποθέτησή του ανέφερε ότι η περιφέρεια έχει συμβάλλει σημαντικά στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας μέσα από το μεγάλο έργο συντήρησης και αποκατάστασης του δικτύου αρμοδιότητας της που βρίσκεται σε εξέλιξη σε όλη την περιφέρεια. «Όραμά μας είναι, τα επόμενα χρόνια, η Αττική μας να είναι η πρώτη Περιφέρεια Υγείας, η πρώτη στην αλληλεγγύη, η πρώτη πράσινη περιφέρεια της χώρας και η πρώτη στην οδική ασφάλεια. Παρά την πανδημία και την ενεργειακή κρίση, εξασφαλίσαμε τους απαραίτητους πόρους και αλλάζουμε καθημερινά την Αττική.
Είμαστε η πρώτη περιφέρεια στην Ελλάδα, αλλά και η πρώτη διοίκηση αντίστοιχα, που ανέδειξε την οδική ασφάλεια ως μείζον θέμα για τη βιώσιμη κυκλοφορία», τόνισε ο κ. Πατούλης, κάνοντας μια αποτίμηση της κατάστασης του οδικού δικτύου, πριν και μετά από τις αντίστοιχες παρεμβάσεις. Μεταξύ άλλων, ο περιφερειάρχης αναφέρθηκε στη δημιουργία του Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας, το οποίο επιφορτίζεται με την αποτίμηση της κατάστασης των δρόμων, και τον συντονισμό των έργων συντήρησης.
Συνεργασία Περιφέρειας Αττικής – Google
Εκτενής αναφορά έγινε στην επικείμενη συνεργασία της περιφέρειας με την Google, μέσω σχετικής προγραμματικής σύμβασης η οποία θα βελτιώσει την φωτεινή σηματοδότηση και θα προσδώσει μεγαλύτερη ακρίβεια στην πληροφόρηση των οδηγών. Στο πλαίσιο της ημερίδας, η εκπρόσωπος της Google Greece, Β. Καλφάκη, μετέφερε τα αισιόδοξα στατιστικά για τη χρήση των νέων τεχνολογιών στην επίλυση του κυκλοφοριακού. Επισήμανε ότι η Google θα προχωρήσει σε μεγαλύτερη διεύρυνση της πλατφόρμας Google Maps, με εισαγωγή στοιχείων σε πραγματικό χρόνο, ώστε τα σχετικά δεδομένα να αποτυπώνονται άμεσα στην εφαρμογή και να αναβαθμιστεί η ποιότητα της μετακίνησης των χρηστών του οδικού δικτύου.
Σημειώνεται ότι στην επιτυχία αυτής της πολύπλευρης προσπάθειας, πρωταρχικό ρόλο διαδραματίζει η συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, τα οποία, έχοντας αναπτύξει σύστημα ψηφιοποιημένων υπηρεσιών, έχει απαλλάξει τους πολίτες από άσκοπες μετακινήσεις. Στο ίδιο δημιουργικό πλαίσιο κινείται και η άμεση συνεργασία με την Τροχαία Αττικής, η οποία, «αγκάλιασε» αυτήν την προσπάθεια.
Την εκδήλωση συντόνισε ο δημοσιογράφος και καταξιωμένος μηχανολόγος Τάκης Πουρναράκης.
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δ. Παπαστεργίου, στη τοποθέτηση του υπογράμμισε: «Οι πόλεις μας χρειάζονται νέα ευφυή συστήματα που να μπορούν να αποτυπώνουν την κίνηση στους δρόμους, τις ελεύθερες θέσεις στάθμευσης, συστήματα που με αιχμή τις αναδυόμενες τεχνολογίες θα βοηθήσουν τις “Έξυπνες Πόλεις” να λύσουν τον “γρίφο” του κυκλοφοριακού φόρτου, αξιοποιώντας όλα τα διαθέσιμα πλέον χρηματοδοτικά εργαλεία. Εμείς, ως υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, θα βοηθήσουμε με κάθε πρόσφορο μέσο. Ωστόσο, πιστεύω ότι απαιτείται μια συνολική αλλαγή νοοτροπίας και στροφή στη βιώσιμη κινητικότητα, ώστε τα έργα υποδομής να λειτουργήσουν συμπληρωματικά σε μια σύγχρονη κουλτούρα, όπου το αυτοκίνητο θα καταλαμβάνει λιγότερο χώρο στην καθημερινότητά μας».
Στον χαιρετισμό του, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Ν. Ταχιάος, χαρακτήρισε «ως μεγάλο επίτευγμα» της προσπάθειας, τη μείωση της ανάγκης του πολίτη να χρησιμοποιεί το αυτοκίνητο μέσα στην πόλη. Τόνισε δε, πως «αυτό θα επιτευχθεί με την ενίσχυση των μέσων σταθερής τροχιάς και με τη δημιουργία μιας κουλτούρας αστικής βιώσιμης κινητικότητας».
Ο αντιδήμαρχος Αστικών Υποδομών Δήμου Αθηναίων Βασίλης Αξιώτης, μίλησε για μια «δύσκολη» πραγματικότητα στη χρήση του οδικού δικτύου στη χώρα μας, και κυρίως στην Αττική, καθώς, δύο στις τρεις μετακινήσεις είναι άσκοπες.
Ο διοικητής της Τροχαίας Αττικής Ταξίαρχος ΕΛΑΣ, Χ. Παπαφιλίππου, επισήμανε πως η συμβολή της Τροχαίας Αττικής στο έργο που επιτελείται από την περιφέρεια, είναι συνεχής και περιλαμβάνει ένα ευρύ πεδίο υποχρεώσεων και δράσεων. Πρόσθεσε πως η συνεργασία της με την περιφέρεια θα πρέπει να διευρυνθεί προς την αναζήτηση καλύτερης εποπτείας και αστυνόμευσης των δρόμων, προκειμένου να μην παραβιάζονται οι ΛΕΑ.
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Επαγγελματιών Φορτηγών Αυτοκινήτων Ν. Αττικής (ΣΙΕΦΑΝΑ) Στέλιος Καρράς, αναφερόμενος στο έργο της περιφέρειας στην παλαιά Εθνική Οδό Ελευσίνας-Θηβών, επισήμανε ότι θα προβεί σε ενημέρωση όλων των αυτοκινητιστών συναδέλφων του, προκειμένου να χρησιμοποιούν το εν λόγω οδικό δίκτυο, με σκοπό την αποσυμφόρηση του κεντρικών οδικών αρτηριών της Αττικής.
Τα αποτελέσματα του στρατηγικού σχεδιασμού της Περιφέρειας Αττικής
Την παρουσίαση του έργου που έχει υλοποιηθεί τα τελευταία χρόνια, αλλά και τις επόμενες ενέργειες που θα προσδώσουν ακόμα μια ανάσα στο κυκλοφοριακό, έκανε ο διευθυντής Μητροπολιτικών Υποδομών Π. Καρυώτης, αναφέροντας μεταξύ άλλων ότι σε 1.550 χλμ οδικού δικτύου, αρμοδιότητας της περιφέρειας, έχουν γίνει εκτεταμένες εργασίες συντήρησης και έχουν προγραμματιστεί για το αμέσως επόμενο διάστημα:
* 1.500.000 m2 νέων ασφαλτικών & 500.000 m2 υπό κατασκευή
* 50 km συστήματα αναχαίτισης οχημάτων & 20 km εντός του 2023
* 600 km νέες διαγραμμίσεις
* 11.000 νέες πινακίδες σήμανσης
* 90.000 φρεάτια (Τακτικός καθαρισμός ανά εξάμηνο – 2 φορές / έτος)
* Τοποθέτηση 25.000 φωτιστικών LED, ανακαίνιση 10.000 ιστών, φωτισμός 7 οδικών γεφυρών με LED
* Τοποθέτηση 40.000 σηματοδοτών σε 2.200 κόμβους & 1.900 ρυθμιστών
* 400 km νησίδες πρασίνου
* Δημιουργία του τηλεφωνικού αριθμού 1544 (με 2300 αιτήματα διεκπαεραιωμένα)
* Τοποθέτηση 370 καμερών παρακολούθησης παραβιάσεων ερυθρού σηματοδότη
* Κατασκευή 423 πρότυπων και 31 υπόγειων διαβάσεων οχημάτων
* Τοποθέτηση 7 σύγχρονων πινακίδων προβολής μηνυμάτων στις λεωφόρους Κηφισού & Συγγρού
* Κατασκευή αναστροφής στην Ιερά Οδό
* Παροχή 2 Οχημάτων Οδικής ασφάλειας στη λεωφόρο Κηφισού και 4 Οχημάτων Οδικής ασφάλειας στο πρωτεύον αστικό δίκτυο
* Παροχή πλατφόρμας με γερανό τις ώρες αιχμής στη λεωφόρο Κηφισού
* Παροχή προτεραιότητας στα οχήματα Έκτακτης Ανάγκης, μέσω ειδικών σηματοδοτών
* Καθαρισμός & απομάκρυνση παράνομων διαφημιστικών λαβάρων
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων Παναγιώτης Παπαντωνίου, αναφέρθηκε στις αιτίες της υφιστάμενης προβληματικής κατάστασης και κατέθεσε τις εξής προτάσεις για την αντιμετώπιση της:
Ενιαίος σχεδιασμός και διαχείριση του συστήματος μεταφορών
* Λειτουργία ενός «έξυπνου» συστήματος σηματοδότησης των κόμβων
* Ολοκλήρωση των τριών κυκλοφοριακών δακτυλίων περιφερειακής κίνησης
* Θέσπιση ιεράρχησης του οδικού δικτύου
* Εγκατάσταση συστήματος διαχείρισης της στάσης και της στάθμευσης
* Εγκατάσταση αποτελεσματικού μηχανισμού παρακολούθησης & αξιολόγησης
* Αστυνόμευση
* Ψηφιακή επιτήρηση
* Διαχείριση της κυκλοφορίας και τη λήψη μέτρων με εκπόνηση κυκλοφοριακής μελέτης που θα εντοπίσει και θα καταδείξει τα κρίσιμα σημεία μειωμένης κυκλοφοριακής ικανότητας και θα προτείνει μέτρα άμεσης εφαρμογής
* Διαχείριση στάθμευσης
Στο πλαίσιο της ανάλυσης κυκλοφοριακών επιπτώσεων, καθώς και την υιοθέτηση πρακτικών βελτίωσης της κυκλοφορίας, τοποθετήθηκε η καθηγήτρια Κυκλοφοριακής Τεχνικής ΕΜΠ Ε. Βλαχογιάννη, η οποία αναφέρθηκε στις προτάσεις του Πολυτεχνείου, που συγκλίνουν με τις προτάσεις των συγκοινωνιολόγων, αλλά έκανε και εκτενή αναφορά σε σύγχρονες πρακτικές και τεχνικές που διευκολύνουν την κυκλοφορία.