Πηγή Εικόνας: απε - μπε

«Σήμερα ο πολίτης έχει πολυεπίπεδες απαιτήσεις που ο ψηφιακός μετασχηματισμός οφείλει να επιλύσει» τονίζει στην συνέντευξη που παραχωρεί στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο διευθύνων σύμβουλος της Κοινωνίας της Πληροφορίας, Σταύρος Ασθενίδης, ενώ επισημαίνει ότι «κεντρικός άξονας της στρατηγικής μας είναι να βελτιώνουμε, μέσα από κάθε πρωτοβουλία και δράση μας, την καθημερινότητα των πολιτών».

Ο κ. Ασθενίδης σημειώνει ότι αναμένεται να γίνουν σημαντικές ψηφιακές παρεμβάσεις στον τομέα της υγείας, της δικαιοσύνης και στις συναλλαγές σε όλο το φάσμα του Δημοσίου. «Συνεχίζουμε δυναμικά, ώστε να προκηρυχθούν σημαντικοί διαγωνισμοί που αφορούν κομβικές ψηφιακές μεταρρυθμίσεις, στην τεχνολογία, στη δημόσια διοίκηση, στην οικονομία, στην υγεία, στην δικαιοσύνη, στην διπλωματία, στη ναυτιλία, στον τουρισμό και στη γεωργία» υπογραμμίζει.

Ακολουθεί η συνέντευξη του διευθύνοντος συμβούλου της Κοινωνίας της Πληροφορίας Σταύρου Ασθενίδη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και τη δημοσιογράφο Κάτια Παπαδοπούλου

ΕΡ. Ποια είναι η μεγάλη πρόκληση για εσάς την επόμενη τετραετία; Ποια είναι τα μεγάλα έργα που αποτελούν προτεραιότητα;

ΑΠ. Στην Κοινωνία της Πληροφορίας είμαστε σε διαρκή ετοιμότητα για να αντιμετωπίσουμε με επιτυχία τις προκλήσεις αλλά και τις ευκαιρίες που έρχονται για την επέκταση της ψηφιακής εξέλιξης της χώρας. Όλες μας οι δράσεις είναι σε πλήρη εναρμόνιση με το σχέδιο του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Με επίκεντρο πάντα τον πολίτη. Σήμερα ο πολίτης έχει πολυεπίπεδες απαιτήσεις που ο ψηφιακός μετασχηματισμός οφείλει να επιλύσει. Ως κόμβος της διαδικασίας του ψηφιακού μετασχηματισμού ο ρόλος μας είναι διττός: η διερεύνηση αναγκών και η επίλυση των προβλημάτων με συνεχείς αξιολογήσεις των διαδικασιών.

Όπως τόνισε πρόσφατα και ο νέος υπουργός, κ. Παπαστεργίου μέρα με τη μέρα δίνουμε μια καθημερινή μάχη με τη γραφειοκρατία, για να ενδυναμώσουμε ακόμη περισσότερο τη σχέση εμπιστοσύνης ανάμεσα στο κράτος και στον πολίτη. Χρειάζεται να γίνει πολλή δουλειά σε διοικητικό επίπεδο όσον αφορά την απλοποίηση των διαδικασιών και αυτόν τον στόχο έχει ο «Μίτος», το Εθνικό Μητρώο Διοικητικών Διαδικασιών το οποίο πλέον υπάγεται στο υπουργείο Εσωτερικών. Έχουν καταγραφεί περίπου 3.000 διαδικασίες για τις οποίες ο πολίτης απευθύνεται στο κράτος. Πρέπει να τις εξετάσουμε μία προς μία και να δούμε ποιες από αυτές είναι πλέον χρήσιμες. Μετά θα δούμε ποια είναι τα στάδια που πρέπει να υπάρχουν και ποια μπορούν να εξαλειφθούν, και θα τα προσαρμόσουμε στο Εθνικό Σύστημα Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης.

Φιλοδοξία μας είναι η ψηφιακή πρόοδος να αποτελέσει τον κινητήριο μοχλό που θα συμβάλει ώστε η Ελλάδα να αλλάξει οριστικά σελίδα. Κινούμαστε, λοιπόν, σε τρεις άξονες: την ψηφιοποίηση του συνόλου σχεδόν των υπηρεσιών του Δημοσίου, τη διαρκή αναβάθμιση των ψηφιακών δεξιοτήτων και τον επανασχεδιασμό του κράτους με «άξονα» τον πολίτη.

ΕΡ. Ποια σημαντικά ψηφιακά έργα είναι σε τροχιά υλοποίησης από την Κοινωνία της Πληροφορίας και ποια είναι σε φάση να προκηρυχθούν;

ΑΠ. Αυτήν τη στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη το μεγαλύτερο στην ιστορία του ελληνικού κράτους εγχείρημα ψηφιοποίησης του αρχείου του Δημοσίου που βρίσκεται σε χαρτώα μορφή. Θα προσπαθήσουμε σε μια σκληρή μάχη με τον χρόνο να αποκτήσουν άυλη μορφή περισσότερες από 1,4 δισ. σελίδες, που αυτήν τη στιγμή στοιβάζονται σε όλη την Ελλάδα γραφεία δημοσιών φορέων. Πρόκειται για ένα έργο πολλών εκατομμυρίων ευρώ, επίπονο και απαιτητικό αλλά εξίσου αναγκαίο αν θέλουμε να επιτευχθεί η ψηφιακή μετάβαση.

Εκτός από την ψηφιοποίηση του Δημοσίου όμως, ήδη επιταχύνουμε για να ολοκληρωθούν πολύ σημαντικά έργα όπως το Σύζευξις II, η διαλειτουργικότητα, οι υπηρεσίες τηλεδιάσκεψης σε δικαστήρια και σωφρονιστικά καταστήματα, η αναβάθμιση των υποδομών των Δικαστηρίων, το Εθνικό Δίκτυο Τηλεϊατρικής, το Σύστημα Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού Δημόσιου Τομέα και το Gov-ERP.

Επιπλέον αναμένεται σύντομα να προκηρυχθούν μια σειρά από καίριες ψηφιακές παρεμβάσεις, όπως είναι:

Ø Το σύστημα παρακολούθησης επαγγελματικών οχημάτων και εμπορευματοκιβωτίων (container)

Ø Η ενίσχυση της επιχειρησιακής συνέχειας του Δημοσίου

Ø Το Ενιαίο Μητρώο Τουριστικών Επιχειρήσεων (e-MHTE)

Ø Ο ψηφιακός μετασχηματισμός της επιτροπής Κεφαλαιαγοράς

Ø Η ανάπτυξη πληροφοριακού συστήματος αξιολόγησης και φερεγγυότητας

Ø Το παρατηρητήριο AI

Τέλος, θα ήθελα να σημειώσω ότι στο καίριο θέμα της κυβερνοασφάλειας θα προκηρυχθεί το προσεχές διάστημα και ένας σημαντικός διαγωνισμός για την προστασία των δημόσιων φορέων από κυβερνοεπιθέσεις.

ΕΡ. H Κοινωνία της Πληροφορίας υλοποιεί και σημαντικές ψηφιακές δράσεις με κοινωνικό αποτύπωμα. Θα υπάρξουν και στη συνέχεια ανάλογες πρωτοβουλίες; Κατά τη γνώμη σας ποια είναι τα πιο σημαντικά θέματα και τι ανταπόκριση υπήρξε;

ΑΠ. Και βέβαια θα υπάρξει συνέχεια σε αυτές δράσεις ενίσχυσης πολιτών και επιχειρήσεων και η Κοινωνία της Πληροφορίας πλέον έχει αποκτήσει σημαντική εμπειρία στον σχεδιασμό και στην υλοποίηση αυτών των προγραμμάτων. Τα οποία είναι fast track και απαιτούν μεγάλη τεχνογνωσία αλλά και αξιοπιστία τις οποίες διαθέτει η εταιρεία μας

Εν κατακλείδι κεντρικός άξονας της στρατηγικής μας είναι να βελτιώνουμε, μέσα από κάθε πρωτοβουλία και δράση μας, την καθημερινότητα των πολιτών και προς αυτή την κατεύθυνση θα συνεχίσουμε. Μετά την ψηφιακή Μέριμνα, το Freedom Pass, το Fuell Pass, το Power Pass τώρα υλοποιούμε το Market Pass, το Dentist Pass και τον Τουρισμό για όλους. Όλα αυτά τα προγράμματα έτυχαν μεγάλης ανταπόκρισης από τους πολίτες και όλοι οι δικαιούχοι ικανοποιήθηκαν άμεσα και εύκολα. Υπενθυμίζω ότι το Dentist pass το υλοποιήσαμε αποκλειστικά με ίδια μέσα και γνώρισε μεγάλη επιτυχία.

Επίσης, σε τροχιά υλοποίησης εισέρχεται και ένα μεγάλο πρόγραμμα με κοινωνικό αντίκτυπο, το Smart Readiness. Πρόκειται για την εγκατάσταση καλωδίωσης οπτικών ινών σε 120.000 κτίρια με την χρήση voucher.

Εξόχως σημαντικό είναι και το «πακέτο» των τριών προγραμμάτων για τον ψηφιακό μετασχηματισμό των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που «τρέχει», στο οποίο οι επενδύσεις μεταξύ άλλων θα στοχεύουν στην ανάπτυξη τεχνολογιών και υπηρεσιών και θα προωθούν την ψηφιοποίηση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Συγκεκριμένα στις ηλεκτρονικές πληρωμές, στις ηλεκτρονικές πωλήσεις και στις εφαρμογές ηλεκτρονικής τιμολόγησης, στην αναβάθμιση των ταμειακών μηχανών και του οικοσυστήματος των POS.

ΕΡ. Ποιες είναι οι digital μεταρρυθμίσεις που θα υλοποιήσετε το 2023 μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0»;

ΑΠ. Το Ταμείο Ανάκαμψης αναμφίβολα είναι το σημαντικότερο επενδυτικό μεταπολεμικά πρόγραμμα που έχει γνωρίσει η χώρα.

Σεε αυτό έχουμε εντάξει ένα σύνολο ψηφιακών έργων που παρόμοιό του δεν υπήρξε ποτέ στο παρελθόν.

 Ουσιαστικά, το Ταμείο Ανάκαμψης μας επιτρέπει να χρηματοδοτήσουμε το σύνολο της ψηφιακής στρατηγικής μας – δηλαδή τόσο των αναγκαίων ψηφιακών έργων όσο και των επιθυμητών. Η στρατηγική μας αυτή, τα 440 και πλέον έργα που είναι αποτυπωμένα στη Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού αποτελούν τον οδικό μας χάρτη για την ψηφιακή μετάβαση της χώρας. Και, καθώς η υλοποίηση αυτών των έργων θα συναντά την εκθετική αύξηση της ψηφιοποίησης σε κράτος και οικονομία, πεποίθησή μας είναι ότι το 2025 η Ελλάδα θα έχει αλλάξει κλίμακα, αναβαθμίζοντας ριζικά τόσο τη διεθνή θέση της, όσο και τις προοπτικές της.

Εμείς στην Κοινωνία της Πληροφορίας, προγραμματίζουμε περίπου 60 έργα ψηφιακής μετάβασης με χρηματοδότηση από «Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, Ελλάδα 2.0». Συνεχίζουμε δυναμικά ώστε να προκηρυχθούν σημαντικοί διαγωνισμοί που αφορούν κομβικές ψηφιακές μεταρρυθμίσεις, στην τεχνολογία, στη δημόσια διοίκηση, στην οικονομία, στην υγεία, στη δικαιοσύνη, στη διπλωματία, στη ναυτιλία, στον τουρισμό και στη γεωργία.

ΕΡ. Τι σημαίνει για την χώρα η υλοποίηση των έργων που έχει αναλάβει η Κοινωνία της Πληροφορίας στο επιχειρούμενο άλμα του ψηφιακού μετασχηματισμού;

ΑΠ. Η ΚτΠ με την καθοδήγηση του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης που ηγείται αυτής της υπερπροσπάθειας, σε συνεργασία με όλες τις υπηρεσίες του Δημοσίου θα συνεχίσει να υλοποιεί τον ψηφιακό μετασχηματισμό, θα ενισχύει τις ψηφιακές δυνατότητες ώστε τα στελέχη του Δημοσίου να λειτουργούν πιο αποτελεσματικά, θα ανταποκρίνεται άμεσα και αποτελεσματικά στις κοινωνικές ανάγκες. Και σίγουρα θα συνεχίσει να αναπτύσσεται δυναμικά. Νομίζω ότι αυτή η αλλαγή που έχει συντελεστεί μέσα σε 4 χρόνια είναι καθοριστική για τη μείωση της γραφειοκρατίας αλλά και γενικά για την ποιότητα ζωής των συμπολιτών μας. Πρόκειται για μια αλλαγή νοοτροπίας και φιλοσοφίας για το «τι είναι κράτος», για δραστικό περιορισμό του κατακερματισμού, για συνένωση και συμπύκνωση. Σε αυτό τον δρόμο θα συνεχίσουμε.

ΕΡ. Πείτε μας ποιες είναι οι μεγάλες ψηφιακές παρεμβάσεις που αναμένουμε;

ΑΠ. Υγεία, Δικαιοσύνη, συναλλαγές σε όλο το φάσμα του Δημοσίου. Πλέον οι πολίτες θα έχουν στα χέρια τους το κράτος αλλά και ό,τι αφορά τη ζωή τους. Δεν θα εξοικονομούν μόνο χρόνο και χρήμα αλλά θα διασφαλίζουν μια καλύτερη ποιότητα ζωής που θα τους επιτρέπει να κατοχυρώσουν ένα από τα μεγάλα ζητούμενα της σύγχρονης ζωής, ποιοτικό χρόνο και ποιοτικές υπηρεσίες.