Της Τέτης Ηγουμενίδη
Πρόθυμη να εξετάσει τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η κατασκευαστική αγορά, αρκεί τα σχετικά αιτήματα επίλυσής τους να κινούνται σε λογική, ρεαλιστική κατεύθυνση, είναι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, στο πλαίσιο στρατηγικών της στόχων για την προώθηση των εν εξελίξει έργων και τον σχεδιασμό νέων.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας έχει ήδη συναντηθεί με τα στελέχη των κατασκευαστικών ομίλων, ενώ χθες υποδέχθηκε στο υπουργείο τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη και μαζί με τα επιτελεία τους συζήτησαν τους 6 στρατηγικούς στόχους και τις 10 προτεραιότητες στις υποδομές και μεταφορές.
Όπως έχει ενημερωθεί η πολιτική ηγεσία του εν λόγω υπουργείου τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος των κατασκευών είναι, μεταξύ άλλων, τα αυξημένα κόστη, η έλλειψη εργατικού δυναμικού, οι καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις και οι μη ώριμες τεχνικές μελέτες.
Εκτός από την προώθηση των εν εξελίξει έργων και τον σχεδιασμό νέας δέσμης έργων, τους στρατηγικούς στόχους του Υποδομών Μεταφορών συμπληρώνουν οι εξής:
- Βελτίωση της ασφάλειας των υποδομών και των μεταφορών.
- Βελτίωση της ποιότητας των έργων και των υπηρεσιών.
- Αύξηση της αποδοτικότητας των χρησιμοποιούμενων εθνικών και ευρωπαϊκών πόρων.
- Προώθηση της παραγωγικότητας και της αποτελεσματικότητας όλων των δομών του τομέα.
- Ενίσχυση των «πράσινων» υποδομών και μεταφορών.
- Ορθολογική αξιοποίηση των πολύτιμων υδάτινων πόρων.
Την ίδια στιγμή οι προτεραιότητες όπως ετέθησαν χθες κατά την προαναφερόμενη σύσκεψη είναι:
- Υλοποίηση εμβληματικών έργων.
- Ανανέωση του στόλου των λεωφορείων.
- Αναβάθμιση του σιδηροδρόμου.
- Αναβάθμιση εναέριας κυκλοφορίας.
- Ενίσχυση της οδικής ασφάλειας.
- Ενίσχυση της πράσινης κινητικότητας.
- Ενίσχυση αρδευτικού δικτύου.
- Υποστήριξη ανέπαφων πληρωμών.
- Ψηφιοποίηση εργασιών και υπηρεσιών.
- Εφαρμογή της τεχνολογίας μοντελοποίησης.
Στο θέμα της υλοποίησης των εμβληματικών έργων, μεταξύ άλλων, στη σύσκεψη ειπώθηκαν τα εξής:
Το Μετρό της Θεσσαλονίκης με προϋπολογισμό άνω των 2 δις ευρώ θα ξεκινήσει να λειτουργεί εντός του 2024, με ωφελούμενους περίπου 300.000 πολίτες ημερησίως. Μέχρι το τέλος του 2023 εκτιμάται ότι θα έχει οριστικοποιηθεί η τελική χάραξη των νέων επεκτάσεων ώστε η ωρίμανση της δημοπράτησης της επέκτασης προς τα βορειοδυτικά να προχωρήσει μέσα στην τετραετία. Μετά την ολοκλήρωση του βασικού έργου θα παραδοθεί σε λειτουργία και η επέκταση προς Καλαμαριά.
Στη γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας η πρόοδος των σε εξέλιξη η πρόδρομων εργασιών είναι περίπου στο 50%. Ο πρώτος μετροπόντικάς έχει διανύσει τα πρώτα 30 μέτρα και είναι σε φάση συστηματοποίησης της εκσκαφής. Ο δεύτερος είναι στην Ελλάδα και αναμένεται να ξεκινήσει το φθινόπωρο.
Αναφορικά με τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) το πρώτο εργοτάξιο στο τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος εγκαταστάθηκε το 2022 και έχουν ξεκινήσει εργασίες σε τμήμα 2,7 χιλ. Όλα τα μέτωπα θα έχουν ξεκινήσει εντός του 2024. Το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη συμβασιοποιήθηκε την περασμένη άνοιξη και η εκκίνηση των εργοταξίων προβλέπεται εντός των πρώτων μηνών του 2024, ενώ οι οικονομικές προσφορές στο πλαίσιο του διαγωνισμού για το έργο παραχώρησης του ΒΟΑΚ (Χανιά – Ηράκλειο) αναμένεται να ανοίξουν τέλη Αυγούστου.
Ο αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας Ε65 στο σύνολο του αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέσα στην επόμενη τετραετία. Τα τμήματα Λαμία – Ξυνιάδα και Τρίκαλα – Καλαμπάκα θα παραδοθούν έως τις αρχές του 2024.
Η υλοποίηση του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος είναι περίπου στο 20% και θα ολοκληρωθεί το 2025 ενώ η οδική σύνδεση Άκτιο – Αμβρακία θα παραδοθεί στην κυκλοφορία τον Νοέμβριο του 2023.
Έμφαση δίνεται στα θέμα της ασφάλειας των μεταφορών, καθώς άλλωστε είναι ακόμα νωπή η μνήμη από το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, με τον πρωθυπουργό να δηλώνει κατά την χθεσινή επίσκεψή του στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών:
«Μεγάλα έργα τα οποία έρχονται από το παρελθόν που αφορούν την ασφάλεια των τρένων μας θα ολοκληρωθούν, όπως είχαμε δεσμευθεί, εντός των επόμενων μηνών, προκειμένου να κλείσει και αυτή η πληγή η οποία τόσο πολύ μας έχει πονέσει. Και, βέβαια, η ανάγκη να επενδύσουμε στον σιδηρόδρομο του μέλλοντος, έχοντας μία αίσθηση της γεωγραφικής ιδιαιτερότητας της χώρας, πάντα με έμφαση στη βασική μας γραμμή: από την Πάτρα στην Αθήνα και από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη και μέχρι τα σύνορα.»
Στο πλαίσιο αυτό υπεγράφη συμφωνία Δημοσίου – ΟΣΕ για την αύξηση χρηματοδότησης του Οργανισμού (από 45 εκατ. σε 75 εκατ.) με τον φορέα να δεσμεύεται για εποπτεία, λογοδοσία και μετρήσιμα αποτελέσματα. Παράλληλα προωθείται η ολοκλήρωση προσλήψεων στον ΟΣΕ, η στενή παρακολούθηση και τήρηση υποχρεωτικών για εγκατάσταση τηλεματικής και ο συντονισμός των εμπλεκόμενων φορέων (ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΓΑΙΟΣΕ και Hellenic Train) σε συνεργασία με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων και σύμφωνα με την τεχνική
έκθεση που θα υποβληθεί στο υπουργείο τον Σεπτέμβριο.
Στη διευρυμένη σύσκεψη με τον πρωθυπουργό και τον υπουργό, συμμετείχαν ο υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος, ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ Θανάσης Κοντογεώργης, η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδια για τις Μεταφορές, Χριστίνα Αλεξοπούλου και ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές, Νίκος Ταχιάος.