Vision Zero και μηδενικά ατυχήματα στο εργοτάξιο! Συνεργασία πολιτείας και κατασκευαστών σε συνδυασμό με την εκπόνηση περισσότερων μελετών εκτίμησης κινδύνου, διαρκής εκπαίδευσης, ακόμα και εργαζόμενοι σε ρόλο safety influencers! Όλα τα παραπάνω όταν η Ελλάδα βρίσκεται στο κατώφλι μιας εποχής, που τα μεγάλα έργα υποδομής θα πρωταγωνιστούν στην αναπτυξιακή διαδρομή της και όταν βάσει των ευρωπαϊκών στοιχείων μπορεί μεν ο τομέας των κατασκευών στην Ελλάδα να αποδίδει περισσότερη βαρύτητα από κάθε άλλον τομέα σε θέματα ασφάλειας, ωστόσο υπολείπεται του αντίστοιχου ευρωπαϊκού μέσου όρου.
Αυτά είναι μερικά, μόνο, από τα συμπεράσματα που προέκυψαν κατά τη διάρκεια του πετυχημένου 1ου συνεδρίου με θέμα «Occupational Safety in Construction», το οποίο διοργάνωσε με την επιστημονική υποστήριξη της «Σαμαράς & Συνεργάτες ΕΠΕ» η Boussias Events, με τη συμμετοχή ξένων θεσμικών εκπροσώπων, αλλά και εκπροσώπων των σημαντικότερων εταιρειών του κλάδου στην Ελλάδα χτες στο κατάμεστο Αμφιθέατρο OteAcademy.
Ο πρόεδρος του Ομίλου «Σαμαράς & Συνεργάτες», Δημήτρης Σαμαράς κηρύσσοντας την έναρξη του συνεδρίου ανέφερε: «Στα τεχνικά έργα τα τελευταία χρόνια, η πολυπλοκότητα των εργασιών ανά φάση του έργου αυξάνεται, λόγω των αυξανόμενων και ποιοτικότερων κατασκευαστικών απαιτήσεων. Κάθε έργο, έχει μοναδικά χαρακτηριστικά και ιδιαίτερους κινδύνους που αυξάνονται όσο αυξάνεται η πολυπλοκότητα και το μέγεθος της κατασκευής.
Ως εκ τούτου το θέμα της Ασφάλειας στην Κατασκευή προκύπτει επιτακτικό στην ατζέντα των προτεραιοτήτων. Η ασφάλεια αποτελεί πλέον τον κρίσιμο δείκτη, ο οποίος μαζί με το χρόνο, το κόστος και την ποιότητα αποτελούν τις βασικές παραμέτρους αξιολόγησης της επιτυχίας ενός κατασκευαστικού έργου.
Εκτιμώντας ότι υπήρχε κενό ως προς τη συγκεκριμένη θεματική, θεωρήσαμε όχι μόνο επίκαιρο, αλλά και αναγκαίο το συνέδριο “Occupetional Safety in Construction Conference” – με τίτλο “Rebuilding Safety”, στο οποίο εμείς έχουμε την επιστημονική υποστήριξη και η Boussias – εξαιρετικοί συνεργάτες μας και επαγγελματίες με την πολυετή εμπειρία της – τη διοργάνωση.
Εξάλλου, το συγκριτικό πλεονέκτημα της «Σαμαράς & Συνεργάτες ΕΠΕ», μέλος του Ομίλου «Σαμαράς & Συνεργάτες», που αυτή τη στιγμή παρέχει υπηρεσίες σε θέματα Υγείας & Ασφάλειας Εργασίας σε περισσότερους από 120.000 εργαζομένους σε πάνω από 2000 χώρους εργασίας, και εργοτάξια, μεταξύ των οποίων μερικά από τα μεγαλύτερα κατασκευαστικά έργα που υλοποιούνται σήμερα, είναι η έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση των ανθρώπων της αγοράς για όλες τις τελευταίες εξελίξεις.
Σε μια εποχή που η Ελλάδα αναμορφώνεται. Που αποκτά μεγάλα έργα, με διεθνές αντίκτυπο, από το Ελληνικό, ως το αεροδρόμιο στο Καστέλι, και από τα έργα FSRU έως τα μεγάλα έργα των ΑΠΕ, αλλά και φυσικά όλα τα μεγάλα έργα υποδομής που έχουν δρομολογηθεί και αρχίζουν να υλοποιούνται, δε γίνεται να μην εξελισσόμαστε ή αν προτιμάτε να μην καλλιεργούμε κουλτούρα Ασφάλειας και Υγείας σε όλους τους ανθρώπους της αλυσίδας αξίας που συμμετέχουν στην υλοποίηση των έργων αυτών. Και επειδή, σε θέματα Ασφάλειας τίποτα δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένο, δε γίνεται, να μην προστατεύουμε τους ανθρώπους μας, δηλαδή το σπουδαιότερο κεφάλαιο μας, εξασφαλίζοντας διαρκώς την ασφάλεια και την ευημερία των εργαζομένων που συμμετέχουν στα έργα, αναγνωρίζοντας την ιδιαίτερη επικινδυνότητα των κατασκευαστικών εργασιών, αλλά και ταυτόχρονα εφαρμόζοντας όλα τα προβλεπόμενα και απαραίτητα μέτρα ασφαλείας.
Όλα τα ανωτέρω, συνδυάζονται απόλυτα με το πλαίσιο της Στρατηγικής της Ε.Ε. για την Υγεία και Ασφάλεια στην Εργασία, για το διάστημα 2021-2017, που προβλέπει για πρώτη φορά την προσέγγιση «Vision Zero» σε θανάτους που σχετίζονται με την εργασία σε Ευρωπαϊκό επίπεδο».
Περισσότερες μελέτες εκτίμησης κινδύνου
Ο αναπληρωτής διευθυντής σε θέματα Απασχόλησης της ΕΕ και μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής της EU – OSHA, Stefan Olsson υπογράμμισε μεταξύ άλλων: «Είναι σημαντικό να υπάρχει συνεργασία ανάμεσα στους φορείς, την πολιτεία και τους εκπροσώπους του κλάδου των κατασκευών, επειδή πάντα μαθαίνουμε ο ένας από τον άλλο. Πρέπει, όμως, να έχουμε όλο και περισσότερες μελέτες εκτίμησης κινδύνου, για τις οποίες αν και συνήθως δεν τίθεται θέμα όταν μιλάμε για μεγάλες εταιρείες, το ζήτημα είναι τι γίνεται με τις μικρότερες εταιρείες και τους υπεργολάβους. Και σαφώς πρέπει να λαμβάνει κανείς υπ’ όψιν του ότι το ρυθμιστικό πλαίσιο και η καθημερινότητα διαφοροποιείται με αποτέλεσμα να είναι τελείως διαφορετική ή κατάσταση στη Φιλανδία απ΄ ότι είναι ή ισχύει στην Ελλάδα. Επίσης, μια βασική απαίτηση, είναι ότι οι εργοδότες θα πρέπει να προβλέπουν τους κινδύνους για την ασφάλεια και την υγεία. Η οδηγία για τις κατασκευές 92/57/EEC, απαιτεί, μεταξύ άλλων, οι συγκεκριμένοι υπεύθυνοι ασφάλειας και υγείας να δημιουργούν ένα κοινό σχέδιο ασφάλειας και υγείας για τα εργοτάξια, καθώς και να συντονίζουν μέτρα και πρακτικές υγείας και ασφάλειας. Όλα αυτά οδεύοντας προς την κατάκτηση του Vision Zero για τα ατυχήματα στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής στρατηγικής για το 2021-2027».
Από την πλευρά του ο διευθυντής δικτύου στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια και την Υγεία στην Εργασία (EU – OSHA), Timothy Tregenza ανέφερε ότι «ο τομέας των κατασκευών στην Ελλάδα δίνει περισσότερη βαρύτητα από κάθε άλλον τομέα σε θέματα ασφάλειας, εκπονώντας τις σχετικές μελέτες εκτίμησης κινδύνου, ωστόσο αναλογικά το ποσοστό των μελετών αυτών υπολείπεται του αντίστοιχου ευρωπαϊκού μέσου όρου. Όσον αφορά το πώς μπορούμε να εξασφαλίσουμε την επιτυχημένη εφαρμογή σωστών πρακτικών ασφαλείας το πρωταρχικό είναι να μιλάμε στους εργάτες. Αν δεν το κάνουμε αποτελεσματικά και επιτυχημένα αυτό, πολύ απλά δεν τους προστατεύουμε. Μια ολιστική προσέγγιση στο σχεδιασμό, την εφαρμογή και την καταγραφή των σταδίων εκτέλεσης ενός έργου είναι απαραίτητη και σωτήρια».
Safety influencers
«Η πρώτη μου επαφή με τους εργάτες των εργοταξίων στην Ελλάδα είναι ότι είναι… “περίεργοι” και υπάρχει μια φράση που λέει στα αγγλικά ότι “η περιέργεια σκότωσε τη γάτα”» ήταν η αφοπλιστική εισαγωγή του Prince Ndu Chukwuobasi, H&S Manager BBI – INTRAKAT RT JV κατά τη διάρκεια της ομιλίας του με θέμα “Navigating Safety Challenges on Complex Projects: The Riviera Tower – Hellinikon Project” και συμπλήρωσε: «Λίγο καιρό αργότερα μετέφρασα αυτήν την “περιέργεια” στο στάδιο που είναι κανείς έτοιμος να εξελιχθεί και να προχωρήσει». Ο κ. Chukwuobasi συμπλήρωσε ακόμα ότι καταλυτικός παράγοντος στη διασφάλιση ή μη της ασφάλειας είναι «το χάσμα ή η γέφυρα επικοινωνίας μπορούν να οδηγήσουν ή να αποτρέψουν αντίστοιχα ένα ατύχημα, ενώ η σκέψη/η υιοθέτηση εργαζομένων σε ρόλο safety influencers μέσα από διαδικασίες επιβράβευσης σωστών πρακτικών μπορούν να κάνουν τη διαφορά. Και φυσικά αυτό που πρέπει να αντιλαμβανόμαστε και να λειτουργούμε ανάλογα είναι ότι κάθε σύστημα, κάθε πολιτεία, κάθε έργο έχει τη δική του κουλτούρα- νοοτροπία βάσει του οποίου πρέπει να διαμορφώνεται- εφαρμόζεται και μια αντίστοιχη πολιτική ασφαλείας».
Από την πλευρά του ο γενικός διευθυντής της «Σαμαράς & Συνεργάτες ΕΠΕ», Γιώργος Χριστοφορίδης συνοψίζοντας δήλωσε: «Το χτεσινό συνέδριο ήταν η καλύτερη, όπως αποδείχτηκε, ευκαιρία να επαναπροσδιορίσουμε τι είναι ασφάλεια, ακολούθως να δούμε ποιους βασικούς δείκτες πρέπει να παρακολουθούν τα αρμόδια στελέχη των εταιρειών, σε θέματα υγείας και ασφάλειας της εργασίας, δεδομένου ότι στην Ελλάδα αναδεικνύεται μια ιστορική ευκαιρία, όχι μόνο να βελτιωθούμε ουσιαστικά αποτινάσσοντας τις παθογένειες του παρελθόντος, αλλά και να κάνουμε το δικό μας “rebuild” εφαρμόζοντας έμπρακτα το μότο “Health & Safety by choice, not by chance”. Η κοινή αποδοχή ότι η ασφάλεια του εργατικού δυναμικού δεν είναι επιπλέον κόστος, αλλά επένδυση σε συνδυασμό με το γεγονός ότι το κόστος και η δαπάνη έρχονται σε δεύτερη μοίρα όταν τίθεται θέμα ασφάλειας αποτελούν την πιο στέρεη αφετηρία για τα επόμενα μεγάλα έργα. Ελπίζοντας ότι οι ουσιαστικές βάσεις για την αλλαγή/ εκπαίδευση σε μια νέα, επιβεβλημένη κουλτούρα έχουν τεθεί, σας ευχαριστώ πολύ όλες και όλους για τη συνδρομή σας στην επιτυχία του συνεδρίου αυτού».
Αξίζει να σημειωθεί ότι μεταξύ των ομιλητών ήταν και οι κ. Γιώργος Τζιλιβάκης, Διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Επιθεωρητής Εργασίας, ο κ. Κωνσταντίνος Αγραπιδά Γεν. Διευθυντής του Υπουργείου Εργασίας, η κα. Ρένα Μπαρδάνη, πρόεδρος του ΔΣ του ΕΛΙΝΥΑΕ, ο κ. Αντώνης Παπαντωνίου – Γενικός Δ/ντής της ΜΕΤΚΑ του ομίλου Μυτιληναίοs, ο κ. Αναστάσιος Αρανίτης – Γενικός Δ/ντής της ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ο κ. Νικόλαος Σπυριδωνάκος, Δ/ντής Έργων Υποδομής της ΑΒΑΞ, ο κ. Απόστολος Τζάβελλος, Επιχειρησιακός Δ/ντής του ΑΚΤΩΡΑ.