Της Τέτης Ηγουμενίδη
«Βαριά», λόγω του πλήθους των έργων υποδομών, που βρίσκονται σε εξέλιξη και αυτών που έχουν δρομολογηθεί, με προκλήσεις και εκκρεμότητες είναι η ατζέντα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών την ευθύνη της οποίας ανέλαβαν, ο Χρήστος Σταϊκούρας ως υπουργός και οι δύο υφυπουργοί, Νίκος Ταχιάος και Χριστίνα Αλεξοπούλου.
Την τελευταία 4ετία προχώρησαν έργα και διαγωνισμοί άνω των 14 δις ευρώ με τους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους, ΓΕΚ Τέρνα, Ελλάκτωρ (Άκτωρ), Άβαξ, Intrakat και Μυτιληναίο, να έχουν συσσωρεύσει μεγάλο ανεκτέλεστο και πλέον να τους απασχολεί το πως θα ανταπεξέλθουν στις αυξημένες ανάγκες για εργατικό προσωπικό.
Έργα όπως η Γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας, ο Ε 65, το Πάτρα – Πύργος, το Μετρό Θεσσαλονίκης, το αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, τμήματα του ΒΟΑΚ (Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης) η ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου της Αμβρακίας Οδού (Άκτιο-Αμβρακία), το flyover στην Περιφερειακή Θεσσαλονίκης, το οδικό έργο Καλαμάτα – Μεθώνη, η παράκαμψη Χαλκίδας και το Μπράλος – Άμφισσα, η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, είναι ανάμεσα στα σημαντικά που πρέπει να ολοκληρωθούν ή να προχωρήσουν.
Την ίδια στιγμή σε εξέλιξη βρίσκονται διαγωνισμοί για έργα υποδομών και κτιριακά συνολικού προϋπολογισμού περί τα 10 δις. ευρώ, όπως είναι η Παραχώρηση του ΒΟΑΚ (Χανιά – Ηράκλειο, σχεδόν 1,7 δις ευρώ), οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού (σχεδόν 1,5 – 2 δις ευρώ), οι νέες γραμμές του Μετρό στην Αθήνα (π.χ. προς Ίλιον, άνω των 550 εκατ. ευρώ, αλλά και οι νέες γραμμές) και άλλα.
Ακόμη, διαγωνισμοί έχουν ξεκινήσει για το νέο κτήριο της Γενικής Γραμματείας Υποδομών στην Πειραιώς, τα Δικαστικά Μέγαρα σε Βόρεια Ελλάδα, Κεντρική Ελλάδα, Κρήτη, για τα 13 Περιφερειακά Κέντρα Πολιτικής Προστασίας, τα 5 αστυνομικά μέγαρα, τα Φράγματα Τσικνιά στη Λέσβο, Ταυρωνίτη, Ενιπέα και Μπραμιανού, έργα ύδρευσης σε Κέρκυρα, Πρέβεζα – Λευκάδα και άλλα.
Ο κ. Σταϊκούρας θα κληθεί να αποφασίσει επίσης για τους διαγωνισμούς που «ναυάγησαν», όπως για το φράγμα Χαβρία Θεσσαλονίκης αλλά και για τα 6 σιδηροδρομικά έργα που θα ενώσουν βασικά λιμάνια της χώρας με το δίκτυο (4,5 δις ευρώ), καθώς πρέπει να «κλειδώσουν» χρηματοδοτήσεις και τεχνικές παράμετροι (ως προς τα τελευταία εκκρεμεί η ολοκλήρωση της φάσης του ανταγωνιστικού διαλόγου).
Σε εκκρεμότητα είναι και οι διαγωνισμοί (σχεδόν 1,5 δις ευρώ), μέσω ΣΔΙΤ, για την ανάταξη – εκσυγχρονισμό του δικτύου του ΟΣΕ αλλά και για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του Οργανισμού, η ολοκλήρωση όλων των συστημάτων ασφάλειας – τεχνολογίας που έπειτα από το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη αποτελούν προτεραιότητα.
Στο υπουργείο Υποδομών θα κληθούν να αποφασίσουν τη στρατηγική για τα «πράσινα» μέσα μεταφοράς, την ηλεκτροκίνηση, τα ΚΤΕΛ, αλλά και για θέματα όπως η ανασυγκρότηση της διαδικασίας παραγωγής έργων, κάτι που ζητούν οι κατασκευαστές, την προώθηση του Παρατηρητηρίου Τιμών, αλλά και να δράσουν για το μείζον πρόβλημα των ελλείψεων σε εργατικό προσωπικό.