Το ΤΑΙΠΕΔ προ ολίγων ημερών δημοσιοποίησε πρόσκληση υποβολής προσφορών για την πρόσληψη τόσο νομικού όσο και τεχνικού συμβούλου αναφορικά με την αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου Α.Ε. (ΟΛΛ ΑΕ), δίνοντας σήμα εκκίνησης της εν λόγω αποκρατικοποίησης. Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, ενδέχεται να ακολουθηθεί το μοντέλο άλλων λιμενικών υποδομών με την πώληση έως 67% του Ο.Λ.Λ., στο πρότυπο άλλων διαγωνισμών (π.χ. για Ηγουμενίτσα, Ηράκλειο, Βόλος) αν και είναι αλήθεια ότι σε άλλες περιπτώσεις το Ταμείο προχώρησε με άλλα «βήματα» (π.χ. υπο-παραχώρηση δραστηριοτήτων κ.α.).
Κατά τις ίδιες δε εκτιμήσεις, το ΤΑΙΠΕΔ προορίζει κατά βάση ως τουριστικό λιμάνι για κρουαζιέρα και ελλιμενισμό μεγάλων σκαφών αναψυχής (mega yachts). Στα σχέδια είναι και η αξιοποίηση του λιμένα Ραφήνας. Το δεύτερο όμως λιμάνι μάλλον προορίζεται για να φιλοξενήσει κυρίως ακτοπλοϊκά πλοία, ενώ το λιμάνι του Λαυρίου κυρίως για μεγάλα σκάφη αναψυχής. Κατά συνέπεια, μένει να αποτυπωθούν προσεχώς οι όροι αξιοποίησης του εν λόγω asset.
Η επέκταση Αττικής Οδού και Προαστιακού
Ωστόσο, πέραν του μοντέλου αξιοποίησης – αποκρατικοποίησης, ενδιαφέρον έχει και το γεγονός ότι η διαδικασία εκκινεί σε μια περίοδο που προχωρούν διεργασίες, σχέδια και διαγωνισμοί για την κατασκευή άλλων υποδομών που υπό μία έννοια μπορούν να «κουμπώσουν» με τον Λιμένα Λαυρίου. Ως γνωστόν, υπάρχει η προώθηση διαδικασιών για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού με την κατάθεση Πρότυπης πρότασης από τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (ΕΛΛΑΚΤΩΡ) – ΑΒΑΞ για την υλοποίηση των επεκτάσεων προς Λ. Βουλιαγμένης, Λαύριο και Ραφήνα με μοντέλο παραχώρησης. Παράλληλα, υπ. Υποδομών & Μεταφορών και ΕΡΓΟΣΕ προωθούν πακέτο 6 σιδηροδρομικών έργων (με ανταγωνιστικό διάλογο) στα οποία εμπεριέχονται και δύο επεκτάσεις του σιδηρόδρομου (προαστιακός) προς τους λιμένες Λαυρίου και Ραφήνας.
Με απλά λόγια, το λιμάνι του Λαυρίου «αναμένει» την κάθοδο του Προαστιακού και της Αττικής Οδού, αλλά και των υδροπλάνων, αποκτώντας πρόσθετη αξία και επιπλέον ενδιαφέρον συνδυαστικά με όλα τα παραπάνω. Το 2022, τα έσοδα του λιμένα ανήλθαν στα 6,32 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση 47% έναντι του 2021.
Η «παλέτα» των κινήσεων
Σε κάθε περίπτωση, το ΤΑΙΠΕΔ, λειτουργώντας πλέον ολοένα και πιο δυναμικά ως Αρχή Σχεδιασμού λιμένων, ξετυλίγει το κουβάρι των ενεργειών. Ηδη, πέραν των «μεγάλων» ΟΛΠ-ΟΛΘ, έχουν γίνει κινήσεις σε Αλεξανδρούπολη, Καβάλα, Ηράκλειο, Ηγουμενίτσα, όπου έχουμε αναδόχους στα 3 τελευταία λιμάνια.
Επίσης, προχωρά η αξιοποίηση του ΟΛΒ (Βόλος, με πώληση 67%), έχουν γίνει κινήσεις για την Πάτρα (Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του master plan), ενώ ήδη το Ταμείο έχει κάνει διαγωνισμούς για πλήθος μαρίνων (Πύλος, Αργοστόλι, Κέρκυρας κ.α.). Ενδεχομένως, να έρθει και η ώρα για άλλα λιμάνια προσεχώς (Ραφήνα, Ελευσίνα, ενώ ήδη έχει πάρει υπό την «ομπρέλα» του Μυτιλήνη, Κύμη, Χαλκίδα).
Το ΤΑΙΠΕΔ ενεργεί ως Αρχή Σχεδιασμού
Ως γνωστόν, το ΤΑΙΠΕΔ ενεργεί ως Αρχή Σχεδιασμού, κατά την έννοια της περιβαλλοντικής νομοθεσίας {σύμφωνα με την κοινή υπουργική απόφαση ΥΠΕΧΩΔΕ/ΕΥΠΕ/οικ. 107017 (Β΄1225/2006)}, για τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς, τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης, καθώς και για τα 10 περιφερειακά λιμάνια του χαρτοφυλακίου του, συμπεριλαμβανομένων των δραστηριοτήτων που θα υπο-παραχωρηθούν σε επενδυτές δυνάμει του ν. 4597/2019. Ο ρόλος του ΤΑΙΠΕΔ ως Αρχής Σχεδιασμού συνίσταται για τον καθένα από τους λιμένες αυτούς στα εξής:
• Στην συν-διαμόρφωση της στρατηγικής ανάπτυξης των λιμενικών δραστηριοτήτων κάθε λιμένα.
• Στον συντονισμό της διαδικασίας διαβούλευσης επί της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ).
• Στην ενεργό εμπλοκή της έγκρισης του masterplan, του προγράμματος των έργων-επενδύσεων και των περιβαλλοντικών όρων.
• Στον καθορισμό χρήσεων γης και όρων δόμησης.
• Στην προετοιμασία του εγκριτικού Προεδρικού Διατάγματος (ΠΔ)
Το ΤΑΙΠΕΔ ως Αρχή Σχεδιασμού Λιμένων, μέσω της εμπειρίας από την περιβαλλοντική ωρίμανση μεγάλων επενδυτικών έργων, της τεχνογνωσίας που διαθέτει και της εξοικείωσης με τις διαδικασίες του Δημοσίου, στοχεύει στην ανάπτυξη των λιμενικών υποδομών της χώρας και στην προώθηση επενδύσεων και έργων με θετικό πρόσημο για τις τοπικές κοινωνίες, καθώς θα βελτιώσουν τις υφιστάμενες δομές και θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας.