Η φιλοξενία σε εξοχικό σπίτι είναι το «διαβατήριο» των Ελλήνων γα να κάνουν ολιγοήμερες καλοκαιρινές διακοπές αφού συγκεντρώνει το πιο υψηλό ποσοστό που φτάνει στο 26%. Αντίθετα διακοπές σε ξενοδοχείο επιλέγει μόλις το 9% εκ του οποίου μόλις το 2% αγοράζει δωμάτιο με γεύμα. Αυτά προκύπτουν μεταξύ άλλων από έρευνα καταναλωτών που έκανε ο ΣΕΛΠΕ.
Ανάμεσα στα ευρήματα είναι η πρόθεση των καταναλωτών να μαγειρεύουν το δικό τους φαγητό στις διακοπές τους όταν η επιλογή των διακοπών περιλαμβάνει ενοικιαζόμενο δωμάτιο ή φιλοξενείται σε κάποιο εξοχικό. Την επιλογή αυτή κάνουν οι 4 στους 10 καθώς θεωρούν ότι έτσι το κόστος των διακοπών θα περιοριστεί.
Η έρευνα αποδεικνύει ότι κερδίζουν έδαφος οι διακοπές οικονομικού τύπου σε εξοχικά φίλων και ενοικιαζόμενα δωμάτια με προσιτές τιμές.
Η πλειοψηφία του κοινού επιλέγει τις εξοχικές κατοικίες, είτε φιλοξενία (26%), είτε διαμονή (22%). Το 20% επιλέγει διαμονή σε ενοικιαζόμενα δωμάτια και μόνο το 9% διαμονή σε ξενοδοχεία (7% χωρίς διατροφή και 2% με πλήρη διατροφή). Τέλος το 6% επιλέγει camping και το 6% επιλέγει ταξίδι στο εξωτερικό. Σε γενικές γραμμές καταγράφεται μία πρόθεση του ελληνικού κοινού για οικονομικότερες λύσεις διακοπών προκειμένου να εξοικονομήσει χρήματα για να μπορέσει να πραγματοποιήσει κάποιο ταξίδι, είτε για να μπορέσει να επεκτείνει τη χρονική διάρκεια του.
Μαγείρεμα εντός
Οι 4 στους 10 καταναλωτές μαγειρεύουν στις διακοπές τους. Η μέση δαπάνη για αγορά τροφίμων την περίοδο των διακοπών ανέρχεται σε 120 ευρώ. Ο 1 στους 2 προτιμά τα τοπικά προϊόντα.
Χαρακτηριστικό είναι ότι το 45% των ερωτηθέντων απαντάει ότι κατά τη διάρκεια των διακοπών μαγειρεύει συχνά, κάτι που σημαίνει ότι προσπαθεί να μειώσει τη δαπάνη της εστίασης. Παράλληλα το 66% δηλώνει ότι επισκέπτεται συχνά καταστήματα τροφίμων όπως σουπερμάρκετ κάτι που δείχνει και πάλι μία τάση εξοικονόμησης χρημάτων, ενώ το 53% αγοράζει τοπικά προϊόντα. Το 16% αγοράζει προϊόντα άλλων τύπων στις διακοπές του, είτε αναμνηστικά είδη, είτε λοιπά προϊόντα όπως ρούχα, παπούτσια, κοσμήματα, παιχνίδια κλπ. Η μέση δαπάνη για αγορές προϊόντων στις διακοπές εκτιμάται στα 230 ευρώ. Από αυτά τα 118 ευρώ (δηλαδή το 51%) αφορούν αγορές τροφίμων εκτός εστίασης, όπως π.χ. αγορές από το σουπερμάρκετ, για μαγειρική στο κατάλυμα ή για απευθείας κατανάλωση π.χ. στην παραλία.
Οι άλλες αγορές
Για αγορές άλλων προϊόντων το κόστος διαμορφώνεται σε 110 ευρώ. Η κατανομή των χρημάτων ανά κατηγορία έχει ως εξής: τα 52 ευρώ πηγαίνουν σε τουριστικά είδη τα 58 σε μη τουριστικά.
Τα 52 ευρώ αφορούν αγορές τουριστικών ειδών, όπως αναμνηστικά είδη και τα 59 ευρώ αγορές άλλων προϊόντων, όπως ρούχα, παπούτσια, παιχνίδια, κοσμήματα καθώς οι καταναλωτές εντάσσουν την αγοραστική εμπειρία στην καθημερινότητα των διακοπών τους.
Η συνολική δαπάνη για αγορές την περίοδο των διακοπών ανέρχεται σε 380 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με τους ερωτηθέντες, η δαπάνη τους για τις φετινές διακοπές εκτιμάται ότι θα είναι μειωμένη κατά 15% σε σχέση με το 2022. Ο περισσότερο αρνητικός παράγοντας για αυτή τη πτώση είναι το μειωμένο εισόδημα λόγω των ανατιμήσεων των προϊόντων με αύξηση από 63% σε 69%, ακολουθεί το κόστος μεταφορικών με μείωση από 52% σε 43%, το αυξημένο κόστος
διαμονής με αύξηση από 23% σε 38% και το μειωμένο εισόδημα λόγω κόστους ενέργειας με μείωση από 50% σε 37%.
Νίκος Θεοδωρόπουλος