Της Τέτης Ηγουμενίδη
Οι τεχνικές εταιρείες της χώρας καλούνται εντός του Ιουνίου να δώσουν το παρόν σε ακόμα ένα πακέτο έργων, συνολικού προϋπολογισμού τουλάχιστον 1,6 δις. ευρώ και την ίδια στιγμή η διαδικασία για το φράγμα Χαβρία Χαλκιδικής κηρύσσεται άγονη.
Ο κλάδος των κατασκευών αντιμετωπίζει αύξηση επιτοκίων και κατασκευαστικού κόστους συν την έλλειψη ανθρώπινων πόρων. Το επόμενο διάστημα μένει να φανεί πως θα επηρεαστεί η αγορά από τα προαναφερόμενα σε συνδυασμό με την μπόλικη δουλειά και ανεκτέλεστο που έχουν οι κατασκευαστικοί όμιλοι με αποτέλεσμα να γίνονται περισσότερο επιλεκτικοί αναφορικά με τους διαγωνισμούς που συμμετέχουν.
Σχετικά με το έργο ΣΔΙΤ «Φράγμα Χαβρία Χαλκιδικής, Εγκαταστάσεις Επεξεργασίας Νερού (ΕΕΝ) και Εξωτερικά Δίκτυα Ύδρευσης – Α Φάσης» η υποβολή των φακέλων εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την Α’ φάση του διαγωνισμού ολοκληρώθηκε στις 30 Οκτωβρίου 2020.
Ενδιαφέρον εκδήλωσαν τρεις οικονομικοί φορείς και συγκεκριμένα οι κοινοπραξίες ΓΕΚ Τέρνα – ΧΡ. Δ. Κωνσταντινίδης και Intrakat – Suez Εau France S.A.S. – ΕΥΑΘ Υπηρεσίες και η Άκτωρ Παραχωρήσεις.
Ο προϋπολογισμός του προαναφερόμενου έργου είναι 105,8 εκατ. ευρώ (ποσό με ΦΠΑ, χωρίς ΦΠΑ 85,4 εκατ.) και η χρηματοδότηση του 100% ιδιωτική χωρίς ενίσχυση από το ΕΣΠΑ. Επρόκειτο για το πρώτο έργο ΣΔΙΤ για φράγμα και γενικότερα στον τομέα της ύδρευσης στην Ελλάδα με αναθέτουσα αρχή το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μέσω της Διεύθυνσης Έργων Ύδρευσης, Αποχέτευσης και Επεξεργασίας Λυμάτων.
Όπως εκτιμάται κατά τη διάρκεια της χρονικής περιόδου που μεσολάβησε από την ώρα της εκδήλωσης αρχικού ενδιαφέροντος έως την προηγούμενη εβδομάδα (προσφορές) περί τα 2 ολόκληρα χρόνια, τα δεδομένα διαφοροποιήθηκαν με αποτέλεσμα να μην προσέλθει με προσφορά κανένας από τους τρεις οικονομικούς φορείς.
Με βάση τα σχετικά στοιχεία στο μεταξύ εντός του τρέχοντος μήνα οι διαγωνισμοί για τους οποίους έχει προγραμματιστεί η κατάθεση προσφορών ή η εκδήλωση ενδιαφέροντος είναι άνω του 1,6 δις. ευρώ. Θεωρείται περίπου σίγουρο ότι για ορισμένους από αυτούς θα δοθούν παρατάσεις, κάτι σύνηθες, που αρκετές φορές γίνεται μετά από αίτημα των ενδιαφερόμενων φορέων.
Μεταξύ των έργων που περνούν σε νέα φάση τον Ιούνιο (εκτός απρόοπτου) με την κατάθεση προσφορών είναι ο νέος αυτοκινητόδρομος Ιωάννινα – Κακκαβιά μήκους περίπου 70 χλμ. και προϋπολογισμού 310 εκατ. ευρώ. Το έργο αυτό προκηρύσσεται για δεύτερη φορά καθώς η πρώτη διαδικασία ακυρώθηκε, έπειτα από προσφυγή που υπέβαλαν μικρότερες εταιρείες κατά όρων του διαγωνισμού.
Οδικό είναι ακόμα ένα έργο για το οποίο οι κατασκευαστικοί όμιλοι καλούνται άμεσα για προσφορές: Ο άξονας Λαμία – Καρπενήσι, τμήμα σύνδεση πέρατος παράκαμψης Μακρακώμης με ανατολικό μέτωπο σήραγγας Τυμφρηστού, προϋπολογισμού 200 εκατ. ευρώ.
Τον κατάλογο των έργων με τα οποία ασχολείται η αγορά στην παρούσα φάση συμπληρώνουν το έργο για τη μεταφορά και διανομή νερού από τον ποταμό Νέστο στην πεδιάδα της Ξάνθης για αρδευτικούς σκοπούς, προϋπολογισμού 210 εκατ. (με ΦΠΑ και δικαίωμα προαίρεσης), το Αρδευτικό Σύστημα Αλμωπαίου αξίας 98,5 εκατ. ευρώ, το Κέντρο Επεξεργασίας Λυμάτων (ΚΕΛ) Ραφήνας (με αναθέτουσα αρχή την ΕΥΔΑΠ και προϋπολογισμό 110 εκατ. ευρώ) το ΣΔΙΤ για το αρδευτικό δίκτυο Υπερείας νομού Λάρισας και Ορφανών Καρδίτσας, προϋπολογισμού 187 εκατ. ευρώ και οι Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) Λάρισας προϋπολογισμού 100 εκατ., Καβάλας 90 εκατ. και Μαγνησίας 50 εκατ. (προϋπολογισμοί με ΦΠΑ και Προαιρέσεις).