Τον «δρόμο» προς τη Χρηματιστηριακή Αγορά της Αθήνας παίρνει πλέον και επισήμως ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ – «Ελ. Βενιζέλος») μετά και την υπογραφή, μόλις προ ημερών, του σχετικού MoU ανάμεσα στους μετόχους του. Βάσει της συμφωνίας αυτής οποίας θα διατεθεί συνολικά ποσοστό 30% του «Ελ Βενιζέλος».

Η διαδικασία

Επί της ουσίας, οριστικοποιείται η αρχική συμφωνία του ΤΑΙΠΕΔ με τους μεγαλύτερους μετόχους και διαχειριστές του αεροδρομίου, τις AviAlliance GmbH και AviAlliance Capital GmbH, οι οποίες ελέγχονται από το καναδικό ασφαλιστικό ταμείο PSP Investments καθώς και με τους υπόλοιπους μετόχους, δηλαδή την οικογένεια Κοπελούζου (5%). Ποσοστό 30% ελέγχεται από το ΤΑΙΠΕΔ και 25% από το Υπερταμείο, το οποίο και θα διατηρήσει το ποσοστό του και μετά το ΙΡΟ. Ετσι, διευθετούνται τα θέματα εταιρικής διακυβέρνησης του ΔΑΑ προκειμένου να πραγματοποιηθεί η είσοδος στο ΧΑ, ενώ θα πρέπει να τροποποιηθεί και η σύμβαση παραχώρησης.

Η PSP (40% και το managment) θα έχει το δικαίωμα απόκτησης του 10% των μετοχών, καταβάλλοντας ένα ελεγχόμενο premium. Στην προκειμένη περίπτωση το καναδικό ασφαλιστικό ταμείο θα καταστεί μέτοχος πλειοψηφίας, καθώς η AviAlliance θα κατέχει πλέον το 50% (συν μία μετοχή) του ΔΑΑ. Το υπόλοιπο 20% του ΤΑΙΠΕΔ θα διατεθεί στο Χρηματιστήριο, με παράγοντες της αγοράς να εκτιμούν ότι από την παραχώρηση του 30% μπορούν συντηρητικά να αντληθούν 800 εκατ. έως 1 δισ. ευρώ (αναλόγως, βέβαια, και των συνθηκών στις αγορές). Σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔείναι οι Bank of America, Morgan Stanley και Deutche Bank.

Το IPO

Σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, το IPO στο ΧΑ εκτιμάται ότι μπορεί να γίνει εντός του έτους, στα τέλη 2023, κάτι που αποτελεί και πρόθεση του ΤΑΙΠΕΔ που προωθεί την αποκρατικοποίηση και την όλη διαδικασία, αν και πάντα σε αυτά τα εγχειρήματα παίζουν ρόλο οι ευρύτερες συνθήκες στην αγορά και στην οικονομία, που εκτιμάται όμως ότι θα έχουν θετικό πρόσημο εν όψει και των προσδοκιών για απόκτηση επενδυτικής βαθμίδας.

Η κίνηση θα αποτελέσει μια εμβληματική περαιτέρω αποκρατικοποίηση και μάλιστα σε μια περίοδο στην οποία ο τουρισμός και ειδικότερα ο ΔΑΑ κινούνται με ανοδικό τέμπο, αυξάνοντας παράλληλα την επενδυτική βάση και τη βελτίωση της ρευστότητας του χρηματιστηρίου της Αθήνας.

Τα μεγέθη

Να θυμίσουμε ότι το 2022 αποτέλεσε την τρίτη καλύτερη χρονιά που είχε ποτέ ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, με τους διακινηθέντες επιβάτες να καταγράφονται μόλις -11,1% λιγότεροι από την χρονιά ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό (2019) και τις πτήσεις να παρουσιάζουν υστέρηση της τάξης του -5,4% σε σχέση με την ίδια χρονιά. Η καλή αυτή πορεία έγινε ακόμα ισχυρότερη το πρώτο τρίμηνο του έτους με το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος να διακινεί τους τρεις πρώτους μήνες του έτους, 4,5 εκατ. επιβάτες, 60% περισσότερους από το 2022, και 2,4% περισσότερους σε σχέση με το 2019. Μάλιστα ανοδικά κινήθηκαν τόσο η εγχώρια, όσο και η διεθνής επιβατική κίνηση, ξεπερνώντας τα επίπεδα του 2022 κατά 41,1% και 70,6% και τα αντίστοιχα του 2019, κατά 1,1% και 2,9%.