Ο ένας παράγοντας που συνέβαλε αποφασιστικά στην ενδυνάμωση του πληθωρισμού ήταν το ενεργειακό κόστος της βιομηχανίας το οποίο όμως εμφανίζει στοιχεία αποκλιμάκωσης από τον περασμένο Φεβρουάριο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ η «παροχή ηλεκτρικού ρεύματος, φυσικού αερίου, ατμού και κλιματισμού είχε πτώση κατά 21,1% έναντι ανόδου κατά 3,5% που είχε σημειωθεί τον Ιανουάριο το 2023.
Τους τελευταίους τρεις μήνες το ενεργειακό κόστος είναι σε καθοδική πορεία. Πάντως η βιομηχανία τροφίμων εμφανίζει πιο χαμηλά κόστη σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2023.
Στο τετράμηνο Ιανουαρίου – Απριλίου 2023 τα κόστη μειώθηκαν κατά 22,5% αλλά ακόμη παραμένουν σε διψήφιο ποσοστό. Ο δείκτης τιμών παραγωγού στη βιομηχανία τροφίμων είχε άνοδο 10,3% τον Απρίλιο σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.
Στελέχη των super markets λένε ότι τα κόστη του Απριλίου της βιομηχανίας τροφίμων δεν θα περάσουν άμεσα στην αγορά αλλά σταδιακά διότι είναι ο μόνος τρόπος να διατηρηθεί ο ανταγωνισμός ανάμεσα στις αλυσίδες.
Οι επτά στους δέκα καταναλωτές κόβουν τα περιττά ψώνια.
Την ίδια στιγμή οι καταναλωτές σε έρευνα της Nielsen IQ εμφανίζονται οι εννέα στους δέκα έχουν ξεκάθαρα αντιληφθεί την αύξηση στις τιμές των προϊόντων, που πωλούνται μέσα από τα super markets. Ως γραμμή άμυνας έναντι της ακρίβειας και των υψηλών τιμών, σε ποσοστό 68% λένε ότι θα κόψουν τις περιττές δαπάνες και τις πολυτέλειες και θα αγοράζουν μόνο τα βασικά, ενώ ταυτόχρονα 1 στους 3 δηλώνει ότι θα επιλέγει πλέον φθηνότερες μάρκες.
Κλείνει ο κύκλος για το market pass
Τα νοικοκυριά θα αξιοποιήσουν τελευταία φορά το market pass από τις αρχές του μήνα μέχρι την Παρασκευή 2 Ιουνίου. Οι τραπεζικοί λογαριασμοί των δικαιούχων θα δεχθούν εμβάσματα από 20 έως 100 ευρώ και αυτά μάλλον σηματοδοτείτούν το τέλος του προγράμματος.
Το συνολικό ποσό που διατέθηκε ξεπέρασε τα 600 εκατ. ευρώ, και προήλθε από τη φορολογία των διυλιστηρίων σε ποσοστό 33% επί των καθαρών κερδών.
Η νέα κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές της 25ης Ιουνίου θα πρέπει να αποφασίσει εάν θα επαναφέρει το market pass και κυρίως πώς θα το χρηματοδοτήσει.
Ανεβαίνουν οι τζίροι αλλά πέφτουν οι όγκοι στα super markets
Πάντως η Nielsen IQ για τον Απρίλιο κατέγραψε στο οργανωμένο λιανεμπόριο αύξηση κατά 9,1%, η οποία αποδίδεται στις πληθωριστικές πιέσεις που δέχεται η αγορά ενώ οι όγκοι πωλήσεων σημείωσαν πτώση κατά 3,5%. Η μείωση των όγκων σηματοδοτεί τη μείωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών αφού αγοράζουν με φειδώ και αυτά που θεωρούν ως απαραίτητα για τη διαβίωσή τους.
Το περιβάλλον είναι έντονα αρνητικό για τα νοικοκυριά λόγω του υψηλού πληθωρισμού, ο οποίος παρότι κινείται καθοδικά στην αγορά τροφίμων αλλά παραμένει σε διψήφιο ποσοστό.
Ο γενικός διευθυντής του ΙΕΛΚΑ κ Λευτέρης Κιοσές λέει ότι η αποκλιμάκωση των πληθωριστικών πιέσεων συντελείται με ρυθμούς ικανοποιητικούς αλλά οι ανατιμήσεις που είχαν διαμορφωθεί την προηγούμενη χρονιά δεν πέρασαν στην κατανάλωση διότι θα ήταν ένα σοκ για το σύνολο της αγοράς και προτιμήθηκε ο καταμερισμός των αυξήσεων από 6 και 8 μήνες. Πέρυσι τον Απρίλιο τα κόστη της βιομηχανίας τροφίμων αυξήθηκαν κατά 48% και φέτος 10%.
Νίκος Θεοδωρόπουλος