Τέσσερις εβδομάδες απομένουν ακόμη για το καλάθι του νοικοκυριού, το οποίο πολύ σύντομα θα το αναζητήσουν οι καταναλωτές, αφού εξασφαλίζει πιο χαμηλές τιμές σε βασικά είδη διατροφής αλλά και προϊόντα για την υγιεινή του σπιτιού.

Το λιανεμπόριο ετοιμάζεται για τη νέα εποχή από τις αρχές Ιούλιου, το οποίο εκτός απροόπτου θα σημάνει επιστροφή στην προηγούμενη του μορφή, χωρίς δηλαδή τους  περιορισμούς του απερχόμενου υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνι Γεωργιάδη.

Η ελεύθερη αγορά θα συνεχίσει να είναι παρούσα από τις αρχές Ιουλίου, αλλά αυτή τη φορά θα δουλεύει σε καθεστώς ανταγωνισμού και μόνο, χωρίς εβδομαδιαία παρακολούθηση τιμών και υποχρεωτικό πακέτο προϊόντων που να είναι συγκρινόμενο μεταξύ αλυσίδων

Η βιομηχανία τροφίμων και οι πολυεθνικοί προμηθευτές, μάλιστα, ετοιμάζονται για την αναχαίτιση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας τα οποία συμμετέχουν σε ποσοστό άνω του 80% στο καλάθι του νοικοκυριού.

Τα στοιχεία μαρτυρούν ότι τα επώνυμα προϊόντα από τις αρχές του έτους διακινούνται στα ράφια των σούπερ μάρκετ μέσω προσφορών με σκοπό  να  προστατέψουν τα μερίδια αγοράς  τους.

Να  σημειωθεί ότι τα προϊόντα ιδιωτικής  ετικέτας έτρεξαν αισθητά μόλις ανέκυψαν οι πληθωριστικές πιέσεις διότι εμφανίστηκαν με ελκυστικές τιμές  για τους καταναλωτές.

Το «καλάθι του νοικοκυριού» έδωσε αέρα στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (PL). Το 2021 πριν την εμφάνιση του πληθωρισμού το ποσοστό τους ήταν στο 14,3 % για να  εκτοξευθεί τον Μάρτιο του 2023  στο 17,7 % σημειώνοντας άνοδο 23%.

Το μειονέκτημα των προϊόντων PL είναι ότι δεν αφήνουν  σημαντικά περιθώρια κέρδους στις αλυσίδες των σούπερ μάρκετ, ενώ τα κόστη παραγωγής φτάνουν στο τελικό καταναλωτή διότι δεν μπορεί να το απορροφήσει ο παραγωγός όπως και ο πωλητής.

Αντίθετα  τα επώνυμα προϊόντα προωθούνται με τον παραγωγό ρίχνει νερό στο κρασί του και να αποδέχεται συχνά να αναλάβει μέρος του αυξημένου κόστους, καθώς την ίδια στιγμή αφήνουν  υψηλότερα περιθώρια κέρδους τόσο στοιυς παραγωγούς όσο και στις αλυσίδες λιανικής.

Σύμφωνα με στέλεχος ισχυρής αλυσίδας, υποστηρίζεται ότι τάρα τα επώνυμα  προϊόντα επιστρέφουν δυναμικά στην αγορά.

Οι προωθητικές ενέργειας συνέβαλαν στην άνοδο του όγκου πωλήσεων στο 58,5% το 2021. Το 2022 ενισχύθηκαν στο 62,7% και το 2023 οι πωλήσεις σε ποσοστό  65,3% έγιναν μέσω των προσφορών.

Πρακτικά σημαίνει ότι το 65% των προϊόντων που διακινήθηκαν ήταν μέσα από προσφορές της βιομηχανίας και των προμηθευτών και μόνο το 35% πουλήθηκε χωρίς καμία προσφορά.

Οι αλυσίδες των super markets  διαπιστώνουν  στην πράξη τα θετικά αποτελέσματα των  προσφορών καθώς ενισχύονται οι όγκοι πωλήσεων.

Τα στοιχεία αποκαλύπτουν ότι ο Απρίλιος θα εμφανίσει θετικό πρόσημο στους όγκους  πωλήσεων έναντι πτώσης που εμφάνιζε τους προηγούμενους μήνες.

Το λιανεμπόριο εμφάνισε μέχρι τις 5 Μαΐου ρυθμό ανόδου πωλήσεων κατά 9,5%, σύμφωνα με πηγές τις αγοράς. Ωστόσο αξίζει να σημειωθεί η εκτίμηση ότι η ενίσχυση των πωλήσεων προέρχεται κυρίως από τον πληθωρισμό – με την αγορά των τροφίμων να κινείται σε διψήφιο ποσοστό.

Νίκος Θεοδωρόπουλος