Απόλυτα πεπεισμένοι ότι η τεχνολογία είναι το απαραίτητο συστατικό για ένα νέο εγχείρημα, δηλώνουν οι νέοι επιχειρηματίες στην Ελλάδα. Για την ακρίβεια, η χώρα μας έχει, παγκοσμίως, ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά νέων επιχειρηματιών, που πιστεύουν ότι μπορεί μια νέα εταιρεία να επιβιώσει χωρίς τη χρήση νέων τεχνολογιών.
Σήμερα, οι 8 στους 10 επιχειρηματίες αρχικών σταδίων στην Ελλάδα δηλώνουν ότι δεν μπορούν να λειτουργήσουν χωρίς την τεχνολογία. Πρακτικά, μόλις το 21% των επιχειρηματιών αρχικών σταδίων στην Ελλάδα θεωρεί ότι η επιχείρησή του μπορεί να λειτουργήσει χωρίς ψηφιακές τεχνολογίες.
Το ποσοστό των “αρνητών” της τεχνολογίας στην Ελλάδα είναι ένα από τα χαμηλότερα, καθώς σε άλλες χώρες οι αντίστοιχοι δείκτες κινούνται πάνω από το 30%. Για παράδειγμα, στη Νορβηγία και στην Ουγγαρία σχεδόν οι μισοί νέοι επιχειρηματίες θεωρούν ότι μπορούν να λειτουργήσουν την εταιρεία τους και χωρίς τη συνδρομή των ψηφιακών τεχνολογιών.
Το ποσοστό αυτό εκτινάσσεται στο 65% στην Πολωνία, σε 51% στη Ρωσία και σε 50% στη Ρουμανία.
O ρόλος της πανδημίας
Η πανδημία έπαιξε κομβικό ρόλο στην υιοθέτηση της τεχνολογίας από τους επιχειρηματίες αρχικών σταδίων: ένα ποσοστό 40% των νέων επιχειρηματιών απαντά ότι υιοθέτησε ψηφιακές τεχνολογίες, ως αντίδοτο στην πανδημία. Μόλις ένα 20% απαντά ότι το είχε κάνει πριν από την έλευση της COVID 19.
Ως απότοκο της πανδημίας, σήμερα 6 στους 10 επιχειρηματίες αρχικών σταδίων στην Ελλάδα δηλώνουν πως θα χρησιμοποιούν πλέον περισσότερες ψηφιακές τεχνολογίες για την πώληση προϊόντων και υπηρεσιών.
Περί τεχνολογικής έντασης
Αν και οι επιχειρηματίες αρχικών σταδίων αντιλαμβάνονται τον ρόλο της τεχνολογίας ως κομβικό για την επιτυχία τους, ωστόσο, η εφαρμογή αυτή της αντίληψης στην πράξη, μάλλον αποδεικνύεται δύσκολη. Για την ακρίβεια, η Ελλάδα βρίσκεται πολύ χαμηλά στην κατάταξη όσον αφορά την τεχνολογική ένταση των νέων επιχειρηματικών εγχειρημάτων: μόλις το 3,7% αφορά εγχειρήματα μέτριας/υψηλής τεχνολογικής έντασης.
Στον αντίποδα, πάντως, η χώρα σκοράρει ψηλά στην καινοτομία, αφού σχεδόν ένα στα πέντε νέα εγχειρήματα (το 19,9%) ενσωματώνει την καινοτομία στα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους. Μάλιστα, σε αυτόν τον δείκτη, η Ελλάδα κινείται πολύ καλά σε σχέση με τον παγκόσμιο μέσο όρο, έχοντας την έκτη καλύτερη επίδοση. Να σημειωθεί ότι η αντίστοιχη επίδοση στις χώρες μεσαίου και υψηλού εισοδήματος είναι 17,7%.
Το προφίλ του νέου επιχειρηματία
Ενδιαφέροντα στοιχεία για το προφίλ των νέων επιχειρηματιών στην Ελλάδα αποκαλύπτει η ετήσια έκθεση του ΙΟΒΕ για την Επιχειρηματικότητα, ενημερώνει ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδας (ΣΕΠΕ). Σύμφωνα με τα ευρήματά της, οι μισοί επιχειρηματίες αρχικών σταδίων στη χώρα μας είναι μεταξύ 18 – 34 ετών, με μέσο όρο ηλικίας του νέου επιχειρηματία τα 36 έτη. Εξ αυτών το 44,6%, διαθέτει πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και ένα 5,9% και μεταπτυχιακή ειδίκευση.
Ένα δυσμενές εύρημα για την επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα είναι το υψηλό, ακόμη, ποσοστό του πληθυσμού, που θεωρεί ότι στη χώρα μας η ίδρυση μιας επιχείρησης είναι δύσκολη (65%), όταν μάλιστα ένα 40% δηλώνει ότι η έναρξη μιας επιχείρησης είναι πιο δύσκολη σε σχέση με το 2020.