Στην εξέλιξη των μεγάλων έργων που πραγματοποιούνται στη χώρα αναφέρθηκε αναλυτικά ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις υποδομές, κ. Γιώργος Καραγιάννης σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων και τον δημοσιογράφο Γιώργο Ψύλλια.
Σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο κ. Καραγιάννης αναφέρθηκε εκτενώς στην υλοποίηση του μεγαλύτερου προγράμματος υποδομών που έχει γίνει τα τελευταία 20 χρόνια, τονίζοντας ότι «δημοπρατήσαμε έργα ύψους 14 δις. ευρώ και συμβασιοποιήσαμε έργα 5,5 δισ. ευρώ τα τελευταία τέσσερα χρόνια» κάτι που χαρακτήρισε και ως το μεγαλύτερο επίτευγμα της κυβέρνησης στον τομέα των υποδομών.
Μεταφέροντας το κλίμα από τις περιοδείες που έχει πραγματοποιήσει σε όλη τη διάρκεια της τετραετίας, ο Υφυπουργός Υποδομών σημείωσε ότι «η μεγάλη πλειοψηφία των πολιτών για να μπορέσει να πειστεί για την πραγματοποίηση ενός έργου πρέπει να το δει να ξεκινάει, δηλαδή να δει το εργοτάξιο. Να σας πω κάποια παραδείγματα. Όταν ένας κάτοικος της Θεσσαλονίκης ακούει για το Μετρό από τα τέλη της δεκαετίας του 90 είναι λογικό να είναι επιφυλακτικός εάν δεν δει ολοκληρωμένους τους σταθμούς και τα βαγόνια στις ράγες. Όταν ένας κάτοικος της Κρήτης ακούει για δεκαετίες για ΒΟΑΚ είναι λογικό να αρχίζει να το πιστεύει όταν βλέπει να στήνονται τα πρώτα εργοτάξια. Όταν οι κάτοικοι της Πάτρας και του Πύργου περιμένουν 15 ολόκληρα χρόνια να ξεκινήσουν οι εργασίες για ένα πολύπαθο έργο, αρχίζουν να το κατανοούν μόνο όταν βλέπουν νέα εργοτάξια και ορατή πρόοδο του έργου».
«Εμείς επιλέξαμε με τον Κώστα Καραμανλή, να επισκεπτόμαστε διάφορες περιοχές σε όλη τη χώρα για να ενημερώνουμε τις τοπικές κοινωνίες για την πορεία υλοποίησης των έργων ή και να επιθεωρούμε τα σχετικά εργοτάξια. Τις πρώτες φορές υπήρχε μία θετική ανταπόκριση, αλλά και μία επιφυλακτικότητα. Όταν όμως έβλεπαν ότι τηρούνται τα χρονοδιαγράμματα υπήρχε και υπάρχει σημαντική αποδοχή» πρόσθεσε.
Ο κ. Καραγιάννης εξέφρασε την πεποίθηση ότι «το μεγαλύτερο όφελος από τη δρομολόγηση και την υλοποίηση όλων αυτών των έργων είναι η δημιουργία μίας νέας σχέσης εμπιστοσύνης πολιτών και Πολιτείας, ειδικά στην Περιφέρεια, όπου για πάρα πολλά χρόνια υπήρχε η αίσθηση ότι το κεντρικό κράτος αδιαφορεί».
Πλούσιος ο απολογισμός στα έργα υποδομών
Κάνοντας ένα σύντομο απολογισμό σημείωσε ότι «εξασφαλίστηκαν χρηματοδοτικοί πόροι, ολοκληρώθηκαν μελέτες, δημοπρατήθηκαν και συμβασιοποιήθηκαν έργα που, λόγω της φύσης τους, αλλά και των διαχρονικών παθογενειών της δημόσιας διοίκησης, απαιτούσαν κατ’ ελάχιστο 6 και 7 χρόνια σε μόλις 4».
Στη συνέχεια, αναφέρθηκε ενδεικτικά στην εξέλιξη εμβληματικών έργων εθνικής εμβέλειας.
«Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα κατατέθηκαν οι προσφορές για το μεγάλο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), ενώ υπεγράφησαν οι συμβάσεις και για τα άλλα δύο τμήματα και στήθηκαν τα πρώτα εργοτάξια.
Στη Γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας, το μεγαλύτερο δημόσιο έργο της χώρας, ο πρώτος μετροπόντικας θα ξεκινήσει τις επόμενες μέρες την εκσκαφή της σήραγγας από την Κατεχάκη και ο δεύτερος ξεκινά το φθινόπωρο.
Η πρόοδος του Μετρό Θεσσαλονίκης έχει ξεπεράσει στο 90% τόσο στη Βασική Γραμμή, όσο και στην Επέκταση προς Καλαμαριά και εξελίσσεται η διαγωνιστική διαδικασία για τον Φορέα Λειτουργίας του. Παράλληλα, με την ολοκλήρωση των έργων αυτών, η κυβέρνηση έχει θέσει ως άμεση προτεραιότητά της τη βορειοδυτική επέκταση του δικτύου, ώστε να καλύψει τις ανάγκες των μετακινήσεων στους πολυπληθείς και αναπτυσσόμενους δήμους Αμπελοκήπων και Μενεμένης, Κορδελιού και Ευόσμου, Παύλου Μελά και Νεάπολης-Συκεών προς Εύοσμο και Σταυρούπολη.
Η Ανατολική Εσωτερική Περιφερειακή Θεσσαλονίκης (Flyover), ένα έργο που σχεδίασε και ξεκίνησε αυτή η κυβέρνηση έχει συμβασιοποιηθεί και οι πρώτες πρόδρομες εργασίες έχουν ξεκινήσει.
Το Πάτρα – Πύργος ένα έργο που παραλάβαμε κατακερματισμένο και βαλτωμένο, ξεκίνησε, εξελίσσεται ομαλά και στο τέλος του 2023 θα ξεπεράσει το 30% υλοποίησής του.
Το Νότιο τμήμα του Ε65, από τη Λαμία έως την Ξυνιάδα, αναμένεται να παραδοθεί στην κυκλοφορία τους πρώτους μήνες της νέας χρονιάς, ενώ στο Βόρειο, από τα Τρίκαλα έως την Εγνατία, η πρόοδος ξεπερνά ήδη το 23%, με το τμήμα Τρίκαλα-Καλαμπάκα, να παραδίδεται εντός του 2023.
Tέλος, αποφασίσαμε να αυξήσουμε το μέγεθος του νέου μεγάλου διεθνές αεροδρόμιου της χώρας στο Καστέλι περισσότερο από 30%, ώστε αυτό να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στην εκτιμώμενη μεγάλη αύξηση της επισκεψιμότητας που αναμένεται στη Κρήτη τα επόμενα χρόνια».
Οι επόμενοι στόχοι
Όσο για τους στόχους τις επόμενης τετραετίας, ο κ. Καραγιάννης έθεσε ως προτεραιότητα την «τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων όσον αφορά τα μεγάλα έργα και την αντιμετώπιση του τεράστιου ελλείμματος εκατοντάδων χιλιάδων ειδικοτήτων, από χειριστές μηχανημάτων μέχρι μηχανικούς, καθώς και των δυσκολιών που ανέκυψαν λόγω της αύξησης του κόστους, αποτέλεσμα της ενεργειακής και οικονομικής κρίσης».
Σημείωσε, μάλιστα, ότι «στο πλαίσιο αυτό, βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο για να παρουσιάσουμε ένα συνεκτικό και ολοκληρωμένο σχεδιασμό για την προσέλκυση προσωπικού από Ελλάδα και εξωτερικό όσον αφορά την υλοποίηση των έργων και μία συνολική θεσμική παρέμβαση σε όλα τα επίπεδα για να μπορέσει ο κατασκευαστικός κλάδος να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κρίσης».
Κάλεσε δε τις εταιρείες του κατασκευαστικού κλάδου «να δώσουν περισσότερα κίνητρα, τόσο στο επίπεδο των μισθών, όσο και των συνθηκών εργασίας».