Καθυστερήσεις στους διαγωνισμούς και τις υπογραφές συμβάσεων για δρομολογημένα έργα φέρνουν οι εκλογές αλλά και το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, που έχει ως συνέπεια την αλλαγή των προτεραιοτήτων του υπουργείου Υποδομών.
Η ατζέντα των σε εξέλιξη διαγωνισμών περιλαμβάνει αρκετά έργα για τα οποία έχει προγραμματιστεί η κατάθεση των προσφορών, σχετικά άμεσα, όπως είναι η επέκταση της Ιόνιας Οδού στο τμήμα, Ιωάννινα – Κακαβιά. Πρόκειται για έργο προϋπολογισμού 234 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) και με προαίρεση 76 εκατ. (με ΦΠΑ), για το οποίο η Διεύθυνση Οδικών Υποδομών, ως Αναθέτουσα Αρχή είχε ορίσει την κατάθεση προσφορών για σήμερα 14 Μαρτίου. Η ημερομηνία αυτή άλλαξε (28 Μαρτίου η νέα) με απόφαση του υπουργείου που δημοσιεύτηκε μόλις την περασμένη Κυριακή (δύο μέρες πριν).
Για το τέλος Μαρτίου (31.3) έχει οριστεί η κατάθεση προσφορών για την μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο έργο παραχώρησης, προϋπολογισμού 1,5 δις. ευρώ.
Στη διαδικασία συμμετέχουν οι ΓΕΚ Τερνα, Άκτωρ Παραχωρήσεις, Vinci, Άβαξ και η κοινοπραξία Acciona Concesiones – Μυτιληναίος, χωρίς να αποκλείεται να δούμε και άλλες εταιρείες να πλαισιώνουν τους αρχικούς ενδιαφερόμενους. Είναι το μεγαλύτερο έργο παραχώρησης που έχει δρομολογηθεί με μεγάλο κατασκευαστικό αντικείμενο για το οποίο θεωρείται πιθανό να δοθεί νέα παράταση για την κατάθεση προσφορών.
Δεδομένο θεωρείται ότι το ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας Δημοσίου) θα αποφασίσει παράταση στην κατάθεση προσφορών για την εκ νέου παραχώρηση της Αττικής Οδού. Η ισχύουσα ημερομηνία είναι η 29η Μάϊου. Όπως όλα δείχνουν οι εκλογές θα γίνουν Μάιο, έτσι ο σημαντικός αυτός διαγωνισμός με ενδιαφέρον από όλους τους ελληνικούς κατασκευαστικούς ομίλους και επενδυτικά κεφάλαια του εξωτερικού θα μεταφερθεί για τα μέσα καλοκαιριού ή το Φθινόπωρο.
Υπάρχουν και άλλοι μικρότεροι διαγωνισμοί σε εξέλιξη, όπως, μεταξύ άλλων, η υπο-παραχώρηση του δικαιώματος κατασκευής, λειτουργίας, διαχείρισης, συντήρησης και εκμετάλλευσης του Τουριστικού Λιμένα Κέρκυρας από το ΤΑΙΠΕΔ με προσφορές στις 17.3.23. Επίσης, η ανέγερση κτιριακών εγκαταστάσεων για τη στέγαση των υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας Υποδομών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών μέσω ΣΔΙΤ έργο αξίας 112,5 εκατ. (χωρίς ΦΠΑ) και η Κατασκευή Μονάδας Επεξεργασίας Υπολειμματικών Σύμμεικτων Αστικών Στερεών Αποβλήτων (ΑΣΑ) και Προδιαλεγμένων Οργανικών Αποβλήτων (ΜΕΑ) Ανατολικού Τομέα Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, προϋπολογισμού 195 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) με τις προσφορές και για τα δύο έργα να έχουν οριστεί στις 30.3.23.
Η Αττικό Μετρό επίσης αποφάσισε πρόσφατα νέα παράταση στην προθεσμία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος για την «Επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον, την επέκταση του αμαξοστασίου Ελαιώνα και την αναβάθμιση των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων του Μετρό της Αθήνας», έργο προϋπολογισμού 550 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) με τις κατασκευαστικές εταιρείες να έχουν περιθώριο μέχρι 12 Απριλίου (αντί 17 Μαρτίου).
Την ίδια στιγμή σε εκκρεμότητα είναι, μεταξύ άλλων, η υπογραφή των συμβάσεων δύο ΣΔΙΤ. Το πρώτο για την κατασκευή και λειτουργία του οδικού άξονα Καλαμάτα – Πύλος – Μεθώνη, ύψους 312,3 εκατ. ευρώ (με ανάδοχο την κοινοπραξία Άκτωρ Παραχωρήσεις – Intrakat) και το δεύτερο για το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη του ΒΟΑΚ, ύψους 290 εκατ. ευρώ (με ανάδοχο την κοινοπραξία ΓΕΚ Τέρνα – Άκτωρ Παραχωρήσεις – Intrakat).
Ακόμη, όπως εκτιμάται δεν θα προχωρήσει πριν τις εκλογές η υπογραφή της σύμβασης για την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης μέχρι την εθνική οδό, και εξαιτίας της προσφυγής στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) του δήμου Ηρακλείου που διεκδικεί αλλαγές στο κατασκευαστικό αντικείμενο του έργου (επέκταση της Κύμης με σκεπαστό το κομμάτι της συνέχειας της λεωφόρου που θα διέρχεται από το Ηράκλειο) ώστε να αποφευχθεί η διχοτόμηση της πόλης.
Για το σημαντικό αυτό έργο που θα αποσυμφορήσει την Αττική Οδό, ανάδοχος είναι η κοινοπραξία Τέρνα – Άκτωρ – Intrakat.