Ο κλάδος των ταξί καλύπτει το 8% της συνολικής αστικής επιβατικής κίνησης όλων των μέσων μαζικής μεταφοράς.
Αυτό προκύπτει από μελέτη του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, η οποία εκπονήθηκε από την ICAP, για τον κλάδο των ταξί και παρουσιάστηκε την περασμένη εβδομάδα σε ειδική εκδήλωση. Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του επιμελητηρίου, στην παρουσίαση έδωσαν το «παρών» ο πρόεδρος του Ε.Ε.Α. Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, αντιπρόεδρος Νίκος Γρέντζελος, ο πρόεδρος του ΣΑΤΑ Θύμιος Λυμπερόπουλος, καθώς και επαγγελματίες του κλάδου.
«Το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών στηρίζει έμπρακτα και τον κλάδο των αυτοκινητιστών. Σε συνεργασία με την ICAP εκπονήσαμε μελέτη για τα ταξί, κάτι που γίνεται για πρώτη φορά για τον συγκεκριμένο κλάδο. Τα ευρήματα είναι εντυπωσιακά και αποτυπώνουν τα πραγματικά προβλήματα για τους επαγγελματίες, όπως για παράδειγμα την αύξηση των κενών χιλιομέτρων ή του χρόνου εργασίας τους, ενώ παράλληλα αποδεικνύουν την επιδραστικότητα που έχει ο κλάδος σε κομβικούς δείκτες της εθνικής οικονομίας.
Είμαι σίγουρος ότι η μελέτη που παρουσιάσαμε στο Ε.Ε.Α. θα αποτελέσει ένα πολύτιμο «εργαλείο» για την στήριξη και εξέλιξη του κλάδου, κάτι που είχε γίνει για ανάλογες μελέτες που εκπονήσαμε και για άλλους επαγγελματικούς κλάδους όπως Ασφαλιστικούς Διαμεσολαβητές, Ιδιοκτήτες Σχολών Οδηγών, Κέντρα Ξένων Γλωσσών, Φροντιστήρια Μέσης Εκπαίδευσης, Ιδιωτικούς Βρεφονηπιακούς Σταθμούς.
Οι πρωτοβουλίες και οι δράσεις του επιμελητηρίου θα συνεχιστούν, με μοναδικό γνώμονα την ενίσχυση των επαγγελματιών και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων», δήλωσε ο κ. Χατζηθεοδοσίου.
Τα αποτελέσματα της μελέτης ανέλυσε από την ICAP ο Γιώργος Παναγιωτίδης, Senior Manager, Business Consulting & Analytics.
Σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, τα βασικά στοιχεία της μελέτης είναι τα εξής:
➢ Ο αριθμός των ταξί ανέρχεται σε περίπου 14.000 και το 70% ανήκει στην μεσαία κατηγορία με μέση αξία αγοράς ως 25.000 ευρώ.
➢ Τα οχήματα που χρησιμοποιούνται είναι μάρκας Skoda σε ποσοστό 70,3%. Ακολουθεί η Mercedes-Benz σε ποσοστό 15,4%, ενώ η Toyota βρίσκεται στη τρίτη θέση με ποσοστό 9,9%.
➢ Τα καινούργια αυτοκίνητα, από 1 έως 3 χρόνια, καλύπτουν μερίδιο 7,7%. Το 44,6% των οχημάτων έχει παλαιότητα από 4 έως 8 χρόνια, ενώ το 29,2% από 9 έως 13 χρόνια. Το 1,5% των οχημάτων είναι ηλικίας μεγαλύτερη των 16 ετών.
➢ Οι ώρες εργασίας καθημερινά ήταν περισσότερες το 2022 σε σχέση με το 2019. Το 2019 το 23,3% εργαζόταν καθημερινά έως και 12 ώρες, ενώ το 2022 το ποσοστό αυτό αυξήθηκε σε 26,4%.
➢ Το 2022 διαπιστώνεται αύξηση της εβδομαδιαίας εργασίας σε σχέση με το 2019. Το 2022 το 54,8% των οδηγών εργάζεται και τις 7 ημέρες, ενώ το 2019 όλες τις ημέρες της εβδομάδας εργαζόταν το 50%.
➢ Οι κούρσες σε σχέση με το 2019 έχουν μειωθεί. Τα ποσοστά με 15 ημερήσιες κούρσες και πάνω το 2022 είναι χαμηλότερα σε σχέση με το 2019.
➢ Το ποσοστό των κενών χιλιομέτρων ήταν υψηλότερο το 2022 σε σχέση με το 2019. Το 2019 για το 4,8% των οδηγών το 60% με 80% των διανυόμενων χιλιομέτρων ημερησίως ήταν «κενά» χιλιόμετρα, ενώ το 2022 αυτό το μερίδιο των οδηγών αυξήθηκε στο 11,4%.
➢ Η πιάτσα και το ραδιοταξί είναι οι πιο δημοφιλείς τρόποι εργασίας για τους επαγγελματίες ταξί. Το 35,3% επιλέγει να περιμένει στη πιάτσα για να παραλάβει κάποιον πελάτη ενώ το 21,3% επιλέγει να εργάζεται με ραδιοταξί και οι εφαρμογές του διαδικτύου καλύπτουν ποσοστό 19,3%.
➢ Ο αριθμός των ταξί που κινούνται με ηλεκτρική ενέργεια είναι πάρα πολύ μικρός. Το κυρίαρχο καύσιμο των ταξί είναι το πετρέλαιο σε ποσοστό 82,8%, ενώ μερίδιο 14% του συνόλου χρησιμοποιεί φυσικό αέριο (cng) – βενζίνη.
➢ Το 45,1% των ταξί παρουσίασαν αύξηση του κόστους λειτουργίας το 2022 έναντι του 2019 μεταξύ 25% και 50% και το 41,8% αύξηση μεταξύ 50% και 75%.
➢ Το σύνολο των ημερήσιων διαδρομών εκτιμάται σε περίπου 100.000. Από αυτές το 65%-70% περίπου προέρχεται από τις πλατφόρμες ή τηλεφωνικά και μόνο το 30%-35% από τον δρόμο.
➢ Οι συνολικές ετήσιες εισπράξεις των ταξί στην Αττική το 2022 ανήλθαν σε 546,9 εκατ. ευρώ.
➢ Τα ετήσια έσοδα των ταξί καλύπτουν το 23% των συνολικών εσόδων των χερσαίων μεταφορών στην Αττική.
➢ Οι συνολική ετήσια απασχόληση των ταξί στην Αττική καλύπτει το 46% της συνολικής απασχόλησης των χερσαίων μεταφορών στην Αττική.
➢ Η συνολική συμβολή των ταξί στην οικονομία της περιφέρειας Αττικής με τις πολλαπλασιαστικές επιδράσεις σε όλους τους υπόλοιπους κλάδους ανέρχεται σε 1,4 δισ. ευρώ και η συνολική συμβολή στην απασχόληση της Αττικής σε 34.264 εργαζόμενους.
➢ Για κάθε 1 εκατομμύριο ευρώ που δαπανάται για την αγορά υπηρεσιών αστικής μεταφοράς από τα ταξί προκαλείται πρόσθετη αύξηση στην συνολική οικονομική δραστηριότητα της περιφέρειας Αττικής κατά 1,5 εκατομμύριο ευρώ.
➢ Για κάθε 1.000 εργαζόμενους στον κλάδο των ταξί υποστηρίζονται επιπλέον 713 θέσεις εργασίας στους υπόλοιπους κλάδους.
➢ Η μέση ετήσια επιβατική κίνηση των ταξί ανέρχεται σε 52,5 εκατ. επιβάτες ετησίως βάσει στοιχείων 2022. Ο κλάδος των ταξί καλύπτει το 8% της συνολικής αστικής επιβατικής κίνησης όλων των μέσων μαζικής μεταφοράς.
➢ Κατά την διάρκεια της πανδημίας το 2020 τα συνολικά έσοδα του κλάδου μειώθηκαν κατά 65% ή σε χρηματικούς όρους η μείωση ανήλθε σε 355,5 εκατ. ευρώ. Το 2021 υπήρξε μερική ανάκαμψη των εσόδων κατά +95,7 εκατ. ευρώ έναντι του 2020.
➢ Το συνολικό ετήσιο κόστος όλου του κλάδου σε τρέχουσες τιμές 2022 ανέρχεται 370,1 εκατ. ευρώ. Το μεγαλύτερο μερίδιο στο κόστος καλύπτουν τα καύσιμα με 43,8% του συνόλου και ακολουθούν οι εισφορές ΕΦΚΑ με μερίδιο 10%, οι προμήθειες των εταιρειών διαχείρισης πλατφόρμας με 9,4%.
➢ Το κόστος ανά διανυόμενο χιλιόμετρο εκτιμήθηκε σε τρέχουσες τιμές 2022 σε Euro0,38, ενώ λαμβάνοντας υπόψη τα ημερήσια διανυόμενα χιλιόμετρα ενός ταξί, η μέση ημερήσια δαπάνη λειτουργίας ενός ταξί ανέρχεται σε 85 ευρώ.
Φορολογικές προτάσεις των επαγγελματιών ταξί από την έρευνα
✓ Αύξηση του αφορολόγητου ορίου για τους αυτοαπασχολούμενους οδηγούς, στις 12.000 Euro
✓ Αναπροσαρμογή της προκαθορισμένης τιμής για την διαδρομή αεροδρόμιο Αθηνών – Κέντρο πόλης κατά 5Euro στην απλή και νυχτερινή διαδρομή
✓ Μείωση του ΦΠΑ στα καύσιμα και τις επιβατικές μεταφορές
✓ Μείωση Ειδικού Φόρου καυσίμου για τους επαγγελματίες αυτοκινητιστές ταξί.
✓ Επαναφορά της διάταξης για το Δώρο Χριστουγέννων όπως ίσχυε στο παρελθόν.