Υπό την πίεση των πολιτικών εξελίξεων, της πιθανότατης ολοκλήρωσης της κυβερνητικής θητείας και του κλεισίματος της Βουλής (συντόμως) για προκήρυξη εκλογών, το ΥΠΕΝ έθεσε σε «εικονική», στην πραγματικότητα, διαβούλευση νομοσχέδιο 143 άρθρων για τις ΑΠΕ και την αγορά ενέργειας, την περιβαλλοντική νομοθεσία και την προστασία του περιβάλλοντος, δασικές, πολεοδομικές και χωροταξικές διατάξεις, προκαλώντας, εν μέσω τριημέρου – αργίας, τη μήνιν των περιβαλλοντικών οργανώσεων αλλά και πολιτών.
Η πολυπλοκότητα των διατάξεων, η ευρύτητα των θεμάτων και η έκταση του νομοσχεδίου καθιστούν σχεδόν αδύνατη τη συμμετοχή στη διαβούλευση εντός μόλις 4 ημερών όσων θα ήθελαν να καταθέσουν σχόλια και παρατηρήσεις για βελτίωση. Αυτό αφορά ιδίως εκπροσώπους οργανώσεων, ΜΚΟ, συλλόγων και φορέων πολιτών, οι οποίοι, όταν λειτουργούν δημοκρατικά, όπως οι περισσότεροι, οφείλουν να εξετάσουν το προτεινόμενο νομοσχέδιο και να καταλήξουν σε προτάσεις και παρατηρήσεις σε συνεδρίαση κάποιου αρμόδιου οργάνου. Αλλά αυτά, φυσικά, είναι «ψιλά γράμματα» για τους μανδαρίνους της οδού Μεσογείων.
Κύκλοι της αγοράς, που μίλησαν στο economix, χαρακτηρίζουν το νομοσχέδιο, ήδη, ως «σκούπα», λόγω της συρραφής άσχετων μεταξύ τους διατάξεων, ενώ προεξοφλούν ότι λόγω βιασύνης, έλλειψης ουσιαστικής διαβούλευσης και προχειρότητας το ΥΠΕΝ θα κληθεί, εντός του έτους ακόμη, να αλλάξει τις διατάξεις ξανά, αν το νομοσχέδιο φτάσει στη Βουλή με την παρούσα μορφή, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι «το τελευταίο νομοσχέδιο – σκούπα του ΥΠΕΝ θα καταλήξει στο καλάθι των αχρήστων σύντομα»… Φυσικά, κάθε παράγοντας της αγοράς και της κοινωνίας ασχολείται με διαφορετικό μέρος του νομοσχεδίου, καθώς στα 143 άρθρα ρυθμίζονται εκατοντάδες επιμέρους ζητήματα που ακόμη και για να τα ομαδοποιήσεις θα χρειαστείς 20-30 κατηγορίες!
Θυμίζουμε ότι το economix.gr είναι από τα λίγα μέσα ενημέρωσης, αν όχι το μόνο, που αναδεικνύει σταθερά την προχειρότητα νομοθέτησης του ΥΠΕΝ και τα προβλήματα που αυτή δημιουργεί (ανεξαρτήτως υπουργικού σχήματος) αλλά και το μόνο που έχει περιγράψει εγκαίρως τις καθυστερήσεις στη νομοθετική και κανονιστική διαδικασία που χαρακτηρίζει το ΥΠΕΝ. Είναι χαρακτηριστικό ότι, για παράδειγμα, το νομοσχέδιο για τις αστικές αναπλάσεις και τα εγκαταλελειμμένα κτίρια, το οποίο πολλάκις έχει υποσχεθεί το ΥΠΕΝ ότι θα φέρει στη Βουλή ακόμη αγνοείται, ενώ βρίσκονταν ακόμη και στην ατζέντα του Υπουργικού Συμβουλίου του Ιανουαρίου με τα περίφημα 30 νομοσχέδια μέχρι τις εκλογές – ενώ το ίδιο νομοσχέδιο περιμέναμε ακόμη και πριν έναν χρόνο, όπως καταγράφαμε στο ρεπορτάζ… Ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε τη διαρκή τάση των τελευταίων μηνών που χαρακτηρίζει τους υπουργούς και τους παράγοντες του ΥΠΕΝ
ενάντια στον δημόσιο διάλογο και τη δυσανεξία που δείχνουν στην κριτική.
Η επιλογή του ΥΠΕΝ για τόσο σύντομη διαβούλευση έχει ξεσηκώσει ήδη διαμαρτυρίες, με πρώτες 11 περιβαλλοντικές ΜΚΟ, ενώ αξίζει να σημειώσουμε με ενδιαφέρον ότι ήδη το νομοσχέδιο έχει συγκεντρώσει πάνω από 500 σχόλια στη διαβούλευση, τα οποία στη συντριπτική πλειοψηφία τους είναι πανομοιότυπα και ζητούν μεγαλύτερη διαβούλευση – και αυτό συμβαίνει (αν κρίνουμε από το copy-paste) μάλλον κατόπιν κινητοποίησης από ένα από τα πράσινα κόμματα που θέλουν να κατέβουν στις εκλογές, πιθανότατα του
ΠΡΑΣΙΝΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ.
Καταγγελία από 11 περιβαλλοντικές οργανώσεις
Σε κοινή τους ανακοίνωση με τίτλο «Απαράδεκτο πισωγύρισμα: Διαβούλευση 4 ημερών για περιβαλλοντικό νομοσχέδιο 143 άρθρων!», 11 πράσινες ΜΚΟ καταγγέλουν ευθέως το ΥΠΕΝ και ζητούν κανονική διαδικασία νομοθέτησης!
Πρόκειται για ένα εκτενέστατο σχέδιο νόμου, με 16 επιμέρους μέρη / κεφάλαια και 143 άρθρα αναφορικά με μία πληθώρα κρίσιμων ενεργειακών και περιβαλλοντικών ζητημάτων που δεν επηρεάζουν άμεσα μόνο το περιβάλλον, αλλά συνολικά την κοινωνία και την οικονομία της χώρας μας. Θα περίμενε κανείς πως μια τέτοια σημαντική νομοθετική πρωτοβουλία θα προέβλεπε ένα επαρκές χρονικό διάστημα διαβούλευσης, προκειμένου να πραγματοποιηθεί ο απαραίτητος και ουσιαστικός διάλογος με την κοινωνία.
Αντίθετα, το υπουργείο δίνει στο κοινό το διάστημα τεσσάρων ημερών, με καταληκτική προθεσμία την Τρίτη 28η Φεβρουαρίου στις 10 το πρωί, στο οποίο συμπεριλαμβάνεται Σαββατοκύριακο, καθώς και μία ημέρα επίσημης αργίας. Είναι εμφανές πως δεν τηρούνται καν οι δεσμεύεις που έχουν τεθεί από το ίδιο το κράτος, αφού στη νομοθεσία προβλέπεται η διαβούλευση επί των νομοσχεδίων να διαρκεί δύο (2) εβδομάδες, με προβλεπόμενη σύντμηση του ως άνω διαστήματος «για επαρκώς τεκμηριωμένους λόγους, οι οποίοι αναφέρονται στην έκθεση επί της δημόσιας διαβούλευσης που συνοδεύει τη ρύθμιση» – κάτι που δεν συμβαίνει σ’ αυτή την περίπτωση, αφού δεν παρέχεται καμία τεκμηρίωση στις συνοδευτικές αναλύσεις συνεπειών ρύθμισης για την ανάγκη σύντμησης της προθεσμίας αυτής.
Για τους λόγους αυτούς, οι περιβαλλοντικές οργανώσεις ζητούν από τον αρμόδιο υπουργό να παρατείνει άμεσα την καταληκτική ημερομηνία της δημόσιας διαβούλευσης, παρέχοντας επαρκή χρόνο τουλάχιστον ενός μήνα στους ενδιαφερόμενους πολίτες, προκειμένου να επεξεργαστούν και να σχολιάσουν ένα τόσο σημαντικό σχέδιο νόμου.»
Οι 11 οργανώσεις που καταγγέλουν το ΥΠΕΝ είναι (αλφαβητικά) οι:
- ΑΝΙΜΑ
- ΑΡΧΕΛΩΝ
- ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Περιβάλλοντος και Πολιτισμού
- Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης
- Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία
- Εταιρία Προστασίας Πρεσπών
- Καλλιστώ – Περιβαλλοντική Οργάνωση για την άγρια ζωή και τη φύση
- Οικολογική Εταιρεία Ανακύκλωσης
- Greenpeace
- MEDASSET
- WWF Ελλάς